Inlägg från: Blgebo |Visa alla inlägg
  • Blgebo

BF Januari 2016 :)

Mvc idag. Sf32 i 37+0. Bra blodtryck, huvudet fortfarande högt och rörligt. Känner ingenting i kroppen som kan tyda på att det är på g... Inga förvärkar, ingenting. Hoppas på att klara julafton.

• Blgebo

Herregud...vaknade precis. Råkade somna om efter frukosten...tur att barnen varit snälla och lekt fint för en gångs skull. Inte helt vanligt... 
    Nu måste jag skynda att göra mig i ordning, ska "modella" lite för en fotograf. Hon har fotat mig under en av mina andra graviditeter också, så det är kul Gäller att passa på innan magen är borta! 

• Blgebo
    Mallis87 skrev 2015-12-25 19:37:46 följande:

Ni med två barn eller fler!

Enligt min bm brukar förlossningen inte starta "pang boom" med andra barnet, utan man brukar ha lite förvärkar/sova dåligt etc i ca 1-2 veckor innan. Stämmer det på er?

Med min första sov jag ganska dåligt, men det gjorde jag i princip hela grav pga att vi hade en värdelös säng, plus att jag vaknade flera gånger om natten med kramp i vaderna.

Nu denna gången sover jag jättebra på nätterna, (förutom halsbränna) har inte haft ont/förvärkar. Förutom igår, då hade jag lite onda sammandragningar. Hade också väldigt ont i ryggen igårkväll, men vet ju inte om det berodde på att man satt på matsalsstolar typ hela kvällen, eller attnågot är på g.

Enligt min bm brukar bebisen i magen också lugna ner sig lite innan FL. Både igår och idag tycker jag att det har varit ganska lugnt i magen. Känner bebisen med jämna mellanrum, men det är i gen boxningsmatch där inne som det varit innan. Har ni också upplevt en lugnare bebis innan det varit dags?

Vill ju hålla mig till efter nyår, men är samtidigt såå trött på denna mage nu, så visst letar man lite tecken :)

Väntar femte barnet. Andra förlossningen startade lite smygande m små sammandragningar när jag satt och moffade chips sent en lördagsnatt... Typ vid 3 på natten... Hade inte känt ngt innan det, och de blev snabbt kraftiga och några timmar senare är han född. Tredje startade med lite sammandragningar på eftermiddagen, men sedan blev jag så förbannad på mina föräldrar, så sammandragningarna försvann helt. Efter att jag och maken haft sex, så drog de däremot igång igen med full kraft och efter tre timmar kom hon
    Nej, forskning har visat att de inte lugnar ner sig innan förlossningen, däremot ändrar rörelserna karaktär mot slutet, mer kraftiga buffar än sparkar. Det har stått rätt mkt om det i barnmorskeforum, och man har även skrivit om läroböckerna för barnmorskeprogrammet - tidigare stod det att de lugnade ner sig sista veckorna. Och man ska känna många sådana rörelser varje dag, ofta har barnet ett mönster man ev. börjat känna igen, och det brukar barnet fortsätta med, jag har en nattuggla i magen, han är galen sent på kvällen och halva natten. Blir kul är han kommer ut....
    Bara under själva förlossningen jag upplevt lugnare bebis, men det är frågan om jag känt rörelserna när jag haft värkar...
  • Blgebo
    fruthomas skrev 2015-12-25 19:29:20 följande:

Hoppas alla är nöjda med julen. Jag är verkligen nöjd, jag fick ett paket själv och två gemensamt med maken. Men barnen fick så mycket och de är så nöjda. Jag har suttit och byggt lego hela dagen känns det som. Efter att i ett dygn också, till och från, burit på min systers son som väger ca 6,5kg så har jag nu helt sjukt ont i ryggen.

Men jag är så nöjd! Nu känner jag mig redo att få en bebis även om jag gärna väntar till efter nyåret.

Har ni andra fått mycket till bebisarna i julklapp? Vi fick inget, precis som jag hade hoppats och vi är nöjda med det. Jag vill gärna överösas med söta kläder och fina saker när vi väl vet vem som har bott i magen hela tiden

Fick en fin blå stickad filt m flätmönster som min lillasyster gjort Hon har suttit varje kväll sedan början av september sa hon. Lite imponerad att hon hunnit med det parallellt med läkarstudierna Annars fick vi inget till honom, men vi har oerhört mkt saker redan,...för mycket.
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2015-12-27 22:51:51 följande:
    Ja, precis 2 pojkar innan det är så himla mkt som skiljer sig. Den här graviditeten har varit helt annorlunda. Dem trodde på rul att vi väntar en tös men jag har varit lite tvekande inför det sista veckorna men nu börjar jag nästan tro på det igen med tanke på att allt är så annorlunda. Har också hört att det kan vara skillnad om man väntar flicka eller pojke. Blir spännande att se om det är en liten tös som kommer.
    Jag har varit mkt tröttare och haft fulare hy med flickorna, med pojkarna har jag mått mycket bättre. Foglossningen har också varit bättre med pojkarna, jag har nästan ingen alls nu.

• Blgebo
    Hame skrev 2015-12-30 16:03:28 följande:

Sådär, nu har jag varit på mitt antagligen sista besök hos bm :)

Det mesta var bra, men precis som förra gången jag var gravid har inte sf-måttet växt de sista veckorna och jag har gått ner i vikt. Storebror föddes ju normalviktig så hon var inte så orolig, vikten tror jag beror på att jag varit sjuk så mycket. Vikten +6 kilo och sf 34, exakt som förra gången :) Bokade i vilket fall en ny tid 5/1 så jag är bf+7, får se om den blir av haha!

Ser att många skriver om att de vill ha sina egna kläder och att de vill undvika kladd, jag är precis likadan. Jag hade i min journal både denna och förra gången att jag vill att alla som kommer och går på både förlossning och BB ska knacka osv och inte bara braka in. Det är så många som antar så mycket, "när du väl är där bryr du dig inte" men det är faktiskt långt ifrån alla som känner så.

Jag krävde tom. att de frångick rutinen och inte tog in extra (ny) personal i födelseögonblicket. Rutin annars, men min barnmorska fick klara sig själv. De blev lite förvånade sedan när de kom in och allt var klart. Jobbade inte där då, men är inte alls bekväm med att flasha mig för främmande människor. Inte för kända heller för den delen. Jag knackar alltid innan jag går in till patienter, svårt att känna sig trygg som patient om personalen bara klampar in... Kladd bekommer mig inte, men något jag hatar är främmande människor som tar på barnet i onödan. Vårdpersonalen ska ha så lite närkontakt med barnet som möjligt tycker jag.
  • Blgebo

Nu har jag legat på soffan sedan julafton. Sover på soffan, äter på soffan...försöker sova bort tiden fram till tolvslaget. Fått ångest för att föda före nyår, bröt ihop inför maken och tyckte att jag var en dålig mamma och kvinna om jag inte fixar att hålla igen till januari. Min man tycker att jag är knäpp...med all rätt. Efter nyår får det bara slut med det här tjafset tycker han...jupp. Absolut. Jag ligger inte för att det är roligt utan för att jag är sjukt stressad. Hög puls och minsta lilla tecken på sammandragning ger nästan panik helt sjukt. Jag har ju aldrig fött såhär tidigt förut, så logiskt sett borde jag inte göra det nu heller. Mycket är för alla kommentarer från omgivningen, ffa kollegor... Mina gravida kollegor födde prematurt kring Lucia.

• Blgebo
    Hame skrev 2015-12-30 18:18:23 följande:
    Är det rutin överallt att ta in extra personal på slutet? Så var det inte för mig i varje fall, tur det för det hade inte jag heller gillat... Kanske det inte hanns med för sonen kom som en raket. Hoppas verkligen inte de gör det denna gången såvida det inte verkligen behövs!
    På många ställen är det det. En extra bm som kan assistera, ta ut ett oväntat dåligt barn till barnbordet, ge läkemedel till mamman vid blödning osv. Det är bra med extra händer, behövs hon inte så går hon på en gång igen... Men jag ville absolut inte ha in mer personal, räckte med en barnmorska tyckte jag... jag är lite "småpryd"...
  • Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-12-30 18:13:07 följande:
    Hm, jag känner likadant men är ganska aktiv fortfarande eftersom jag har min kompis här från 23/12-1/1, men det är lite jobbigt nu för jag blev förkyld i söndags. Drömde inatt att jag födde barn och frågade vilket datum det blev och jag blev så förvirrad och sur när de sa 29/12.

Nu är det ju bara två dagar kvar och för mig känns det inte som att något är på gång, men jag är ju nio timmar efter er så den 30/12 har nyss börjat här. Har du några tecken på att förlossningen närmar sig? Får du mindre hög puls och mindre stress av att bara ligga stilla då? Det kan ju bli att du tänker på det för mycket när du inte gör något annat och så blir du mer stressad istället för mindre. Jag tyckte någon skrev att man inte kan förhindra att förlossningen startar genom vila - klart att man inte behöver ta ut sig fullständigt men ändå.
    Jag hade två små sammandragningar i morse. Det är allt. Och det blev helt lugnt efter att jag gjort nr 2, så det var nog det som retade... Stress kan påverka åt båda hållen.... Vila kan ev. påverka liiiiiiiite, vi säger ju åt de som har hotande förtidsbörd att vila mkt, och de får ofta order om att halvligga istället för att sitta upp tom för att minska trycket neråt.
    Har inga slemmiga flytningar, inga smärtsamma sammandragningar (nästan inga sammandragningar alls faktiskt), inga andra tecken heller. Börjar få ont i ryggen, men det är för att jag ligger för mycket...
    Tja...lyckas sova rätt mkt...fördriver en del tid med nya datorn...går ju att spela på den. Kollat en massa avsnitt på alla play-kanaler.... då glömmer jag stressen lite. Men i morgon kväll...då jäklar....då ska jag upp och hoppa!! Hälften av barnen är på annat håll, så jag och maken tänkte fira nyår i horisontellt läge
  • Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-12-30 19:28:10 följande:
    Samma här - när jag haft ont har det blivit bättre efter att ha gjort nr 1 eller nr 2. Inga sammandragningar på flera dagar nu förutom när jag hade bråttom till tåget men det försvann sedan. Inga slemmiga flytningar, ingen värk i ryggen mer än på övre halvan men den smärtan tror jag beror på min förkylning.

Så jag tror inte att det är på gång här heller. Vi firar nyår två hus bort så det ska nog gå bra. Man vågar kanske inte riktigt ropa hej förrän efter tolvslaget, men har inget hänt vid 19-tiden borde det väl vara låg sannolikhet att hinna bli bebis före midnatt för mig som förstföderska?
    Låg sannolikhet, ja... Jag vågar nog inte ropa hej förrän efter 22....
     Oftast tar det några timmar iaf så du borde kunna känna dig lugn om du inte känt ngt vid 19.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)