Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

Nu är jag tillbaka efter ultraljudet! Allt såg bra ut och det var en liten pojke som visade upp sig så snällt Glad Jag blev flyttade en hel vecka BAKÅT... bli sen säger jag bara till bebisen!! Har bf 29/12 nu, hoppas det är ok att jag är kvar i denna gruppen, jag tror faktiskt fortfarande att det blir januari... hoppet är det sista som överger människan!!

• Hame
    amalie79 skrev 2015-08-10 15:07:47 följande:
    I Göteborg får man inte reda på det på rul. Man får boka privat och betala, så var det iaf för några år sedan när min kusin fick sina pojkar.
    Riktlinjerna för ultraljudsbarnmorskorna är att de inte FÅR undanhålla någon information som föräldrarna ber att få veta, så ser de kön måste de tala om det. Däremot är det inte huvudsyftet med RUL att ta reda på kön, så ser de det inte spontant måste de inte ta extra tid på sig för att titta efter.  

För vår bebis var det ganska uppenbert, så jag hade nog vetat till 99% även om hon inget sett Glad
  • Hame
    Seven Costanza skrev 2015-08-10 14:51:18 följande:
    Åh grattis vad kul att du också väntar en pojke! Jaja de flesta går ju över tiden så det blir förhoppningsvis januari för oss båda

Har ni hunnit fundera något på pojknamn?
    Ja vi funderar på Hjalmar, Alvar eller Vidar Glad Har ni några på lut?
  • Hame
    Seven Costanza skrev 2015-08-10 16:34:28 följande:
    Det är lite svårt för vi vill helst ha ett långt tilltalsnamn eftersom vi har väldigt kort efternamn, och vi vill helst ha ett namn som finns både Sverige och i USA eftersom han även blir amerikansk medborgare, men vi vill ändå inte ha något som känns mer engelskspråkigt än svenskt. Alltså vill vi ha klassiska namn och inte t ex Milton, Jamie, William etc som jag tycker känns mer amerikanska än svenska även om de förekommer och är hyfsat vanliga i Sverige. Tycker om dina namnförslag, särskilt Hjalmar tycker jag låter väldigt fint, men på vår son funkar de inte eftersom vi vill ha namn som känns lika amerikanska som svenska.

Hittills har vi kommit fram till Carl Fredrik, Samuel, Jonathan, Benjamin och eventuellt Jacob, även om det sistnämnda är lite i kortaste laget. Just nu lutar det åt Carl Fredrik (som dubbelnamn men utan bindestreck). Blir ju smeknamn på det förstås men tycker hela namnet är fint medan Carl är lite för kort för vårt efternamn tycker vi.

Hur var det, har ni barn sedan innan så att ni även kanske tänker på vad som passar med syskonnamnen?
    Ja vi har en kille på 2,5 år som heter Vilgot, så det skall passa med det. Vi har ett långt efternamn så jag vill inte ha långa förnamn. Så tvärt om er Glad
  • Hame

Är här någon mer som har mycket att stå i med ett blivande storasyskon innan bebisen kommer?

I helgen fick vår kille stor säng, han har sovit i spjälsäng tills nu. Tänkte göra det i god tid så att han inte upplever att bebisen"tar" hans säng. Funderar också på att försöka sluta med blöja och napp, men tänker såklart inte göra allt på en gång.   

• Hame
    FrökenC skrev 2015-08-11 22:51:24 följande:

Någon som har/haft problem med förstoppning under graviditeten och hittat någon huskur mot det? Blir så orolig när det blöder från nr1 när man gör nr2, även att barnmorskan sagt att det beror på att blodkärl brister när det blir så. Känns inte bra och vill inte gå på toa om det ska vara så när man ska göra nr2. Blir ledsen och orolig

Ja, jag har haft trög mage både under förra graviditeten och nu. Äter Visiblin morgon och kväll och försöker dricka mycket vatten. Går det för många dagar tar jag laktulos också. 
  • Hame

Har fått jordens foglossning Gråter Fick det förra gången men då blev det inte riktigt illa förrens i vecka 30-31. Nu gick det ifrån ingenting till att knappt kunna gå på tre dagar.. Jag vet att det knappast blir bättre med tiden heller, blir väldigt rädd över vart det ska sluta. Någon mer som fått foglossning redan?

• Hame
    dinin skrev 2015-08-12 08:17:08 följande:
    Jag började känna av redan i v 15 och nu är det redan ganska illa, i v 17. Har alltid fått höra av min sjukgymnast att jag ska vara beredd på att få det tidigt när jag väl blir gravid (har problem med överrörlighet) men tycker detta är alldeles för tidigt... Var ska det sluta :( mina älskade promenader får vänta...
    Kixpix skrev 2015-08-12 08:28:50 följande:
    Fick det i V6 till v9 men nu är det som bortblåst. Någon sa att då vet jag vad som väntar längre fram. Man önskar ju inte ens sin egen fiende det :/
    Usch usch, det ända jag tröstar mig med är att det var som bortblåst efter förlossningen förra gången. Det svåraste är att ta hand om sonen, han vill ju leka och busa, att man ska sitta på golvet med honom mm.

• Hame
    mitthemligajag skrev 2015-08-12 08:48:09 följande:
    Åh stackars ???? skynda dig och sätt på dig bälte och ring din bm och be om ackupunktur! Allt värt att prova ju... Hade en mamma på jobbet som var sjukskriven från vecka 23 och satt i rullstol, prova allt. Hoppas de blir bättre
    Tack ska du ha! Jag har bälte sedan förra gången och jag tycker att det hjälper om jag ska gå en bit, men inte om jag ska variera med att sitta som jag gör på jobbet. Fick akupunktur förra gången men tyckte inte att det hjälpte så mycket. men ska absolut prova igen. Ska försöka se om de har platser kvar på gravid-vattengympa också, vill ju kunna röra på mig på något sätt. 
  • Hame
    Znö skrev 2015-08-12 20:10:11 följande:
    Ja, på pojkar växer det bort i 50% av fallen om jag förstått det rätt. Jag väntar troligtvis en flicka.

Tack för alla varma tankar och pepp, allihopa! Ska försöka lägga mig och vila nu, mitt huvud värker av alla tårar! Jag som vaknade förväntansfull och nyfiken imorse över RUL:et, lite oro också - men det här hade jag inte med i beräkningen...
    Hoppas du kunnat sova inatt och att ni får positiva besked idag, Håller tummarna!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)