• VoltarenV

Avvänja bebis från att endast sova i famn. Hur?

Hejsan fina föräldrar!

Vi har en dotter som är 2 veckor som endast vill sova i våran famn! Både på dagen men det är som värst på natten! Jag och min man får sova skift och detta börjar kännas ohållbart! Snälla ge oss råd om hur man kan avvänja detta beteendet? Det blir inte bättre utan bara värre..

Vet att många tycker att man ska stå ut och att bebisen ska få sova på än pm den vill osv. Men vi är verkligen inte av den åsikten! Hon kan få all kärlek och närhet hon vill när hon är vaken eller ledsen men när det är dags att sova så är det egen säng som gäller (om hon inte är sjuk, rädd, ledsen osv. så klart).

Så snälla inga dömande kommentarer utan bara råd om hur man kan vänja henne till sängen eller om någon vart med om samma sak och det det så småningom blir bättre?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Avvänja bebis från att endast sova i famn. Hur?
  • fluu
    Rosa Fluff skrev 2015-04-14 08:34:37 följande:
    Du kommer inte vilja höra det här men hon är 2 veckor! På riktigt, 2 VECKOR.. Skapligt krav på en sån liten.. Prova lägg ner henne bredvid er i eran säng. Så hon känner att ni är där. Ha en filt som luktar mamma eller ett gosedjur. Men att ha som krav att hon ska sova i egen säng utan er är inte ens biologiskt rätt. Hela hennes instinkt säger att hon ska vara nära er..
    Håller med.

Men ts, jag förstår att det är jobbigt för er, men finns det inga extrema anledningar så har ni höga krav på en så liten. Min dotter var likadan ända tills hon var över året, det var otroligt jobbigt, men vissa saker underlättade. Hon sov i sjal/sele om dagarna så hade vi händerna fria, vi samsov så att alla fick så mycket sömn som möjligt och vi lät annat bero. Hemmet var inte speciellt snyggt under det första året, vi åt ingen fancy mat osv.
    Så mitt tips är verkligen samsovning. Testa med ett babynest mellan er och ligg nära.
    Lycka till!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2015-04-14 14:12:00 följande:
    Håller med.

Men ts, jag förstår att det är jobbigt för er, men finns det inga extrema anledningar så har ni höga krav på en så liten. Min dotter var likadan ända tills hon var över året, det var otroligt jobbigt, men vissa saker underlättade. Hon sov i sjal/sele om dagarna så hade vi händerna fria, vi samsov så att alla fick så mycket sömn som möjligt och vi lät annat bero. Hemmet var inte speciellt snyggt under det första året, vi åt ingen fancy mat osv.
    Så mitt tips är verkligen samsovning. Testa med ett babynest mellan er och ligg nära.
    Lycka till!
    Och jag menar verkligen inte att skrämma dig! Bara för att min dotter var sån så behöver det inte betyda att din är likadan.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jw83

Visst har barn behov av närhet. Men det är inte underligt om man vill ha bebisen i en egen säng. Rekommendationerna man får av bvc och bb är " bebis sover bäst i egen säg i föräldrarnas sovrum" Detta syftar då på forskningen kring plötslig spädbarnsdöd. Jag fick nyligen barn och jag fick säkert ett tiotal olika papper och broschyrer där det upprepades om och om igen att " bebis sover bäst i egen säng". Så att idiotförklara en mamma som vill låta barnet sova i egen säg är ganska onödigt.

Btw. Vår bebis har sovit väldigt gott sedan födseln i egen spjälsäng som står bredvid vår säng. Han får mycket närhet och är så pass trygg att han vet att vi aldrig lämnar honom även när han ligger själv.

• green34
    VoltarenV skrev 2015-04-14 07:28:48 följande:

Hejsan fina föräldrar!

Vi har en dotter som är 2 veckor som endast vill sova i våran famn! Både på dagen men det är som värst på natten! Jag och min man får sova skift och detta börjar kännas ohållbart! Snälla ge oss råd om hur man kan avvänja detta beteendet? Det blir inte bättre utan bara värre..

Vet att många tycker att man ska stå ut och att bebisen ska få sova på än pm den vill osv. Men vi är verkligen inte av den åsikten! Hon kan få all kärlek och närhet hon vill när hon är vaken eller ledsen men när det är dags att sova så är det egen säng som gäller (om hon inte är sjuk, rädd, ledsen osv. så klart).

Så snälla inga dömande kommentarer utan bara råd om hur man kan vänja henne till sängen eller om någon vart med om samma sak och det det så småningom blir bättre?

Tacksam för svar

Mitt råd är att hon sover i sin egen säng som ställs tätt intill eran säng.
  • Rocket Mania
    Jw83 skrev 2015-04-14 14:13:36 följande:

Visst har barn behov av närhet. Men det är inte underligt om man vill ha bebisen i en egen säng. Rekommendationerna man får av bvc och bb är " bebis sover bäst i egen säg i föräldrarnas sovrum" Detta syftar då på forskningen kring plötslig spädbarnsdöd. Jag fick nyligen barn och jag fick säkert ett tiotal olika papper och broschyrer där det upprepades om och om igen att " bebis sover bäst i egen säng". Så att idiotförklara en mamma som vill låta barnet sova i egen säg är ganska onödigt.

Btw. Vår bebis har sovit väldigt gott sedan födseln i egen spjälsäng som står bredvid vår säng. Han får mycket närhet och är så pass trygg att han vet att vi aldrig lämnar honom även när han ligger själv.

Det är väl ingen som "idiotförklarat" TS? Däremot bör TS ta reda på lite mer om hur små barn fungerar så kanske hen slipper känna stressen över att bebisen inte klarar av att sova ensam än.

Och som sagt, man måste inte samsova men just nu i början när bebisen är så pytteliten och nyfödd behöver hen den här absoluta närheten. 

Sedan gällande PSD finns det ju inget som tyder på att säker samsovning är farligt eller ökar risken för det. www.examiner.com/article/original-president-of-sids-foundation-says-co-sleeping-is-not-dangerous

Men återigen, vill man inte samsova i samma säng finns det ju många andra sätt att sova på sedan när bannet blivit bara lite större. Just nu tror jag dock det är enklast för alla inblandade att bara köpa läget.
  • VoltarenV

Tack så mycket för goda tips och råd! Dem kommer självklart testas!

Har ständig kontakt med bvc så dem duktiga polis mammorna som visat sig här behöver inte oroa sig! ;) Dem stöttar oss med det vi gör och sen inget farligt med det så ni kan sova gott inatt mammor!

Läser ständigt tråden så om något nytt tips dyker upp så dela gärna med er! :)

• Rosa Fluff
    VoltarenV skrev 2015-04-14 15:29:00 följande:

Har ständig kontakt med bvc så dem duktiga polis mammorna som visat sig här behöver inte oroa sig! ;) Dem stöttar oss med det vi gör och sen inget farligt med det så ni kan sova gott inatt mammor!

Jag tror ingen här vill klanka ner på dig utan snarare ge dig perspektiv på ditt problem. Jag har själv ett barn som enbart sov om jag satt och ammade i stort sett hela första året.

Mitt största råd är att lyssna på ert barns behov. För 2 veckor sen låg hon inne i din mage och hade konstant värme och trygghet. Nu är hon ute i stora världen och ska helt plötsligt sova ensam i en stor säng. Försök att ta det med ro, det kommer bli bättre. Njut av närheten av bebisen och ge henne all den närhet hon behöver.

Innan du vet ordet av är hon större och du får tjata om att ens få en kram ibland. : )
  • fond

När jag kom hem från bb kändes det jättetungt att inse hur nätterna skulle bli framöver. Min bebis betyder allt och han är så klart det bästa som hänt mig. Men jag kan erkänna att jag räknat dagar och veckor för att jag ser framemot att han blir större och kan sova själv. Även om jag varit så medveten om tiden måste jag säga att de tre första  månaderna gått väldigt snabbt. Och man vänjer sig vid hela situationen.

• Rocket Mania
    VoltarenV skrev 2015-04-14 15:29:00 följande:

Men varför tar du det så? Det handlar ju inte om poliser eller präktighet utan att du verkar ha lite för höga krav på din nyfödda bebis. 

Se det som en planta du vill ha bär av. Du kan vattna och gödsla men bären kommer inte förrän till hösten ändå. Det går inte att kräva att de ska komma tidigare, det tar helt enkelt den tiden det tar.
Svar på tråden Avvänja bebis från att endast sova i famn. Hur?