Inlägg från: minahjärtan0609 |Visa alla inlägg
  • minahjärtan0609

BF Januari 2016 :)

Att hitta ett namn när man jobbat med barn är inte det lättaste kan jag meddela. Många namn går helt bort då de är så starkt förknippade med andra barn som jag känner. Dessutom är vi 4 som ska tycka till denna gången. Men vi har i vilket fall bestämt oss för Nova. Och sedan ett släktnamn ( troligtvis min mammas namn) i andranamn.
    Den enda som inte gillar vårt namnval är svärmor. Hon har sagt att hon tycker namnet är ett förortsnamn, inte fint nog helt enkelt. Kan tillägga att vi inte är ett dugg "fina" utan vanliga Svenssons. Klart man blir lite sårad när hon inte kan hålla det för dig själv, särskilt när både vi och barnen kallar bebis i magen för Nova, det är liksom redan befäst hos oss.

• minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-12-06 22:03:04 följande:
    Redan innan vi blev gravida hade vi ett flicknamn som vi var helt övertygade om, Alice, men nu har vi strukit det helt, passar inte alls med killarnas namn och är alldeles för vanligt idag tycker jag. Killarna heter Wiggo och Melwin och vi vill gärna plocka upp w i tösens namn också, så nu är vi inne på Wendela istället. Om det nu inte är en flicka utan det kommer ut en pojke istället så är vi inne på namnet Alwe.
    Tycker Wendela är ett jättefint namn!
  • minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-12-07 08:15:03 följande:

Nova är jättefint, synd att det har fått den stämpeln, in väl erkänna att just av den anledningen skulle jag inte välja det- men vårt barn kommer ju att bo i just en sådan förort, och av de svenska namn som finns här så är det många Tindra Nova Kevin Liam Michelle typ :)

och sedan passar det inte med killarnas namn alls, de har klassiska rejäla lite trista namn ( de heter Oscar och Jonathan, bägge fina namn dock) olika namn men passar ändå med varandra. Inte för att det måste vara samma, men det ska ju ändå låta någorlunda ok tillsammans för alla tre är ju faktiskt sambons barn.

Då är jag nog svag för förortsnamn

Kan bero på att de är ovanliga där vi bor. Här heter alla barn top 10 på namnlisran. Elsa, Maja, William osv. Fina namn det med men jag känner alldeles för många med de namnen.
  • minahjärtan0609
    Eleonor01 skrev 2015-12-07 08:43:25 följande:

Jag bär på en Lily. Har haft ett pojknamn å flicknamn redan sedan innan sonen föddes :)

Lilly har varit vårt andraval. Jättefint.
  • minahjärtan0609
    CarolinaH skrev 2015-12-07 16:32:34 följande:

Å en till från Stockholm. Ska oxå på den infoträffen.

Bokade in den väldigt tidigt och skrev in i kalendern. Allt för att maken skulle kunna följa med. Men så kom han hem i fredags och berättade att nej oj jag kan ju inte då. Så får gå själv som vanligt.

Han har inte varit med på ett endaste besök hos BM. Däremot på alla ultraljud. Men där har han nog en baktanke. Han vill inte att vi ska kolla innan om det är kille eller tjej.

Han har en kusin som fick sitt första barn i oktober. De kollade vid två UL och det var en flicka. Så rummet nålades rosa och massa med kläder med blommor, spetts och bas rosa köptes in. Även vagnen och bilstol vart helrosa. Namnet var klart sen länge. Det skulle bli en liten Hanna.

Så Johannes åkte hem i sin fina rosa overall till sitt rosa rum.

Har inte vetat om de tidigare barnen heller. Och de blev tjejer alla tre. Men denna gång är jag inte alls lika säker.

Namn som jag önskar är Nova eller Theo. Maken är inte helt övertygad ännu.

Det där är jag rädd för. Att man är så inställd på en flicka attdet blir konstigt om det blir en pojk. Nu har vi inte köpt rosa prylar, inte ens ytterkläder men iallalall.

Väldigt fina namnval tycker jag!
  • minahjärtan0609
    qatteriin skrev 2015-12-07 16:11:28 följande:

Jag känner också märkligt nog att jag inte är otålig... Trots värken och hur jäkla tungt det är. Barnmorskan log när jag sa att det är sista gången jag är gravid, hon konstaterade att man inte ska ta såna beslut i det här skedet av graviditeten och det har hon nog rätt i. Men jag kan inte se mig själv med fler än två barn och jag tror verkligen inte jag skulle känna att det vore värt det, med all skräck första halvan och smärta andra halvan. Aldrig lugnt liksom.

Men jag har så svårt att förstå att det bara är en dryg månad kvar till bf. Jag är som fortfarande inställd på "Axel-tid" och han är ju född i mars, så jag är två månader efter i huvudet... haha! Men det gör inte så mycket för då kommer jag kanske inte bli lika frustrerad om jag går över tiden.

Man ska aldrig säga aldrig Vi var väldigt klara med våra två barn och sen en dag så kom bebissuget som en blixt, hos oss båda som tur var.
  • minahjärtan0609
    qatteriin skrev 2015-12-07 17:29:27 följande:

Bebissuget kan nog komma, men gravid fixar jag inte, sex gånger får räcka! Och då har fyra av dem ändå slutat innan vecka 12. Men hade det inte varit för den detaljen så hade jag antagligen inte känt mig lika färdig, trots att jag är så handikappad nu. Det fysiska är ändå lättare att hantera än att leva i flera månader med skräcken för missfall (eftersom man får absolut noll stöd från vården för upprepade missfall efter att de väl gjort utredning).

Då förstår jag precis. Jag har fått ett missfall ( precis innan denna grav) och det var hemskt. Kan bara föreställa mig hur jobbigt det måste varit att få det 4 gånger!
  • minahjärtan0609
    Blgebo skrev 2015-12-08 09:57:32 följande:

Jag har inte lämnat sedan inskrivningen. Men tror det ska vara ngn koll till, kommer inte ihåg vad som står i PM för normal graviditet. Jag har bara kollat blodtryck och fosterljud, bad bm att kolla hb och socker sist (bara blodprov), det var inget hon tänkt göra, men jag vill ändå veta hur det ligger. 

35+0 idag, ska till MVC om en liten stund. Förra gången var jag dit i 32+6 så då såg sf-kurvan hoppig ut, iom. att den inte tar hänsyn till antal dagar, bara hela veckor. 

Här lämnar man bara urinprov vid inskrivning vid normalgrav. Jag har lämnat en gång till pga mycket sammandragningar i v 30. Verkar variera från olika ställen eller så har riktlinjerna ändrats genom åren. Med första barnet 2006 lämnade jag urinprov nästan varje gång.
  • minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-12-08 12:24:08 följande:

Varit på tul idag, bebis har vuxit enligt sin kurva, hon beräknas just nu väga 1930 gram, förra besöket beräknades hon väga 1555 gr, så vuxit har hon gjort. Alla värden var helt normala, hon tränar andningsmusklerna för fullt i magen. Så läkaren sköt fram nästa tid för tul till v 38 istället för v 36, så den 28 dec ska vi mäta igen om bebis är kvar i magen då

Hon förväntas väga runt 2400gr vid födseln. Ligger bara på -19,6% nu.

Frågade läkaren om hon kunde se könet men det var för rörigt i det området sa hon, så tyvärr. Vi får hållas på halster om det är en liten tös eller inte.

Va skönt att allt såg bra ut!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)