Inlägg från: Blgebo |Visa alla inlägg
  • Blgebo

BF Januari 2016 :)

mitthemligajag skrev 2015-12-30 20:44:37 följande:
    Snacka om att du ogillat situationen jag hamnade i sist då! Fick ny barnmorska sista timmen precis när jag började känna trycket neråt, jäkla kärring också (LENA) innan hade jag världens härligaste barnmorskor så kom den där kärringen in och gjorde sluttampen ushhhhhh, ville så gärna ha "majdi?" Eller Frida som avslutade sina pass
    Jag är ju i den positionen att jag får välja bm de berättar vilka som jobbar när jag ringer in, och så bokar jag den jag vill ha. Föder rätt snabbt, och vet när skiftbytet ligger dessutom, så åker isf in efter skiftbytet, eller i god tid inför nästa. Eller stannar hemma, vilket det verkar luta mest åt
  • Blgebo
    Eleonor01 skrev 2015-12-30 21:11:37 följande:
    För man kan svimma å må dåligt efter en förlossning å då behöver personalen kunna komma in
    Stämmer. Som tur är har varje förlossningsrum egen dusch/toa hos oss, men dörren går inte att låsa. Händer lite då och då att någon svimmar.
    På BB har vi lås.
  • Blgebo

Jag blir galen...är så trött så jag har myrkrypningar i armarna, men  nejdå, sova kan jag inte. Han är helvild och det känns som han ligger och snurrar runt i magen och trycker sönder mina revben. Han försöker komma ut utanpå revbenen.... Blev tvungen att dra igång datorn...får väl sitta och slösurfa tills han somnar...

Seven Costanza skrev 2015-12-31 00:12:48 följande:
    Nej jag har också ställt in mig på 2/1 som tidigaste datum (jag har BF 8/1) så hoppas verkligen på det, men enligt vad andra berättat nu så kan man ju inte vara säker bara för att det är lugnt för mig just nu.

Är det vanligt att bli illamående nära förlossningen? Hoppas du mår bättre imorgon och att det inte blir för jobbigt för hunden!
    Det är vanligt att bli både illamående och dålig i magen inför förlossningen.
  • Blgebo
    Eleonor01 skrev 2015-12-31 02:58:04 följande:
    Å jag e såååå trött på att kissa hela jävla tiden!!!!! Vill sova å slippa gå på toa varannan timme hela jävla tiden ha ha ha

Borde inte klaga men vill ju bara sova!!! :))
    JAg springer också på toa...så när jag äntligen känner att jag kan slappna av och nästan somna, då måste jag upp igen....
    Och så börjar han härja ännu värre när jag blir kissnödig. Det här är absolut sista barnet för min del
  • Blgebo
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-01 12:06:21 följande:
    Har ni handsprit hemma? Jag tycker det är väldigt smidigt med barn som är lite slarviga med handhygien. Låt killarna sprita sig innan de tar på lillasyster.
    Ja hur tänkte man med januaribarn? Kan till mitt försvar säga att vi inte tänkte alls på månad utan det fick bli när det blev. Man får vara glad att de inte går på dagis iallafall då smittorna är fler.
    Nej, vi har ingen handsprit hemma, känns onödigt tycker jag.
    Handsprit ska man använda så rikligt av om det ska ha effekt, och så mkt har jag aldrig sett ngn utanför vården använda, och även den ska ju gnuggas in riktigt, fingertopparna masseras, gärna lite in under naglarna osv för att få effekt På jobbet tvättar och ffa spritar jag händerna ofta, men det är ju en annan sak - men faktiskt mest för att inte dra med smittor från sjukhuset till hemmet. Och vissa saker, vinterkräksjukan exempelvis, går inte att sprita bort från händerna, där är tvål och vatten mer effektivt. Alla mina barn är födda från slutet på oktober till mitten på februari, och de är definitivt friskare än de flesta andra barn jag träffat, så jag är inte alls orolig över att få barn den här tiden på året.
  • Blgebo
    mitthemligajag skrev 2016-01-03 07:35:51 följande:
    Vilken schysst kommun/ fsk ni verkar ha! Hos oss är de stenhårt. Vi har dock 20 h/ v för dom föräldrar som är arbetslösa eller fl. men där gäller strikt 9-14 och endast lunch! När båda föräldrarna är lediga efter förlossningen (om dom är de) så måste barnet vara hemma. Alla lov och andra speciella dagar/ veckor rekommenderas dessa barn starkt att vara hemma. Eller ja, dom erbjuds inte att vara hos oss då utan man talar om att det är lov bara. Sen finns de ju såklart undantag, typ som under själva förlossningen! Men oftast så är de stenhårt, mycket på grund av att direkt vi börjat släppa på något så utnyttjas de till Max av föräldrarna. Kommer ihåg att vi hade en pojk för ngt år sedan som fick en lillebror. Föräldrarna kom från en annan stad så de hade mormor och morfar på besök från förlossningen och två veckor framåt och varje dag lämnades pojken hos oss och han var så knäckt stackarn, hela dagarna var kaos. Ville ju vara hemma med mormor och morfar och nya lille bebisen:( folk tänker verkligen inte.... Hela familjen var hemma och myste och han fick inte vara med... På tal om ngt annat haha men kom bara att tänka på de
    Kan inte påstå att jag upplever att det är stenhårt i Borlänge... jag har fått frågan från pedagogerna flera ggr om jag inte vill ha lite mer tid så jag kan gå och shoppa eller vila... Har haft 9-14 ett par år nu, och det är även det flexibelt upplever jag. Aldrig problem att ha längre tid om man behöver ngn dag, eller att lämna tidigare. Ska de iväg på ngt så erbjuds alltid barnen att följa även om det är utanför schema. Och har jag lagt ledigt, så informerar de om att det är ngt kul som händer, ska hon inte komma ändå? Vi får se hur mycket de kommer gå nu, lagt 20h/v fram till sommaren, men det lär bli mindre än så, jag är för lat för att orka dra iväg på morgonen...haha... Förra året, så vägrade äldsta dagisbarnet gå till dagis "Jag har jullov". Hon gick dit först efter sportlovet... Hon hade hört att julen varar ända till påsk...
    Tycker överlag att det funkar bra med fsk i Borlänge. Har tagit max en månad att få plats de fyra ggr jag sökt, och har alltid fått förstahandsalternativet.
  • Blgebo
    mitthemligajag skrev 2016-01-03 15:19:24 följande:
    Oj vilken tur du verkar ha haft! Vi har haft föräldrar som inte ens på syskonförtur fått plats åt sina barn förrns i sista sekund och vet många som har syskon på olika ställen pga av plats brist! Får man frågans vilken enhet dina barn tillhör? :) vi bor borta i Romme så när dottern ska in i augusti blir det tunet och här verkar de vara mkt lättare att få plats än i stan tack och lov!
    Haft barn först i Forssa (Svartnäsg.), sedan på Hagalund och nu på Mats Knuts och Tångringsgården, då vi valt att låta äldsta gå kvar med kompisarna. Jag är en sån person som ogillar papper och blanketter, och drar på det in i det längsta...så jag måste haft tur varje gång. Så ska absolut inte klaga. Hade kunnat ha barnen på samma förskola om jag hade velat, men vet inte om det är riktigt snällt mot syskonen heller...då misstänker jag att de kommer att påverka varandra på gott och ont, nu får de vara "individer"...
  • Blgebo
    mitthemligajag skrev 2016-01-03 19:05:00 följande:
    Jag med, har precis skickat in moderskapsintyget haha!!! Hm ja sen beror de väl kanske lite på som sagt vart man står i kö. Har tex nära bekanta i ornäs som köat två år i domnarvet som äntligen fått överflytt till Ornäs! TVÅ ÅR liksom, insane! Dom bor mitt över vägen men har får skjutsat henne till Ornäs varje morgon fastän mamman är mammaledig med syskon... Men nu får dom båda skolas in där! Intressant att du tänker så om syskonen och olika förskolor, har inte tänkt ngt på det riktigt förutom bara att de är mest praktiskt med samma. Har jobbat på syskon avd och har dock aldrig märkt av något negativt med det :p men går dina barn kvar i fsk eller är dom äldre? :)
    Två går på förskolan, hon som blir tre snart och hon som snart blir sex. Hon som blir tre började i mitten av september, har varit ledig nu en månad, så hon har inte gått så länge...nätt och jämnt inskolad. Får väl börja om nu, haha.
    Ja, det är galet hur en del får stå i kö länge. Hade det drabbat mig så hade jag nog haft en arg chef...
  • Blgebo
    qatteriin skrev 2016-01-03 19:58:59 följande:
    Det är så synd att omgivningen ska tycka så jäkla mycket! Vet att min syster fick kämpa som bara den mot fördomarna när hon fått nr två och började jobba när han var fyra månader... Det var det bästa för deras familj och det borde ju vara det enda som räknas, men folk verkar inte fatta det!!
    Jag har sommarjobbat 75-80% när de varit ca 4 månader gamla. Fick aldrig höra någonting negativt trots att jag då var borta så mycket. Vi tjänade rätt mkt på att jag jobbade lite, jag har mycket bättre lön än min man. Jobbade tre månader och gick sen hem igen. Chefen ska ringa mig i vår och höra om jag vill göra så igen...
  • Blgebo
    mitthemligajag skrev 2016-01-05 10:20:33 följande:

Förra gången så låg vi på patienthotellet och gick dit direkt efter timmarna på förlossninBBgen, men har inte ens för mig att vi blev frågade om att bo på bb? Vad är skillnaden på bb och patienthotellet? (här får pappa bo med mamma och bebis) är de att de finns barnmorskor? Eller är de bara om man har någon slags skada eller bebisen inte mår bra? Och en till fråga, om man vill bo kvar, får man ha ett syskon sovandes med sig på patienthotellet? :)

BB här är för de som det "är ngt med".
    Allt från psykisk ohälsa hos modern, till lätta prematurer, infektioner, snitt, sugklocka på barnindikation (inte för att mamman är trött), barn som behöver tillmatas, föräldrar som upplevs behöva mer stöd än vanligt i föräldraskapet osv. Normalförlösta ska till patienthotellet eller på tidig hemgång. Det är jättestor prisskillnad för landstinget att lägga mammor på bb mot patienthotellet., och man har nyligen stramat upp reglerna för vilka som ska till BB. Sedan är det inte helt ovanligt att man blir återinlagd till BB från patienthotellet...går att flyttas åt båda håll vid behov så att säga.

Det finns familjerum på pat. hotellet, så där kan syskon vara.
    Patienthotellet har personal dygnet runt, och personalen där är också utbildad vårdpersonal. Flera sjuksköterskor som jobbar där.
    Patienthotellet ligger hos oss i sjukhuset, så det är bara att ringa till BB om man undrar ngt exempelvis mitt i natten och sen knata över till BB om man behöver handgriplig hjälp med ngt.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)