BF Januari 2016 :)
Jag har sagt samma till sambon som syrran gjorde till sin man: är jag hemma och ska göra mat så fixar jag såklart till dem med. Men jag tänker inte bygga min vår kring deras skoltider, utan har jag planer eller lust med att sticka iväg med bebis så får de klara sig själva. Morgonen finns jag i sovrummet/ vardagsrummet men de ska vara självgående och inte springa och störa efter ev sömnlösa nätter. Det klarar de från sin mamma, hon har heller inte gått upp med dem sedan hennes lille kom. Det tyckte sambon var helt ok- men jag tror hans mamma förväntar sig att jag ska finnas mer för dem där hemma än så.
Ang pensionerade svärföräldrar så är det en jättebra idé! Nu är det bara min far som är pensionär och han äger inte ens en mobiltelefon och är inte kapabel att springa efter någon liten så han är inte aktuell.
Vad gäller engagemang så har vi lite internt bestämt att detta barn blir "min mammas". Sambons föräldrar är superengagerade i killarna vilket jag tjänar på- men jag är inte överens med min svärmor om hur man bäst uppfostrar barn, även om hon är genomsnäll så lan hon typ låta dem äta tårta tills de kräks. Och så tjuvröker hon inomhus.
Men det säger vi ju inte till dem förstås, men vi kommer använda min mamma i första hand som barnvakt, osv. Men hon har ju 10 år till pension så det får bli helger och kanske hämta ibland:)
Båda mina föräldrar är pensionerade, men min pappa bor 25 mil bort så han är inte ett alternativ. Min mamma kommer absolut ställa upp som barnvakt, även fast hon är en väldigt aktiv person med väldigt mkt på agendan.
Det låter som en klok idé att i första hand använda sig av din mamma. Jag tycker även att din sambo kanske ska ta ett snack med sin mamma vad som gäller med bebis. Att ni TILLSAMMANS bestämt att dessa regler ska gälla, typ inget socker innan bebis är 2 år eller vad ni nu bestämt er för. Kanske kan hon respektera era regler om de är tydliga från början? Det låter nämligen som om ni båda skulle må väldigt bra av att bli avlastade av en pensionerad farmor.
Det beror nog mycket på att det är jag som var hemma första tiden i början och det blir likadant nu, så han har nog svårare att tänka sig vad som behövs köpas.