• Anonym (Inte skiljas)

Min man får inte skiljas från mig enligt mig!!

Min man och jag har hamnat i en konflikt. Han vill skiljas eftersom han påpekat att jag varit otrogen mot honom. Jag har nämligen råkat ha lite sex med män. Jag anser inte att det är otrohet och därför får han inte ta ut skiljsmässa med mig. Otrohet blir det om den partnern som har sex med annan än sin partner själv anser att det är otrohet. Således måste jag själv anse att det jag har gjort är otrohet, annars blir det inte otrohet utan enbart culpa (vårdslöshet)...jag har för mig att det står i någon lag. Att det ska krävas uppsåt från min sida och att detta uppsåt syftar till att ge mig medvetenhet att bedra min partner. Annars kan jag inte bli skiljad av man. Min väninna berättade för mig om att hon hört att denna lag finns och jag tror jag har hört något liknande förut också.

Det händer i alla (eller många) äktenskap att någon partner har sex med någon annan. Betyder det otrohet då? -nej, det är bara sex som man kanske bara råkade ha, att det var en olycka eller att man var förvirrad eller ledsen. Detta har jag försökt förklara för min man...att han inte ska se hårt på händelsen. Jag ska aldrig mer ha sex med någon mer om han verkligen inte vill det. Det har jag sagt till honom men han vägrar lyssna. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag vill inte skiljas.

• Svar på tråden Min man får inte skiljas från mig enligt mig!!
  • Anonym (haha!)
    Anonym (Inte skiljas) skrev 2015-04-16 15:23:32 följande:

Ni fattar ändå ingenting. Ni är lekmän. Lär er och väx upp

Om du på riktigt tror på det här så är det riktigt synd om dig. Och det blir nog en riktig chock för dig när din man faktiskt får igenom skilsmässan.
  • Anonym (Crazy Cat)

Så när man läst rättskunskap är man en lekman? Det ska bli mycket intressant att se, skulle vilja vara med när du ska förklara för nämndemän och domare i Tingsrätten dina snurrigheter. Tror inte det kommer att bli nån prejudicerande dom och en lag uppkallad efter dig, en Lex Knas.
  • Anonym (frivilligt kvar)

Om det nu vore så att det är rätt det du säger (vilket det inte är)vill man vekligen leva kvar mrd någon som inte vill vara tillsammans med mig . Ja skulle gladeligen ta både böter och fägelse helre ett gå kvar i ett tvångsäktenskap.

Om nu lagen är hemlig och bara öppen för vissa hur ska man veta då ? Finns det fler sådana lagar svårt att vara laglydig då?

• Anonym (Trollmataren)

Ok! Ge oss diarieuppgifterna till prejudikaten(?) från  HD: s rättsfall från 2012 och 2013. Och vad säger 2-4 §§, Lag (2009:459)?
    "Icke handlande part har inte rätt att definiera varför passivitet inte grundar sådan behörighet eller befogenhet." Skrattande
  • Svartsmurfan
    Anonym (Inte skiljas) skrev 2015-04-16 15:12:55 följande:

Domstolen vill inte att man skiljer sig hej vilt, sa min väninna. Det kostar pengar för staten. Och därför har domstolen en "hemlig" lag som inte är öppen för alla.

Varför kostar det pengar för staten? En skilmässa blir inte dyrt för någon mer en de inblandade tex vid försäljning av egendom
  • Anonym (kork)

Man måste vara helt korkad om man vill fortsätta vara gift med någon som vill skiljas! Varför skulle man ens vilja vara kvar när man vet att den andra inte vill ha en.

Stackars sate dessutom som enligt dig Ts måste vara kvar för att du själv inte vill skiljas. Du verkar bara bry dig om dig själv och bryr dig inte det minsta om att din man blev sårad för att du var otrogen med en annan!

Tycker man det är ok så får man ju helt enkelt hitta någon likasinnad istället!

• Anonym (Juriststudent)

Om din vännina läst juridik så borde hon veta att man skriver referenser till hd domar så här: NJA 2012 s. 212 exempelvis.

Sen är ditt påhittade "juridiska språk" ganska underhållande.
  • Anonym (skild)

Vilket jävla dravel! Otrogen beror på vart ens partner drar gränsen för otrohet. Inte vat den som varit otrogen drar den!
    Mitt ex ville inte skiljas, men jag skrev ut skilsmässohandlingarna på jobbet och skickade in. Han försökte fördröja det hela, men efter 6 månader så skickade jag in den sista handlingen (vi har barn ihop). Efter någon vecka var skilsmässan klar. MOT HANS VILJA!!!

Hoppas verkligen att din man snart blir din före detta man om det är vad han vill! Vad du vill är oväsentligt!

• Jennie med ie

Tur för dig att de som handlade din skilsmässa inte visste om de där hemliga lagarna.

Anonym (skild) skrev 2015-04-16 16:56:26 följande:

Vilket jävla dravel! Otrogen beror på vart ens partner drar gränsen för otrohet. Inte vat den som varit otrogen drar den!

Mitt ex ville inte skiljas, men jag skrev ut skilsmässohandlingarna på jobbet och skickade in. Han försökte fördröja det hela, men efter 6 månader så skickade jag in den sista handlingen (vi har barn ihop). Efter någon vecka var skilsmässan klar. MOT HANS VILJA!!!

Hoppas verkligen att din man snart blir din före detta man om det är vad han vill! Vad du vill är oväsentligt!

• Jennie med ie

Tur för dig att de som handlade din skilsmässa inte visste om de där hemliga lagarna.

Anonym (skild) skrev 2015-04-16 16:56:26 följande:

Svar på tråden Min man får inte skiljas från mig enligt mig!!