Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2016-01-25 04:58:45 följande:

Hoppas du fått sova nåt inatt. Jag fick sova till 01.30 och så har hon ätit konstant på mig fram till nu i princip, bytt bröst ett par ggr men hon är inte nöjd alls, gav henne flaskan och nu sover hon på mitt bröst. Så hoppas jag kan få 2 timmars sömn till innan barnen ska upp till skolan. Haha, ja, man vill ju det, få känna sig lite som en själv som du skrev, både med dusch och att faktiskt kunna göra ngt annat när de sover än själv sova också

Tack! Jag sov som en stock 22:30-03 ungefär när hon låg hos maken, sen fick jag väcka dem för brösten höll på att explodera! Ammade och sen fick hon sova på mig så då sov jag inte så bra. Sen vaknade hon 5:30 och skulle äta igen och när det var klart blev jag bara så stressad över att Axel skulle vakna snart att jag hade jättesvårt att somna om! Men jag lyckades till slut och han vaknade först 7:30, och lillan sov för en gångs skull i babynestet!

Jag har ammat utan nappen inatt även om det fortfarande gör lite ont. Det känns som att hon inte tömmer brösten lika bra med napp som utan och att hon inte blir mätt lika länge, men jag vet inte om det är inbillning...
  • qatteriin
    kindofnothing skrev 2016-01-25 08:17:37 följande:

Vi fick en pojke. Vattnet gick utan förvarning med ett splash o 11 h senare kom han ut efter ett klipp.. superlycklig i bebisbubblan men fitusan vad ont bröstvårtorna gör! Hoppas på att smart få lämna bb o ta hem vår nya favorit <3

Wohooo grattis! Och mina sympatier angående bröstvårtorna!!
  • qatteriin

Alltså ursäkta too much info, men jag börjar få panik! Hade en del problem med hemorrojder under graviditeten, tror iaf det var det, fick "diagnosen" av distriktssköterska per telefon och behandlade relativt framgångsrikt... Men nu sen några dagar är det helt kaos! Känns som en spricka vid sidan av ändtarmsöppningen och ibland som att det är nåt som buktar ut, sen igår kväll har jag haft jätteont och det känns som saker är på väg ut när jag är uppe och går. Det är fruktansvärt obehagligt... Väntar på att vc ska ringa upp nu så får vi se vad de säger, men jag har verkligen panik över att få en läkarundersökning där!! Försöker tänka på min vän som fick en fullständig sfinkterruptur och allt vad hon fått genomlida och tänka att det här är en piss i Mississippi i jämförelse, men det är tusan inte lätt! Men nu måste jag ha hjälp, det går inte att dra på längre.

• qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-25 09:00:50 följande:

Usch då, har inga råd men ville bara säga att det är jättebra att du söker hjälp direkt så blir det förhoppningsvis inte värre!

WiMe06 skrev 2016-01-25 09:08:58 följande:

Usch lider med dig, det är aldrig roligt när man får ngt skit där, har aldrig varit ute för det själv så har tyvärr inga goda råd att ge, men sänder över mina sympatier och en extra kram och hoppas du får bra hjälp på vc. Kram kram

Tack... Distriktssköterskan skulle rådfråga barnmorskorna och återkomma sen, hon frågade om jag inte skulle ha nån efterkontroll eller så... Alltså nog för att jag hade hemorrojder under graviditeten och att det här antagligen är relaterat, men det är ju ingen förlossningsskada eller så och bebisen föddes ju inte ur rumpan på mig. :-P Hon kunde väl bara satt upp en läkartid, jag kan ju inte gå eller sitta utan att ha ont och det kom igår liksom. Men men. Det är ju bra barnmorskor där det vet jag, så jag kommer väl få hjälp, jag vill bara inte behöva vänta längre än nödvändigt. Har jag inte haft nog med ont snart?! En lätt förlossning var tydligen inte nån garanti för en somatiskt lätt postpartumtid.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-25 09:06:11 följande:

Vad skönt att du fått lite sömn. Det kanske börjar räta till sig vissa nätter för oss allihop.

Det kan säkert vara så med nappen eftersom det är lite av dem problemen vi dras med, det är ett jättebra hjälpmedel när man absolut inte kan utan med det medför mer problem runt omkring tycker jag, så det är ju skönt för er om hon slipper använda det och att du kan känna det är hanterbart iallafall, det kanske börjar rätta till sig med greppet för Sally?

Ja jag kommer nog fortsätta jobba med greppet och kanske använda nappen nån gång eller två per dag om det behövs. Såren ser mycket mindre ut nu och den mesta smärtan går över när utdrivningen kommit igång så det går åt rätt håll!

Meeeeen nu är det smått outhärdligt att amma av andra anledningar - navelstumpen har börjat stinka!! Den kletar inte och det är inte rött runt, jag minns att det var likadant med Axels, men jag hoppas den ramlar av snart så man slipper en bebis som luktar dagen-efter-andedräkt!!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-25 10:50:59 följande:

Ja happ, ville inte säga vad var det jag sa, men sjävklart fick jag gå upp med bonusarna i morse. Store var klar och skulle gå, de skulle göra sällskap med farfar o möta honom. Fem minuter innan står yngste fortfrsnde i kalsongerna o breder smörgås o äldste påpekar att nu ska vi gå om 5 minuter. Jag säger att farfar ska inte behöva vänta i kylan, du får ta mackan på vägen.

Nä men ok, då går jag inte, säger han o går helt lugnt och lägger sig igen. Äldste får gå själv och sambon får åka hem och hämta lille och skjutsa honom.

Vi äter och somnar om igen, sen vaknar Arvid vid nio igen. Jag står och byter på honom och känner hur det börjar bubbla i magen. Ingenstans att göra av ungen så jag hinner inte, jag gör i byxorna med honom i famnen.

Plus att jag är lite febrig igen, undrar om det är förkylningen eller såren? Måste nog ringa igen.

Började inte bra det här.

Men fy farao vilken start på veckan! Din stackare!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-25 11:37:30 följande:

åh fy fan... jag lider verkligen med dig!! I såna lägen är det bara att ta ett djupt andetag och låta någon få se hela härligheten så att man få hjälp! This shall past too som du brukar säga. Hoppas någon ringer upp dig snarast med en tid! Till dess, du kan inte sitta på något som är inte trycker just på ändtarmen? typ amningskudden?  (men den kanske är för stor?) Du Axel får bygga en minitoaltett i lego :P

Tack! Nja det gör ont oavsett hur jag sitter... :-/ Sköterskan har inte ringt tillbaka än tyvärr men min rumpkunniga kompis som varit med om det mesta säger att det låter normalt (under förutsättningarna) och att det borde hjälpa med xyloproct så jag ska skicka maken till apoteket. Man ska tydligen inte sitta på typ sittringar för då ökar trycket mot ändtarmen och gör det värre...
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-25 12:09:35 följande:

bygg en lego badboll då? hahah :P 

rumpkunniga vänner borde vi alla ha, skönt med någon som har vart med om samma eller värre.

Ja hon är fantastisk, haha det var hon och en till kompis på facebookchatten som övertygade mig om att mina värkar var på riktigt och att det var dags att ringa barnvakten så jag har delvis henne att tacka för att Sally inte föddes hemma i soffan!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-25 12:28:45 följande:

Bor dessa stjärnor till vänner i GBG? Tycker att du ska bjuda hem dem på övernattningsparty snarast (snarast kanske är om 2 månader men ändå?!) och dricka en massa vin.. såg du länken ang amning och alkohol? 

Fantastiskt att du har så underbara vänner som dessutom kan få dig (din envisa ....) att lyssna på dem!

Haha nä den ena bor i Stockholm och den andra i Rom så det blir inte så ofta vi ses. Vi träffades faktiskt via Familjeliv när väntade våra 2012:or. Jag har inte hunnit se programmet men såg reklamen för det igår, att Agnes Wold dissade alla som tyckte att amning och alkohol inte går ihop, va? Jag dricker aldrig särskilt mycket men har inget emot att ta ett glas vin eller två även när jag ammar.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-25 14:12:26 följande:

framför allt så dissar hon alla som inte kan räkna hur mkt 1.0 promille blir i bröstmjölken. Att det ger samma alkoholprocent som en tjugondel av en lättöl. 

Aha, så kul! har du träffat dem IR?

Aaaah haha ja underbart! Jag kan inte fatta hur svårt en del har att fatta den matematiken!

Japp, vi har träffats ett par gånger irl, hon som vor i Stockholm har jag träffat några fler ggr av naturliga skäl. Det är så roligt med såna här ungar som man följt sen de låg i magen och se hur de är tillsammans flera år senare...
Svar på tråden BF Januari 2016 :)