• Anonym (Z)

Objudna gäster i kyrkan?

Det finns många trådar där man skriver att man ska bara gå på en vigsel /dop / begravning även om man inte är bjuden om den hölls i en kyrka , till och med om personen har blivit informerad att man inte är välkommen.

Jag vet givetvis att alla får besöka kyrkan , men vad jag undrar hur vanligt det är i verkligheten att man duker upp bara för att man får trots att ingen vill att man kommer.

Har det hänt er personligen att någon ni inte ville ha där kom på er bröllop , ert barns dop eller begravning till en familjemedlem?

Eller har ni själv besökt en vigsel/dop/begravning objudna?

• Svar på tråden Objudna gäster i kyrkan?
  • Kjell2

Har varit på bröllop när det längst bak i kyrkan suttit några okända nyfikna åskådare. Inte oönskade, bara okända. Har själv gått på bröllop när jag inte varit bjuden men då stämt av att det varit ok

• Anonym (oönskad)

Jag har själv varit den oinbjudne gästen på min farmors begravning. Hela släkten har sagt upp kontakten med mig, men jag hade en mycket bra relation med min farmor innan hon var dement. För mig var det viktigt att gå på begravningen jag smet in några minuter innan det började och smet iväg så snart det var över. Jag såg att vissa tittade och viskade då jag la rosen på kistan och det pratades säkert en hel del efteråt.

• fluu

Till svågerns bröllop kom en av brudens jobbarkompisar(som är lite knepig...). Jobbarkompisen frågade om hon fick komma, men bruden talade tydligt om att det bara var familj och nära vänner som var bjudna.
    Jobbarkompisen med trotsigt tvååring kom ändå och barnet skrek genom halva bröllopet, men jobbarkompisen var kvar i den lilla kyrkan ändå. Brudparet var inte glada...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Z)
    fluu skrev 2015-04-23 17:16:28 följande:

Till svågerns bröllop kom en av brudens jobbarkompisar(som är lite knepig...). Jobbarkompisen frågade om hon fick komma, men bruden talade tydligt om att det bara var familj och nära vänner som var bjudna.

Jobbarkompisen med trotsigt tvååring kom ändå och barnet skrek genom halva bröllopet, men jobbarkompisen var kvar i den lilla kyrkan ändå. Brudparet var inte glada...

Vilken självisk person . Det är en sak att hon kommer , men skriker ens barn då går väl en vettig människa ut oavsett man är bjuden eller ej.
  • Anonym (Pia)

Vid vår vigsel kom personer som inte var bjudna (gamla vänner spm jag inte umgås med längre utan bara har FB-kontakt med), men inget som störde. Dessutom satt några turister längst bak i kyrkan.

Vid begravning (jobbar i kyrka) är det ju sällan inbjudna gäster utan man tar in anmälan för minnesstund bara och då brukar det nästan alltid vara någon/några med som bara deltar vid begravningen. Men det är mycket sällan som det leder till problem/upprörda känslor för de anhöriga.

Dop är väl det som (där jag jobbar) har minst antal "oinbjudna" gudstjänstdeltagare. Sker det inte i en gudstjänst brukar det bara vara dem som föräldrarna bjudit in.

• Anonym (Y)

Jag kan inte fatta att folk väljer vem de ska bjuda in i kykan på begravning. Herregud

• Anonym (Y)

Jag kan inte fatta att folk väljer vem de ska bjuda in i kykan på begravning. Herregud

• Anonym (Z)
    Anonym (oönskad) skrev 2015-04-23 17:15:38 följande:

Jag har själv varit den oinbjudne gästen på min farmors begravning. Hela släkten har sagt upp kontakten med mig, men jag hade en mycket bra relation med min farmor innan hon var dement. För mig var det viktigt att gå på begravningen jag smet in några minuter innan det började och smet iväg så snart det var över. Jag såg att vissa tittade och viskade då jag la rosen på kistan och det pratades säkert en hel del efteråt.

Du hade helt rätt att gå dit.

Din farmor älskade dig.
  • fluu
    Anonym (Z) skrev 2015-04-23 17:21:43 följande:
    Vilken självisk person . Det är en sak att hon kommer , men skriker ens barn då går väl en vettig människa ut oavsett man är bjuden eller ej.
    Så tänker jag med. Det fanns andra barn med också som pep till någon gång och då avlägsnade sig föräldrarna direkt. Så hade jag med gjort.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Oönskad bröllopsgäst)

Jag har själv varit oinbjuden på min fasters bröllop. Eller "glömde bjuda" som de sa. Har knappt någon kontakt med henne pga stor åldersskillnad mellan henne och min pappa (han var vuxen när hon föddes). När hon gifte sig var moderns släkt bjuden, samt min pappa och kusin (som har lika stora släktband med henne som mig men som träffat henne mer). Bröllopet hölls i Göteborg och jag och min pappa skulle åka dit dagen innan. När vi sa till min farfar att VI skulle komma sa han "okej, lämnar du av X på tågterminalen?". Tydligen var jag inte välkommen, "de räknade inte med mig". Lyckades få till en plats (mest för principens skull), ingen förutom min pappa sa ett ljud till mig på hela kvällen, maten som serverades var jag allergisk mot. Slutade med att jag satt utanför lokalen hela kvällen och grät för jag kände mig så ovälkommen. I efterhand ångrar jag att jag gick dit, kändes bara skit att vara den enda på pappas sida som inte var bjuden. Talade dessutom om för min farfar att jag tyckte det var jävligt taskigt gjort av min faster och att hon borde tänka mer. Har inte haft kontakt med min faster sen dess.

Tror inte jag skulle gå på en vigsel/begravning/dop om jag uttryckligen inte varit bjuden. Hade känts jobbigt att vara den som alla pratar om.

Svar på tråden Objudna gäster i kyrkan?