Inlägg från: fruthomas |Visa alla inlägg
  • fruthomas

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-12-14 10:56:54 följande:

Oj, det blir ju ändå ganska många dagar varje månad, så det blir ju ändå mkt tid du får vara själv med bebis sedan? Men det är ju skönt att han slipper resorna nu vid jul och bf iallafall. Skönt att dina sammandragningar lugnat ner sig, hoppas det fortsätter så.

Äh, jag är van. Det är han som drar in pengarna i familjen (även om min usk-lön ger lite) och jag är gärna hemmafru Som tur är flyttade vi "hem" igen när nr 1 kom, efter ca 5 år i Gbg. Annars hade vi nog inte haft nr 3 på gång, kanske inte ens nr 2. Här i hemtrakterna har vi ju så mycket mer stöd av familj och vänner så jag känner mig aldrig orolig över att vara ensam. Jag kan tillägga att grannarna är underbara och jag skulle inte tycka det var minsta jobbigt att behöva lämna bort barnen till någon av dem om det blir akut när han är bortrest. I Gbg visste vi inte ens hur våra grannar såg ut.
  • fruthomas
    MeEmmA skrev 2015-12-14 13:02:20 följande:

När min minsta hade babyskyddet (med bas) så hade vi även en bältesstol och en bilkudde där bak. Trångt blev det, fick lära oss att trixa lite för att kunna knäppa deras bälten. Babyskyddet var skönt att bara kunna klicka fast. När vi bytte till den större stolen för ett tag sedan fick min äldsta sluta med kudde (han är 147cm). Problemet hade iofs lätt varit löst om någon av barnen satt fram, men jag gillar inte att ha dom där.

Nu har vi nästa problem för att överhuvudtaget få plats allihopa. Behöver ha en sju-sitsig bil med ett bagage till syskonvagn. Har tittar på nästan alla bilar som finns nu och det är inte många alternativ kvar och ha en sambo som är biltokig o något kräsen så gör det allt ännu svårare. Försöker få honom till att tänka på vad som blir lättast och mest praktiskt, men utseende och märke är viktigt för honom. En buss är tack och lov det enda vi är överens om att vi inte ska ha! Ska börja titta på allvar efter nyår, i vilket fall som helst ska det bli underbart med en rymligare bil.

Vi har en Toyota corolla verso (min bil) som är 7sittsig, den har även nyckelavstängning till airbagen i fram så vi kan ha ett barn där. Många gillar inte det men ibland är det mest praktiskt. Sen kommer det ju gå att ha en i bagagen tror jag, men jag gillar att kunna lasta barnvagn och tex matkassar samtidigt. Vi har köpt ett brio babyskydd med bas, de är ju rätt små så jag hoppas att det ska gå bra med det mellan barnens stolar, utan bas, i den andra bilen (en BMW kombi som min man oftast kör och som han gärna tar när vi åker ihop). Men det får lösa sig när det är dags. Hade vi köpt ett helt nytt babyskydd hade vi nog testat redan vid köpet, men nu ingick den i ett begagnatköp med barnvagnen, vilken den också passar på.
  • fruthomas
    amalie79 skrev 2015-12-14 14:21:56 följande:

Vi måste ha alla barnen bak. Ingen av dem har stol eller kudde längre ( minste pojken är iof gränsfall, han är precis lång nog)

Om vi skulle sätta bebis fram så måste jag alltid köra för jag blir åksjuk av att åka bak. Och då kan inte sambon åka med för han är för stor för baksätet, särskilt med det lilla benutrymme som blir med en stol på passagerarsätet fram.

Dessutom är elvaåringen stor som en vuxen, runt 60 kg så det skulle ändå inte funka.

Vi hoppas att bebisen mellan dem ska skapa lite fred när vi åker bil, tror inte de vågar försöka slå ihjäl varandra med en liten emellan :)

Deras mamma har killarna på var sida och lillasyster i mitten och deras bil är i storlek med vår så det borde funka!

Det som är bra med toyotan är att den inte har någon kardantunnel, så ingen bula i mitten i bak. Bara det får plats på bredden så kommer bebisens bas vara i mitten.

I BMW-n finns denna bula men där har jag tänkt att det blir utan bas, det går ju minst lika bra. Och den är också bredare inuti känns det som. Det enda problemet jag kan se är att det är jobbigare (men det får bli makens uppgift) att sätta in/ta ut och att bältet kanske inte räcker. Men det tror jag att det ska göra.
  • fruthomas
    Eleonor01 skrev 2015-12-14 16:52:43 följande:

Hej

Man har aldrig tidigare så vitt jag vet kunnat stänga av alla airbagsen i V70. Det skulle kosta oss 5500kr om vi ville göra det när jag kollade bilar för något år sedan.... :( går det nu förtiden???

Jag tror det är så att du kan välja nyckelavstängning som tillval på alla nya bilar idag. Förr fick man operera ut airbagen, vilket var tvunget att göras på verkstad, och det är därför det är så dyrt. I vår BMW måste man nog göra så. Men inte i toyotan.
  • fruthomas
    mirakelspektakel skrev 2015-12-14 22:14:01 följande:

tjock mössa?! haha paniken på nybörjaren... jag tycker det är såååå svårt detta med hur mkt ytterkläder bebis behöver. Vad är det för tjockare mössa som du syftar på kan du länka?

Min plan är att använda fårskinnsåkpåse, vindfleece overall, långarmade body och byxor. Räcker det tror ni? Jag tänker att man ändå inte kommer gå ut om det är 20 minus ute och gör man det så har jag ytterligare ett fårskinn som jag kan lägga under madrassen i vagnen, samt ullset och typ en one piece i ull.

Nu vill jag ju inte skrämmas men på vår föräldrautbildning fick vi veta att det är farligare för barnet att bli för varm för då kan det sluta andas. Jag gör som många andra och bäddar med ett fårskinn i vagnen, kommer låta bebisen ha en vindfleece och ev en filt eller täcke om det är väldigt kallt. Med nr 1 köpte jag massa bäddset till vagnen, som vi aldrig använde och till nr 2 köpte jag åkpåse. De blev välanvända och och jag har dem kvar.

Vad gäller kläder till bebisen är jag lite återhållsam. Vet ju inte om det är en flicka eller pojke. Min syster fick en pojke i oktober så där finns det massor att hämta. Och blir Derek flicka kommer jag nog bli knäpp och köpa alla klänningar jag hittar.

Min mamma har även börjat att sy kläder till de små så hon kommer leverera massor unika kläder, även hon kommer bli tokig om det blir en flicka. Hon har ju två döttrar, men sista barnet var en pojk och sen har hon 3 barnbarn som också är pojkar.

Jag är nog skälv lite mer inställd på en pojke.

Vad tror ni andra, som inte vet vad det ska bli, att det blir?
  • fruthomas
    himw skrev 2015-12-15 07:13:49 följande:

På lucias sista timme så kom vår dotter till världen så mitt senaste inlägg om det kunde vara värkar- japp- det var det :)

Det blev en lång och jobbig förlossning för någon som var lite för tidigt född även om hon var stor så vi är inlagda på Neo menar bättre och bättre.

Ni har en häftig upplevelse framför er, njut av graviditeten och stort lycka till <3

STORT grattis! Hoppas allt gick bra och att ni mår bra nu!
  • fruthomas
    Nettiis skrev 2015-12-15 14:57:54 följande:

Vaknade nyss efter att ha sovit på soffan. Vaknade med världens hjärtklappning och svårt att andas, hostade som attan ett tag..

Har haft så förut men då när jag varit igång ett tag..

Så kan jag också vakna. Oftast om jag vilar på eftermiddagen eller om jag somnar när jag nattar barnen. Ingen hosta, men rejäl hjärtklappning och känner mig febrig en bra stund efter.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)