Min man får inte skiljas från mig enligt mig!!
Min man och jag har hamnat i en konflikt. Han vill skiljas eftersom han påpekat att jag varit otrogen mot honom. Jag har nämligen råkat ha lite sex med män. Jag anser inte att det är otrohet och därför får han inte ta ut skiljsmässa med mig. Otrohet blir det om den partnern som har sex med annan än sin partner själv anser att det är otrohet. Således måste jag själv anse att det jag har gjort är otrohet, annars blir det inte otrohet utan enbart culpa (vårdslöshet)...jag har för mig att det står i någon lag. Att det ska krävas uppsåt från min sida och att detta uppsåt syftar till att ge mig medvetenhet att bedra min partner. Annars kan jag inte bli skiljad av man. Min väninna berättade för mig om att hon hört att denna lag finns och jag tror jag har hört något liknande förut också.
Det händer i alla (eller många) äktenskap att någon partner har sex med någon annan. Betyder det otrohet då? -nej, det är bara sex som man kanske bara råkade ha, att det var en olycka eller att man var förvirrad eller ledsen. Detta har jag försökt förklara för min man...att han inte ska se hårt på händelsen. Jag ska aldrig mer ha sex med någon mer om han verkligen inte vill det. Det har jag sagt till honom men han vägrar lyssna. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag vill inte skiljas.