• VoltarenV

Avvänja bebis från att endast sova i famn. Hur?

Hejsan fina föräldrar!

Vi har en dotter som är 2 veckor som endast vill sova i våran famn! Både på dagen men det är som värst på natten! Jag och min man får sova skift och detta börjar kännas ohållbart! Snälla ge oss råd om hur man kan avvänja detta beteendet? Det blir inte bättre utan bara värre..

Vet att många tycker att man ska stå ut och att bebisen ska få sova på än pm den vill osv. Men vi är verkligen inte av den åsikten! Hon kan få all kärlek och närhet hon vill när hon är vaken eller ledsen men när det är dags att sova så är det egen säng som gäller (om hon inte är sjuk, rädd, ledsen osv. så klart).

Så snälla inga dömande kommentarer utan bara råd om hur man kan vänja henne till sängen eller om någon vart med om samma sak och det det så småningom blir bättre?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Avvänja bebis från att endast sova i famn. Hur?
  • Natulcien
    Rocket Mania skrev 2015-04-15 09:33:38 följande:
    Men varför tar du det så? Det handlar ju inte om poliser eller präktighet utan att du verkar ha lite för höga krav på din nyfödda bebis. 

Se det som en planta du vill ha bär av. Du kan vattna och gödsla men bären kommer inte förrän till hösten ändå. Det går inte att kräva att de ska komma tidigare, det tar helt enkelt den tiden det tar.
    Det var ju en jättebra liknelse! Glad
  • green34
    VoltarenV skrev 2015-04-14 07:28:48 följande:

Hejsan fina föräldrar!

Vi har en dotter som är 2 veckor som endast vill sova i våran famn! Både på dagen men det är som värst på natten! Jag och min man får sova skift och detta börjar kännas ohållbart! Snälla ge oss råd om hur man kan avvänja detta beteendet? Det blir inte bättre utan bara värre..

Vet att många tycker att man ska stå ut och att bebisen ska få sova på än pm den vill osv. Men vi är verkligen inte av den åsikten! Hon kan få all kärlek och närhet hon vill när hon är vaken eller ledsen men när det är dags att sova så är det egen säng som gäller (om hon inte är sjuk, rädd, ledsen osv. så klart).

Så snälla inga dömande kommentarer utan bara råd om hur man kan vänja henne till sängen eller om någon vart med om samma sak och det det så småningom blir bättre?

Tacksam för svar

Ni kan som sagt om ni vill låta ert barn sova i egen säng precis bredvid er säng.

Ert barn behöver inte nödvändigtvis sova i er famn för att få sitt närhetsbehov tillfredsställt.

• Guapa
    VoltarenV skrev 2015-04-14 11:04:32 följande:

Har ni denna inställning behöver ni inte svara på inlägget. är inte intresserad av dessa åsikter.

iaf så har vi testat med baby nestet i vår säng och det funkar inte. Hon vill ligga på våra kroppar och sova. Med egen säng menar vi även hennes babycrib. babycrib är en liten säng sommar ansluten till våran säng utan, öppen mot vår säng så vi har alltid en hand på henne eller henne väldigt nära våra ansikten..Problemet är att det inte duger utan hon vill som sagt sova på våra kroppar. a

Tack förste för.dem goda råden många av er skrivit. Det kommer testas. kom gärna med mer råd ni som har.

Hej!

Vår bebis ville inte heller sova i babynest, spjälsäng kloss mot vår etc första tiden utan det var hud mot hud som gällde. Min räddning var att liggamma tills bebisen somnat ordentligt. Då vågade jag försiktigt flytta på mig och lägga en ihoprullad handduk mellan oss (absolut inte försöka flytta bebisen, då vaknade han på studs). Så snart bebis pep på natten flyttade jag på handduken och så blev det liggamning igen tills han somnat om. Bytte sida genom att lägga bebisen i mitten av dubbelsängen och själv krypa runt. Mannen fick inte plats utan fick sova i gästrummet :) 
  • fond
    Guapa skrev 2015-04-15 18:23:04 följande:
    Hej!

Vår bebis ville inte heller sova i babynest, spjälsäng kloss mot vår etc första tiden utan det var hud mot hud som gällde. Min räddning var att liggamma tills bebisen somnat ordentligt. Då vågade jag försiktigt flytta på mig och lägga en ihoprullad handduk mellan oss (absolut inte försöka flytta bebisen, då vaknade han på studs). Så snart bebis pep på natten flyttade jag på handduken och så blev det liggamning igen tills han somnat om. Bytte sida genom att lägga bebisen i mitten av dubbelsängen och själv krypa runt. Mannen fick inte plats utan fick sova i gästrummet :) 
    Det låter precis som mina nätter. Hur lång tid tog det innan bebisen sov själv? Hur gjorde ni för att få bebisen att sova själv?
  • iknasi

Kommer säga som ovanstående hon är 2 veckor!! Hon har varit i din mage i 9månader så avvänja henne ifrån det finns inte på kartan. Min 1åring vill gärna fortf somna i min famn, däremot brukar jag lägga henne på min arm numera och försöka sluta upp med vaggandet då hon börjar bli för stor. Våran dotter sover gärna emellan oss ibland.

Men ett tips när din tjej har somnat och du lägger henne i vagnen/sängen är att du tar ett linne/T-shirt som luktar DU. Min bm rekommenderade gärna ett linne som inte är rent :P låter ofräscht men funkar..

• Guapa
    fond skrev 2015-04-15 19:48:26 följande:

Det låter precis som mina nätter. Hur lång tid tog det innan bebisen sov själv? Hur gjorde ni för att få bebisen att sova själv?

Eftersom han inte ville ligga själv totalvägrade han vagn. Efter ett par månader av bärande i sele och sjal pajjade min rygg och då var jag tvungen att lägga honom i vagnen ändå. I början stortjöt han men sen av en slump råkade hans mössa falla ner framför hans ögon och han somnade! Efter det gick det mycket lättare och från vagnen var steget inte långt till spjälsäng kloss mot vår :). När han var 4-5 månader kunde han tom somna själv i spjälsängen men tyvärr gick det över, nu vill han somna i famn eller i vagn, men det är inga problem att lägga över honom i egen säng.

Bebisar utvecklas och ändras hela tiden. Det som inte fungerade igår kan plötsligt fungera imorgon så det är bara att fortsätta försöka till bebisen är redo.
  • fond

Att avvänja en två veckor gammal bebis är nog rätt omöjligt. Däremot finns det tekniker att få barnet att känna sig trygg med varma vetekuddar, babynest, kläder från mamman osv.

Förr i tiden då avvande man bebisar från att vilja ha närhet. Då fick de ligga i ett rum bakom en glasruta och skrika i någon vecka på BB och slutade till slut. Sedan var det bara att stoppa ner sin baby i spjälsängen hemma. Himla smidigt, men fy vad hemskt! Det säger väl sig självt att nyfödda bebisar vill ha närhet, det bör ju rimligen vara det enda de kan uppleva. De kan inte ens se föräldrarnas ansikten utan ser bara sudd. Den vanliga kommentaren kring detta är: "Men det gick ju bra för oss. Vi är ju rätt normala även om vi fick sova i egen säng". Men var kommer psykisk ohälsa ifrån (som idag är rätt vanligt)? Teorierna är oändliga, men att inte fått tillräcklig närhet som bebis kan vara en anledning.

Liknelsen med trädet tycker jag är bra. Det är bara att hålla ut och ge barnet vad det behöver. Jättejobbigt, jag vet, jag befinner mig där just nu. Men också alldeles fantastiskt när man ser hur nöjd bebisen är när den ligger där i famnen.

• isolande

TS, jag är en sådan som omöjligt kan sova med barn i sängen, knappt ens i samma rum. Men två veckor utan ordentlig sömn får man nog räkna med när man får barn. Att skriva att det känns "ohållbart" redan tyder på att du kanske hade lite för höga förväntningar på din bebis.

Vi tog tag i "avvänjning" efter ca 8 månader av typ ingen sömn alls. DÅ kändes det ohållbart och vi var redo att säga upp oss som föräldrar....

• isolande

När det gäller tips hur du kan få bebisen att sova på annan plats än dig:

- Linda in bebisen i en liten bebisfilt så hon har stöd för armarna och ligger trångt. (jag menar inte att dra åt hårt eller swaddla)

- amma eller ge mat med bebisen i filten, om hon somnar kan du bara svepa om henne tight och prova att försiktigt lägga henne (inte hastigt, då kan fallreflexen sätta in) i sängen. Filten gör att hon fortfarande ligger omsvept och varm oavsett vart hon läggs Glad

- Man kan rulla ihop två handdukar som korvar och lägga under lakanet i sängen så att hon får stöd från dem på båda sidor av kroppen. 

- Ha en snuttefilt som luktar dig eller pappa som du lägger bredvid henne. 

- Våra barn sov bättre om man la dem lite på sidan på rygg och inte platt på rygg. Stötta med handduksrullen bakom ryggen.

Hoppas ni kommer tillrätta, det är sjukt jobbigt att inte få sova!

• josanl

Vi har precis samma problem med vår 6 veckors babys. Vi låter honom somna i famnen,och sen när han djupsover smyger vi över honom till sängen..
    Brukar ni gå ut med vagnen?isåfall kanske han somnar där och kan fortsätta sova där när ni kommer tillbaka..så gör vi iallfall

• fond
    Guapa skrev 2015-04-16 09:42:35 följande:
    Eftersom han inte ville ligga själv totalvägrade han vagn. Efter ett par månader av bärande i sele och sjal pajjade min rygg och då var jag tvungen att lägga honom i vagnen ändå. I början stortjöt han men sen av en slump råkade hans mössa falla ner framför hans ögon och han somnade! Efter det gick det mycket lättare och från vagnen var steget inte långt till spjälsäng kloss mot vår :). När han var 4-5 månader kunde han tom somna själv i spjälsängen men tyvärr gick det över, nu vill han somna i famn eller i vagn, men det är inga problem att lägga över honom i egen säng.

Bebisar utvecklas och ändras hela tiden. Det som inte fungerade igår kan plötsligt fungera imorgon så det är bara att fortsätta försöka till bebisen är redo.
    Tack för det här svaret, det hade jag missat.
  • fröet2015

Det brukar gå bra att lägga över när bebisen sover tillräckligt djupt, gärna i ett nest som är (kropps)varmt. Och ha filten på i famnen. :) Som någon nämnt, det handlar inte i den här åldern om att vänja bort, utan att luras lite. Sen får ju barnet givetvis tillräckligt med närhet även om det ligger bredvid! Det måste inte vara PÅ någon av er. Själv klarar jag inte heller av detta, då jag är rädd att jag ska somna och ungen glida av. Lycka till!

Svar på tråden Avvänja bebis från att endast sova i famn. Hur?