• Anonym (Anonym)

Sambo inlagd på psyk

Hej!

Jag och min sambo har två barn tillsammans och han har under en längre period mått fruktansvärt dåligt. Han har försökt ta livet av sig två gånger.

Nu i helgen uppstod en händelse som fick mig att kontakta polis, och han är nu frivilligt inlagd på psyket. Det känns bra att veta att han tar emot hjälp, för jag har länge försökt påverka honom till det. Det känns skönt att veta var han är, för tidigare då han gått hemifrån har han varit borta utan att jag hört något från honom, som längst i två veckor.

Jag drar det tyngsta lasset hemma, jag fixar allting och han "kommer och går som han vill". Eftersom att jag vet att han mår så dåligt som han gör, så kan jag leva med det och försöka finnas där för honom. Jag klarar det vid vissa tillfällen, men ibland brister det och jag blir arg och irriterad över hans mående och hans beteende mot mig och barnen.

Jag var och hälsade på honom på psyk i helgen, men jag var inte den starka person jag vill se mig själv som i den här situationen, jag grät under hela besöket och var inte precis till stöd för honom. Jag känner att jag behöver stöd själv, och ärligt så behöver jag hjälp med barnen. De är oroliga, arga, bråkar mycket och det här har påverkat dom så mycket. Jag vill ha tillbaka min fina, och glada sambo. Jag vill ha en fin och lycklig familj. Jag vill finnas vid hans sida genom detta.

Men jag vet ingenting om hur länge han ska vara inlagd, vad planen är, om han får medicin osv.. Jag undrar, hur brukar kontakten se ut med anhöriga om en person ligger inne? Får man ha mobil? Han har inte svarat på sms. Samtalskontakt tillsammans? Jag skulle vilja prata med hans läkare.

Jag bryr mig så mycket och är mest orolig och mår dåligt när jag sitter här hemma med barnen och "väntar". Det är inte precis så att man lever som vanligt när den ena halvan av familjen är borta. Och jag saknar honom så.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-12 22:01
    Jag undrar alltså från er som har erfarenhet, vad finns det för stöd för anhöriga att få? Jag menar, vi har ju ändå familj och barn tillsammans.

Finns det någon som varit med om liknande vill jag gärna prata.

• Svar på tråden Sambo inlagd på psyk
  • Anonym (Psyk-ssk)

Jag jobbar inom slutenvården med patienter liknande din man. Vi tar aldrig ifrån patienterna deras telefoner utan uppmuntrar till kontakt med anhöriga. Vi erbjuder ofta anhörigsamtal och hjälper anhöriga till anhörigstöd inom den psykiatriska öppenvården. Ring till avdelningen din man är på och be om anhörigsamtal och anhörigstöd, du kan också fråga frågor om medicinering och planering men det är inte säkert att personalen kan svara pga sekretess men då kan du ju alltid informera om det du tycker är viktigt att personalen vet om din man och hans mående.

• Anonym (Hur gick det?)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-14 20:30:11 följande:
    Jag skulle säga att min sambo misshandlar mig psykiskt, alla problem som uppstår är enligt honom mitt fel och vad jag än gör för att visa honom att jag bryr mig, så bryr jag mig ändå inte tillräckligt. Han vänder allting emot mig, frågor som jag vill ställa honom ställer han istället till mig. Jag blir tokig av att han flyr från problemen och familjen (borta i veckor utan att höra av sig) men istället är det han som ställer mig den frågan! Allting som sker vänds emot mig.

I helgen blev han våldsam, så att jag och vår son blev rädd för honom och jag ringde polisen. Jag var rädd för honom, för att han gjorde mig illa och rädd för att han skulle skada sig själv. Efter detta har han sagt att jag gjorde honom arg och det var därför han agerade som han gjorde. Jag känner mig inte i det stadiet än att jag blir misshandlad, jag såg det snarare som ett rop på hjälp. Men eftersom att han inte verkar känna ånger eller har skuldkänslor så undrar jag hur långt det kan gå?? Det börjar ju alltid någonstans.
    Usch vad hemskt! Vadå gjorde honom arg? Är det helt Ok för honom att bli våldsam då? BRA att du ringde polisen. Jag tror att det bara kommer att bli värre och värre. Speciellt när du säger att han skyller allt på dig och att han inte känner ånger. Då är det något som är helt ruttet i hans huvud. Han behöver tvångsvård.

Du måste tala med någon för din egen del, en psykolog eller liknande. Vänd dig till soc. för hjälp, du måste få hjälp och styrka att ta dig ur detta.
    För barnens skull, de ska inte behöva ha det så.

Och till de som anser att hon inte ska lämna honom för att han är sjuk "och man lämnar väl inte någon bara för att den har cancer, varför skulle man då lämna någon som är psyksjuk?"
    En männsika som är så psyksjuk att den är en fara för andra och skadar sina barn och sin familj SKA inte få fortsätta. Ska man låta någon förstöra livet för andra bara för att han är sjuk?

• Anonym (Kanske..)

Hej!

Jag beklagar er situation:(

Jag vet att ett man som låg inne samtidigt som jag hade samtal på avdelningen med läkaren där hans fru var med, just för att hand mående påverkade hela familjen (de hade också barn). Om din man skulle orka be någon på avdelningen om stödsamtal där du får vara med?

Kram!

• Anonym (Viktigt)
    Anonym (Hur gick det?) skrev 2015-04-15 11:34:50 följande:
    Usch vad hemskt! Vadå gjorde honom arg? Är det helt Ok för honom att bli våldsam då? BRA att du ringde polisen. Jag tror att det bara kommer att bli värre och värre. Speciellt när du säger att han skyller allt på dig och att han inte känner ånger. Då är det något som är helt ruttet i hans huvud. Han behöver tvångsvård.

Du måste tala med någon för din egen del, en psykolog eller liknande. Vänd dig till soc. för hjälp, du måste få hjälp och styrka att ta dig ur detta.
    För barnens skull, de ska inte behöva ha det så.

Och till de som anser att hon inte ska lämna honom för att han är sjuk "och man lämnar väl inte någon bara för att den har cancer, varför skulle man då lämna någon som är psyksjuk?"
    En männsika som är så psyksjuk att den är en fara för andra och skadar sina barn och sin familj SKA inte få fortsätta. Ska man låta någon förstöra livet för andra bara för att han är sjuk?
    Det här håller jag med om! Och jag tycker du ska porta honom från ert hem så länge han beter sig så här, för din o framförallt barnens skull. Eller ska dom gå omkring o behöva vara rädda, o känna att hela tillvaron cirklar runt deras pappa? Tycker också han verkar använda er som hotell, komma o gå som han vill utan att känna skyldighet att meddela er eller berätta nånting. Tror det vore bättre med krav på honom hellre än som nu, inte alls. Eftersom det inte hjälper, uppenbarligen.

Konstigt också att inte ens hans föräldrar meddelade dig om att han var där? O som nån annan skrev, det verkar ju faktiskt som han inte bryr sig om er så mycket.
  • Anonym (j)
    Anonym (Psyk-ssk) skrev 2015-04-15 11:31:32 följande:

Jag jobbar inom slutenvården med patienter liknande din man. Vi tar aldrig ifrån patienterna deras telefoner utan uppmuntrar till kontakt med anhöriga. Vi erbjuder ofta anhörigsamtal och hjälper anhöriga till anhörigstöd inom den psykiatriska öppenvården. 

Då måste du bo långt från där jag bor. Här erbjuds inget sånt.
  • Anonym (...)
    Anonym (j) skrev 2015-04-15 13:34:48 följande:
    Då måste du bo långt från där jag bor. Här erbjuds inget sånt.
    Inte här heller..
  • Anonym (Hur gick det?)

En annan sak som jag tänkte på är att du skriver "Jag vill ha tillbaka min fina, och glada sambo. Jag vill ha en fin och lycklig familj. Jag vill finnas vid hans sida genom detta"
    Människor förändras, tyvärr till det sämre ibland. I din sambos fall så beror det på psykisk sjukdom. Han är inte samma person som den du älskar och saknar, som du även kallar din dröm. Han är någon annan nu. Någon som är så sjuk att han skadar sin familj och bryr sig inte ens om att höra av sig och höra hur ni mår och stilla er oro lite.
    Så om du känner att du sviker honom genom att lämna honom så tänk så här istället: Den du sviker är en annan person än den man du hade förut, en som inte tvekar att skada dig och barnen.
    Om du väljer att stanna kvar så bör du se till att han får tvångsvård. Sök hjälp på vårdcentralen. Distriktsläkaren är skyldig att se till att agera om en person i hans distrikt är så pass sjuk att han gör självmordsförsök. Se också till att tala med den läkare som hade kontakt med honom då han var inne sist och berätta hur han är mot dig och barnen. Läkaren måste få veta hela historien.
    Blir han våldsam igen, tveka inte att koppla in polisen igen, alla sådana anmälningar räknas, om det behövs för att få till tvångsvård. Sök hjälp av soc. för barnens skull. Om de har bevittnat våld i hemmet och annat hemskt så bör de få stöd att bearbeta det och kanske kan du få någon avlastning och samtalsstöd för dig så att du kan få lite andrum.

• Anonym (vården)
    Anonym (Hur gick det?) skrev 2015-04-15 14:51:51 följande:

...
    Om du väljer att stanna kvar så bör du se till att han får tvångsvård. Sök hjälp på vårdcentralen. Distriktsläkaren är skyldig att se till att agera om en person i hans distrikt är så pass sjuk att han gör självmordsförsök. Se också till att tala med den läkare som hade kontakt med honom då han var inne sist och berätta hur han är mot dig och barnen. Läkaren måste få veta hela historien.
    Blir han våldsam igen, tveka inte att koppla in polisen igen, alla sådana anmälningar räknas, om det behövs för att få till tvångsvård. Sök hjälp av soc. för barnens skull. Om de har bevittnat våld i hemmet och annat hemskt så bör de få stöd att bearbeta det och kanske kan du få någon avlastning och samtalsstöd för dig så att du kan få lite andrum.

Detta är ett riktigt dåligt råd, att TS ska se till NU att sambon ska få tvångsvård. 
    Han har varit inlagd på grund av självmordsrisk men det är uppenbarligen bedömt att risken inte är akut och nu är han så frisk att han kan jobba. Han söker sig självmant till en skyddad miljö hos sina föräldrar.
    Om en VC-läkare skriver vårdintyg leder det till en bedömning på samma avdelning som just skrivit ut honom. Vad är nyttan med det?
    Vissa här verkar tro att psykiatrin har makt och möjlighet att behandla vem som helst att bli helt välfungerande? Så är det inte, psykisk sjukdom är svår att behandla, det är ingens fel om en person inte tex klarar att vara en bra pappa och man några veckor efter utskrivning.

Det verkar som att TS tänker som en partner och familj om sin sambo och hans vård. Men det verkar som om sambon bara tänker på sig själv. Kanske är det vad han behöver, men att han inte ens låter hälsa var han är säger ändå att han inte alls räknar med sambon som resurs och barnen som ansvar. TS, försök sätta dina och barnens behov i centrum. Vänta dig inget från mannen, tänk hur du kan klara dig själv och vilka resurser du kan rekrytera. 
    Lycka till!
  • Anonym (andas)
    Anonym (vården) skrev 2015-04-15 17:15:36 följande:
    Detta är ett riktigt dåligt råd, att TS ska se till NU att sambon ska få tvångsvård. 
    Han har varit inlagd på grund av självmordsrisk men det är uppenbarligen bedömt att risken inte är akut och nu är han så frisk att han kan jobba. Han söker sig självmant till en skyddad miljö hos sina föräldrar.
    Om en VC-läkare skriver vårdintyg leder det till en bedömning på samma avdelning som just skrivit ut honom. Vad är nyttan med det?
    Vissa här verkar tro att psykiatrin har makt och möjlighet att behandla vem som helst att bli helt välfungerande? Så är det inte, psykisk sjukdom är svår att behandla, det är ingens fel om en person inte tex klarar att vara en bra pappa och man några veckor efter utskrivning.

Det verkar som att TS tänker som en partner och familj om sin sambo och hans vård. Men det verkar som om sambon bara tänker på sig själv. Kanske är det vad han behöver, men att han inte ens låter hälsa var han är säger ändå att han inte alls räknar med sambon som resurs och barnen som ansvar. TS, försök sätta dina och barnens behov i centrum. Vänta dig inget från mannen, tänk hur du kan klara dig själv och vilka resurser du kan rekrytera. 
    Lycka till!
    men samtidigt hur många är det inte som bollas fram och tillbaka inom psykiatrin.Att han mirakulöst har blivit frisk nu och kan jobba bedömer jag som rätt osannolikt.En eller två nätter på en avdelning gör ingen skillnad och nu verkar han ju ha fått lämna utan uppföljning.Men föräldrarna kan ju få ta hand om honom ett tag tills det blir dags för nästa endagsinläggning.
  • Anonym (j)
    Anonym (andas) skrev 2015-04-15 18:00:36 följande:
    men samtidigt hur många är det inte som bollas fram och tillbaka inom psykiatrin.Att han mirakulöst har blivit frisk nu och kan jobba bedömer jag som rätt osannolikt.En eller två nätter på en avdelning gör ingen skillnad och nu verkar han ju ha fått lämna utan uppföljning.Men föräldrarna kan ju få ta hand om honom ett tag tills det blir dags för nästa endagsinläggning.
    Men ungefär såhär tycker jag det ofta ser ut!
    Om och om igen. Tyvärr.

(ska svara ts, har bara haft en liknande incident, men tittar in då och då...)
Svar på tråden Sambo inlagd på psyk