Inlägg från: FrökenBlå |Visa alla inlägg
  • FrökenBlå

BF Januari 2016 :)

Usch, haft världens sämsta dag. Halsbränna från morgon till kväll, alla i familjen har varit på dåligt humör, lyckades bränna 1/3 av "alla" pepparkakorna och dagen avslutades på det mest underbara sättet; dottern på snart 2 ställer sig plötsligt upp i badbaljan och tittar på mig med stora ögon och säger BAJSA!! Innan jag hinner slänga över henne till pottan har olyckan redan varit framme och det slutar med att jag får fiska upp bajskorvar ur badbaljan. Underbart.
    Hoppas att ni andra har haft en bättre dag än jag! ;) Får ta nya tag imorgon helt enkelt!!

Ang namn så har vi två favoriter, Nils och Ingrid. Gillade inte alls de namnen tidigare men nu har de satt sig och jag kan inte riktigt släppa dom trots att iallafall Ingrid är lite annorlunda..

• FrökenBlå

himw: bf 3 jan, första barnet, Kalmar

Minahjärtan0609: bf 6 jan, tredje barnet, flicka

FrökenBlå: bf 6 jan, andra barnet, Växjö

Seven Costanza: bf 8 jan, första barnet, pojke

CarolinaH: bf 9 jan, fjärde barnet, Stockholm

Blgebo: bf 11 jan, femte barnet, pojke

MeEmma: bf 15 jan, fjärde barnet, pojke

WiMe06: Bf 17 jan, tredje barnet, flicka, Kalmar

qatteriin: bf 17 jan, andra barnet, flicka, Örebro

Eleonor01: bf 22 jan, andra barnet, flicka

Nettiiiis: bf 28 jan, första barnet, flicka

Mirakelspektakel: bf 29 jan, första barnet, flicka

• FrökenBlå

Precis kommit hem från mvc. Är i v. 36+0 idag, sf 37 cm, börjar bli stor nu ;) Idag tog hon upp förlossning och smärtlindring, jag hade inte så mkt att säga på den punkten förutom att jag helst vill kunna använda mina ben denna gången samt att jag litar på personalen med vilken smärtlindring som behövs och att jag gärna tar det som det kommer.

Hade ganska lågt Hb trots järntabletter, 95 låg det på idag, så inte så konstigt att jag är lite trött då och då! ;) Fick ta nya blodprov och börja med 2 tabletter/dag istället. Bm "hotade" med järntransfusion om det inte bättrade sig till nästa gång..

• FrökenBlå
    CarolinaH skrev 2015-12-13 15:37:47 följande:

Fick ett riktigt psykbryt i morse.
    Skjutsade iväg barnen till kyrkan så de kunde förbereda sig till dagens julspel. Åkte hem dör att göra mig klar och väcka maken innan det var dags att åka tillbaka till kyrkan för att kolla på barnen. Maken gick inte att få upp. Fick bara till svar att "jag är för trött"
    Det slutade med att jag smällde i garderobsdörrarna och ytterdörren. Satt arg dom ett bi med tårarna sprutande hela vägen in till stan. Avskyr att leta efter parkering inne i stan och att då försöka hitta en i Vasastan där det knappt finns platser en vanlig dag var helt omöjligt. Fick åka runt i nästan 30 min. Till slut tog ilskan över. Parkerade kanske lite för nära ett övergångsställe och hittade inte info om det var gratis eller inte. Det sket jag i. Jag tänkte inte missa barnens julspel bara för att maken inte orkade kliva upp.
    Jobbet han skulle göra blev inställt så han fick en extra natt hemma och hade livat tjejerna att komma.

Ilskan har tyvärr inte riktigt runnit av mig ännu. Men snart kanske. Om han någonsin kliver upp ur sängen och gör något!!!

Förstår att du blev förbannad!! Hade oxå blivit totalt vansinnig, hade nog oxå som någon annan skrev velat hälla en hink vatten över honom samtidigt som jag hade vrålat ÄR DU PIGG NU!?! Hoppas att han har fattat att han tabbat sig och att tjejerna inte blev allt för besvikna att han inte orkade vara med!
  • FrökenBlå
    MeEmmA skrev 2015-12-13 19:45:12 följande:

Äntligen hemma igen, är helt slut nu! Det gick bra att köra dit, lillpojken sov nästan hela vägen så därför körde jag på tre timmar utan paus. Men vad jobbigt det var att vara hemma hos någon som inte har ett småbarnsanpassat hem, min lilla ettåring sprang runt överallt och skulle stoppa allt i munnen så jag har fått springa efter honom. Och sömnen har inte varit något vidare! Känner mig helt mörbultat efter vägen hem nu, har suttit med en hand på knappen för att ändra läge på stolen hela vägen och hissat mig fram o tillbaka. Tog en paus på Ikea och åt julbord med barnen, vilket jag ångrade efteråt då det blev ännu värre att köra proppmätt! Nu ligger jag o gosar med min lilla kille i MIN säng och vetekudden där bak.
    Jag har börjat känna av en hel del onda förvärkar, men de kommer o går lite då o då och tror att de främst beror på att jag inte har tagit det något lugnt alls samt alldeles för mycket bärande på min lilla. Blir lite jobbigt nu när han har fått en så stark vilja, ska gå själv utan att hålla handen och stretar emot som bara den när jag vill att han ska göra nått som inte han vill. Dessutom är han så extremt mammig och klänger bara mer på mig om pappa försöker ta över. Blir intressant hur man löser det här med en liten bebis... :)

Oj låter som att du har haft en tuff helg! Hoppas att du kan ta det lite lugnare nu i veckan istället. Har en dotter som blir två i slutat av januari och oj vad mkt dom hinner med på bara några sekunder utan uppsikt!! Har varit iväg hela dagen och "lussat" på två ställen, sist va vi hos sambons morföräldrar och de har en trappa utan grind som är väldigt rolig att klättra i, speciellt om man inte får! ;) Ganska jobbigt att klättra efter och passa varje gång, det känns i kroppen nu kan jag lova!
    Förstår dig, tufft när de små har mkt egen vilja och dessutom är mammiga..! Sambon kan knappt ta i dottern när jag är i närheten utan att hon skriker eller blir förbannad :( Hoppas att det blir lite bättre tills bebisen kommer..
  • FrökenBlå

Barnmorskan ringde, det venösa blodvärdet va oxå väldigt lågt så på torsdag ska jag in till sjukhuset och få en järntransfusion. Lite trist såhär innan jul då jag har 3 miljoner andra saker som ska fixas med, men samtidigt vill man ju vara vid medvetande efter förlossningen! ;) Man förlorar ju endel blod då med..

• FrökenBlå

Jag är faktiskt ganska pigg, visst är jag lite tröttare än när jag inte är gravid, men vem är inte det? Jag har antagligen haft lågt Hb och järnvärde sedan jag födde dottern, sen har det successivt gått ner mer under denna graviditeten trots järntabletter..

Javisst, visst är det bra att jag får hjälp nu innan så värdena hinner gå upp. Även om jag inte är trött och påverkad nu kommer jag antagligen bli det efter förlossningen eftersom man i regel förlorar ca 1 liter blod i samband med det enl min bm. Kanske blir som en duracellkanin lagom till julafton!! ;)
    Tack för er omtanke! :)

• FrökenBlå

Haha sitter och skrattar åt sambon! Han tycker att det är lite smått "otäckt" när bebisen rör sig så det syns utanpå magen och ikväll var det rejäl fart på den lill* så han fick se några ordentliga utbrytningsförsök! Haha kunde bara skratta åt honom när han nästan fick hålla för ögonen!! ;) Nån mer som har en sån sambo?! ;)

• FrökenBlå

Hörni, hur är det med förvärkar egentligen? Hade aldrig detta då jag va gravid med dottern, men den här gången har jag haft det i några veckor nu. Eller jag tror att det är det iallafall, onda sammandragningar som ger ett tryck neråt. Googlade lite på det, dumma mig ;), och där stod det att man skulle in till förlossningen osv men så har inte jag uppfattat det. Dessutom är jag i v 37+4 så det borde ju inte va så farligt om något sätts igång nu, trots att jag helst vill att det blir efter nyår ;)

• FrökenBlå

Var hos bm idag för kontroll, hon sa som ni ang förvärkarna, så nu är sambon lite lugnare ;) Ska inte googla på såna saker mer!! Allt va bra med bäbis med, sf 38,5 i v37+5, så det växer så det knakar därinne. Huvudet neråt men fortfarande rörligt. Fick veta att de ändrat rutiner så nu får sambon mat under förlossningen med, bra att veta eftersom han har diabetes. Men sen vet man ju aldrig om det blir aktuellt ändå men skönt att veta att man inte måste förbereda det med innan man åker in..
    Haft fullt upp med att handla, städa och fixa inför julafton idag så jag förväntar mig en massa sammandragningar nu när jag äntligen satt mig i soffan..!

Dottern kom på BF+11, men troligtvis va det eg bara +3-5 eller något sånt då de aldrig ändrade datumet efter kubtestet trots att de såg att barnet troligen va en vecka yngre på RUL. Denna gången stämmer nog datumet bättre då alla u-ljud och ägglossningstestet gett samma datum..

Svar på tråden BF Januari 2016 :)