• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2016-01-28 14:51:07 följande:

Vad kommer ni har för försäkring till era barn? Jag tycker det är en jäkla djungel det där. Har trygg hansa med killarna så det känns som det lutar åt det med W också, känner mig helt fruktansvärd som inte tecknat ngn barnförsäkring ännu. Hur tänker jag egentligen!!!

Vi har Trygg-Hansa. Vi blev uppringda o de frågade om vi ville att de kom hem på en rådgivning. Så de var här ett par dagar innan Arvid föddes.

Vi ska även teckna försäkringar för oss själva. Även sambons pojkar kom på tal men där diskuterar han fortfrsnde med mamman hon tycker det räcker med olycksfallsförsäkringen alla barn har automatiskt här.

Vi kan inte samla våra försäkringar eftersom vi har hemförsäkring via facket osv o då var han uppriktig och sa att vi inte tjänar på någon paketlösning i dagsläget, han var bra faktiskt.
  • mirakelspektakel
    Nettiis skrev 2016-01-28 14:33:40 följande:

Nu idag på denna bf dag har jag storstädat hela hemmet.. Har bara badrummet kvar.. Men det får vänta till efter en liten vila..

Har inga känningar.. Bara världens tryck neråt.. Kissnödig jämt och inget kommer när jag springer i panik dit.

Tänkte även bjuda på en bild på min mage såhär samma dag som lillan är beräknad.. Men lägger in via appen så de kanske inte funkar..

men va fasen, jag trodde du hade dissat vår deal om 1 feb och låg som bäst och krysta fram en BF-bebis! 

Skönt att få hela huset städat, ska se om jag får samma ork på BF imorgon :)

Vilken fin mage du har!!! 
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2016-01-28 14:53:23 följande:

Quatterin och mirakelspektakel - jag också haft toppenvärde hela graviditeten, har inte behövt järntabletterna alls mer än under 2 veckor runt v 20. Annars har det varit bra. Men kanske dags att fylla på lite vitaminer .

Ja, ett hemmaspa hade ju inte suttit fel, men tyvärr tillåts väl inte den tiden riktigt just nu

Jag hade ok värde men låga depåer och åt därför snällare tabletter, hemofer. I v 36 låg jag på 135 igen o bm var nöjd.

Så kom den där 2,3 liters blodförlusten då:) Låg på 94 efter förlossningen, efter blodet 107 och nu 116.

Ogravid har jag vanligtvis 148 i hb, så det är en bit dit.

En bra sak som detta har gjort är att det botat mig från min nålfobi mer eller mindre. Så när jag får lov igen så ska jag ta mig i kragen och bli blodgivare. Det har legat och grott länge men har fegat varje gång trots att vår företagssköterska påpekat vid hälsokontrollerna att jag är en utmärkt kandidat.

Så när det blir ordning på mig igen och det gått tillräckligt lång tid så.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-28 14:51:07 följande:

Vad kommer ni har för försäkring till era barn? Jag tycker det är en jäkla djungel det där. Har trygg hansa med killarna så det känns som det lutar åt det med W också, känner mig helt fruktansvärd som inte tecknat ngn barnförsäkring ännu. Hur tänker jag egentligen!!!

Vi har Folksam till Axel men har inte tecknat till Sally än, tänker på det varje dag. :-P Ska dock byta till Trygg-Hansa för honom och ta det till Sally också, den och If är de enda som ger ersättning vid neuropsykiatriska funktionshinder och jag har hört mycket gott om Trygg-Hansa generellt. Nu har vi inga ärftliga sjukdomar eller npf i släkten men maken skulle sannolikt fått en adhd-diagnos som barn. :-P Så lika bra att vara ordentligt försäkrad.
  • WiMe06
    Hame skrev 2016-01-28 15:11:08 följande:

Vi har trygg-hansa, mest för att storebror har det. Och bilarna och huset och vi haha :)

amalie79 skrev 2016-01-28 15:45:56 följande:

Vi har Trygg-Hansa. Vi blev uppringda o de frågade om vi ville att de kom hem på en rådgivning. Så de var här ett par dagar innan Arvid föddes.

Vi ska även teckna försäkringar för oss själva. Även sambons pojkar kom på tal men där diskuterar han fortfrsnde med mamman hon tycker det räcker med olycksfallsförsäkringen alla barn har automatiskt här.

Vi kan inte samla våra försäkringar eftersom vi har hemförsäkring via facket osv o då var han uppriktig och sa att vi inte tjänar på någon paketlösning i dagsläget, han var bra faktiskt.

qatteriin skrev 2016-01-28 16:23:31 följande:

Vi har Folksam till Axel men har inte tecknat till Sally än, tänker på det varje dag. :-P Ska dock byta till Trygg-Hansa för honom och ta det till Sally också, den och If är de enda som ger ersättning vid neuropsykiatriska funktionshinder och jag har hört mycket gott om Trygg-Hansa generellt. Nu har vi inga ärftliga sjukdomar eller npf i släkten men maken skulle sannolikt fått en adhd-diagnos som barn. :-P Så lika bra att vara ordentligt försäkrad.

Det var som om någon hörde mina tankar. Stunden efter jag skrev frågan här om vilken försäkring så ringde det upp en kille från Trygg Hansa. Så nu har vi ansökt om en försäkring till Lilla W. Han trodde inte det var några problem att få igenom den då hon ju i övrigt är frisk, hon var ju bara lite liten.

När första sonen föddes kom det också hem en till oss om försäkring och det är ju alltid skönt. Men med Wiggo (äldsta) blev vi nekade flera försäkringar för att han var så liten, det var i princip bara trygg hansa som tog emot honom.
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2016-01-28 12:24:41 följande:

Nån mer som funderat på att donera bröstmjölk? Det börjar kännas så bra med amningen nu att jag tänkte ta tag i det, iaf ringa och prata med neo, men jag skulle tro att såren på brösten måste läka ordentligt innan man börjar donera. Men eftersom det finns en gräns på att bebis får vara max tre månader när man donerar så vill jag ju börja så snart jag kan, om jag nu lyckas pumpa. Kunde aldrig donera sist men skulle verkligen vilja göra det nu.

Pratade m neo i måndags å frågade för jag äter mediciner. Tyvärr fick jag inte :( hade så gärna velat hjälpa till men vi donerade stamcellerna iaf så något bra har vi gjort tillsammans jag å Lily :))
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2016-01-28 11:45:12 följande:
    Jag beklagar att du har huvudvärk du med, men skönt att jag inte är ensam. Ja jag tycker jag dricker bra också... Kanske skulle jag behöva käka järntabletter men vågar inte riktigt än pga hemorrojderna, men å andra sidan förlorade jag ju inte direkt så mycket blod...
    Jag förlorade inte mycket blod förra gången å inte denna hellre. Hade dock ett järnvärde på 98 efter förlossningen. Ta en tablett varannan dag i två veckor så kommer du på banan igen. Eller lite mindre kanske. Tror din mage skulle klara det, speciellt om funnits tar det varje dag?
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2016-01-28 17:33:36 följande:

Pratade m neo i måndags å frågade för jag äter mediciner. Tyvärr fick jag inte :( hade så gärna velat hjälpa till men vi donerade stamcellerna iaf så något bra har vi gjort tillsammans jag å Lily :))

Vad synd! Jag får donera trots min medicin, tror att Levaxin är typ enda medicinen som är ok.
    Eleonor01 skrev 2016-01-28 17:36:36 följande:

Jag förlorade inte mycket blod förra gången å inte denna hellre. Hade dock ett järnvärde på 98 efter förlossningen. Ta en tablett varannan dag i två veckor så kommer du på banan igen. Eller lite mindre kanske. Tror din mage skulle klara det, speciellt om funnits tar det varje dag?

Vågar inte chansa förrän jag är av med hemorrojderna, normal mage är liksom för hårt just nu. :-P Men vi får se sen när det gett med sig.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-28 17:55:01 följande:
    Vad synd! Jag får donera trots min medicin, tror att Levaxin är typ enda medicinen som är ok.
    Eleonor01 skrev 2016-01-28 17:36:36 följande:

Vågar inte chansa förrän jag är av med hemorrojderna, normal mage är liksom för hårt just nu. :-P Men vi får se sen när det gett med sig.
    Jag hade mer än gärna donerat om jag fått amningen att fungera, men tyvärr så får jag ju inte det hade gärna hjälpt till annars.
  • Defeateris

Får jag bara rätt på amningen först så är jag också i de tankarna..

Ska träffa en hjälpmamma från Amningshjälpen imorgon och hoppas på att få bra hjälp, just nu är varje amning en kamp och jag pumpar och sprutmatar mest...

qatteriin skrev 2016-01-28 12:24:41 följande:

Nån mer som funderat på att donera bröstmjölk? Det börjar kännas så bra med amningen nu att jag tänkte ta tag i det, iaf ringa och prata med neo, men jag skulle tro att såren på brösten måste läka ordentligt innan man börjar donera. Men eftersom det finns en gräns på att bebis får vara max tre månader när man donerar så vill jag ju börja så snart jag kan, om jag nu lyckas pumpa. Kunde aldrig donera sist men skulle verkligen vilja göra det nu.