Inlägg från: Blgebo |Visa alla inlägg
  • Blgebo

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-11-29 15:23:54 följande:

Hur känns halsbränna? Har aldrig haft det tidigare men senaste veckan har jag liksom haft som halsont fast inte som man får vid förkylning utan det har känts annorlunda och sen har det liksom kommit och gått. Kan det vara halsbränna eller är det bara vanligt halsont tro?

För mig känns halsbränna som dels en brännande känsla i halsen, hela vägen från magen och uppåt mot svalget, och dels en sprängande smärta i bröstet. Får även uppstötningar med magsaft + att jag rapar, Jag blir galen om jag inte tar omeprazol och dricker mineralvatten. Vidrigt. Haft det i stort sett hela den här graviditeten, det har kommit mkt tidigare för varje barn, med första fick jag i v.37. Vissa nätter måste jag sova sittandes på soffan om jag ätit fel mat under dagen. 
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2015-11-30 14:37:18 följande:

Det låter som många utav er haft en tuff resa till att få barn, så härligt att läsa att ni lyckats allihopa trots allt som hänt på vägen.

Jag vågar knappt säga hur vi haft det när det gäller barn för man blir så lätt dömd på fel sätt känner jag. Första barnet blev till på 4e försöket, jag var 19 då, hann bli 20 innan han föddes. Vi levde på gott med ett barn och hade egentligen inte pratat om några syskon direkt, jag åt piller och det fungerade bra, trodde jag, men så på självaste julafton 2008 var min mens sen och jag testade positivt, det var en både glad och omtumlande julklapp vill jag lova. Var inte direkt beredd på det. Så efter barn nr 2 använde jag kopparspiral istället då piller tydligen inte fungerade som skydd för oss. Det fungerade ett tag, men så lagom till andra sonen var 5 månader så uteblev mensen igen, jag plågade mig igenom ytterligare ett grav.test och det visade positivt. Det var jättejobbigt för mig, visste inte alls hur jag skulle hantera det, vet inte hur man berättar detta egentligen men vi tog beslutet att avbryta den graviditeten. När man hör alla som får kämpa sig igenom livet så känner jag mig välsignad som fått mina två barn men samtidigt så har det varit en enorm tyngd att vara för fertil. Efter det satte jag in en hormonspiral och den har fungerat. Men varje månad runt menstid var jobbig för jag visste ju aldrig.

Jag är också superfertil. Har blivit gravid direkt vi haft ett oskyddat samlag de senaste åren. Och efter tre barn tyckte maken det räckte, jag med egentligen. Men det blev två "hoppsan" efter det. Har aldrig haft ngt missfall. Min räddning är att det tar två år att få tillbaka mensen efter en graviditet, annars hade jag kunnat ha barn tätt. Jag har haft 8 menstruationer sedan april 2009 (innan det åt jag p-piller en vända). 
    Mår dåligt av hormonpreparat, har testat mig igenom det mesta och kondom tål jag inte (bara de i plast, men de prasslar tycker jag...). Spiral vågar jag inte testa, har varit med på en operation där man fick ta ut en som de satt igenom livmoderväggen, och sedan hade den vandrat bort till levern och satt sig där istället... Får bli sterilisering för mig eller gubben efter det här tror jag, känns som vi är tillräckligt "familjen annorlunda" som det är idag. 
  • Blgebo
    amalie79 skrev 2015-11-30 15:53:04 följande:
    Jag har tänkt sedan jag testade positivt att efter detta ska någon steriliseras, jag eller sambon. This is it, vill inte behöva oroa mig för att bli gravid igen. Gillar heller inte hormoner.
    Jag har fyllt i steriliseringspapper, om förlossningen skulle avslutas med snitt så kan de fixa det samtidigt. Och då kostar det inget heller. 
  • Blgebo
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 14:22:23 följande:
    Hur kommer ni andra göra som inte är förstföderskor, göra med era barn?
    De tre förlossningarna som har startat naturligt har startat på natten, så då får barnen sova. Den gången jag födde hemma, så sov de och märkte ingenting Förhoppningsvis går det att göra så igen. Skulle det dra igång på dagtid får svärföräldrarna rycka in, de bor bara ett par 100m härifrån. Mina föräldrar bor några mil bort, så de kan också hämta barn, men inte på kontorstid. 
  • Blgebo
    Hame skrev 2015-12-02 11:42:21 följande:
    Håller med! Det var smärtan i ryggen som var värst tycker jag, "magen" hade jag nog aldrig ont i.
    Jag har mina förlossningsvärkar i låren. Har inte ont i ryggen eller magen.  
  • Blgebo
    Hame skrev 2015-12-02 12:01:00 följande:
    Haha, ja alla är olika Tungan ute Kanske svårare att få hjälp med den där? "Kan ni sätta en epidural i låren" är kanske en ovanlig fråna på förlossningen!

På tal om smärtlindring, någon som fått spinal? Vad är skillnaden på epidural och spinal? Jag fick epidural sist och var inställd på att få det igen, men både min bm på mvc och min bm på aurorasamtalet tycker spinal är ett bättre alternativ. 
    Fast jag tror att det är lättare att ta värk i benen än i magen...vet ju hur jag mått när jag haft körtelbuk och extrem smärta i magen, då är jag utslagen och kan inte göra någonting. Har jag ont i benen, kan jag iaf massera dem och vandra omkring så lättar det. 
    En spinal passar när man vill ha en bedövning som tar snabbare (omföderska...) och inte sitter i lika lång tid, typ 2 timmar. Då sprutar man in bedövningen med nål, men lägger inte in ngn slang som vid epiduralbedövning. Går inte att fylla på en spinal. 
  • Blgebo

Den lille killen i magen verkar inte ha förstått att det ska bli trångt, han rör sig värre än någonsin. Jag har inte fått sova något på hela natten, helgalen är han. Slänger sig från sida till sida, och sedan rakt ut. Känner kroppsdelarna jättetydligt genom magen. 34+6 idag. Jag som inte varit direkt mer kissnödig än i vanliga fall, har nu fått börja springa på toa för att han studsar på blåsan. 
    Namn är supersvårt... Träffar ju så många barn på BB, och de namn som är väldigt vanliga går bort. Hade förslag på flicknamn, men nu är det ju en pojke, så det blir svårare. Hans syster, som blir tre i januari (och heter Hedvig, en dam med mycket egen vilja), hävdar bestämt att bebisen heter Gunvald. Hon blir så arg när vi försöker säga att han nog inte ska heta det... Jag har funderat på Vidar, Alve, Arvid, Edward...men de är alla oerhört vanliga så det känns inte jättekul och inte helt rätt. Men det är ju ett tag kvar att fundera som tur är Har funderat på släktnamn, de andra har något av sina namn hämtade från släkten, men i stort sett alla förnamn är upptagna redan. Samma förnamn som min pappa, eller som min kusins barn blir för nära. 

• Blgebo
    amalie79 skrev 2015-12-07 13:33:19 följande:
    Men Gunvald är väl originellt! :D
    Men inte så fint... Det blir ju "Gunvald Larsson" direkt, det är den enda Gunvald jag hört talas om... 
    Har alltid fått pikar för de namn som mina barn fått, så oavsett vad det blir, kommer det störa någon den här gången också.  
  • Blgebo
    Bf lista:

Minahjärtan0609: bf 6 jan, tredje barnet, flicka

Carolinehedin: bf 9 jan, fjärde barnet, Stockholm 

Blgebo: bf 11 jan, femte barnet, pojke

MeEmma: bf 15 jan, fjärde barnet, pojke

WiMe06: Bf 17 jan, tredje barnet, flicka, Kalmar 

qatteriin: bf 17 jan, andra barnet, flicka, Örebro 

Eleonor01: bf 22 jan, andra barnet, flicka

Mirakelspektakel: bf 29 jan, 1 barnet, flicka
  • Blgebo
    mitthemligajag skrev 2015-12-07 22:26:24 följande:
    Hahaha va roligt med gunvald!!!!! Vad har hon fått de ifrån? Antar att hon inte är något Beck-film- fan än så länge!! Jobbar du på bb i Falun? :)
    Ja, jobbar i Falun  
    Ja, det är kul, hon har väl hört några namndiskussioner vi haft, vi har sagt namn vi inte kan tänka oss, och så har det fastnat hos henne Beck är hon för liten för tycker vi  
Svar på tråden BF Januari 2016 :)