• Anonym (Inte skiljas)

Min man får inte skiljas från mig enligt mig!!

Min man och jag har hamnat i en konflikt. Han vill skiljas eftersom han påpekat att jag varit otrogen mot honom. Jag har nämligen råkat ha lite sex med män. Jag anser inte att det är otrohet och därför får han inte ta ut skiljsmässa med mig. Otrohet blir det om den partnern som har sex med annan än sin partner själv anser att det är otrohet. Således måste jag själv anse att det jag har gjort är otrohet, annars blir det inte otrohet utan enbart culpa (vårdslöshet)...jag har för mig att det står i någon lag. Att det ska krävas uppsåt från min sida och att detta uppsåt syftar till att ge mig medvetenhet att bedra min partner. Annars kan jag inte bli skiljad av man. Min väninna berättade för mig om att hon hört att denna lag finns och jag tror jag har hört något liknande förut också.

Det händer i alla (eller många) äktenskap att någon partner har sex med någon annan. Betyder det otrohet då? -nej, det är bara sex som man kanske bara råkade ha, att det var en olycka eller att man var förvirrad eller ledsen. Detta har jag försökt förklara för min man...att han inte ska se hårt på händelsen. Jag ska aldrig mer ha sex med någon mer om han verkligen inte vill det. Det har jag sagt till honom men han vägrar lyssna. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag vill inte skiljas.

• Svar på tråden Min man får inte skiljas från mig enligt mig!!
  • Emmeliina

Skämtar du eller? Jag förstår att din man vill skiljas på fler punkter än bara att du varit otrogen, för ja det har du.

• Zarch

Ja eller hur. Men du kan ju alltid yrka på att lägga in det som lagförslag, någon konstig form av feministisk sharialag. Lycka till, någon kanske nappar?

• Ztarduzt

Du var otrogen. Vill han skiljas så skilj er, hur kommer erat förhållande bli om han tvingas vara med dig? Kommer bara eskalera utför.

• Anonym (Nej)

Du har fel.

För övrigt finns det ingen lag som reglerar trohet/otrohet. Ska man börja jämför smed andra brott, så har jag inte hört talas om att ens egen uppfattning om saken skulle vara styrande... "Nej men jag bara pucklade på henne litet, det var ingen misshandel" lagen funkar inte så, tack och lov.

Vissa brott har ju litet olika straffskala om det skedde istundens hetta eller med uppsåt.

Men faktum är att oavsett hur lagen ser ut med olika brott, så är det din mans val omhan vill skilja sig eller inte. Det är hans definition på otrohet som gäller, för att han ska vilja leva vidare med dig. märkligt att ni inte diskuterat detta, jag vet rätt väl vad min man skulle anse vara otrohet, och vice versa...

• AnnaZL

Det ts gör är att jämföra med våldtäktslagen. Ingen kan bli dömd för våldtäkt som inte "förstod" att hen våldtog. Finns många friande domar på det temat.

• Anonym (nyfiken)

Hahaha!

Vänligen berätta hur det gick till när du "råkade" ha lite sex med en annan!! (?)

• Anonym (britta)

Är du sann eller har du annars bara tappat bort nån indian från kanoten?? haha....de e väl för f.n otrohet om man "råkar" ha sex med "några" andra män!!!!!! O vem som helst får skiljas från sin man / hustru om han / hon vill det - så det så, med el utan otrohet. Börja packa men framför allt - väx till dig.

Svar på tråden Min man får inte skiljas från mig enligt mig!!