Inlägg från: mirakelspektakel |Visa alla inlägg
  • mirakelspektakel

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-11-24 09:41:47 följande:
    Det är en annan fråga, men nu är vi väl bara två som har bonusar i tråden- hur mycket hänsyn tar man till dem som föräldraledig? Nu är tanken att nioåringen inte ska vars på fritids mer, han känner sig färdig med det själv också. Elvaåringen är ju redan hemma morgon eftermiddag sedan ett år tillbaks.

Jag har sagt samma till sambon som syrran gjorde till sin man: är jag hemma och ska göra mat så fixar jag såklart till dem med. Men jag tänker inte bygga min vår kring deras skoltider, utan har jag planer eller lust med att sticka iväg med bebis så får de klara sig själva. Morgonen finns jag i sovrummet/ vardagsrummet men de ska vara självgående och inte springa och störa efter ev sömnlösa nätter. Det klarar de från sin mamma, hon har heller inte gått upp med dem sedan hennes lille kom. Det tyckte sambon var helt ok- men jag tror hans mamma förväntar sig att jag ska finnas mer för dem där hemma än så.

Ang pensionerade svärföräldrar så är det en jättebra idé! Nu är det bara min far som är pensionär och han äger inte ens en mobiltelefon och är inte kapabel att springa efter någon liten så han är inte aktuell.

Vad gäller engagemang så har vi lite internt bestämt att detta barn blir "min mammas". Sambons föräldrar är superengagerade i killarna vilket jag tjänar på- men jag är inte överens med min svärmor om hur man bäst uppfostrar barn, även om hon är genomsnäll så lan hon typ låta dem äta tårta tills de kräks. Och så tjuvröker hon inomhus.

Men det säger vi ju inte till dem förstås, men vi kommer använda min mamma i första hand som barnvakt, osv. Men hon har ju 10 år till pension så det får bli helger och kanske hämta ibland:)
    Vi har också diskuterat lite kring detta, nu är ju barnen här mindre så även fast äldsta är 9 år så är det inte på kartan att han ska få sluta fritids innan hösten. Han är inte en mogen 9 åring (vilket inte är något konstigt han har haft en väldigt tufft uppväxt) och inte speciellt självgående heller. Jag tänker att jag absolut kan hämta dem vissa dagar så att de får kortare dagar på fritid, beroende på hur det kommer gå att kombinera med en liten bebis och två barn vars största intresse verkar vara att reta eller slå varandra till döds. Jag tycker att din tankegång låter vettig, är man hemma så finns man tillgänglig men inte som deras pass upp, men att man inte planerar sina dagar efter deras hämtningar och lämningar.

Båda mina föräldrar är pensionerade, men min pappa bor 25 mil bort så han är inte ett alternativ. Min mamma kommer absolut ställa upp som barnvakt, även fast hon är en väldigt aktiv person med väldigt mkt på agendan. 

Det låter som en klok idé att i första hand använda sig av din mamma. Jag tycker även att din sambo kanske ska ta ett snack med sin mamma vad som gäller med bebis. Att ni TILLSAMMANS bestämt att dessa regler ska gälla, typ inget socker innan bebis är 2 år eller vad ni nu bestämt er för. Kanske kan hon respektera era regler om de är tydliga från början? Det låter nämligen som om ni båda skulle må väldigt bra av att bli avlastade av en pensionerad farmor. 
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-24 09:41:47 följande:
    Btw igår på förlossningsutbildningen så sa föreläsaren att ALLA förlossningsavdelningar måste ha en av psykosomatisk (kan det ha hetat så?)avdelning som har typ aurorasamtal (de heter olika på olika ställen) och att det är bara att begära en remis från sin BM så får man komma dit och prata med någon.

Har du ringt än? ;)
  • mirakelspektakel

Jag har gråtit så mkt sen igår kväll att jag typ ser ut som en hög Rudolf med röda mulen. Jag tappade det totalt igår efter förlossningskursen, jag gick dit själv, min sambo har gått förr och tyckte inte de var något att ha och vem är jag att tvinga med honom? Men efter det kände jag mig så fruktansvärt ensam. Han säger att med sina söner så blev det inte verkligt för honom, för än han höll dem i sin famn. Han är en fantastisk pappa.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska hantera ointresset som jag upplever från hans sida. Det blir ju extra tydligt när man ser hur alla andra blivande fäder sitter och klappar på deras partners magar och följer med på alla besök hos BM, är delaktiga i alla inköp och planering som har med bebis att göra. Visst kan han hjälpa till och fixa något om jag ber honom, men han har ingen egen drivkraft eller intresse. Jag fattar att det blir skevt att jag är heltidssjukskriven och typ kan lägga en månad på vilken vagn vi ska köpa, medan han jobbar 100% och tar det största lasset när det kommer till barnen som vi har ca 80%.

Hur intresserade/delaktiga är era partners?

• mirakelspektakel
    Hame skrev 2015-11-24 11:23:28 följande:
    Har du försökt prata med din sambo om det? Partners roll under graviditet och förlossningen är ju så mycket mer än det praktiska. Det går ju mest ut på att vara ett stöd, och om du känner dig ensam utan honom på kursen tycker jag gott att han kan följa med även om han inte "tycker det är något att ha". Även om han gått förr har han ju inte gått med dig och nu är det du som ska föda. Om han skall kunna vara ett bra stöd under förlossningen är det ju viktigt att ni diskuterat i förväg hur du vill ha stöttning.  

Min man följer med på allt om det inte krockar med dagistiderna för vår son. Om det känns ok går jag själv och om det inte gör det bokar vi om. Inköp och sådant är han väl sådär intresserad av Flört Det beror nog mycket på att det är jag som var hemma första tiden i början och det blir likadant nu, så han har nog svårare att tänka sig vad som behövs köpas. 
    Han har sagt att han kommer följa med nästa vecka för min skull. Han påstår att han inte är ointresserad och att jag inte har någon anledning att känna mig ensam. Men typ den enda gången jag sett honom engagerad var precis efter att vi kommit ut från RUL och fått reda på att vi väntade en tjej. Han är inte intresserad av att känna sparkar eller att se till att bebisen har det den behöver (just shoppingen har jag inga krav på att han ska vara engagerad i, även om jag skulle bli glad om han köpte nåt till bebis som han tänkt ut själv.), när jag pratat om förlossningen så känns det typ som han vill ha en kravlista färdigställd från mig på vad han ska göra så att han slipper tänka själv. välja bb? vem bryr sig, det kanske är fullt ändå...
  • mirakelspektakel
    Blgebo skrev 2015-11-24 11:25:57 följande:
    Vet hur det känns. Min man är inte överdrivet intresserad av bebisen i magen, inte ett dugg intresserad av inköp, förlossningen osv. Det är väldigt få gånger han känner på magen, och så har det varit de tidigare graviditeterna också. Förra gången upplevde jag att jag var helt "ensam", det var komplikationer under graviditeten, och han hade aldrig tid att följa med på kontroller, eller lyssna på mig när jag behövde prata. Han ställde inga frågor osv. heller. Däremot är han väldigt engagerad när barnet väl kommit. Jag tror att när det kommer till min man, så har han svårt att riktigt hitta sin roll under graviditeten. Han är heller inte den typen som är bra på att prata om känslor. Jag har accepterat att det är så (även om jag tycker det är skittrist), och får aktivt uppmana honom att känna på magen, prata med den lille killen därinne osv. 
    Är vi tillsammans med samma man? Låter som en kopia på min i vart fall. Jag tror att det blir lite extra känslosamt för mig då detta faktiskt är mitt första barn och allt är nytt och behövs analyseras, medan det är hans 3dje barn och han har lite attityden att det gick ju bra de 2 andra gångerna så vad är den stora grejen?
  • mirakelspektakel
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-24 11:37:17 följande:
    Din stackare! Det är jobbigt och känslosamt att vara gravid. Kan du förklara för honom hur viktigt det är för dig att han är mer delaktig?

Om det är till någon tröst så har min man inte varot särskilt delaktig i mina graviditeter. Nu med tredje har han varit med på ultraljudet, thats it. Jag var t.o.m inne på förlossningen själv förra vecka. Ni tycker väl inte att det låter klokt men jag tycker det är helt okej. Jag tyckte att han gjorde mer nytta på jobbet. Jag vet att han kommer vara delaktig den dagen bebis tittar ut och han kommer vara en engagerad pappa resten av deras uppväxt.
    hur hemskt det än låter så är det till lite tröst, känner mig inte riktigt lika utsatt när jag vet att andra har haft/har det likadant och att pappan knöt an till barnet när det väl var ute. Jag är egentligen inte så orolig för att han om han kommer vara en bra pappa, är rätt säker på att han kommer vara lika fantastisk mot vår lilla tös som han är mot sin söner. Men känslorna och tankarna för inte alltid logiska resonemang när jag väl tappat det.
  • mirakelspektakel
    Blgebo skrev 2015-11-24 12:07:23 följande:
    Förlossningen men min man...haha...ja, första gången födde vi hemma (hans första, mitt tredje), då var han faktiskt "med på banan". Han fixade med praktiska saker, hämtade handdukar, kokade sax, servade mig, masserade mina ben osv och hittade sin "nisch"-utan instruktioner. Och var stolt över sin insats efteråt, berättade gärna för vänner och bekanta att han minsann varit "barnmorska".
    När vi födde nästa barn på sjukhus satt han bara där. Behövde tydliga instruktioner för att överhuvudtaget göra något. Annars satt han bara. Sa ingenting, noll engagemang, förutom precis när huvudet föddes fram och jag _viskade_ "fy fan vad ont det gör" - "nejdå, du kan ju inte ge upp nu" sa han då. Hon föddes 15 sek senare. Tur för honom att jag  hade annat för mig, annars hade jag klappat till honom för den dumma kommentaren (Vem fanken ger upp när halva ungen är ute, och man får väl tycka att det gör lite ont med ett huvud mellan benen, eller?).... Sedan blev det komplikationer med dottern efter förlossningen, då somnade han. Och vaknade när vi skulle åka hem efter ett dygn, det gick inte att väcka honom tidigare. Han sa att han kände sig så "lost" i sjukhusmiljön och bara var i vägen ändå. Har försökt prata om hur vi ska göra den här gången, föda hemma eller på sjukhus, men han säger att det spelar ingen roll, upp till mig. Och så är diskussionen slut. Hade varit skönt att bolla lite tankar med honom.
    Tack snälla, du fick mig precis att få värsta skrattanfallet. Ja jag vet att det inte är passande att skratta åt nån annans elände men det gav mig iaf väldigt mkt perspektiv och antagligen träningsvärk i magen :)

Det är ju precis det som jag efterlyser att ha någon att bolla med ang förlossningen och att denna någon ska vara han om han vill vara med på förlossningen vill säga.  
    Det är som att när han inser att jag är ledsen för nåt som han är ansvarig för så stänger han av och går i försvar istället. Och sen är det minsann mest synd om honom för jag gjort honom ledsen och allt har på något märkligt sätt blivit mitt fel.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-24 12:13:43 följande:

Började packa bb-väskan nu men jösses det blir ju en hel bag. Och då känns det som jag ändå hållt mig till nödvändiga saker. Men tofflor äger jag inga så vad jag ska ha på fötterna efteråt vet jag inte.

Sköna sneakers? annars går det ju att köpa väldigt trendiga och stilsäkra foffa-tofflor på typ ica-maxi för under 20 kr (kan dock vara fel säsong nu)
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-24 12:40:54 följande:

Förresten har läst att många tagit med sig amningskudde och babynest till bb, kommer ni göra det? Man kan ju iofs slänga in det i bilen och hämta senare om det skulle vara så att man vill ha det. Kommer ni packa allt i en väska eller dela upp det viktigaste i en och sen resten i en annan och ha kvar i bilen tills grejerna behövs? Tidigare ggr har vi ju fått stanna som längst i nästan 2 veckor så då behövs ju en del. Men va sjutton. Vi har ju inte jättelångt så i värsta fall får ju mannen åka hem och hämta det som saknas. Kontrollfreak eller?

Iom att du packar för att hamna ex antal dagar på neotalen så skulle jag nog om jag vore du vilja ha med babynest och amningskudde. Jag skulle packa två olika väskor tror jag, en väska för själva förlossningen och 1 dygn där och sen en till väska med alla saker som ni kan tänkas vilja ha efter det första dygnet om ni får stanna kvar. Självklart kan din man åka och hämta sakerna senare, men jag skulle iaf tycka att det vore skönt att ha det liggandes i bilen (iaf det som tål minusgrader)
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-24 11:57:04 följande:

Mirakelspektakel - usch, lider med dig. Det är jättejobbigt när man känner att man är helt ensam.

Min man var väldigt delaktig i allting med första, sådär med andra och nu typ ingenting. Haha. Vet att han längtar lika mkt som jag efter den lille för han säger det ofta och pratar gärna om bebisen å sådär men han är aldrig med på bm-besök, all shopping har jag gjort själv (och det gör mig inget, för då kan jag köpa det jag tycker om ), vagnen var han med och bestämde. Han var med på kub-ultraljudet men inte rul för det var svårt att få ledigt. Hade mkt blödningar i början och vid sista blödningen i v 20 så sa jag inget, jag åkte till gyn själv och efter besöket ringde jag till mannen på jobbet. Han hade bara blivit jätteorolig och rädd och det blir bara jobbigt när han har 1 dryg timme hem. Låter väl också som jag har världens mest ointresserade make som varken följer med till bm eller är hemma halva tiden med barnet men han tar enormt ansvar för barnen den tiden han är hemma och när barnet är fött.

Sen ska du veta att jag får mina hormonbryt ibland här hemma och skriker att han inte bryr sig och gråter och har mig. Man är ju alltid lite extra känslig som gravid.
    Men prata med din sambo/man och berätta om dina känslor.

Tack för dina värmande ord. Det är som sagt hans tredje och mitt första och det är väl en sorg som jag har fått bearbetat att han inte kommer ha sitt första barn tillsammans med mig, då allt verkar så där rosa skimrande även för den blivande pappan. Dock har det låtit på honom och även på en del andra här att han aldrig vart den typen som vart väldigt delaktig i själva graviditeten och det gör det en smula lättare att hantera.

Jag är en otrolig känslomänniska och han är typ konflikträdd och att vara ledsen och eller arg är två känslor som enligt honom helst inte borde finnas, de ska bara soppas under mattan. Detta leder till att vi har väldigt svårt att nå varandra när jag antingen är arg eller ledsen. Vilket gör att vi hamnar i vansinniga bråk, hans strategi är nämligen att försöka tiga bort hela situationen och dra sig undan, vilket gör mig helt rabiat galen även när jag inte är gravid. Väldigt okonstruktivt sätt att lösa konflikter på. Men imorse kom han faktiskt och bjöd på te och bad om ursäkt, så jag antar att under kan ske.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)