Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-12-06 19:00:48 följande:

Ja, verkligen. Åh, du verkar ha så mkt bra planer för bebis när den blir större. Jag har inte tänkt nånting hur vi ska tänka kring det där med att lära sig äta själv, eller potträning å sådär. Våra killar hoppade pottan båda två och fick direkt på toaletten och det var otroligt skönt tycker jag. Så kan denna göra det med vore jag glad.

Jag har nog lite mer planer än jag kanske borde för min sinnesfrids skull, haha! Men vad gäller maten så körde vi BLW med sonen och det känns helt otänkbart nu att inte köra med det den här gången. Sonen var rätt lätt att potträna vad gäller kisset men vägrar fortfarande bajsa annat än i blöja och det börjar bli riktigt frustrerande så det vore skönt att slippa det med nästa, billigare också om man kan slippa byta så vansinnigt många blöjor varje dag som det kan vara med bebisar, haha!
  • qatteriin
    himw skrev 2015-12-06 20:40:46 följande:

Vad är BLW?

BLW står för baby led weaning, alltså att barnet styr avvänjningen (eller egentligen tillvänjningen av vanlig mat). Barnet äter själv, så man matar inte. Man erbjuder plockmat i lagom stora bitar så barnet kan plocka upp och stoppa i sig själv, gärna samma grejer som man själv äter, det är väldigt praktiskt. Sen fyller man upp med amning/ersättning efteråt eftersom de i början inte får i sig så mycket. Parollen är "food before one is just for fun", eftersom bröstmjölk/ersättning ändå ska vara huvudnäringskälla under det första året. Det utvecklar munmotoriken mycket och man får fördelen att hela familjen kan äta tillsammans utan att nån måste sitta och mata bebis. Man börjar när bebis är sex månader (som ju ändå är rekommendationen) och bebis kan sitta i barnstolen själv. Det finns massor att läsa på nätet och även en del böcker, för oss har det varit en underbar väg till ätande för sonen, men man får räkna med lite förvånande miner och skepticism från omgivningen i början. Många oroar sig för att bebisen ska sätta i halsen men det finns studier på att barn som ätit plockmat från början sätter i halsen mindre, än barn som först matats med puréer och sen ska börja med bitar i maten. Jag kan innerligt rekommendera att välja det sättet att introducera mat, det är vansinnigt roligt, och så skönt att ha en ettåring som gärna sitter med under långa middagar och vill delta i den sociala samvaron. Det är först nu när ungen är större som han börjat bli otålig under måltider men han är fortfarande väldigt förtjust i den sociala biten när vi äter.
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2015-12-06 20:41:39 följande:

Är linnena alltså gjorda för att använda utan topp eller bh under? Har alltid haft amningstoppar under hehe, inte haft en tanke (koookkooo) på att den är gjord för att bara ha linnet ;)

Man kan nog köra som man vill. Men det funkar utan bh under, lite beroende på hur tunga tuttar man har.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-06 20:48:14 följande:

Vår äldsta var ganska sen med mkt. Han fixade att bli av med blöjorna på dagen lite senare än många andra men nattetid tog många år innan han kände att han behövde kissa. Han var över 6 när han blev av med blöjan på natten, vi testade otaliga ggr att ta bort den, men det blev ju bara jobbigare för honom och han kände sig bara kränkt när det blev blött i sängen. Till slut fick vi hjälp från vc med kisslarm, men det fungerade inte ett dugg, men så en dag bara knäppte det till och så har det aldrig hänt en olycka sedan dess. Så det är verkligen det där med hormoner ibland, dem måste mogna i sin egen takt liksom. Men jag förstår er frustration med blöjan. Det är inte lätt alla ggr.

Ja så frustrerande! Men jag vet ju att det kommer tids nog. Nu säger han bestämt att han ska bajsa på toan när han fyller fyra så vi får väl se i mars, haha! Envetna unge. Inatt vaknade jag av att hans dörr öppnades, sen hörde jag inget och han kom inte in till oss, det har aldrig hänt förr. När jag klev upp för att se vad han gjorde så satt han på toa! Så han hade gått upp och kissat alldeles själv! Han kändes så stor helt plötsligt, haha!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-06 22:21:12 följande:

Hörrni jag måste fråga er, gör det ont när era bebisar rör på sig? Bara senaste dagarna har det börjat göra ordentligt ont när den lilla rör på sig och i samband med det kan jag få sammandragningar som känns också. Har just tagit en runda med hunden och nu när jag la mig i sängen så började hon böka runt som en tok där inne och det känns som hon liksom ska bryta sig ut ur magen, sen gör det ont bak i ryggen och ner mot underlivet. Kan det vara att hon försöker tränga sig ännu längre ner eller är hon bara extremt hårdhänt just nu.

Ibland gör det ont, men hon är inte lika våldsam som storebror. Där skrek jag högt ibland av vissa rörelser... Tror att det är lättare nu eftersom hon ligger mer på snedden och har mer plats.
  • qatteriin
    himw skrev 2015-12-06 22:37:44 följande:

Spännande! Men funkar det med bitar innan de fått tänder? (Förstagångsförälder så frågan kanske är dum :) Och efter- går man in på puréer då eller hoppar man över det helt?

Finns inga dumma frågor! :) Det funkar alldeles utmärkt innan de får tänder, det är nästan lättare då än när de fått några stycken, haha. De mosar det mot gommen och gnager med tandköttet ändå. Skithäftigt! Och det finns inget efter utan man bara kör på så i BLW, så skönt att slippa mata. Eftersom de får bröstmjölk/ersättning så gör det inget om de inte får i sig så mycket. Bvc var inte så förtjusta när vi nämnde det så jag tog aldrig upp det efter första gången, men vi hade en rätt gammal sköterska. I England är det den rekommenderade metoden eller iaf mycket vanligare. Det kräver lite is i magen dock för om man matar så vet man ju hur mycket de får i sig, det har vi ju aldrig vetat. Å andra sidan lär man sig lita på att barnet får i sig det hen behöver själv och att hen behåller sin naturliga mättnadskänsla och det är väldigt skönt. Jag vet hur mycket min syster nojade med första barnet om han en dag inte åt de mängder som han brukade; vi visste ju aldrig så vi fick helt enkelt lita på att det löste sig och det gjorde det ju, ungen växte som han skulle. När syrran fick nr två sen så körde de i princip BLW då för den ungen vägrade annat än att få äta själv, haha, skulle göra som storebror såklart.
  • qatteriin

Förutsatt att det nu är en tjej, så blir det en Sally, efter makens farmor. Astrid i andranamn efter min farmor. Vi var inne på Astrid som förstanamn (smidigt när det gäller ärvda kläder att ha två med samma initialer!) men min farmor är fortfarande i livet och det skulle kännas lite märkligt. Sonen är uppkallad efter min mormors far och makens morfar. Släktnamm är viktigt för mig, jag har släktforskat som yngre och tycker mycket om att få den kopplingen. Egentligen hade jag velat lägga till Elisabeth som jag heter och som även mormor och mormorsmamma hette, men sonen har ju bara två namn så det känns lite orättvist mot honom om lillasyster får tre.

Ingrid har vi varit inne på tidigare, jag älskar det namnet, men det blev så starkt förknippad med den graviditet som tog slut med missed abortion i v 11 så det känns som jag redan haft en Ingrid... Gustav har vi funderat på till en pojke, efter makens farfar, och jag är förtjust i Bror som andranamn även om min far aldrig gillat att ha det i sitt namn även om det inte är tilltalsnamn. Min farfar hette Bror och jag tyckte alltid det var så häftigt. Jag älskar namn och historia, hehe.

• qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-07 07:17:38 följande:

Tycker också det är viktigt med släktnamn. "Alla" i min mans släkt har hetat Carl/Karl i tilltals- eller andranamn så det är vårt förstahandsval. Andranamnet blir ett annat släktnamn från min sida. Om det blir en flicka nästa gång ska hon troligen heta Elisabeth Ingrid faktiskt, fina namn .

Carl är så fint, det har vi lite längre tillbaka i släktleden, min morfars farfar hette Carl Svensson, född 1840 eller därikring om jag minns rätt, haha! Jag är så fascinerad av svt:s Allt för Sverige och allt de kan få fram där, jag har mest fått fram torra uppgifter om namn och födslar och dödsdagar när jag forskat... Carls son hette Johan och det har följt i olika former - morfar hette Ivan och mamma heter Yvonne som också är en variant av Ivan/Johan. Så Johan har varit på vår andranamnslista men det är lite för vanligt för mig. Ivan är för hårt, men det är nog för att jag aldrig träffat honom, han dog när mamma var 10 år. Ja en liten Elisabeth Ingrid tycker jag ni ska få sen, så fina namn!
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-07 07:41:08 följande:

Att hitta ett namn när man jobbat med barn är inte det lättaste kan jag meddela. Många namn går helt bort då de är så starkt förknippade med andra barn som jag känner. Dessutom är vi 4 som ska tycka till denna gången. Men vi har i vilket fall bestämt oss för Nova. Och sedan ett släktnamn ( troligtvis min mammas namn) i andranamn.

Den enda som inte gillar vårt namnval är svärmor. Hon har sagt att hon tycker namnet är ett förortsnamn, inte fint nog helt enkelt. Kan tillägga att vi inte är ett dugg "fina" utan vanliga Svenssons. Klart man blir lite sårad när hon inte kan hålla det för dig själv, särskilt när både vi och barnen kallar bebis i magen för Nova, det är liksom redan befäst hos oss.

Att folk ska tycka så mycket! Nova är jättefint ju! Och förortsnamn... Suck. Vi är också medelsvenssons (rätt så bokstavligt talat också, haha!) men oavsett klass så spelar det väl ingen roll vilket namn barnet får, det är ju inte det som kommer avgöra hens framtid...
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-07 08:28:21 följande:

Min svärmor har släktforskat mycket och det är spännande tycker jag! När vi gifte oss fick vi varsitt häfte med släktforskning (makens häfte var ju förstås tjockare för de efterforskningarna har hon ju hållit på med i flera år, men jag fick också ett). På framsidan hade hon skrivit en formulering som sa ungefär att "utan att alla de här människorna funnits livs levande skulle ni inte stå här idag", och då blev jag faktiskt lite rörd.

Ivan tycker jag är jättefint, men det är kanske för att jag varit klassföreståndare till en helt underbar Ivan. Sylvester däremot, som en släkting långt bak i makens släktträd hette, där snackar vi hårding . Vi får se om vi får någon flicka men ja då blir det nog en Elisabeth, även om jag helst inte vill ha en Bettan, utan något annat smeknamn.

Så fint gjort av din svärmor och den där känslan är så hisnande! Som när jag kom på, "om inte Sven och Catharina tjänat som dräng och piga samtidigt på Björkön där runt 1800 så..." allting blir så överväldigande. Just Sven och Catharina (Sven var Carls far) fick en massa ungar varav hälften överlevde barndomen, bara en sån sak, tre av dem dog inom en tvåårsperiod... en av sönerna utvandrade till Minnesota och precis när jag höll på som bäst med forskandet fick vi av en slump veta att en släkting därifrån var på väg till Sverige för att besöka färdeneslandet! Vi fick kontakt med henne och bytte familjehistorier med dem, kunde visa ställena där släkten bott osv, rätt häftigt!

Nä Bettan har aldrig tilltalat mig, uff! Beth kallade jag mig när jag lekte vet jag men det är ju inte så lätt på svenska.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)