Inlägg från: fruthomas |Visa alla inlägg
  • fruthomas

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-12-03 10:58:17 följande:

Jag bryr mig inte om hur andra gör, jag har inget behov av att vara duktig, eller att klara det utan det eller det, jag vill ha bedövning, så mycket det bara går och jag vill överleva typ :) det är det jag känt hela tiden, det viktigaste är att JAG överlever. Läste om någon mamma med cancer som envisades med att föda barn trots en massa risker för henne, det hade jah aldrig gjort. Jag är i grunden en egoistisk fegis...

Haha. Vad skönt med lite ärlig självkännedom. Jag bryr mig egentligen inte heller om vad andra klarar. Jag är bara bestämd om att JAG kan fixa det. Och det har jag gjort. Men inte inför eller under någon fl har jag heller sagt stopp och nej till annan bedövning. Jag litar på att bm är proffesionell och hjälper oss på bästa sätt. Men jag oroar mig nästan aldrig för särskilt mycket. Jag tar det som det kommer. Och det är också vad som står i mitt fl-brev. För oss är huvudsaken att vi får hjälpen och information.
  • fruthomas
    WiMe06 skrev 2015-12-03 11:29:24 följande:

Vad jobbigt med så långdragna förlossningar, mina har ändå gått snabbt. Därav kanske att jag klarat mig på bara lustgasen. Men vi är ju alla olika och man är olika smärtkänslig. Kanske hade jag velat ha all smärtlindring som går om det inte vore för att det skrämmer mig mer. Och hade mina tidigare förlossningar varit mer långdragna kanske jag inte klarat mig på bara lustgasen heller.

Tycker inte du ska tänka att om andra klarar det så gör jag, utan utgå bara ifrån din egen kropp och lita på din egen känsla

Egentligen bryr jag mig som sagt va inte om andra. Men det är en häftig känsla att klara det så normalt man kan. Smärtan försvinner ju till stor del nästan helt och direkt när bebisen är ute.

Jag har heller inget emot smärtlindring (bortsett från kvadlarna och ev biverkningar av tex eda), så därför är jag öppen för att använda det om det kommer till det.

Det kan vara dumt att åka in bestämd om att "jag ska ha eda" för det kan också bli helt fel om det går för fort.

Förlossningsdepprision kan man få av många anledningar tyvärr.
  • fruthomas
    WiMe06 skrev 2015-12-03 11:29:24 följande:

Vad jobbigt med så långdragna förlossningar, mina har ändå gått snabbt. Därav kanske att jag klarat mig på bara lustgasen. Men vi är ju alla olika och man är olika smärtkänslig. Kanske hade jag velat ha all smärtlindring som går om det inte vore för att det skrämmer mig mer. Och hade mina tidigare förlossningar varit mer långdragna kanske jag inte klarat mig på bara lustgasen heller.

Tycker inte du ska tänka att om andra klarar det så gör jag, utan utgå bara ifrån din egen kropp och lita på din egen känsla

Egentligen bryr jag mig som sagt va inte om andra. Men det är en häftig känsla att klara det så normalt man kan. Smärtan försvinner ju till stor del nästan helt och direkt när bebisen är ute.

Jag har heller inget emot smärtlindring (bortsett från kvadlarna och ev biverkningar av tex eda), så därför är jag öppen för att använda det om det kommer till det.

Det kan vara dumt att åka in bestämd om att "jag ska ha eda" för det kan också bli helt fel om det går för fort.

Förlossningsdepprision kan man få av många anledningar tyvärr.
  • fruthomas

Jag tyckte carriwell amningsbh var sköna men de höll inte så länge. Kanske behövde köpa nya efter 2-3 månader. Men så hade jag bara en vit och en svart och hade dem på dygnet runt. Jag har köpt från twilfit denna gången. Men lite för stora. Det är viktigt att de inte trycker på och när mjölken rinner till ökar man i stl.

• fruthomas
    Hame skrev 2015-12-08 08:23:45 följande:
    Roligt att du föreslår det! Vi har bestämt Tage som andra namn sedan länge efter min mans farfar och sedan funderar vi på Hjalmar som tilltalsnamn efter min farfar Glad
    Så fina namn alla har. Vi är bara överens om att det blir ett ovanligt namn (inte topp 100 å gärna ännu ovanligare), det ska gärna vara internationellt och ändå lite fornnordiskt. Våra första grabbar heter Dexter och Walter så vi har lite att leva upp till känns det som. Vi hade Viking som en gemensam favorit på en pojke, men så fick min systerson (nu 7 veckor gammal) heta det i mellannamn..
  • fruthomas
    Hame: bf 29/1, andra barnet, Falkenberg, pojke

FruThomas: bf 2 jan, tredje barnet, vet ej kön, Falköping

himw: bf 3 jan, första barnet, Kalmar 

Minahjärtan0609: bf 6 jan, tredje barnet, flicka 

FrökenBlå: bf 6 jan, andra barnet, Växjö 

Seven Costanza: bf 8 jan, första barnet, pojke 

CarolinaH: bf 9 jan, fjärde barnet, Stockholm 

Blgebo: bf 11 jan, femte barnet, pojke 

MeEmma: bf 15 jan, fjärde barnet, pojke 

Amalie79: bf 15 jan, första barnet,? 

Förstaförsökaren26: bf 16 jan, andra barnet, Örebro

WiMe06: Bf 17 jan, tredje barnet, flicka, Kalmar 

qatteriin: bf 17 jan, andra barnet, flicka, Örebro 

Bubblor: Bf 18 jan, första barnet, överraskning, Örebro 

Eleonor01: bf 22 jan, andra barnet, flicka 

Nettiiiis: bf 28 jan, första barnet, flicka 

Mirakelspektakel: bf 29 jan, första barnet, flicka
  • fruthomas

Är det någon som har packat bb-väskan än? Jag har ju redan genomgått detta två gånger, men kommer ändå inte ihåg vad jag ska packa.. 

• fruthomas
    Seven Costanza skrev 2015-12-09 00:41:16 följande:

Haha som snor, låter lite halväckligt Tack för infon!

Jag har heller inte tappat hela slemproppen vid mina tidigare fl. Den har kommit lite allt eftersom, ungefär som snor ja. Segt lite klumpigt ibland och oftast lite slajmigt. Sen har mina startat med värkar. Hinnorna har de tagit på sjukhuset. Inga förvärkar har jag haft direkt heller så när det har startat har jag vetat det ändå.
  • fruthomas
    WiMe06 skrev 2015-12-09 11:55:54 följande:

Är det typ som äl-flytningar kan vara?? Dem är ju ofta sega, lite slajmiga.

Ungefär så har mina varit. Som tjockare flytningar typ och långa, kanske 10-15 cm på toapappret. Men jag vet inte riktigt hur hela skulle se ut. Jag tror min har släppt lite de senaste dagarna också ???? Men den kan ju nybildas ett tag till så det är inget jag tänker på så mycket.

Jag glömde min järntablett, mina d- och multivitaminer i morse. Tog dem vid lunch. Men det var redan för sent. Har sovit som en stock på soffan minst en timme nu..
  • fruthomas
    WiMe06 skrev 2015-12-10 11:13:17 följande:

Förresten är det ngn som kan känna av domningar i armar och ben? Inatt var min vänstra arm helt domnad och det bultade och värkte ngt jättejobbigt. Kom tillbaka imorse igen, nu är armen normal men jag känner lite svagt i vänster ben.

Jag vill inte oroa dig men hur känns armen/benet i övrigt? Min första tanke är en propp. Prata med ditt Mvc tycker jag.

Om jag ligger konstigt på ena armen eller sitter länge på golvet kan mina armar/ben somna. Men inte utan anledning domna bort.

Förresten kom jag på nu att det kan ha med ryggen att göra, bebisen och tyngden kan trycka på nerverna i ryggraden och orsaka detta (tror jag) speciellt om man har ryggproblem sen innan.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)