• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2016-01-29 14:02:26 följande:
    Herregud vad flitig du har varit, du måste ha en snäll bebis du
    Han är jättesnäll, kom på för några dagar sen att man kan skrika lite för att bli buren :) annars myser han bara, äter, sover och kräver väldigt lite. Skönt att avsluta med ett sånt barn, kom rätt i ordningen (mitt första krävde väldigt mycket då han aldrig sov mer än Max 10min i sträck). Tror att det kanske kommer lite naturligt också, första barnet var jag nog inte lika avslappnad som mamma och dessutom har han ju en massa ljud att lyssna på hela dagarna som kanske stimulerar. Om jag hade haft fem bebisar som han så hade jag nog klarat av att ta hand om dom alla :) men å andra sidan så är han ju inte ens tre veckor än, så kanske ska passa mig för att vara för optimistisk.
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2016-01-29 14:26:36 följande:
    Du är verkligen som gjord för en stor familj :) jag blir trött bara av ett barn, när han sover vill jag bara duscha, läsa och se på tv, tvingar mig till lite hushållsarbete. Skulle sldrig vilja ha fler att ta hand om :)

Är det förresten någon som vet om man börjar våga använda Babysittern lite försiktigt? Vet flera som gjort det vid detta laget men har inte vågat än.
    Haha, när mina stora var små så var jag helt säker på att jag inte skulle ha fler barn än vad jag hade armar. Trodde aldrig att jag skulle ha en så stor familj, känner mig som en riktig fotbollsmorsa när jag kör alla barnen i minibussen :) behöver aldrig oroa mig för att bli uttråkad eller inte ha något att göra iaf!

Jag förstår hur du tänker och ibland kan jag känna samma sak tex att jag vill vara för mig själv och ta ett långt varmt bad, men faktum är att när jag väl har lagt mig i badet blir jag rastlös efter fem minuter och går upp.
    Är själv uppväxt i en stor familj och är van vid liv och rörelse, tystnaden kan vara skön för en liten stund.

Ang babysitter så går det bra att använda nu, men om du inte har en som du kan fälla platt så är det precis som med bilbarnstolar att små bebisar inte ska sitta för länge i dem.
  • amalie79
    MeEmmA skrev 2016-01-29 15:08:50 följande:

Haha, när mina stora var små så var jag helt säker på att jag inte skulle ha fler barn än vad jag hade armar. Trodde aldrig att jag skulle ha en så stor familj, känner mig som en riktig fotbollsmorsa när jag kör alla barnen i minibussen :) behöver aldrig oroa mig för att bli uttråkad eller inte ha något att göra iaf!

Jag förstår hur du tänker och ibland kan jag känna samma sak tex att jag vill vara för mig själv och ta ett långt varmt bad, men faktum är att när jag väl har lagt mig i badet blir jag rastlös efter fem minuter och går upp.

Är själv uppväxt i en stor familj och är van vid liv och rörelse, tystnaden kan vara skön för en liten stund.

Ang babysitter så går det bra att använda nu, men om du inte har en som du kan fälla platt så är det precis som med bilbarnstolar att små bebisar inte ska sitta för länge i dem.

Ja-för mig är detta livet något jag lär mig göra men det kommer aldrig vara det naturliga för mig. Jag gör det för att jag ville ha barn innan det var försent typ, i för att hag älskar min sambo.

Jag levde i åtta år ensam i en lägenhet på landet, kunde gå en hel helg utan att jag pratade med en enda människa.
  • Eleonor01
    Du är verkligen som gjord för en stor familj :) jag blir trött bara av ett barn, när han sover vill jag bara duscha, läsa och se på tv, tvingar mig till lite hushållsarbete. Skulle sldrig vilja ha fler att ta hand om :)

Är det förresten någon som vet om man börjar våga använda Babysittern lite försiktigt? Vet flera som gjort det vid detta laget men har inte vågat än.
    Hämtade den nys sittern på posten igår. Min tjej gillar den å har redan hunnit sova i den också :) 9 dagar gammal. Så länge det finns liggläge går det fint
  • Hame
    MeEmmA skrev 2016-01-29 13:45:30 följande:

Känner mig ganska stolt idag, har fått riktigt mycket gjort med mina två pluttar hemma. När lilleman sov på morgonen så städade jag alla tre våningar, bytte alla sängkläder med min ettåring (han lekte och röjde fram nya saker samtidigt). Efter amning så städade jag ur köksskåpen med plutten i bärsjal. Sen dags för lunch och hämta storasyster. Nu har jag och hon bakat för att överraska storebror som vi strax ska hämta från skolan med fredagsfika.

Jag gillar det här, blir lätt rastlös när jag inte har något att göra. Och nu blir det helg, härligt :)

Herregud! Jag blir trött bara av att läsa detta.. duktig du är :)
  • Hame

Vi har provat korta stunder. Så länge den har hyfsat liggläge är det ingen fara, de sitter ju i babyskydd.
  • WiMe06
    Hame skrev 2016-01-29 12:53:52 följande:
    Naw så sör! Helt sjukt att hon väger nästan två kilo mindre än Alvar fast hon är dubbelt så gammal :)
    Haha, ja. Imorgon ska vi nog få besök av ett par kompisar som har en son på 9 månader. Han vägde 4,7 kg när han föddes, mer än det dubbla liksom mot vår lilla tjej
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2016-01-29 12:58:16 följande:
    Absolut! :) bara att skicka vidare till någon annan som kanske behöver den :) härligt att hon lagt på sig. Lily hade gått upp 45 g på två dagar, Lör-mån. Får se om hon växt mer till denna måndagen. Vi kan inte mäta henne tyvärr eftersom hon måste ha sin skena på sig. Väntar m spänning till hon är 8 veckor istället
    Nej, det är klart, svårt att mäta då ju. Men funkar det bra med skenan?
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2016-01-29 14:59:55 följande:
    Han är jättesnäll, kom på för några dagar sen att man kan skrika lite för att bli buren :) annars myser han bara, äter, sover och kräver väldigt lite. Skönt att avsluta med ett sånt barn, kom rätt i ordningen (mitt första krävde väldigt mycket då han aldrig sov mer än Max 10min i sträck). Tror att det kanske kommer lite naturligt också, första barnet var jag nog inte lika avslappnad som mamma och dessutom har han ju en massa ljud att lyssna på hela dagarna som kanske stimulerar. Om jag hade haft fem bebisar som han så hade jag nog klarat av att ta hand om dom alla :) men å andra sidan så är han ju inte ens tre veckor än, så kanske ska passa mig för att vara för optimistisk.
    Vad härligt, låter så mysigt hur du har det med din familj. Vilket barn tyckte du innebar störst omställning? Många säger ju att nr 2 innebär största omställningen men jag tycker nog att nr 3 nu har varit störst omställning för oss, men det är väl att man varit van vid 3 stora barn nu som liksom gör mkt själva.

Sen Wendela fick ersättning är hon oftast också väldigt nöjd. Sover längre stunder och har fått lite rutin på nätterna. Men man vågar väl inte säga för mkt än som du säger. Hon är väldigt med när hon är vaken, fixerar blicken väldigt bra och tittar gääärna på fjärilen över skötbordet. Funderar på om hon skulle gilla ett babygym.
  • Mallis87

Ammar era små typ konstant? Lillebror är 10 dagar och vill helst suga HELA tiden. Vill ammas till sömns och ammas hela natten. Börjar bli slitsamt att knappt sovit på snart två veckor, dessutom med min trotsiga 2 åring som kräver sitt och en sambo som jobbar... Det är tufft! Lillebror äter inte ens effektivt varje gång, utan ligger bara och småsnuttar. Har kört lite med napp och det funkar sådär, ibland går det en stund. Han verkar ha stort sugbehov. Provade att ge ersättning efter en amning, gick 30 min sen ville han ändå ligga vid bröstet, så det är inte hunger iallafall...

Hur mycket gick era små upp första veckan? BVC var här igår på första besöket och han hade gått upp 600g! Vägde 4150g vid födsel, 3840g när vi lämnade bb förra torsdagen, och igår 4250!