BF Januari 2016 :)
Det börjar bli pangvärkar som mina tidigare graviditeter, känner igen dom nu!
Det börjar bli pangvärkar som mina tidigare graviditeter, känner igen dom nu!
Blir det bebis idag så tar det nog ett tag. Värkarna kommer med 30 min mellan och håller i sig i knappt en minut. Jag har haft lååååånga värkförlopp hemma med mina tidigare två. Ca 10 timmar innan det är tre min mellan värkarna. Det har dock gått snabbt på förlossningen. Hoppas detta håller i sig och att värkarna fortsätter.
Seven-
Ett stort grattis till sonen. Tycker synd om dig som fått en så jobbig förlossningsupplevelse, att det inte blev som du tänkt dig. Hoppas att du om ett tag kan tänka att det viktigaste är att han kom ut och mår fint. Det är ett helvete första veckan, hormonerna spökar och ingen sömn får man, det blir bättre! Hoppas du mår bättre snart.
Mina värkar håller i sig. De kommer med 10-15 min mellanrum. Har ringt hem min man och vi ska även ringa hit farmor. Hon har en timmes resväg så hellre att hon kommer för tidigt än att det ska bli panik. Sen kommer det väl bli lagom kul att ha svärmor här under hela latensfasen men så får det bli. Känner att det är på riktigt iallafall, värkarna är väldigt bekanta när de kommer, de gör ont men är hanterbara.
Ska man ringa förlosdningen redan nu och kolla hur det ser ut med plats eller ska man vänta tills de kommer var 5 min.?
Måste gnälla lite (eller mycket)! Ju längre jag sitter hemma och väntar (bf+13 idag) desto mer stirrar jag upp mig inför igångsättningen som ska bli på onsdag . Jag gick på aurorasamtal inför både förra och denna förlossningen, mestadels pga rädsla för nålar, gynundersökningar, sugklocka och att brista.
Tyckte att jag fick bra stöd inför första förlossningen, men mycket av "stödet" gick ut på att säga att saker och ting jag är orolig över är ovanligt och troligtvis inte inträffar,samt att säga att andra saker INTE gör ont trots att människor påstår det. Nu gick förra förlossningen som en dans (i raketfart) så då fick de rätt, det blev inga komplikationer och några undersökningar hanns knappt med.
Stödet inför denna förlossningen har mycket gått ut på samma sak, samt att de sagt gång på gång att eftersom förra gick så bra ska du se att denna gör det också. Om det nu blir igångsättning känns det som att den mattan rycks bort under fötterna på mig Om det blir igångsättning kommer det att bli flera gynundersökningar, så är det bara. Jag fattar att ingen tycker att de är roliga men jag är verkligen livrädd för dem och får ångest bara av att tänka på det. Jag tycker det gör ONT. Säkert för att jag är så rädd men så är det iaf. Trots att det står i min journal nonchaleras det alltid... När vi var inne på förlossningen i v.28 pga blödning bad jag dem läsa min journal, men både bm och läkaren sa bara "denna undersökningen gör inte ont, det går alltid bra".
Ringde till förlossningen i torsdags och lämnade ett meddelande till min aurora att hon skulle ringa mig. Har inte hört något ännu så ringde tillbaka idag, det var hon som svarade med det var kaos på förlossningen (känns betryggande) så hon skulle ringa tillbaka i em när hon gått av sitt skift.
Blä blä blä, vill bara att bebisen ska bestämma sig för att komma av sig själv så snart som möjligt Phu, det blev verkligen mycket gnäll..
En kort uppdatering från förlossningen. En alldeles perfekt flicka föddes kl 19 ikväll. Det blev en intensiv men fin förlossning på ca två timmar från att vi kom in i sal. Lite fika och promenad i korridoren innan det satte fart på allvar. Vi blir kvar över natten och får åka hem i morgon förmiddag.
Nu har vi landat hemma och sovit vår första natt. Allt funkar förvånansvärt bra. Barnen bråkar om vem som ska hålla lillasyster så det är många famnar att ligga och gosa i. Amningen har kommit igång och hon har ätit ca en gång i timman hela natten. Går lite på adrenalin såhär i början så tröttheten kommer nog om ett par dagar. I morgon ska vi tillbaka till bb för utskrinving och kontroll. Det är heeeelt ljuvligt med bebis så ni som fortfarande har dem på insidan har verkligen något att längta efter! Hon vägde förresten 3670g och 49cm. Störst i syskonskaran :)
Orkar inte läsa ikapp men jag har förstått att fler bebisar föddes just den 11e. Det var rekord på förlossningen fick vi höra. Det föddes 5 barn under de timmarna vi var på förlossningen.
Hej på er!
Har tagit en paus härifrån och fokuserat på det nya livet med bebis. Har läst lite då och då men har missat massor av det ni skrivit så jag är ledsen on jag missar att säga grattis om någon mer fått bebis.
Seven- vilken fruktansvärd upplevelse du fått genomgå. Du är stark son kämpar på i ett främmande land utan nära och kära hos dig.
Amalie- samma till dig. Du verkar fixa det bra trots en tuff start. Det är omvälvande att få bebis även om allt gått bra så ge det tid.
Wime06- skönt att ni är utskrivna och att w växer fint.
Här är det bebisbubbla på alla sätt och vis. Känns nästan provocerande att skriva när jag vet hur flera av er har det men det är bara så underbart! Ja jag är trött, men samtidigt så lycklig över detta underbara lilla mirakel.
Dock är det en sak som får mig att stressa ihjäl mig inombords och jag hoppas att någon av er kan komma med råd/erfarenheter. Just nu samsover jag med dottern. Jag ammar liggande och både hon och jag somnar ifrån det hela. Det leder till att hon ligger i princip hela natten vid mina bröst. Är så rädd för psd då jag fått höra att man ska undvika samsovning. Jag försökte med babynestet i natt men det är helt omöjligt att få henne att ligga där. Hon vill ligga på mig helst. Är det någon annan av er som sover nära som kan lugna mig att det inte är farligt? Eller borde jag jobba på att få henne att ligga själv?
Skönt att höra att fler gör som jag även om jag ändå är kluven till om det är rätt eller ej. Med första barnet var jag jätteduktig på att sitta upp och amma och få henne att sova i egen säng. Med nr 2 samsov jag mest för att ens orka tillvaron med två små. Men jag tycker även att samsovning är supermysigt även om oron finns där. Samtidigt är man kanske orolig oavsett när de är såhär små. Jo nykter och rökfri är jag. Täcke har vi på oss för det är ju så kallt...
Apropå napp. Har ni börjat med det ännu? Jag provade i natt när hon snuttat i timmar och jag började bli öm. Hon tog den direkt och somnade nöjd. Tänker bara att den inte ska konkurrera ut amningen. I morgon ska vi dock få hembesök av BVC sköterskan så då hoppas vikten är bra så man få kvitto på att amningen funkar.
Nu är äntligen våran son här. Föddes i morse kl 10:08 å vägde 3980g å var 53cm lång. Var en intensiv förlossning där jag började öppna upp mig fort men stannade av vid 7cm så vi beslutade att avsluta med snitt. Tydligen så har ännu en läkare kollat på mina röntgenplåtar å han tyckte att jag var aningen s för liten. Tröttsamt att de andra två inte sett de innan. Men men kämpade i 14h sen fick det vara bra. Hade värkar som kom varannan minut å var jätte starka. Nu är vi på BB å ska försöka sova lite. Har inte sovit sen lördagnatt! Lycka till nu alla ni som är igång med ert födande heja heja heja!!!!
Nu har äntligen lillebror anlänt! Han kom på BF+15 efter igångsättning som gick bra och fortare än jag trott, 14 timmar totalt. Nöjd med att jag fick prova på en vaginal förlossning efter snitt. 2 lika fina upplevelser men herre Gud va mycket "enklare" jag tycker det är var med planerat snitt..! Hade dock en jättepositiv förlossningsupplevelse trots att den avslutades med sugklocka. Häftigt hur mycket kraft kroppen (och psyket) har! Lycka till nu alla som väntar på bebis! <3
Ni kloka kvinnor, nu är jag inne på detta med amningen igen. Väldans vad det tar fokus känner jag men jag måste bara fråga er.
Jag känner ju att detta med amningsnappen tar mkt energi från själva amningen och särskilt nattetid, nu verkar det ju mest vara snuttandet hon är ute efter ändå men är det dumt att pumpa och ge på flaska istället eller dem mål man ger på flaska ska man ta ersättning då för att liksom inte "sno" mjölken från amningstillfällena?
Ni kloka kvinnor, nu är jag inne på detta med amningen igen. Väldans vad det tar fokus känner jag men jag måste bara fråga er.
Jag känner ju att detta med amningsnappen tar mkt energi från själva amningen och särskilt nattetid, nu verkar det ju mest vara snuttandet hon är ute efter ändå men är det dumt att pumpa och ge på flaska istället eller dem mål man ger på flaska ska man ta ersättning då för att liksom inte "sno" mjölken från amningstillfällena?
Hej på er. Var ett tag sedan! Va glad jag blir att ni ordnat en sluten grupp, ska helt klart komma tillbaka som mer aktiv i den gruppen. Känner precis som flera av er andra att det har blivit lite för privat och jag är tädd att skriva då jag vet att det finns smygläsare som vet vem jag är.
Annars njuter jag fortfarande av vår lilla prinsessa. Ni ska få namn och bild på henne i den nya tråden.
Grattis till alla nya januaribebisar!