Seven Costanza skrev 2015-12-07 08:28:21 följande:
Min svärmor har släktforskat mycket och det är spännande tycker jag! När vi gifte oss fick vi varsitt häfte med släktforskning (makens häfte var ju förstås tjockare för de efterforskningarna har hon ju hållit på med i flera år, men jag fick också ett). På framsidan hade hon skrivit en formulering som sa ungefär att "utan att alla de här människorna funnits livs levande skulle ni inte stå här idag", och då blev jag faktiskt lite rörd.
Ivan tycker jag är jättefint, men det är kanske för att jag varit klassföreståndare till en helt underbar Ivan. Sylvester däremot, som en släkting långt bak i makens släktträd hette, där snackar vi hårding . Vi får se om vi får någon flicka men ja då blir det nog en Elisabeth, även om jag helst inte vill ha en Bettan, utan något annat smeknamn.
Så fint gjort av din svärmor och den där känslan är så hisnande! Som när jag kom på, "om inte Sven och Catharina tjänat som dräng och piga samtidigt på Björkön där runt 1800 så..." allting blir så överväldigande. Just Sven och Catharina (Sven var Carls far) fick en massa ungar varav hälften överlevde barndomen, bara en sån sak, tre av dem dog inom en tvåårsperiod... en av sönerna utvandrade till Minnesota och precis när jag höll på som bäst med forskandet fick vi av en slump veta att en släkting därifrån var på väg till Sverige för att besöka färdeneslandet! Vi fick kontakt med henne och bytte familjehistorier med dem, kunde visa ställena där släkten bott osv, rätt häftigt!
Nä Bettan har aldrig tilltalat mig, uff! Beth kallade jag mig när jag lekte vet jag men det är ju inte så lätt på svenska.