Inlägg från: fruthomas |Visa alla inlägg
  • fruthomas

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-11-07 21:21:35 följande:

Jag har aldrig tvättat det innan faktiskt så jag vet ju inte ens om det kommer bli fint. Men jag tänkte tvätta det i tvättmaskinen med speciellt ulltvättmedel. Men det är ju inte alla skinn som går att tvätta i tvättmaskin.

Hoppas att mina sammandragningar avtar när man får möjlighet att ta det lugnare med.

Jag har för mig att hon jag köpte mitt fårskinn av sa att det gick bra att tvätta i 30 grader i maskinen. Men jag har aldrig provat och jag vet inget om något speciellt tvättmedel. Det från Ikea har väl ett tvättråd va? Jag har inte använt det sen jag köpte det 'nya ' för ca tre år sen.
  • fruthomas
    qatteriin skrev 2015-11-30 15:11:30 följande:

Ja det är tusan ingen lätt bit det heller!! Jag är också "superfertil", har svinlätt att bli gravid, det är bara att jag inte lyckats behålla så många av dem. Men just preventivmedel har varit ett stort problem för mig, p-piller funkar inte pga mår skit, första graviditeten blev till trots regelbundet intag av cerazette, skulle aldrig våga kopparspiral just pga såna "biverkningar" som graviditet då jag har för många kopparspiralbarn i min närhet (däribland min syster). Jag hade för övrigt aldrig stått ut med så täta barn så jag förstår ert beslut även om det måste ha varit helvetiskt svårt! Låter bra att hormonspiral fungerat iaf, jag är rädd just för hormonerna eftersom jag blir så påverkad men det känns som jag skulle vilja prova nåt annat än bara kondom nu alltså... Det ska ju vara så enormt lite hormoner i såna spiraler.

Jag har provat mycket. Mådde skit av p-pillerna innan jag hittade rätt sort. Tog mig säkert ett år av lågt men konstant illamåemde innan jag fattade att det var pillerna. Sen hittade vi rätt på tredje eller fjärde sorten. Jag har så klart glömt vilken. Sen skaffade vi två barn tätt, 15 månader mellan grabbarna. Sen testade jag kopparspiralen. Jag ville heller inte genomgå en ny period av exprimenterande med min kropp och hormoner. Men jag fick typ 10-dagars menstruation med 5 dagar skyfall och känslan av att just ha fött barn under de dagarna. Så det blev Tack och adjö till den. Istället satte de in hormonspiralen. Den hjälpte mig mycket. Mindre menstruation (jag vet att den försvinner på vissa, inte mig, men jag hade lärr mens i ca 3 dagar) men en biverkning jag kände av var också mindre humörsvängningar. Det låter kanske bra. Men ibland kunde jag känna att jag heller aldrig kände mig riktigt upprymd och lycklig utan mer konstant hela tiden. Om vi inte ska ha fler barn efter detta så får det nog ändå bli minipiller eller hormonspiralen igen.
  • fruthomas

Sex och orgasm är ingen vardag här. Även om man önskade det ibland. Men jag har ingen energi och mannen tar det med ro. Jag är tacksam men samtidigt lite frustrerad.

Dessutom har jag rejäla åderbråck på ena blygdläppen, vilket gör att jag får ont efter samlag och har svårt att få orgasm. Det ser inte så trevligt ut heller när man är svullen och blålila i halva underligt (andra halvan är också lite svullen pga den extra blodmängden och trycket från att bära extrakilon). Egentligen är det väl inget problem för jag vet att det kort igång sen igen, men jag saknar det ändå.

Någon mer med samma (icke)problem?

• fruthomas
    mirakelspektakel skrev 2015-11-30 22:01:15 följande:

Oj låter som det skulle göra ont? Är det pga att du är gravid? Kan man göra något åt det, eller går det bort av sig själv sen? Det är väl inte så konstigt att du saknar att ha sex och känner dig frustrerad om du känner att du vill ha det men inte kan pga detta problem. 

Ont gör det. Känns ungefär som om att man har fått en spark i underlivet när jag har ansträngt mig mycket en dag. Men inte lika mycket eller ofta nu när jag går på havandeskap. Innan det var jag sjukskriven 25% pga dem. Det är tröttheten som är värst. Även om jag sover en timme om dagen så somnar jag senast kl 21. Har mvcbesök idag med samtal inför fl. Ska passa på att fråga om jag kan ta mer järn då.
  • fruthomas
    Cta skrev 2015-12-01 12:41:00 följande:

Oj vad ni är flitiga, känner nu att jag borde sätta igång. Har 37 dagar kvar till BF och vi måste fortfarande:

Tvätta

Sätta ihop sängen

Inhandla blöjor

Inhandla andra nödvändigheter, såsom amningsgrejer

Packa BB-väskan

Fixa skötbord eller dylik

Men vi har en vagn sedan vecka 20, som står och väntar. Oj, nu blev jag lite stressad....

Vi är nästan klara. Vi har ungefär samma saker kvar som du. Dock inte tvätta, köpa blöjor eller fixa skötbord. Blöjor fick vi massor av min syster när hennes son (nu 6 veckor gammal) hade växt ur nr 1. Skötbord kom maken hem med i förra veckan ???? jag blev så glad. Annars hade vi fått byta på golvet. Det hade väl också gått bra för det gjorde vi med nr 2. Problemet är att då går inte nedersta byrå lådan öppna och vi behöver verkligen den nu. Ett enkelt skötbord är det men det är så uppskattat. Han hade även med sig en badbalja ???? tur han råkade åka förbi sin bror just när de rensade ????
  • fruthomas

Jag har 31 dagar kvar ???? och har hört "då får du kniipa" allt för många gånger redan! Vill bara slå till nästa som säger det! BF 2a Januari och som läget är nu känns det som om det kan komma när som hellst. Men jag tror antingen 15 dec eller 15 jan. De två andra är 7 resp 13 dagar övergångna.

• fruthomas

Sover ca 9-10 h per natt plus någon på dagen. Inte så mycket sammandragningar längre. Fullt liv i magen och ilningar genom hela underlivet. Rejäla åderbråck i underlivet, ena dagen förstoppad och i behov av microlax nästa dag mjuk avf. Hemorrojder senaste dagarna.

Nu har jag veckohandlat för denna veckan och passade på att köpa det sista vi behöver. Nu ska jag bara hämta ut mina baby boxar sen fårens gärna komma när han/hon vill.

• fruthomas
    WiMe06 skrev 2015-12-02 23:26:56 följande:

Usch vad otäckt med edan. Det är sådana saker som gör att jag vill undvika den. Dem skulle lägga en sån på mig med första barnet men narkosläkaren tog god tid på sig innan han kom så när han väl kom höll jag på att krysta. Så det ända jag hör i min lustgasdimma är hur barnmorskan nästan skriker åt läkaren att han kommer försent, vi håller på att föda barn.

Tack gode Gud att han tog tid på sig!

Jag hade ungefär samma upplevelse. Typ 16-17 timmar in i fl så bönade och bad jag om eda. Som beställdes. Bm trodde nog jag inte hörde men det knackade sedan på dörren och en läkare frågade om det var beställt eda. Då svarade hon "kom tillbaka om 30 min, har inget hänt då kan vi ta det." Tur de vet vad de gör för jag behövde heller aldrig någon eda. Båda barnen är födda med lustgas, jag hade iofs kvaddlar under första fl men det gör jag aldrig om. De gjorde otroligt ont att få, gav dålig smärtlindring (mest på ytan), slutade hjälpa efter 30 min och jag hade riktigt ont efter fl var över. Alltså inget jag rekommenderar.
  • fruthomas
    WiMe06 skrev 2015-12-03 10:15:30 följande:

Ville egentligen aldrig ha en Eda under första förlossningen utan det var bm som tyckte att jag behövde en, så hon lyckades väl säga till mig nånstans i min lustgasdimma att hon tog beslutet att beställa en sån nu. Jag tycker verkligen alla sådana smärtlindringsmedel verkar så obehagliga. Smärtlindringen skrämmer verkligen mig mer än själva förlossningen konstigt nog.

Jag tycker det är onödigt också. Klarar så många av det helt utan bedövning ska banne med jag också göra det. Men båda mina föregående fl har varit långdragna, 36 resp 18 timmar efter de startat har jag fått min belöning. Så jag har varit helt utmattad mot slutet och då kunde jag tänka mig vad som helst. Första gången skrek jag typ "skär ut ungen, jag orkar inte mer". Konstigt nog orkar man ändå och jag har haft världens bästa stöd av min man så vi har klarat det med bara lustgas (och kvaddlar första gången då, men det gör jag aldrig om, föder hellre 15 barn utan bedövning än använder dem igen).
  • fruthomas
    WiMe06 skrev 2015-12-03 10:15:30 följande:

Ville egentligen aldrig ha en Eda under första förlossningen utan det var bm som tyckte att jag behövde en, så hon lyckades väl säga till mig nånstans i min lustgasdimma att hon tog beslutet att beställa en sån nu. Jag tycker verkligen alla sådana smärtlindringsmedel verkar så obehagliga. Smärtlindringen skrämmer verkligen mig mer än själva förlossningen konstigt nog.

Jag tycker det är onödigt också. Klarar så många av det helt utan bedövning ska banne med jag också göra det. Men båda mina föregående fl har varit långdragna, 36 resp 18 timmar efter de startat har jag fått min belöning. Så jag har varit helt utmattad mot slutet och då kunde jag tänka mig vad som helst. Första gången skrek jag typ "skär ut ungen, jag orkar inte mer". Konstigt nog orkar man ändå och jag har haft världens bästa stöd av min man så vi har klarat det med bara lustgas (och kvaddlar första gången då, men det gör jag aldrig om, föder hellre 15 barn utan bedövning än använder dem igen).
Svar på tråden BF Januari 2016 :)