• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Hame
    Kixpix skrev 2015-06-29 12:58:11 följande:
    Va? Brukar man inte lämna urinprovet på MVC? Jag har inte hört från min bm att jag ska ta morgonurin eller liknande.
    Det verkar vara olika beroende på var man bor,har din bm inte sagt något gör du det säkert där.Glad 
  • WiMe06

Jag gjorde urinprov på mvc vid inskrivning. Imorgon ska jag på läkarbesök. Då får vönde vad läkaren söger om extra besök och extra ul osv.

Tycker min mage har minskat lite nu och blivit lite hårdare, känns som tarmarna inte är lika svullna längre.

• Seven Costanza
    Hame skrev 2015-06-29 12:58:07 följande:

Ja, det stod tydligt på lappen att det skulle vara morgonurin och vi har tid 15.00 så då blir det ju så  Stod att det skulle förvaras i kyl tills man lämnade över det.

Det beror kanske på vad som ska mätas. Mitt var till för att mäta äggviteprotein som är en indikation på havandeskapsförgiftning och jag bara kissade i en mugg på MVC och mätte med sticka direkt. Vad ska du mäta? Alltså det är ju säkert inget konstigt oavsett rutiner, men det är bara intressant när det skiljer sig.
  • Hame
    Seven Costanza skrev 2015-06-29 13:08:21 följande:
    Det beror kanske på vad som ska mätas. Mitt var till för att mäta äggviteprotein som är en indikation på havandeskapsförgiftning och jag bara kissade i en mugg på MVC och mätte med sticka direkt. Vad ska du mäta? Alltså det är ju säkert inget konstigt oavsett rutiner, men det är bara intressant när det skiljer sig.
    Det är för att mäta protein. När jag googlade lite står det på 1177 att man bör göra provet på morgonen eftersom mer protein utsöndras i urinen under dagen när man rör på sig. Annars kan svaret bli felaktigt och visa på ett för högt värde. Men om de brukar göra så på ert mvc är det säkert ok Glad
  • Seven Costanza
    Hame skrev 2015-06-29 13:17:31 följande:

Det är för att mäta protein. När jag googlade lite står det på 1177 att man bör göra provet på morgonen eftersom mer protein utsöndras i urinen under dagen när man rör på sig. Annars kan svaret bli felaktigt och visa på ett för högt värde. Men om de brukar göra så på ert mvc är det säkert ok 

Aha. Jag var där på eftermiddagen men för mig var det ingen fara ändå, hade ingen indikation alls. Mitt nästa besök är också på em men jag kan ju fråga BM om detta i förväg och se vad hon säger. Hoppas du också får bra värde! KUB om två timmar för mig, man får hålla tummarna!
  • Mariii
    WiMe06 skrev 2015-06-29 12:57:39 följande:

Ni som har doppler hemma, blir man inte mer orolig om man har svårt att hitta hjärtljuden, jag har aldrig ens haft en tanke på att ha doppler hemma, jag skulle nog personligen bli mer orolig och risken vore nog att man använder den för mkt.

Lycka till ni som ska göra både kub och inskrivning idag och inom kort.

I min kommun blir alla erbjudna kub men fvp/mkp blir man erbjuden först om man får siffror som ligger under 1/200. Vet dock inte om man kan boka det privat men inget jag hört om att man kan.

I början nu är det ju jättedumt att använda sig av doppler, eftersom bebisen är så liten och hjärtljuden svåra att hitta, men ju större den blir ju lättare är det. Efter v 20 är det oftast ganska enkelt att hitta hjärtat!

Alla är vi olika och jag själv blir lugnare av att veta att jag kan lyssna på hjärtat när jag vill!
  • Reggi

Var i väg på kub i dag och bebisen spattlade för fullt och var så skönt att se att bebisen hade de bra i magen. Fick en låg risk och nytt bf som vart den 4 jan, så jag går in i v.14 i morgon :)

• Blgebo
    Reggi skrev 2015-06-29 13:40:58 följande:

Var i väg på kub i dag och bebisen spattlade för fullt och var så skönt att se att bebisen hade de bra i magen. Fick en låg risk och nytt bf som vart den 4 jan, så jag går in i v.14 i morgon :)

Härligt!
  • Mallis87

Ni som har doppler hemma, blir man inte mer orolig om man har svårt att hitta hjärtljuden, jag har aldrig ens haft en tanke på att ha doppler hemma, jag skulle nog personligen bli mer orolig och risken vore nog att man använder den för mkt.

I min kommun blir alla erbjudna kub men fvp/mkp blir man erbjuden först om man får siffror som ligger under 1/200. Vet dock inte om man kan boka det privat men inget jag hört om att man kan.

Jag har hittat hjärtljuden på båda mina i vecka 11. När jag väl hört hjärtljuden en gång har jag i princip inte använt den mer och tycker därför att det var ett onödigt köp. Hade jag inte lyckats hitta hjärtljuden så tidigt så hade jag nog oroat mig, dock så lyssnar bm på hjärtat på inskrivningen i vecka 14. Och nör jag väl hört där känner jag mig ännu lugnare. Sen efter det är det ju bara några veckor till rul, och med förra barnet kände jag sparkar från vecka 22 och då känne man ju rörelser regelbundet och jag har inte känt något behov av att lyssna på hjärtljuden också då.

Sen vet man ju inte om/hur pass skadligt det är för barnet att lyssna för mycket, så det kan ju vara jättesvårt att låta bli den om man har en hemma.
  • aurorasmamma

Inte de minsta enligt mig , testar man den tidigt i graviditeten och är medveten att de kan va svårt att hitta ha jag bara tänkt att den antagligen är för liten ännu. Men när ja väl hittat en gång så vet jag att ja hittar igen, mini ligger på ungefärligt samma ställe för mig dessutom. Sen så använder man den ju inte varje dag, ha använt den 2-3 min ca 3 gånger på 3 veckor. Jag tror personligen att bebisen mår bättre av att jag kan kolla och lugna min oro. Nu kommer ja kolla när ja går in i ny vecka om jag känner för det, fram tills att jag börjar känna bebisen. Sen behövs de ju som inte så ofta alls
Svar på tråden BF Januari 2016 :)