• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Znö
    WiMe06 skrev 2015-06-30 18:01:33 följande:
    Söndag skrev 2015-06-30 17:06:29 följande:

Tänker också att det ev är lite psykiskt? Jag får så ibland främst vid stress

Tror ni? Har aldrig haft problem med ångest eller liknande.
    Nä, inte tror jag det är psykiskt ;) Jag är också allmänt flåsig och "tungandad" och känner mig inte särskilt psykiskt instabil ;)

Ang diskussionerna om Trombyl, initialt är det förstås ett läkemedel för hjärtpatienter. Jag har också hört att gravida kan få det, om man haft besvär med dåligt flöde/proppar i moderkakan i tidigare gravditetet. Dåligt flöde ger undernärda barn, det är inte för det du behandlas med Trombyl WiMe? Att det hjälpte mot HF visste jag inte, men man kan ju inte veta allt :)

Hoppas ni alla får en bra dag! Jag är fortfarande så trött så jag nästan längtar tills sommarlovet är över och jag får vila upp mig med mina distansstudier och ha barnen på förskolan haha. Men nästa sommar är jag pigg och effektiv igen får man väl hoppas!
  • daoan

Tack så mycket för tipsen!

Sjukt vad mycket som är vanligt som man har noll koll på när man inte varit gravid innan :p

Jag ligger på gränsen till att behandlas då man hittade så lite...

Så får se vad läkaren säger,

Znö skrev 2015-07-01 09:20:35 följande:

Jag är också koloniserad med GBS - grupp B streptokocker. Man kan få en urinvägsinfektion av dessa och det behandlas med antibiotika, man har dock alltid kvar bakterierna ändå. Jag fick vid min första förlossning antibiotikadropp intravenöst under 2 timmar för att bebisen inte skulle få bakterien. Vid min andra förlossning skulle jag också ha minst 2 timmar med ab-dropp men jag hann bara in och sära på benen så flög ungen ut (undra hur det ska gå med trean? ;)) på grund av att jag inte hann få två timmars ab-dropp fick vi ligga kvar för observation och inte fara hem efter de sex timmarna omföderskor annars kan fara hem. Men allt gick bra!

I USA screenas alla kvinnor via MVC för GBS två ggr under graviditeten då man tycker bakterien är så pass farlig för nyfödda, i Sverige tycker man tydligen inte det är nödvändigt.

Kom ihåg att få med det i din förlossningsjournal och att nämna det direkt du kontaktar förlossningen så kommer allt gå bra ska du se! 

• annahs1985
    Hame skrev 2015-07-01 08:03:35 följande:

Igår gjorde vi KUB-test, fick låg risk och allt såg bra ut. Hjärtat tickade och liten låg och sprallade  Blev jätte, jätteglad och allt känns så mycket mer verkligt nu  Blev flyttad en dag till 3/1, men jag givk över nio dagar förra gången så jag tror och hoppas att det blir en januaribebis iaf! 

Grattis!!! Blev orolig när du inte skrev nåt i går.. kollade ni vad det var? Verkade det vara kunnig personal? Åh supergrattis igen!!
  • Hame
    annahs1985 skrev 2015-07-01 09:47:01 följande:
    Grattis!!! Blev orolig när du inte skrev nåt i går.. kollade ni vad det var? Verkade det vara kunnig personal? Åh supergrattis igen!!
    De verkade jättekunniga och trevliga Glad Min man frågade om kön men då skrattade hon bara och sa att hon aldrig sade det så här tidigt för det var så stor risk att det blev fel. Tror inte jag velat veta om det är så osäkert, får nog svårt att ställa om om det visar sig vara fel. Så vi får vänta tills RUL som blir 10/8, länge att vänta men skönt att ha sett att allt ser bra ut än så länge. När har du ultraljud? 
  • Myling
    I USA screenas alla kvinnor via MVC för GBS två ggr under graviditeten då man tycker bakterien är så pass farlig för nyfödda, i Sverige tycker man tydligen inte det är nödvändigt.
    I USA är de väldigt förtjusta i antibiotika. :) Nackdelen är att man överbehandlar. Om man använder antibiotika mot GBS i onödan ökar risken för att bebisen får andra jobbiga bakterier, tex e-coli, eftersom antibiotikan dödar av snälla bakterier också.

(Hej, BF 23 januari, tredje barnet! Har inte haft tid att skriva så mycket, men jag läser ofta. :))
  • WiMe06
    Znö skrev 2015-07-01 09:29:32 följande:

Nä, inte tror jag det är psykiskt ;) Jag är också allmänt flåsig och "tungandad" och känner mig inte särskilt psykiskt instabil ;)

Ang diskussionerna om Trombyl, initialt är det förstås ett läkemedel för hjärtpatienter. Jag har också hört att gravida kan få det, om man haft besvär med dåligt flöde/proppar i moderkakan i tidigare gravditetet. Dåligt flöde ger undernärda barn, det är inte för det du behandlas med Trombyl WiMe? Att det hjälpte mot HF visste jag inte, men man kan ju inte veta allt :)

Hoppas ni alla får en bra dag! Jag är fortfarande så trött så jag nästan längtar tills sommarlovet är över och jag får vila upp mig med mina distansstudier och ha barnen på förskolan haha. Men nästa sommar är jag pigg och effektiv igen får man väl hoppas!

Första sonen var ju väldigt liten och navelsträngen var nästan krumpnad och jättetunn på vissa ställen när dem tittade på den, så troligtvis var det ju alldeles för dåligt flöde sista tiden så därför slutade han växa som han skulle. Dem trodde det kunde bero på havandeskapsförgiftningen så säkerligen är det ju därför jag får trombyl nu. Visste faktiskt inte att det skrevs ut för dåligt flöde/proppar i moderkakan.

På receptet står det "som profylax mot havandeskapsförgiftning".

Nu blir det poolen med barnen å få svalka sig lite, svettigt som man blir av allting just nu, haha!!
  • Blgebo
    daoan skrev 2015-07-01 09:28:53 följande:

Tack, ungefär det jag läst förutom att den överförs sexuellt. Det är inte en sjukdom som överförts sexuellt. Utan alla människor har denna bakterien. Bara några som har den på fel ställen. :p

Bakterien kan överföras sexuellt, men räknas inte som en sexuellt överförbar sjukdom,då den inte orsakar infektion (och inte sjukdom i könsorganen) hos majoriteten. Vad jag läst så bär inte alla den heller, majoriteten har det inte. 
    Jag är också koloniserad med GBS - grupp B streptokocker. Man kan få en urinvägsinfektion av dessa och det behandlas med antibiotika, man har dock alltid kvar bakterierna ändå. Jag fick vid min första förlossning antibiotikadropp intravenöst under 2 timmar för att bebisen inte skulle få bakterien. Vid min andra förlossning skulle jag också ha minst 2 timmar med ab-dropp men jag hann bara in och sära på benen så flög ungen ut (undra hur det ska gå med trean? ;)) på grund av att jag inte hann få två timmars ab-dropp fick vi ligga kvar för observation och inte fara hem efter de sex timmarna omföderskor annars kan fara hem. Men allt gick bra!

Kom ihåg att få med det i din förlossningsjournal och att nämna det direkt du kontaktar förlossningen så kommer allt gå bra ska du se! 
    Det man ser när man jämför USA och Sverige i antal allvarliga infektioner/dödsfall, är att det inte är färre dödsfall/allvarlig sjukdom i USA trots ökad screening. I Sverige ges alla högriskgrupper antibiotikaprofylax under förlossningen, vilket har gett bra resultat här. 
  • Flizz

Är jag den enda som inte ringt barnmorskan än? (v.11, 10+0 idag)
    Vet att jag inte kommer kunna gå på något inskrivningsmöte på minst 2,5v till då jag är själv på jobbet, plus att jag känner mig orolig för min vikt, för att diskutera hemförlossning och ja allt möjligt.

Känns inte alls roligt och spännande, blir dom griniga om man inte ringer tidigare?

• Blgebo
    Flizz skrev 2015-07-01 13:08:59 följande:

Är jag den enda som inte ringt barnmorskan än? (v.11, 10+0 idag)
    Vet att jag inte kommer kunna gå på något inskrivningsmöte på minst 2,5v till då jag är själv på jobbet, plus att jag känner mig orolig för min vikt, för att diskutera hemförlossning och ja allt möjligt.

Känns inte alls roligt och spännande, blir dom griniga om man inte ringer tidigare?

Nej, de blir inte griniga. En del kan dock ha en ngt negativ bild av hemförlossning...så där gäller det att känna av vibbarna,man vill inte ha ngn som bara hört skräckpropagandan, och inte tagit del av verkligheten. Förlossningssätt behöver du öht inte ta upp så tidigt. Eller alls. Det kan du prata med en hemförlossningsbarnmorska om istället. MVC behöver inte veta hur och var du tänker föda. 

Har du fött barn hemma tidigare? 
  • Flizz
    Blgebo skrev 2015-07-01 13:20:42 följande:
    Nej, de blir inte griniga. En del kan dock ha en ngt negativ bild av hemförlossning...så där gäller det att känna av vibbarna,man vill inte ha ngn som bara hört skräckpropagandan, och inte tagit del av verkligheten. Förlossningssätt behöver du öht inte ta upp så tidigt. Eller alls. Det kan du prata med en hemförlossningsbarnmorska om istället. MVC behöver inte veta hur och var du tänker föda. 

Har du fött barn hemma tidigare? 
    Tack :)

Nä alltså nog har man läst på innan man tar ett sådant beslut sen har jag inga problem med folk som vill komma med tips och råd men rent gnäll känns överflödigt. Jag tänker mest att för min del blir det lite komplicerat då jag inte vet var jag ska vända mig, jag bor i skellefteå och Umeå har gratis barnmorskor för hemförlossningar men vet inte vad som gäller då det är samma landsting men olika städer. Hoppas såklart på att kunna få kontakt med de i Umeå som har mycket erfarenheter och kunskap. Är det rentav en ide att försöka få tag på hemförlossningsbarnmorska själv först?

Har inte fött barn hemma tidigare utan har varit på sjukhus, det var inte alls min grej och jag känner mig inte alls trygg eller bekväm heller för den delen. vi åkte hem mindre än 5 timmar efter förlossningen för miljön var inte alls trevlig och jag tänkte mig bara stressad och pressad av alla människor runt omkring som bara föste omkring en.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)