Inlägg från: FrökenBlå |Visa alla inlägg
  • FrökenBlå

BF Januari 2016 :)

Jag förstår absolut varför de vill att man inte ska låsa, vill bara inte vara med om samma sak igen! ;) Det fanns dessutom inget draperi därinne så man kände sig ganska utlämnad även utan ovälkomna besökare! Tror att två salar delade på en toa..

• FrökenBlå

Idag blev en fixardag, verkar som om jag inte varit ensam om det idag ;) Bebis är ju så välkommen ut nu att jag nästan bara vill ha en knapp och trycka igång förlossningen med!! Har kollat igenom BB-väskan, lagt i kameran osv så nu är det bara mobilladdaren som ska ner när det väl är dags :) Har lagat mat och fryst ner, bäddat i liggdelen och fixat vagnhänget som jag gjort av några små figurer från färg och form, sambon har satt i babyskyddet i bilen osv.

Hade ordentliga förvärkar igår och höll mig så stilla som möjligt fram till kvällen, idag har det varit lugnare (tyvärr). Ursäkta infon, men har svullnat lite i underlivet med känns det som, nån mer som varit med om det i slutet av graviditeten?

• FrökenBlå

Skönt att det inte bara är jag som har det då!! Slipper jag oroa mig för det, även om det såklart inte är kul för er heller!

Vi hade mest filt till dottern, försökte några gånger med täcke men det blev alldeles för varmt för henne trots att vi bor i ett gammalt och lite kallare hus. Dessutom låg hon i sitt babynest när hon var mini så täcket blev ändå bara som ett lock över..

Vi hade hjälmmössa vid några tillfällen, men mest för att vi trodde att man skulle ha det ;) Hon gillade dom inte heller. Nu har vi köpt två ljusa att ha med till BB så får vi se vad denna bebisen är i behov av.

Har provat att knyta bärsjalen några gånger till men det är svårt att veta om det blir rätt när man inte har någon riktig bebis att öva på..

• FrökenBlå
    amalie79 skrev 2016-01-03 21:30:19 följande:
    Det som gör mig mest frustrerad är att de som har åsikter oftast är andra kvinnor! Borde inte vi hålla ihop istället för att försöka sänka varann??
    Håller med! Jag är en sån som gärna hade stannat hemma med mina barn så länge jag kunnat (trivs inte särskilt med min jobbsituation m rotationstjänst osv och trivs väldigt bra hemma) men inte fasen tycker jag sämre om de som väljer att göra tvärtom! Det är väl jättebra att alla inte vill och heller inte behöver göra "som alla andra", bara det funkar för familjen. Jag hoppade in och jobbade endel på helger och kvällar när jag inte ammade dottern längre, för att dryga ut fp-dagarna lite. Innan hon fyllt ett lyfte folk på ögonbrynen för att jag jobbade några gånger då och då istället för att va hemma och efter att hon fyllt ett förväntade sig alla att jag snart skulle börja jobba på riktigt igen och "inte sitta i soffan och dega" ungefär..suck!
  • FrökenBlå

Vet inte hur det är i andra landsting men hos oss får partnern mat på förlossningen och bb nu. Skönt för mig att veta eftersom han har diabetes..!

Åh vill bara ha igång förlossningen nu! Testade akupressur igår, fick några sammandragningar men tyvärr inget mer. Är på bf -2 så det kan ju fortfarande dröja, men Gud vad jag längtar!! Är helt klar mentalt och allt är förberett! Vet inte om jag ska be bm om hinnsvepning på kontrollen på torsdag..nån som har erfarenhet av det?

• FrökenBlå
    Hame skrev 2016-01-04 21:55:13 följande:
    Jag fick hinnsvepning förra gången och då kom bebisen dagen efter, men det var bf+9 så det går ju inte att veta om han kommit ändå :)
    Nä det är kan ju va svårt att veta, men tycker att jag ofta läst att det tagit fart dagen efter..kan man bara be om det eller hur funkar det? Jag gick över 11 dagar med dottern och det vill jag helst inte va med om igen..
  • FrökenBlå
    MeEmmA skrev 2016-01-05 12:00:12 följande:
    Jag har aldrig haft svamp innan men har ju hört att det ska ge väldig klåda, tack o lov så känner jag inte det än iaf. Är mest lite ömt bara. Ska ta en tablett ikväll, är det nån som vet hyr snabbt det brukar försvinna?
    Uvi känner jag mig lite mer hemma på, men det känns inte heller som det brukar göra just nu. Svårt med alla gravsymtom samtidigt.
    Vad fick du för behandling? Diflucan? Canesten? Misstänker att jag åkt på det med, det svider och är ömt. Ska till bm på torsdag och funderar på om jag ska vänta tills dess..har inga jättebesvär men blir gärna av med det så fort som möjligt..
  • FrökenBlå

BF+1 idag och förhoppningsvis sista MVC-kontrollen. Järndroppet hade gjort susen så nu låg Hb:t på 110 :) Däremot ligger bebisen fortfarande högt upp och är fullt rörlig, så startar förlossning med vattenavgång denna gången med skulle vi visst skynda oss in och jag skulle ta det väldigt lugnt och ligga ner tills barnvakten kom. Nån som varit med om det tidigare eller är i liknade situation? Bm skrattade lite åt min enorma mage, SF 42, men det beror ju på att bebis ligger så högt upp..

• FrökenBlå
    MeEmmA skrev 2016-01-07 12:50:57 följande:
    Vid min förra graviditet sprack vattnet inne på förlossningen i samband med värkar och min pojk var inte fixerad, så vattnet forsade verkligen ut och dom hade väldigt bråttom att lägga mig ner på en gång. När huvudet är fixerat så har jag förstått det som att då finns det vatten kvar hela tiden till bebis, därför måste man lägga sig ner när det inte är det för att det inte ska bli helt torrt.
    Ja man ska väl helst ligga helt plant, iallafall tills värkarna kommer och bebisen kommer längre ner. Var det första barnet?
  • FrökenBlå
    qatteriin skrev 2016-01-07 12:58:26 följande:
    Inte jag men en kompis (fast hennes vatten gick prematurt). Hon fick ligga ner och åka ambulans, de hade långt in till förlossningen. De fick det förklarat som så att bebis annars kan klämma navelsträngen när hen åker ner i bäckeningången, om hen inte är fixerad. Till mig har bm inte sagt nåt om det och jag tror bebis fortfarande var ruckbar när vi var där förra veckan, men hon låg hemskt långt ner så det kan ha varit därför.
    Bm sa inget om ambulans utan endast att jag skulle ta det lugnt och ligga ner. Jag har läst det med, låter lite otäckt. Har en halvtimme till sjukhuset och barnvakten har ca 20 min hit. Får hoppas på fina vägar oxå isåfall!!

Mitt vatten gick med splasheffekt förra gången och det tog ändå 27 timmar innan hon kom ut..
  • FrökenBlå
    qatteriin skrev 2016-01-07 13:30:52 följande:
    Min kompis fick nog ambulans för att det var typ två timmars bilfärd till förlossningen. Puh! Ja fina vägar får man definitivt hoppas på, om man har en bit att åka!

Äsch då, då föll den teorin, haha! Men vi får hoppas det snabbar på sig litegrann för oss den här gången iaf.
    Jaha okej! Ja får hoppas på att allt klaffar när man väl ska iväg..!
    Haha ja, lite fortare får det väldigt gärna gå!! ;)
  • FrökenBlå
    MeEmmA skrev 2016-01-07 13:31:31 följande:
    Fast jag hade värkar och var helt öppen, bara att bebis inte kom ner, var mitt tredje. Med 1:a och 2;a barnet har de tagit hål på hinnorna, men dom har inte heller kommit ner ordentligt utan hjälp. Tagit längre tid med krystvärkarna för mig än själva öppningsskedet.
    Jaha okej! Trodde att vattnet gick ganska fort iom att värkarna började, men så behöver det ju tydligen inte va då! Aj, det låter jobbigt med en så lång krystningsfas!!
  • FrökenBlå
    amalie79 skrev 2016-01-07 16:52:59 följande:

Så kom han, vår store lille gosse, 53 cm och 4565 gram. En inte jättelång men ack så tuff förlossning som slutade med sugklocka och 2 liter blodförlust.

Är trött yr o lycklig, har varit uppe och stått på benen men sks få blod nu.

Det gick ju!

Grattis!! Hoppas att ni alla mår bra!!
  • FrökenBlå

Usch nu tycker jag att det börjar bli drygt att vänta!! Börjar bli sur och grinig!! Bara bf+2 men det känns som att jag gått över mkt mer än så! Dottern är född den 29/1 så det hade varit bäst om bebis kommer snarast så det inte blir så tätt mellan födelsedagarna. Dessutom hade det varit bäst barnvaktsmässigt om det blivit nu...men om det är avkoppling och vila som behövs är det väl inte så värst smart om man tänker på sånt hela tiden!! ;)

Känner mig som en strandad val!! Värst är det när man ska vända sig i sängen, får liksom hjälpa till att flytta runt magen med händerna!! :P Får halsbränna varje gång jag böjer mig dessutom! Nä, välkommen ut nu bebis!!

• FrökenBlå
    MeEmmA skrev 2016-01-09 17:30:24 följande:
    Det där med att vända sig i sängen är hemskt! Min sambo var så snäll och köpte en tempurmadrass för att han har så ont i ryggen och jag fullständigt avskyr den! Blir stora gropar där man ligger och har försökt förklara för honom att projektet "vändning" flera gånger per natt blir ett ännu jobbigare moment med den hemska madrassen!! Och halsbrännan, fyyy, skulle inte klara mig utan de äckliga tuggtabletterna nu.

Men SNART är bebisarna här, vi får bara stå ut lite till :)
    Haha ja det va ju inte riktigt lägligt med en sån madrass nu!! Tycker man fastnar i dom i vanliga fall med!
    Nä tuggtabletterna får följa med överallt, funderat på att köpa hem omeprazol men det har inte blivit av och nu känns det lite försent..
    Nä det handlar ju om väldigt få dagar egentligen. Borde ju va glad att få ha sambon och dottern hemma samtidigt och ta tillvara på tiden tillsammans, men man orkar ändå inte göra så mkt nu och får mest dåligt samvete över det..!
  • FrökenBlå
    qatteriin skrev 2016-01-09 22:09:21 följande:

Näe jag vete tusan vad ungen håller på med nu ikväll alltså!! :-P Spänner ut sig allt vad hon kan så magen står i fyra hörn, och trycker sig nedåt så jag tillochmed fick nån sorts sendrag i ljumsken när jag var på toa! Haha! Herregud. Hon kanske vill ut till slut ändå. Full fart är det där inne också. <3 Hon får gärna stanna en vecka till men det känns ju skönt iaf att hon verkar tröttna på det begränsade utrymmet där inne...

Så har det varit här med ikväll!! Som om ungen hade fest därinne! Är nästan lite öm ner mot ljumskarna nu! Jag hoppas ju på att det händer nått, helst igår, men tror dessvärre inte det..
  • FrökenBlå

Kom att tänka på en sak, hur vet man vilka riktlinjer de olika landstingen har gällande igångsättning? Står det nånstans? Har helt glömt att fråga min bm om detta. Det känns ju väldigt stor skillnad på att gå över 3 veckor istället för 2..

• FrökenBlå
    qatteriin skrev 2016-01-10 22:39:30 följande:
    Borde inte det stå på t.ex. regionens/landstingets hemsida nånstans? Jag undrar hur jag fick veta att det var 3 v i Vgregion när jag bodde där, jag minns inte... Man brukar kunna googla sig till riktlinjer av olika slag men det kan vara rätt bökigt.
    Jag hittade en text på 1177, det stod om man varit gravid i mer än 42 veckor. Men jag som aldrig riktigt fattat hur de menar, är det i v.42+0? Haha snacka om kvällstrött gravidhjärna här men jag får verkligen inte ihop siffrorna nu!! :P
  • FrökenBlå
    MeEmmA skrev 2016-01-10 22:46:20 följande:
    Det är barnmorskorna som har sagt det till mig när jag har gått över tiden vid det sista besöket. Här har dom som rutin att man får hinnsvepning om det går när man har passerat bf och händer det inget då får man åka till förlossningen senast den 14:e dagen för igångsättning.
    I v-Götaland däremot när jag gick över, fick man iaf förr göra en överburenhetskontroll efter ca två veckor och om det fortfarande såg ok ut bli igångsatt efter tre...
    Aha okej! Gick över 11 dagar med dottern, hade ett mvc-besök inbokat samma dag jag fick åka in till förlossningen, då hade vi nog diskuterat det då antagligen!
  • FrökenBlå
    MeEmmA skrev 2016-01-10 23:35:12 följande:
    Tror inte att de pratar så mycket om vad som händer när man har passerat bf förrän man är där eftersom att de flesta vill ju ha sin bebis till bf :)

Med 42 veckor menar de 14dgr efter bf, när man alltså är 42 fullgångna veckor.
    Nä antagligen inte :) Hade ju ett besök efter en vecka efter bf då men då gjorde el sa hon inget speciellt om det. Får se vad hon säger på torsdag (om jag inte fått lill*n än dvs)!!
    Tack för hjälpen med dagarna!! Då har jag ju nästan ett sista datum att gå på iallafall, även om jag hoppas att det inte dröjer riktigt så länge!! ;)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)