Inlägg från: FrökenBlå |Visa alla inlägg
  • FrökenBlå

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-11-07 14:05:15 följande:
    Åh, vad mysigt att börja fixa och dona. Mitt fixande har stannat av, har fortfarande lite saker jag ska sy och sängen ska målas klar. Ska försöka hinna med en tur till ullared om ngn vecka med och inhandla sista sakerna. Sen behöver jag tvätta upp fårskinnet och alla kläderna och lite filtar och sådär. Det enda som står framme är vagnen, haha, och det har den gjort sen vi köpte den i vecka 16 typ, så den är väl snart dammig istället, annars har vi allting kvar att förbereda typ. Tur man får gå hem från jobbet snart.

Fick gå hem idag för jag klarade inte av mer med sammandragningarna. Så vi får se om jag orkar jobba sista dagarna eller om jag fortsätter vara sjukskriven till jag går hem.
    Får man fråga hur du tvättar fårskinnet? Har med ett och det skulle verkligen behöva en tvätt, men har inte vågat då många säger att man ska ha specialtvättmedel osv?

Jobbigt med så mkt sammandragningar, jag är hemma på grav.penning nu och mina har avtagit mkt när tempot blivit lägre! Hoppas att det blir samma för dig!

Jag har oxå ilningar, förra gången va det när bäbisen började fixera sig så gissar att det är samma nu..

Har köpt en babyoverall idag och ett babyskydd, så nu är det inga stora inköp kvar, bara lite småsaker som snuttefilt och sånt :) Börjar längta ordentligt nu och ser verkligen fram emot jul och allt som förhoppningsvis kommer innan bäbisen ;)
  • FrökenBlå
    WiMe06 skrev 2015-11-07 21:39:44 följande:
    Har även hittat en annan metod som tydligen ska vara skonsammare mot skinnen än maskintvätt.

Spraya ullen lite lätt med vatten från en blomspruta
    Höll över potatismjöl och gnugga in
    Låt torka och dammsug sedan upp allt potatismjöl
    Potatismjölet drar åt sig smutsen från ullen
    Vädra gärna skinnet i lite fuktigt väder innan, fukten ska tydligen göra att smutsen lossnar lättare. Värt att testa detta istället för att kanske riskera att skinnet blir förstört i maskinen.
    Ja ulltvättmedel har jag hört talas om, får nog beställa det. Dessvärre tror jag att mitt är för smutsigt för den sista metoden, en av mina hundar kräktes nämligen på det nyligen :O Men annars är det säkert bättre att göra så! Tack för tips! :)
  • FrökenBlå

Mitt fårskinn skulle gå att tvätta i maskin med ulltvättmedel, hittade på nätet men tänkte vänta med att beställa tills vi varit på en julmarknad där jag kan tänka mig att de skulle kunna ha sånt.
    Idag har vi varit på öppna förskolan med dottern och hon som annars har varit snäll, delat med sig till andra och suttit still på sångstunderna va idag ett helt annat barn! Arg, skrikig, vägrade sitta still osv, usch och fy så dum man känner sig!! Hade tänkt att vi hade kunnat gå på ÖF och liknade några gånger då och då efter att bebisen kommit, men som hon betedde sig idag är det en ren omöjlighet..suck. Ville bara skriva av mig lite..

• FrökenBlå

Jag har inte beställt en enda babybox denna gången, blev så besviken på babyproffsens förra gången så jag trodde att alla var likadana..men nu är det kanske lite försent att beställa ändå.

Ang bärselar har jag nog skrivit det förr i denna gruppen, men det finns många bra ergonomiska bärselar som dessutom inte kostar mkt mer än babybjörn. De ergonomiska kan man ofta ha mellan 3-20 kg, vissa har inbyggt spädbarnsinlägg och vissa får man köpa till det. Själv är jag kär i Tula, de har grymt snygga mönster och ser jättesköna ut, men jag köper en sån sele om jag märker att bebisen gärna vill bli buren. Jag har en bärsjal till första tiden, kan tänka mig att det är smidigt att ha när man har en tvååring som inte minskar på tempot för att ett syskon har kommit till världen ;) Finns många selar och mkt tips på www.knyt-an.se

Har åkt på världens förkylning (igen), känns som man inte varit annat än sjuk denna graviditeten. Förra var helt tvärtom så gissar att man får va glad för det :P

• FrökenBlå

Har ni packat väskan till bb än? Går snart in i v.34 och det slog mig nyss att det inte är så många veckor kvar! :S Kom att tänka på att jag får packa en liten väska till dottern oxå så man slipper stressa med det när det är dags att åka in..!

• FrökenBlå
    Seven Costanza skrev 2015-11-16 22:53:06 följande:
    Oj, gud nej! När har du BF? Jag är i v 33 (BF 8/1) och vi har äntligen beställt vagn och babyskydd IGÅR - någon BB-väska har vi inte haft en tanke på ännu. Skötväska har vi dock köpt. Vi ska gå förlossningsutbildning en heldag nu på söndag, då hoppas jag att vissa saker klarnar. Vi har köpt lite kläder, mössor och filtar till bebisen men inte tvättat något än. Har inte köpt några amningsbehåar heller. Stod att man bör ha tofflor och morgonrock med sig till förlossningen - det är inget jag har hemma så jag vet inte om jag ska köpa det bara för förlossningen?

Vore fint om ni som vet ville skriva en lista på vad man bör ha med sig .
    Haha jag har BF den 6/1 så inte så långt innan dig ;) Anledningen att jag tycker att det är så nära är kanske att det snart är första advent och efter det går tiden så väldigt fort..! Är rädd att man står mitt i julstöket när vattnet går ;)
    Jag har för mig att jag packade lite efter nån lista som fanns här på FL förra gången, men det jag kommer på nu är; kläder till bäbis inkl. ytterkläder, tossor osv, filt, snutte, gosedjur, bärsjal, kläder till oss föräldrar (jag är ingen som gillar morgonrock så jag kommer packa ner mjukisbyxor, amningströjor, amningsbh och stora sköna tröjor bl.a), nessesär, kamera och laddare till den, mobilladdare, någon tidning, något att äta till sambon (han har diabetes) men det packar vi allra sist, purelan, amningsnapp..säkert något jag missat men det är nog det jag kommer på just nu!
  • FrökenBlå
    Nettiis skrev 2015-11-17 09:10:42 följande:

Hoppar in här efter att följt inlägget en längre tid.
    Igår fick jag hem beskedet angående graviditetspenning, så nu jobbar jag två veckor till på 50% innan jag ska vara hemma och ordna med allt!
    Kommer då börja tvätta upp allt som ska tvättas, julpynta, köpa julklappar och köpa de sista sakerna till bebis och börja göra det barnvänligt.
    Kommer även då börja packa BB väska och så.
    Ska även passa på att umgås och mysa med hunden så jag inte känner mig alltför hemsk när jag första tiden med bebis inte ger hunden samma uppmärksamhet som tidigare.

Detta är mitt första barn som blev till efter 2,5 år och fem missfall.. Vi har bf 28/1-16

Har ni något "hemma-apotek" till bebis och vad i så fall? Är det något speciellt jag behöver ha hemma efter förlossning?

Hur har era husdjur reagerat på liten?

Spelar det någon roll hur min mamma fött sina barn? Jag är två dagar sen, mellersta två veckor tidig och sista typ precis på bf dagen.. Men visst är det olika från olika personer?

Tack för en toppen tråd!

Välkommen!

Ang. husdjur så har vi två hundar, innan dottern föddes så fick vi tipset att lägga en handduk hos bäbisen som hundarna kunde på lukta på i lugn och ro när vi sen kom hem. Det funkade bra och de va naturligtvis nyfikna på den nya filuren, men lugna och inte alls så "på" som de skulle kunna ha varit (de är dessvärre inte världens mest väluppfostrade hundar). Inte märkt av nån avundsjuka som jag hört att vissa kan få, däremot hade jag själv väldigt dåligt samvete en period då dottern hade magknip och vi inte kunde ta oss ut lika mkt som förut..
  • FrökenBlå

Gah!! Jag har så galet svårt att välja när det finns så många fina bebissaker! Förstår naturligtvis att detta är ett löjligt problem men ändå! ;) Har svårt att välja snuttefilt, vagnhänge, första gosedjuret osv..vill ju att det man köper ska passa bebisen och vara lite speciellt utvalt till just detta barnet. Sambon skakar bara på huvudet åt mig ibland ;)

Jag kommer inte skriva nått förlossningsbrev, det kom aldrig på tal vid min förra graviditet och kommer antagligen inte att göra det denna gången heller. Verkar inte som att mitt landsting/sjukhus använder sig av det. Jag kommer försöka ta det som det kommer och litar på att personalen ser mina till mina behov. Nått som jag tror sambon kommer sätta sig emot denna gången dock är om det kommer studenter, hade maximal otur med dem vid förra förlossningen med lite olika onödiga komplikationer som min sambo stör sig på än idag. För min del spelar det ingen roll om det kommer studenter denna gången med..de ska ju lära sig på något vis de oxå...

• FrökenBlå

Haha ja samma för mig! Velig är bara förnamnet!! ;) Jag köper inte så mkt saker, men det jag köper vill jag ska vara av bra kvalitet osv. Snuttefilt hade jag till dottern även när jag ammade, hon låg i sitt babynest och gosade in ansiktet halvt under det och somnade :) Nu gör kanske inte denna bebisen det men vill gärna ha en ändå. De sakerna vi hade till dottern använder hon till viss del än, så det vore bara elakt att ta ifrån henne. Vagnhänget jag hade förra gången var ett gammalt i trä, som jag haft när jag va liten, men det gick inte ha här hemma på landet då det rasslade som tusan när vi gick på de gamla grusvägarna! ;)

Jag skulle gärna gå på ÖF osv men som ni säger så respekterar inte alla att inte komma dit med sjuka barn..hörde tom en mamma som sa att de inte fick gå till dagis för att de va för sjuka, så de gick till oss på ÖF istället!! ;( Vi har inte bestämt hur vi ska göra med dotterns födelsedagskalas i år. Hon fyller den 29:e jan och bf är 6:e jan, så har vi otur så är bebisen inte mer än någon vecka gammal när hon fyller. Känns inte bra att ta hem så mkt folk i början, men det känns oxå elakt om dottern inte får något kalas. Jaja, det löser sig kanske till det bästa ändå :)

• FrökenBlå
    amalie79 skrev 2015-11-20 13:39:37 följande:

Jag har också ett kalas den 30/1 som jag gärna skulle vilja gå på, tänker att är bebis ute och man är pigg och alla är friska så hänger vi bebis på sambon ( honom kan ingen med att gå fram och pilla på) och så går vi dit en liten stund.

Det är min systerdotter som så himla gärna vill ha sin kusin till födelsedagen :D

Ja smidigare att gå iväg på kalas än att ha det hemma! ;) Haha varför skulle ingen våga det? På sambons sida blir det säkert slagsmål om vem som ska hålla först, de bokstavligt talat slet dottern ur armarna på oss förra gången! Men denna gången ska jag va beredd!! ;) Tack och lov är det inte likadant på min sida..
Svar på tråden BF Januari 2016 :)