• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • hsh
    MKE skrev 2015-06-30 09:55:51 följande:

Hej tjejer och grattis till alla bebisar! Har också Bf 4/1????????

Välkommen hit, grattis!
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2015-06-30 18:01:33 följande:
    Söndag skrev 2015-06-30 17:06:29 följande:

Tänker också att det ev är lite psykiskt? Jag får så ibland främst vid stress

Tror ni? Har aldrig haft problem med ångest eller liknande.
    Nej, jag tror det är hormonellt. Jag har också känt så, har heller ingen ångest. 
  • Blgebo
    daoan skrev 2015-06-30 15:30:21 följande:

Fick telefon från läkaren om GBS -streptokocker B i urin. Ska få antibiotika. Någon med erfarenhet kring detta? Hjälper en kur eller kvarstår:återkommer problemen fram till födseln?

GBS överförs sexuellt. 30% av alla gravida kvinnor bär på bakterien, oftast rektalt/vaginalt, och har man den i urinen anses man vara kraftigt koloniserad. Du kommer fortsätta ha bakterien fram till födseln, och få antibiotika intravenöst under förlossningen, SÄG TILL ATT DU HAR GBS SÅ DE INTE MISSAR DET. Antibiotikan tar bort infektionen du har, men bakterien kommer finnas kvar, och det är ändå en ökad risk för infektion hos barnet, framförallt om du föder prematurt, får långvarig vattenavgång mm. GBS är den vanligaste orsaken till allvarlig infektion hos nyfödda. 
  • Krocki1

Jag äter oxå trombyl, jag var lättblödande innan i underlivet och jag tycker inte jag att jag blöder mer efter jag började äta medicinen.

WiMe06 skrev 2015-06-30 11:49:31 följande:

Läkarbesök idag, allt var bra, blodtrycket låg bra. om allt ser bra ut vid kub ska jag börja äta trombyl 1 ggr/dag fram till v 36. V 32 och 36 kommer jag att få extra ul, samt att jag från v 32 kommer att kolla blodtrycket 1ggr/vecka.

• WiMe06
    Krocki1 skrev 2015-06-30 22:11:53 följande:

Jag äter oxå trombyl, jag var lättblödande innan i underlivet och jag tycker inte jag att jag blöder mer efter jag började äta medicinen.

Det är säkert ingen fara, men man måste ju alltid noja sig för ngt, konstigt hur man är
  • WiMe06
    Blgebo skrev 2015-06-30 21:22:29 följande:

Nej, jag tror det är hormonellt. Jag har också känt så, har heller ingen ångest. 

Det kan det kanske vara, att det har med graviditeten att göra känner jag iallafall då jag aldrig känner så mer än när jag är gravid. Pratade med annan gravid idag på barnens simskola, hon hade likadant.
  • Hame

Igår gjorde vi KUB-test, fick låg risk och allt såg bra ut. Hjärtat tickade och liten låg och sprallade Glad Blev jätte, jätteglad och allt känns så mycket mer verkligt nu Hjärta Blev flyttad en dag till 3/1, men jag givk över nio dagar förra gången så jag tror och hoppas att det blir en januaribebis iaf! 

• WiMe06
    Hame skrev 2015-07-01 08:03:35 följande:

Igår gjorde vi KUB-test, fick låg risk och allt såg bra ut. Hjärtat tickade och liten låg och sprallade  Blev jätte, jätteglad och allt känns så mycket mer verkligt nu  Blev flyttad en dag till 3/1, men jag givk över nio dagar förra gången så jag tror och hoppas att det blir en januaribebis iaf! 

Härligt att allt såg bra ut

Det är så roligt att läsa om alla kub, det är liksom ett tecken på att vi går framåt allihopa
  • Znö
    daoan skrev 2015-06-30 15:30:21 följande:

Fick telefon från läkaren om GBS -streptokocker B i urin. Ska få antibiotika. Någon med erfarenhet kring detta? Hjälper en kur eller kvarstår:återkommer problemen fram till födseln?

Jag är också koloniserad med GBS - grupp B streptokocker. Man kan få en urinvägsinfektion av dessa och det behandlas med antibiotika, man har dock alltid kvar bakterierna ändå. Jag fick vid min första förlossning antibiotikadropp intravenöst under 2 timmar för att bebisen inte skulle få bakterien. Vid min andra förlossning skulle jag också ha minst 2 timmar med ab-dropp men jag hann bara in och sära på benen så flög ungen ut (undra hur det ska gå med trean? ;)) på grund av att jag inte hann få två timmars ab-dropp fick vi ligga kvar för observation och inte fara hem efter de sex timmarna omföderskor annars kan fara hem. Men allt gick bra!

I USA screenas alla kvinnor via MVC för GBS två ggr under graviditeten då man tycker bakterien är så pass farlig för nyfödda, i Sverige tycker man tydligen inte det är nödvändigt.

Kom ihåg att få med det i din förlossningsjournal och att nämna det direkt du kontaktar förlossningen så kommer allt gå bra ska du se! 
  • daoan

Tack, ungefär det jag läst förutom att den överförs sexuellt. Det är inte en sjukdom som överförts sexuellt. Utan alla människor har denna bakterien. Bara några som har den på fel ställen. :p

Blgebo skrev 2015-06-30 21:37:40 följande:

GBS överförs sexuellt. 30% av alla gravida kvinnor bär på bakterien, oftast rektalt/vaginalt, och har man den i urinen anses man vara kraftigt koloniserad. Du kommer fortsätta ha bakterien fram till födseln, och få antibiotika intravenöst under förlossningen, SÄG TILL ATT DU HAR GBS SÅ DE INTE MISSAR DET. Antibiotikan tar bort infektionen du har, men bakterien kommer finnas kvar, och det är ändå en ökad risk för infektion hos barnet, framförallt om du föder prematurt, får långvarig vattenavgång mm. GBS är den vanligaste orsaken till allvarlig infektion hos nyfödda. 

Svar på tråden BF Januari 2016 :)