Inlägg från: FrökenBlå |Visa alla inlägg
  • FrökenBlå

BF Januari 2016 :)

Tänkte bara säga att amningskudde fick vi låna på BB!! Glad Jag har nog en mindre väska denna gången för det får inte alls plats så mk i den, så jag tänker lägga bäbisens ytterkläder i en påse i babyskyddet istället så sparar jag lite plats i väskan. Bärsjal ska med, måste bara öva att knyta med nån docka först Flört

• FrökenBlå

Vi har oxå köpt ett begagnat babyskydd från acta graco från några vänner vi litar på. Tycker som er att det känns stort och tungt, men till mitt följde det med ett spädbarnsinlägg iallafall. Jag kommer dock inte bära babyskyddet några längre sträckor, utan isåfall sätta det i en kundvagn eller liknande om bäbis sover, annars blir det vagn, sjal eller sele istället. Min rygg havererade förra gången då jag bar mkt i babyskyddet samt använde en babybjörnsele, så det tänker jag låta bli denna gången! ;)

Har en ganska krävande dotter här hemma, trots eller utvecklingsfas gissar jag. Hon är även i en fas där hon eg behöver sova en stund på dagen för att inte bryta ihop på eftermiddagen, samtidigt som det tar 1-2 timmar att lägga henne på kvällen om hon har sovit på dagen. Läste innan att ni rekommenderade Jesper juul, finns det några andra böcker om sådana här perioder i barnens liv?

• FrökenBlå
    qatteriin skrev 2015-11-25 22:04:05 följande:
    Trotsboken kanske? Inte så jätteingående men väldigt skönt att läsa. Min husguru Malin Alfvén som skrivit tillsammans med Kristina Hoffsten. Hur gammal är dottern? Fem gåner mer kärlek som mirakelspektakel länkar till är också grym.

Ja jag ska kolla med min kollega om de har babyinlägget för jag har sett på nätet att typ alla babyskydd har, han är lätt förvirrad av sig så det kan gott hända att han glömt det.
    Förstaförsökaren26 skrev 2015-11-25 20:46:48 följande:

Åh jag är oxå ifrån Örebro :) kul!! Rosa deli chicken alfredo är gudomlig!!

Så roligt! Jag är inte från Örebro egentligen utan uppväxt utanför, men eftersom jag bott nästan halva livet i Göteborg så ska jag helt ärligt säga att jag känner mig mer som en göteborgare. Hehe.
    Hon blir 2 år i slutet av januari. Okej, då ska jag kolla upp den med! Usch va svårt det kan va i vissa situationer! Lär väl komma en härlig avundsjuka lagom till bebisen kommer oxå ;)

Jag tycker oxå att det påverkar andningen mer och mer, dessutom har jag massor av sammandragningar varje dag och de går inte längre över om jag inte vilar mig en stund..
  • FrökenBlå

Vi har ett litet dilemma med hur vi ska lösa nätterna. Dottern som tidigare i princip bara sovit i sin säng, förutom lite då och då i olika utvecklingsperioder och då hon varit sjuk, har nu börjat med att vakna nästan varje natt och då velat sova hos oss. Problemet är att vi har en 160 säng, vi tre får plats men det går inte med ett barn till. Funderar oxå på att sätta spjälsängen mot vår säng, men det är inte rätt höjd isåfall. Men kanske kan sambon fixa det ändå på nått sätt..
    Köpte en jättefin bebisoverall igår, tycker trots att jag har ett barn innan att det är svårt att veta hur man ska klä de minsta!! Så nu har vi både åkpåse, vindfleeceoverall och en tjock overall beroende på väder och aktivitet osv! ;)
    Fasar för hur jag ska orka med morgondagen, julbord hos sambons "ljudliga och aktiva" släkt.,men det lär väl gå det med..!

• FrökenBlå
    mirakelspektakel skrev 2015-11-29 02:04:56 följande:
    Om spjälsängen är lägre än er säng så kanske dessa kan funka? 

www.apotekhjartat.se/produkter/baby--amning/till-hemmet/baby-bed-blocks-sovpuckar-1/

Jag har inte testat dem själv men tänkt att dessa borde kunde lösa ev höjdskillnad.
    Ja det kanske skulle kunna funka :)

Åh blir så avundsjuk på er som kan virka, sticka, sy osv till kommande bebisar, hade jag gärna med kunnat men det är nog lite i senaste laget nu :*(

Blir nog inget julbord för oss idag då lilla skruttan blivit genomförkyld inatt..
  • FrökenBlå
    mirakelspektakel skrev 2015-11-29 13:15:18 följande:
    oj vad obehagligt det låter! Vet du vad det beror på? Det kan inte avhjälpas med att äta mer mineraler eller nåt? Typ som vissa typer av kramp kan göra?

Apropå gravidkrämpor, jag hade värsta halsbrännan igår, någon som har tips på vad man ska ta mot det?
    Jag har oxå haft ordentligt med halsbränna sista tiden, tabletter har inte hjälpt nämnvärt denna gången men däremot vischyvatten!! :) Hoppas att du hittar nått som hjälper dig!
  • FrökenBlå

Mina föräldrar ska ha vår dotter när vi är iväg är tanken, men de jobbar båda två så blir det dagtid så kan min syster som oxå är föräldraledig ha henne tills mina föräldrar kan. Förra gången gick vattnet och en timme efter började värkarna komma så tätt att vi fick komma in. På så vis hoppas jag att det dröjer lite längre denna gången, så de hinner hämta dottern, samtidigt som jag gärna slipper en lång och smärtsam latensfas. Vi har dessutom två hundar som min familj inte kan ta hand om när vi är iväg, pga allergi och katt, och svärföräldrarna som tänkt ta dom har lägligt nog planerat att åka till sin sommarstuga de två veckorna runt bf. Lite klurigt blir det men det löser sig säkert på nått vis..

Har börjat få ont i höfter, ben och bäcken när det närmar sig kväll och det eskalerar under natten så det är svårt att sova. Värre när man varit igång mkt under dagen..

Är 37 dagar kvar till bf och vi har bara lite smågrejjer kvar att fixa. Övade på att knyta bärsjalen igår och det var lite klurigt till en början men tror att vi kommer få kläm på det innan bebisen kommer! ;) Funderar mest på hur vi ska göra med dottern när bebisen kommer hem. Hon är i en lite svår ålder där det är svårt att förbereda henne på att det kommer en ny familjemedlem snart, så det kommer kanske bli som en chock för henne när jag inte längre kan ge henne full uppmärksamhet hela tiden. Hon är dessutom extremt mammig och pappa får knappt röra henne ibland, så jag tror dessvärre att vi kommer få det ganska kämpigt den första tiden..

• FrökenBlå

Oj va mkt att läsa ikapp efter bara en dag!! Läste att ni diskuterade smärtlindring. När jag födde dottern ville jag eg inte ha så mkt för värken, men fick en eda tillslut iallafall. Jag fick en som aldrig satt en förut och hon "lyckades" på 5e försöket. Förutom att det va väldigt jobbigt att ligga på sidan så länge (och dessutom bli ombedd att att böja sig mer framåt - hur lätt är det med en enorm mage egentligen? Sambon tyckte att det såg galet roligt ut när jag försökte men bara lyckades böja på huvudet ;) ) så tog bedövningen även känseln i benen så jag kunde inte resa mig under resten av den väldigt långa förlossningen! Det va verkligen skitjobbigt, hade hellre kunnat gå runt lite istället för att sitta fast i en säng..! Så jag vill gärna undvika det denna gången, men är annars ganska öppen för annan smärtlindring, försöker tänka att personalen kan hjälpa mig på bästa sätt efter hur förlossningen utvecklas..

• FrökenBlå
    WiMe06 skrev 2015-12-02 23:26:56 följande:
    Usch vad otäckt med edan. Det är sådana saker som gör att jag vill undvika den. Dem skulle lägga en sån på mig med första barnet men narkosläkaren tog god tid på sig innan han kom så när han väl kom höll jag på att krysta. Så det ända jag hör i min lustgasdimma är hur barnmorskan nästan skriker åt läkaren att han kommer försent, vi håller på att föda barn.
    Tack gode Gud att han tog tid på sig!
    Ja tur att läkaren va försenad!! Den hade kanske ändå inte hjälpt om det gick snabbt på slutet? Jag va helt skakig efter och var livrädd för att hålla dottern i början eftersom benen kändes svajiga länge efter förlossningen. Min bm säger nu efteråt att edan måste ha haft god effekt på värkarna eftersom det tog så hårt i benen, men jag kände ingen större skillnad på dom, så hon har ingen förståelse för att jag vill undvika den denna gången..suck..
Svar på tråden BF Januari 2016 :)