qatteriin skrev 2015-11-30 15:11:30 följande:
Ja det är tusan ingen lätt bit det heller!! Jag är också "superfertil", har svinlätt att bli gravid, det är bara att jag inte lyckats behålla så många av dem. Men just preventivmedel har varit ett stort problem för mig, p-piller funkar inte pga mår skit, första graviditeten blev till trots regelbundet intag av cerazette, skulle aldrig våga kopparspiral just pga såna "biverkningar" som graviditet då jag har för många kopparspiralbarn i min närhet (däribland min syster). Jag hade för övrigt aldrig stått ut med så täta barn så jag förstår ert beslut även om det måste ha varit helvetiskt svårt! Låter bra att hormonspiral fungerat iaf, jag är rädd just för hormonerna eftersom jag blir så påverkad men det känns som jag skulle vilja prova nåt annat än bara kondom nu alltså... Det ska ju vara så enormt lite hormoner i såna spiraler.
Jag har provat mycket. Mådde skit av p-pillerna innan jag hittade rätt sort. Tog mig säkert ett år av lågt men konstant illamåemde innan jag fattade att det var pillerna. Sen hittade vi rätt på tredje eller fjärde sorten. Jag har så klart glömt vilken. Sen skaffade vi två barn tätt, 15 månader mellan grabbarna. Sen testade jag kopparspiralen. Jag ville heller inte genomgå en ny period av exprimenterande med min kropp och hormoner. Men jag fick typ 10-dagars menstruation med 5 dagar skyfall och känslan av att just ha fött barn under de dagarna. Så det blev Tack och adjö till den. Istället satte de in hormonspiralen. Den hjälpte mig mycket. Mindre menstruation (jag vet att den försvinner på vissa, inte mig, men jag hade lärr mens i ca 3 dagar) men en biverkning jag kände av var också mindre humörsvängningar. Det låter kanske bra. Men ibland kunde jag känna att jag heller aldrig kände mig riktigt upprymd och lycklig utan mer konstant hela tiden. Om vi inte ska ha fler barn efter detta så får det nog ändå bli minipiller eller hormonspiralen igen.