Inlägg från: FrökenBlå |Visa alla inlägg
  • FrökenBlå

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-08-06 22:54:54 följande:
    Greta är ju urhäftigt, finns många fina namn som passar till det! I den stilen gillar jag Sonja, Märta/Martha, Ruth, Majken, Harriet, Henrietta och Ingrid smile1.gif . Pojknamn har jag inte så bra koll på i den genren dock.
    Ja det tycker vi med, men många höjer på ögonbrynen åt det namnet. Men det är tur att alla får tycka vad de vill ;) Märta heter hon i mellannamn och Majken och Sonja är upptagna av nära släktingar, men Ingrid och Rut är starka kandidater!! ;D Pojknamn tycker jag med är svårare, sambon är helt såld på Nils, men jag är inte lika säker. Sen vet man ju aldrig om det man valt på förhand passar just det barnet som tittar ut, vi hade Astrid eller Signe som förhandsfavoriter ifall det blev en flicka, men det passade inte alls på vår flicka! Så vi får se helt enkelt!
    Nu kan jag inte kolla längre upp i tråden, men hade du börjat fundera på några namn?
  • FrökenBlå

Vi tyckte att vårt babynest va bland det bästa inköpet till vår flicka, hon somnade hos oss i soffan och när vi skulle lägga oss bar vi bara upp henne i babynestet och la det i spjälsängen. Funkade oxå som en trygghet för oss då hon va sjuk och vi ville ha henne i vår säng.
    Ang bärsele hade vi en babybjörn förra gången och den hjälpte mkt när man behövde ha händerna fria. Däremot förstörde den min rygg totalt så den här gången blir det utan tvekan bara ergonomiska selar och även en trikåsjal de första månaderna. Finns mkt bra info på sjalbarn.se och knyt-an.se. Funderar själv på en Tula eller Manduca men får se lite, ska ju helst passa både mig och sambon.
    Jag mår ganska bra förutom lite halsbränna samt kramper i benen på nätterna. Jobbar fram till början av november, sen blir det högst sannolikt graviditetspenning..

• FrökenBlå
    mitthemligajag skrev 2015-09-01 21:04:31 följande:

Har fasen provat varenda halsbränna tablett och annat päckel men de enda som hjälper minsta lilla är Novalucol. Har någon ngt annat tips?

Vischyvatten, funkat bättre än alla de mediciner jag testat än sålänge..
  • FrökenBlå
    WiMe06 skrev 2015-09-06 20:02:20 följande:
    Jag hittade en tjej som gjort en beskrivning på sin blogg, följde den nästan fullt ut. Det blev lite ojämnt i kanterna men det gör ju inget, känns hu alltid roligare att gjort ngt själv. php6FLpkT21876.jpg
    Den typen av babynest har vi med och det har varit kanonbra!! Bäbisen kan ha det länge iom att man kan knäppa upp det längst ner!! Eftersom mina sykunskaper är väldigt begränsade så kommer detta barnet få ärva det gamla babynestet ;)
    Ang säng så har vi köpt en växasäng till dottern nu, så om det funkar med den till henne så behöver vi inte köpa fler spjälsängar iallafall! :)
    Hade muddbyxor på jobbet för första gången förra veckan och oj vilken skillnad! Hade nästan glömt hur bekvämt det är i jämförelse!! Jobbar i vården så såna byxor är lätta att få tag på tack och lov!!
    Nån mer än jag som får kramp i benen om nätterna? Känns som riktig träningsvärk dagen efter..
  • FrökenBlå

Imorgon ska jag göra glucosbelastning, blä!! Jag är dessutom förkyld och har en sån jäkla torrhosta på kvällar och nätter så undrar hur tusan det ska gå att va fastande den natten. Nähä nu har jag gnällt klart! ;)
    Tittar på syskonvagnar och bärselar för fullt nu, har beslutsångest! Finns så många och eftersom de kostar en del vill man ju känna att man köpt rätt.
    Har jobbat många nätter nu en period och det börjar bli tyngre och tyngre, men har två nätter kvar nästa vecka och sen hoppas jag att jag slipper det igen på ett bra tag. Tycker att det är ganska tufft med en rotationstjänst när man är gravid. Hade dessutom 100 i Hb sist jag va på kontroll på mvc, trots järntabletter, så antagligen därför att jag är lite tröttare än vanligt.

• FrökenBlå
    MeEmmA skrev 2015-09-21 08:58:15 följande:

Det kanske är lite så att hur säkert ett SF mått är beror lite på hur duktig bm man har. Jag gjorde aldrig TUL förra grav, men ett par dagar innan min son föddes så klämde bm på min mage och kände på honom, sa att det är en normalstor bebis på ca 3600 och ut kom en på 3670. Jag känner mig trygg med mvc här, gjorde många ultraljud med min första son utomlands men det kändes inte bättre för min del.

Samma för mig med, bm trodde att bebisen skulle väga ca 3800g och dottern vägde 3860g :)
  • FrökenBlå

Vid min förra graviditet gick vi på föräldrautbildning, men det gav absolut ingenting! Det de sa kunde man i princip redan och det som jag nu i efterhand hade velat veta mer om nämndes knappt. Jag gick även på föräldraträffarna men eftersom min dotter va äldst och sprang runt långt innan de andra lärde jag mig ingenting eftersom jag fick jaga efter henne istället. Så den här gången går vi inte på något av det!!
    Jag har sökt grav.penning och hoppas på svar snart!
    Ser verkligen fram emot hösten och julen nu, både sambon och jag kommer (förhoppningsvis) vara hemma med dottern innan bebisen kommer :) Tror att det blir riktigt mysigt!

• FrökenBlå

Ni som har barn sedan tidigare, vad köper ni till kommande bäbisen? Vi har köpt en syskonvagn begagnad, en bärsjal, två pyjamaser och en växasäng till storasyster. Ska till Ullared om några veckor :) Känns inte som att man behöver så mkt mer, eller har jag missat nått?
    Trevlig lördagskväll!! :)

• FrökenBlå

Ja babyskydd ska vi nog köpa med. Vi har ett men det är utan bas, och jag tänker att det kanske är smidigast att ha det den här gången! Jaså finns det i Ullared? Hade jag inte en aning om!! :) Snutte och täcke va bra tips, går åt och har för mig att de har bra märken där med!
    Ja det hade varit skönt att va klar med allt julstök med presenter och sånt, ska försöka köpa de flesta julklapparna till oss och syskonbarnen när vi ändå är där. Lite osmidigt är att hela vår familj fyller år månaden runt jul, så det gäller att planera! Det blir ju inte lättare nu när bäbisen är beräknad till den 6/1 ;)

• FrökenBlå
    Anny123 skrev 2015-10-04 18:03:18 följande:

Hur mycket rörelser känner ni under era "lugnare" dagar? Å hur ofta har ni lugnare dagar?

Jag känner av rörelserna väldigt olika varje dag, kanske för att jag jobbar rotation eller att jag har min snart 2-åring hemma så jag inte hinner känna efter så ofta. Mest känner jag på morgonen innan familjen vaknat och på kvällen i soffan..
Svar på tråden BF Januari 2016 :)