• VoltarenV

Avvänja bebis från att endast sova i famn. Hur?

Hejsan fina föräldrar!

Vi har en dotter som är 2 veckor som endast vill sova i våran famn! Både på dagen men det är som värst på natten! Jag och min man får sova skift och detta börjar kännas ohållbart! Snälla ge oss råd om hur man kan avvänja detta beteendet? Det blir inte bättre utan bara värre..

Vet att många tycker att man ska stå ut och att bebisen ska få sova på än pm den vill osv. Men vi är verkligen inte av den åsikten! Hon kan få all kärlek och närhet hon vill när hon är vaken eller ledsen men när det är dags att sova så är det egen säng som gäller (om hon inte är sjuk, rädd, ledsen osv. så klart).

Så snälla inga dömande kommentarer utan bara råd om hur man kan vänja henne till sängen eller om någon vart med om samma sak och det det så småningom blir bättre?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Avvänja bebis från att endast sova i famn. Hur?
  • dalkullan95

Jag har hört (har själv aldrig testat) att barn brukar ge med sig om barnet får en snuttis. En otvättad t-shirt av mamman med en fläck bröstmjölk så barnet kan känna doften av mamman.

En vännina till min faster hade gjort så. Men det slutade med att hennes son inte ville vara utan hans snuttis tills han blev åtta år gammal! Han gick med den till skolan t.o.m

• twinboymom

Här funkade det ibland att värma upp sängen med varm vetekudde innan jag lade ner barnen. Ofta fungerade magliggande eller sidoliggande bäst då barn ofta är ostabilt på rygg i början. (vi hade andningslarm för säkerhets skull). Även vyssanlulltassar på sängen funkade ibland, och vaggade precis när man lade ner bebisen.

• Lillstrumpa79

En snuttefilt i bebisens famn som kan ligga kvar när bebisen läggs ner samt att man håller bebisens kudde mot bakhuvudet redan i famnen så förändringen mellan famn och säng blir så liten som möjligt. Det är ju ofta kallare i sängen än i famnen.. Vet att syrran gjorde så. Jag är draperad i ungar jämt och vi trivs så. Kommer sakna det när de är sura tonåringar som inte vill kramas mer

• Rosa Fluff

Du kommer inte vilja höra det här men hon är 2 veckor! På riktigt, 2 VECKOR.. Skapligt krav på en sån liten.. Prova lägg ner henne bredvid er i eran säng. Så hon känner att ni är där. Ha en filt som luktar mamma eller ett gosedjur. Men att ha som krav att hon ska sova i egen säng utan er är inte ens biologiskt rätt. Hela hennes instinkt säger att hon ska vara nära er..

• 4loveandlemons

Jag tänker också att hon bara är två veckor och att man behöver vara följsam till hennes behov. När hon blir lite äldre skulle ni kunna testa att lägga henne i egen säng nära till hands.

• 4loveandlemons

Testa att lägg barnet bredvid er (nära) och samsov, dvs. sov alla tre samtidigt så att ni får mer ork?

• Natulcien

Tyvärr räcker det inte att bara portionera ut kärlek och närhet på dagtid. En bebis behöver det dygnet runt. Hen minns ju inte att hen fick en kram på dagen när hen känner sig ensam och ledsen på natten. Det var inte det du ville höra, men så är det ju.
    Vill ni ha en trygg och nöjd bebis så gör ni bäst i att ge henne den närhet hon söker.

Lägg henne hos er i sängen eller ställ hennes säng tätt intill er egen så att ni kan hålla om henne på natten.

Hur sover du och din man? Har ni också separata sängar?

• Rocket Mania
    VoltarenV skrev 2015-04-14 07:28:48 följande:

Hejsan fina föräldrar!

Vi har en dotter som är 2 veckor som endast vill sova i våran famn! Både på dagen men det är som värst på natten! Jag och min man får sova skift och detta börjar kännas ohållbart! Snälla ge oss råd om hur man kan avvänja detta beteendet? Det blir inte bättre utan bara värre..

Vet att många tycker att man ska stå ut och att bebisen ska få sova på än pm den vill osv. Men vi är verkligen inte av den åsikten! Hon kan få all kärlek och närhet hon vill när hon är vaken eller ledsen men när det är dags att sova så är det egen säng som gäller (om hon inte är sjuk, rädd, ledsen osv. så klart).

Så snälla inga dömande kommentarer utan bara råd om hur man kan vänja henne till sängen eller om någon vart med om samma sak och det det så småningom blir bättre?

Tacksam för svar

Får jag fråga hur du trodde det skulle vara att ha en bebis innan bebisen föddes?! Kommer det som en överraskning för dig att bebisen är så osjälvständig?
  • Lillstrumpa79

Sluta hacka på ts! Många förstagångsföräldrar har en bild av hur det ska bli och vara. Den bilden går rätt fort i kras för de flesta och då träder ofta logik in i form av kunskap om vad ens bebis faktiskt behöver. Om inte så brukar trötthet och självbevarelsedrift ordna så barnet får sova nära. När jag fick mitt första barn stod vaggan bäddad men blev inte sovd (så heter det inte va? Soven,sövd.. Äsch) i många timmar innan poletten trillade ner och nu för tiden är både säng och famn härligt överbefolkade förjämt

• Ca_rr_o87

Min bebis är 1 1/2 vecka och vi har ett babynest emellan oss i sängen där hon får sova. Funkar perfekt då vi brukar använda våra täcken på henne. Täcket ligger i höjd med magen på henne så hon inte får det över ansiktet. Då känner bebisen eran lukt och får eran värme på så vis. Min bebis sover sjukt bra där oxå.

Lycka till!

Svar på tråden Avvänja bebis från att endast sova i famn. Hur?