• VoltarenV

Avvänja bebis från att endast sova i famn. Hur?

Hejsan fina föräldrar!

Vi har en dotter som är 2 veckor som endast vill sova i våran famn! Både på dagen men det är som värst på natten! Jag och min man får sova skift och detta börjar kännas ohållbart! Snälla ge oss råd om hur man kan avvänja detta beteendet? Det blir inte bättre utan bara värre..

Vet att många tycker att man ska stå ut och att bebisen ska få sova på än pm den vill osv. Men vi är verkligen inte av den åsikten! Hon kan få all kärlek och närhet hon vill när hon är vaken eller ledsen men när det är dags att sova så är det egen säng som gäller (om hon inte är sjuk, rädd, ledsen osv. så klart).

Så snälla inga dömande kommentarer utan bara råd om hur man kan vänja henne till sängen eller om någon vart med om samma sak och det det så småningom blir bättre?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Avvänja bebis från att endast sova i famn. Hur?
  • Voodoodoll
    Rosa Fluff skrev 2015-04-14 08:34:37 följande:

Du kommer inte vilja höra det här men hon är 2 veckor! På riktigt, 2 VECKOR.. Skapligt krav på en sån liten.. Prova lägg ner henne bredvid er i eran säng. Så hon känner att ni är där. Ha en filt som luktar mamma eller ett gosedjur. Men att ha som krav att hon ska sova i egen säng utan er är inte ens biologiskt rätt. Hela hennes instinkt säger att hon ska vara nära er..

Håller med om vartenda ord. Hade kunnat skriva dey själv. Barn är anpassade biologiskt till att överleva. Överlever gör man hos mamma och pappa.

TS: Jag har en dotter som jag har samma "problem" med. Jag har även en dotter på 18 månader så det är ju lite meckigt ibland, men jag löser det så att jag sitter och håller henne i famnen i soffan hela kvällarna (ca 4 h) när äldre dottern lagt sig för natten. Jag sover med henne på armen på nätterna i min säng och när jag leker med äldre dottern försöker jag ha henne liggandes i en vagga då hon sover. Går inte det så tipsar jag om bärsjal eller bärsele. När hon ammas leker vi "lugnare" lekar eller läser en bok eller så. Ibland blir man ju knäckt då det tar 2 h innan man kan äta och är hungrig då det inte går att lägga ifrån sig sin bebis i 10 minuter för att laga sig något, men det får man helt enkelt köpa när de är så små (min dotter är en månad). Jag tror absolut inte på gråtmetoder eller att låta barnet ligga och "vänjas" vid att ligga själv gråtandes. Jag vet ju att hon "vant" sig till slut och gått med på att ligga själv men problemet är ju då att hon då gett upp och insett att ingen kommer och räddar henne från det hon gråter för. Hon resignerar. Detta skadar barnet för alltid. Men ja, det är kämpigt ofta.

Det blir bättre, det blir det. Detta är en så kort period av livet!
  • Rocket Mania
    Lillstrumpa79 skrev 2015-04-14 09:38:20 följande:

Sluta hacka på ts! Många förstagångsföräldrar har en bild av hur det ska bli och vara. Den bilden går rätt fort i kras för de flesta och då träder ofta logik in i form av kunskap om vad ens bebis faktiskt behöver. Om inte så brukar trötthet och självbevarelsedrift ordna så barnet får sova nära. När jag fick mitt första barn stod vaggan bäddad men blev inte sovd (så heter det inte va? Soven,sövd.. Äsch) i många timmar innan poletten trillade ner och nu för tiden är både säng och famn härligt överbefolkade förjämt

Fast är det verkligen att "hacka" att tala om att det är helt normalt för en två-veckors att bete sig som TS barn gör?
  • nokla
    Rocket Mania skrev 2015-04-14 10:38:49 följande:

Fast är det verkligen att "hacka" att tala om att det är helt normalt för en två-veckors att bete sig som TS barn gör?

Man kan säga det på ett trevligt sätt och upplysa utan att skamma nyblivna föräldrar
  • Lillstrumpa79
    Rocket Mania skrev 2015-04-14 10:38:49 följande:

Det kanske var fel uttryckt men en del kommentarer kändes lite hårda särskilt som ts uttryckligen bad om råd och undanbad sig kritik. Jag tillhör själv de som bär, trängs och samsover men anser inte att det enbart är mitt sätt som är rätt utan kan ha viss förståelse för att en del vill ha det på annat sätt. Blir ju själv asirriterad när folk börjar med "va, sover hon inte i egen säng, varför bär du hela tiden, du skämmer bort" osv osv..
  • Rocket Mania
    nokla skrev 2015-04-14 10:47:17 följande:
    Man kan säga det på ett trevligt sätt och upplysa utan att skamma nyblivna föräldrar
    Jag tycker det är en väldigt sansad stämning i tråden. Det är väl egentligen bara en person som skrivit något som med lite vilja kan tolkas som "hack" men samma person kommer med bra tips och förklaring till varför så små barn behöver närheten.

Faktum är ju också att i den här frågan är det inte BARNET som ska lära sig sova ensam utan TS som ska lära sig att barnet behöver närheten. Tids nog kommer barnet lära sig att det är ok att sova på andra ställen än i famnen men just nu är hen faktiskt för liten. Vad än TS tycker om det.

Och nej, man måste absolut inte samsova men att förvänta sig att ett helt nyfött barn ska klara att sova ensam är lite naivt. Det var därför jag frågade TS vad hen trodde innan barnet kom. För det är väl ingen jättestor hemlighet att människobarn föds helt osjälvständiga och att de verkligen behöver närhet för att överleva (faktiskt behöver de närheten mer än mat).
  • VoltarenV

Har ni denna inställning behöver ni inte svara på inlägget. är inte intresserad av dessa åsikter.

iaf så har vi testat med baby nestet i vår säng och det funkar inte. Hon vill ligga på våra kroppar och sova. Med egen säng menar vi även hennes babycrib. babycrib är en liten säng sommar ansluten till våran säng utan, öppen mot vår säng så vi har alltid en hand på henne eller henne väldigt nära våra ansikten..Problemet är att det inte duger utan hon vill som sagt sova på våra kroppar. a

Tack förste för.dem goda råden många av er skrivit. Det kommer testas. kom gärna med mer råd ni som har.

• Voodoodoll
    VoltarenV skrev 2015-04-14 11:04:32 följande:

Har ni denna inställning behöver ni inte svara på inlägget. är inte intresserad av dessa åsikter.

iaf så har vi testat med baby nestet i vår säng och det funkar inte. Hon vill ligga på våra kroppar och sova. Med egen säng menar vi även hennes babycrib. babycrib är en liten säng sommar ansluten till våran säng utan, öppen mot vår säng så vi har alltid en hand på henne eller henne väldigt nära våra ansikten..Problemet är att det inte duger utan hon vill som sagt sova på våra kroppar. a

Tack förste för.dem goda råden många av er skrivit. Det kommer testas. kom gärna med mer råd ni som har.

Vill du inte tillgodose bebisens behov av din närhet?

Jaja. Du är inte intresserad. Då till tips du faktiskt är intresserad av. För att underlätta för både dig och bebisen kan du då testa: låt barnet somna hos dig. Ha babynest/sidosäng uppvärmd med vetekudde så den är lagom varm innan du lägger ner barnet. Mindre risk att barnet vaknar då du lägger ner det då det inte blir någon temperaturskillnad. Ha en tröja/snutte/liknande som luktar er i. Använd napp. Fungerar inte detta kan du testa att söva barnet i barnvagn med ett fårskinn i (värmer liknande kroppsvärme). Också bra att låta barnet ligga ganska trångt så han/hon inte får "fall-reflexerna" de ofta får när de ligger plant och faller ut med armarna. Det har min dotter ett jätteproblem med. Hon vaknar hela tiden då hon faller it med armarna i reflex. Lycka till, hoppas det löser sig till det bästa för er alla tre.
  • Zpree

Jag tror inte man kan vänja ett barn vid något de första månaderna. Barnet har legat i magen och vill så klart ha närhet. Jag sov själv med barnet i sängen första tiden utan nest. Ammade och låg bredvid tills det somnat och sen flyttade jag på mig till andra sidan och sov själv. Det är omtumlande med ett barn ibörjan och sömnbrist är regel än undantag då

• fond

Min son sov på min mage de första veckorna vilket jag tycker var lite jobbigt. Jag började med att flytta ner honom till sidan efter halva natten efter ca två veckor och efter ca 4 v fick han sova vid min sida hela natten.Och det är där vi befinner oss nu.när han är 3 mån. Ser verkligen fram emot att han sover i egen säng och ska försöka att flytta mig allt längre bort mellan matningarna.

Så kanske du kan göra, om ni får plats med en säng till där dottern kan sova (en trippelsäng). Själv sover jag och bebisen i en dubbelsäng och jag hopas som sagt att han snart sover i en av dem själv.

• Rocket Mania
    VoltarenV skrev 2015-04-14 11:04:32 följande:

Vilken inställning då? Att svara på barnets behov? 

Jag tycker du bör ta kontakt med BVC eller gå till bibiloteket och låna en bok. Läs om barnets behov och utveckling. Det är fullständigt normalt att din bebis vill ligga på dig nu. Det innebär inte att du måste dela säng med hen i 13 år sedan.
Svar på tråden Avvänja bebis från att endast sova i famn. Hur?