Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

De där egna önskemålen kan komma tidigare än man tror, hehe! Nu har jag tur och sonen verkar gilla det mesta jag köper, fast han får oftast välja själv nu vad vi ska köpa, för säkerhets skull. Men skjortor och sånt har jag kunnat glömma från att han var 2, förutom om han själv bestämt att han ska ha det. Men så är ha rätt... bestämd av sig. Haha! Ska han ha klänning så ska han och ska han gå i sitt gula fleeceset hela dagen på förskolan så gör han det, men det är ju mest charmigt.

Vi har inte fått nån procentsats för sannolikheten att det faktiskt är en tjej, nu såg jag ju själv på ultraljudet och hade ju sonens att jämföra med, men det är lite knepigt det där med hur mycket man vågar tro på det. Jag frågade hon som gjorde det hur pass säkert det var och hon sa typ "ja vi MÅSTE ju säga att det inte är 100% säkert för att folk inte ska bli arga om det blir fel..." men hon var tydligt säker på sin sak så jag hoppas verkligen hon har rätt. Killnamn har vi inte ens diskuterat, kanske lite i början men jag har känt från typ v 10 på att det är en tjej.

Jag får spader på klädbutikerna för att jag tycker de har så vansinnigt tråkiga bebiskläder, hehe. Jag avskyr pastellfärger och vill ha fart och fläkt. Fast jag gillar inte en massa tryck som det ofta är på barnkläder när de passerat baby, så det blir lite begränsat. Har köpt det mesta på tradera, det är så roligt och enkelt när de är små för de hinner ju inte slita ut kläderna. Men den här ungen kommer definitivt få mer klänningar än Axel fick, jag tror han var 2,5 när han fick sin första, nu ska ungen få använda det lilla vi har sparat från när jag och syrran har små. Men det får den nog oavsett könsorgan, haha! Jag tänkte ju prova EC och då är klänning så smidigt, annars är det mest bökigt när de är små har jag förstått.

• qatteriin

Alltså jag fattar inte varför sonen måste vakna vid femtiden, jag vill inte gå upp så tidigt!! Men alla ungar sover fortfarande middag på förskolan och jag tror det är boven. Det får han sluta med sen när han ska gå 15 timmar...

• qatteriin

EC står för elimination communication och på svenska finns det ingen bra översättning utan det kallas för babypottning. Det handlar om att läsa av bebisens signaler och ta den på pottan (toan/handfatet/whatever) när man ser att den är på väg att kissa eller bajsa, man kan även "rutinpotta" efter sömn och mat. Jag visste inte att man kunde göra sånt när sonen var liten men han var supertydlig när han skulle bajsa, och kissade alltid när vi tog av blöjan, så jag tänkte att det vore kul att prova den här gången. Om jag orkar när jag har två ungar att passa på, haha!

Ja min man är så ointresserad av kläder så det kan ju faktiskt vara därför Axel inte är så intresserad själv av skjortor och sånt. Fast maken går mycket i såna kläder och morfarn också så kanske är han bara enveten, ungen. Men jag har några fruktansvärt söta skjortbodies som jag fick dra på honom när han var bebis, dem har vi fortfarande kvar. Det är så himla roligt att klä dem så länge man nu får!!

• qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-05 09:03:46 följande:

Aha ja det har jag hört talas om men vet inte om jag kommer orka sätta mig in i det och prova det. Vad ska man tänka på?

Vi får väl se hur det blir med kläder. Min man var inte direkt intresserad innan vi blev tillsammans men nu tycker han det är kul, även om han fortfarande ofta vill kolla med mig att det blir fint. Jag tycker bara det är roligt för jag är själv väldigt stilintresserad.

Jag har inte läst så mycket faktiskt, haha, jag tänkte freestyla! ;) Men har gått med i en EC-grupp på fb där jag tänkte hinna läsa på lite... nån gång... haha! Finns en bok på svenska om det också som jag tänkt köpa men jag vet att hon som skrivit den jobbar på en ny upplaga så jag kke väntar på den.

När jag är smal är jag väldigt intresserad av kläder men det finns så lite roligt till feta människor så det har inte blivit så mycket senaste åren. Ser fram emot att få tillbaka den möjligheten. Nu har jag skänkt det mesta av mina gamla fina kläder i insamlingar under hösten men jag hade mycket roligt kvar, å andra sidan kke min stil har ändrats lite sen sist... Jag gillar stara färger även på mig egentligen, och paljetter och batik och sånt, men på jobbet vill jag vara mer neutral och det är ju där jag är mest.
    Seven Costanza skrev 2015-12-05 09:07:05 följande:

När har ni BF? Jag känner inget mer än rörelser (sprattel) när jag är i vila. Sammandragningar känner jag bara när jag är ute och går. Jag har gått 35 fulla veckor igår . BF 8/1. Är det konstigt att jag inte känner sådana sammandragningar/ förvärvar som ni?

Nä inte konstigt alls, jag vet att jag kunde få sammandragningar när jag gick till affären sista månaden med Axel, men annars hade jag inga. Det är väldigt vanligt att det blir mer för varje barn också.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-05 14:20:41 följande:

Haha, det märks här inne när det blir helg, då har alla annat att göra än att hänga här

Vi har fixat med julgranen hela fm och fram till nu, barnen bakade pepparkakor igår som vi gjorde hål i och så la dem kristyr på dem idag och hängde i granen, sen har dem hängt polkagrisar och sprejat julsnö på den, så nu är dem mer än nöjda och en annan också, soffläge en stund nu

Åh jag vill också få fram granen! Hänga upp våra kulor med namn på. <3 Nästa år får jag göra en till!
  • qatteriin

Jag fantiserar om att vinna en ny vagn eller iaf en åkpåse i Facebookgruppen Barnvagnar!s julkalender... Har varit med där sen 2012 men aldrig vunnit nåt, haha. Men drömma går ju! Vi har ju redan två vagnar men jag vill gärna prova nåt nytt...

Idag har vi varit på ikea och ätit deras julbord. :-P Vi skulle dit för att köpa stort täcke till sonen, kom på att det är bra att vänja av honon med det älskade spjälsängstäcket i god tid innan nästa ska ha det...

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-05 15:42:41 följande:

Det är ju så mysigt att få fram den, jag är sån som gärna tar fram allt direkt och sen när nyår varit så åker allt ut direkt. Haha. Julsnön var populär vill jag lova, har fått gömma den nu för annars sprejar dem granen helvit istället, haha och allt annat här hemma också. Vad roligt med namnkulor.

Haha mitt åker inte ut förrän tjugondag knut, brukar plocka upp allt första advent men har inte orkat än. Vad roligt med snön, vet inte om jag skulle våga köpa hem nåt sånt, hehe.
  • qatteriin

Ok, men då prövar vi väl lite onda sammandragningar då... :-P Inte smärtsamma, så långt skulle jag inte gå, men tillräckligt värkande för att jag ska minnas känslan från förlossningen. Ändå har jag tagit det lugnt idag efter turen till Ikea, har legat på soffan hos mina föräldrar medans sonen lekt med dem. Men nu är det hemmasoffan, alvedon och värmekudde som gäller. Hoppas verkligen det går över. Jag som hade såna planer för i morgon, känns mest som jag kommer behöva vila då. Eller kan kontrollfreaket klara att ligga i soffan och dirigera man och barn till att få upp julgranen...?

• qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-05 18:26:04 följande:

Vila idag så känns det förhoppningsvis bättre imorgon! Tar ju inte sååå lång tid att få upp julgranen så du kan ju vänta tills du känner dig pigg, och typ säga NU, nu kör vi för nu är jag redo! Du får öva på den där divakänslan .

Ja jag får göra det! Kanske äta praliner också, haha! Nja med min man tar ALLT lång tid, men står väl granen där så kan man ju hänga upp lite grejer då och då i värsta fall. Killarna får fixa ljusen och de grejerna som vi har mycket av, så får jag hänga upp mina favoriter helt enkelt. Men nån julmarknad blir det nog inte i morgon!
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-12-05 19:13:30 följande:

Mitt drog också igång nu.... Ont satan men smärtan släpper inte. Har suttit i i över en timme å benen nästan domnar. Känner så väl igen denna känslan.... 5 st 4 åringar på julbak å pyssel imorgon så att klä granen låter som en dröm just nu ;))

Haha ja men du är ju GALEN med ett sånt projekt! Mitt gick över med alvedon och värme faktiskt, thank god. Kommer fortfarande lite sammandragningar när jag rör på mig men gör inte ont längre. Jag orkar ju knappt med min egen unge när det är såhär, skulle aldrig orka med fyra till! Men jag är så rädd att jag inte ska fixa att jobba de här två veckorna framöver när jag har patienter inbokade, efter det kan det vara ok om jag inte orkar mer men de här veckorna MÅSTE jag klara...
Svar på tråden BF Januari 2016 :)