Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

CarolinaH skrev 2015-12-06 09:17:31 följande:

Jag har själv inte varit nojig över vikten men blir så jobbigt när hon är. Har fått ta typ alla tester hon kommer på varje gång jag är där. Och alltid vikt och urinprov. Är visserligen bra att de håller koll. Men vill ju inte bli nervös.

Får på BB family Stockholm och där har de som regel att alltid göra tul om man har ett BMI över 30. Hon tycker dessutom att hon har haft svårt att mäta SF-måttet. Hon påpekar alltid att det är "för mycket fett för att mäta". Hon har jobbat som BM i nästan 30 år, men är ändå väldigt osäker varje gång. Hon måste alltid rådfråga en kollega eller läkare. Har däremot fått så bra kontakt, hjälp och svar av dem på BB istället så har inte orkat bemöda mig med att byta. Är så kort tid kvar nu.

Har dålig koll på vart i landet alla bor. Är det någon annan som bor i Stockholm?

Men kära nån vilken märklig människa! Bra med rutin med tul iofs men jag är så trött på att rutinmässigt bli bedömd som en hälsofara enbart pga min vikt, det är därför jag reagerar. Jag ska gå ner sen efter bebis eftersom jag vill kunna göra saker med min kropp som jag inte får till nu, men det handlar ju om funktion och inte mående, min kropp funkar utomordentligt annars. Min bm har inga problem att mäta mig trots all min stoppning och jag har enbart fått göra glukosbelastningen utöver standardprogrammet, eftersom det är rutin här när man har bmi över 30. Jag förstår att du inte ids byta nu men den människan borde ju inte jobba med överviktiga.

Är det ett sånt koncept där hela vårdkedjan hänger ihop från mödravård till förlossning och bb, eller är det bara södra bb som har det? Jag tycker det låter så bra med sammanhållen vård, jag är glad att min mvc-bm är den som tar kontakt efter att bebis är född och sen rapporterar över till bvc, bara det är mer än vi hade i Göteborg.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-06 09:49:05 följande:

Är det troligt att brösten växer mycket nu de sista fem veckorna? För i mina amerikanska papper rekommenderar de att man packar sjukhusväskan en månad före BF och det är på tisdag, men jag har ännu inte köpt amningsbehå eller amningslinnen för om brösten kommer växa mer borde jag kanske vänta. Mina bröst växte från C till E under första halvan av graviditeten men har varit konstanta sedan dess. Hur gör ni? Och hur många behöver man?

Mer sannolikt isf att de exploderar efter förlossningen, tänker jag. Jag köpte några mjuka amningsbehåar några veckor innan förlossning men dem kunde jag glömma när mjölken runnit till, så jag fick köpa nya rejälare. Men då ökade jag till G-kupa iofs. Men första dagarna funkade det helt ok med amningslinnen från HM, de har ju lite stöd och är väldigt elastiska. Sen under amningsperioden hade jag två behåar jag varierade mellan, hade gärna haft fler men de kostade 5-600 styck (eftersom jag inte kan köpa i vanliga butiker) så jag begränsade mig där. 
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-06 09:58:28 följande:
    Nä men det där känner jag igen, eller inte jag och inte i den utsträckningen men min sambo är lite överviktig. Alla förutsätter att han ska ha dåliga värden osv men hsn är både smidig och frisk och stark. Sedan är det klart att han vill gå ner i vikt, eller, klart är det väl inte men han ska iaf göra i vår. Jag har ju inte gått upp jättemycket under graviditeten hittills men tänker mig att goda vanor tillsammans kommer göra gott för oss båda oavsett vad jag slutar på.

Usch idag ska jag och mamma åka och hälsa på en gammal bekant där jag bodde innan. Sambon ska spela tennis. Känner mig fånig men gillar inte att vara långt borta från honom just nu. Vet att inget farligt kommer hända men just nu skulle jag kunna strunta i alla andra och bara ligga nära honom hela tiden. Irriterande känsla för en självständig kvinna :(
    Ja det är ruskigt frustrerande. Hela tiden bemöts jag med fetma som huvudproblem när jag söker vård, särskilt nu som gravid även om min kropp inte har t.ex. värkproblem när jag inte är gravid. Jag har bra lungfunktion och helt ok kondis som ogravid; ändå bortförklaras eventuella andningsproblem ofta med fetman istället för att man kollar upp ordentligt, bara som ett exempel... Eller som när läkaren nu när jag blev sjukskriven tyckte att det var relevant att under funktionsnedsättning punkta ner min vikt som första problem. Fast foglossning inte är relaterat till vikt. Blä.

Men usch, det låter inte som upplagt för en rolig dag. :( Tur du har din mamma med dig iaf. Är det väldigt långt? 
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-06 12:35:01 följande:

Mitt sf mått har inte ökat de tre sista gångerna men min bm är inte orolig. Jag har inte heller ökat i vikt nämnvärt. Sägs det inte att om man har övervikt så behöver man integå upp så mycket i vikt? Jag ligger inom normalvikt, men i den övre delen. Tänker då att kroppen tar det den behöver, så resonerar även min bm. Jag låg på den övre kurvan i början av graviditeten och har nu hamnat på normalkurvan. Kan tilägga att mina tidigare barn varit ganska små vid fullgångna graviditeter. Ca 50 cm och 3400kg.

Bor i västragötalands regionen. Utanför Göteborg.

Precis, det är ingen fara att inte gå upp alls om man är överviktig. Eller ens att gå ner faktiskt, så länge det inte beror på att man går på diet för det ska man ju inte göra.
  • qatteriin
    CarolinaH skrev 2015-12-06 13:46:41 följande:
    Tror inte det är riktigt sammanhållen kedja. Tror BB family Stockholm mest har samarbetet med just BB Stockholm på Danderyd. Vi har valt BB Sophia denna gången. Mest för att det är närmast.
    Har lyckats planera in en flytt mellan varje barn. Så har provat på Danderyd, Huddinge och BB Stockholm. Så detta bli fjärde BB vi testar.

Energin? Ja den brukar komma som ett paket på posten sista dagarna innan bebis bestämmer sig för att titta ut. Men idag bar energin som bortblåst. Har farit runt hela morgonen men nu däckade jag med hunden en stund i alla mellanlandningar. Det är lite att rodda med när man har tre barn som ska skjutsas fram och tillbaka mellan olika aktiviteter och en maken som jobbar 140% för att kunna vara hemma hela januari med mig å bebis.
    Aaah, jag fick aldrig nån energi innan sonen var ute, haha. Hjälp jag hade aldrig fixat allt det där roddandet, klarar knappt att rodda med mig själv nu. Men jag är så VANSINNIGT trött på att bara ha ont hela tiden och inte lyckas med nåt, bröt ihop så smått här förut... Inget blir gjort känns det som.

Oj ja då har ni provat en del, hehe. Hade vi bott kvar i Gbg så hade vi önskat samma (fick inte välja där men önska), men nu blir det nytt eftersom vi bytt landsting. 
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-06 15:44:31 följande:

Nu har vi nog fixat allt till Bebis, även det jag skulle väntat med, haha. Hittade en babybjörn babysitter balance på blocket som jag var och köpte idag till kanonpris tyckte jag. Har även en bärsele nu som jag inte heller skulle ha ngn, fick av en jobbarkompis. Dock ingen ergonomisk tror jag så vi får väl se om den ens kommer att bli använd. Ska bara hämta ut en body på kappahl med.

Åh vad skönt att ha allt fixat! Jag har fortfarande den där babywrapen att sy... Och så vill jag måla en babyfilt för sonen fick två. När ska jag orka?! Annars har vi bara blöjor kvar att köpa tror jag och så ska jag väl packa bb-väskan så småningom men jag ids inte riktigt. Jag har ju både trikåsjal och ergonomisk bärsele, tänk om jag får en unge som inte alls gillar att bli buren, jag skulle bli så besviken haha!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-06 16:13:24 följande:

Jo, det känns skönt. Vi behöver ju iofs köpa till lite blöjor och sådär, har bara 2 små paket, ett med nr 1 och ett med nr 2, men det är ju så man klarar sig några dagar iallafall när man kommit hem, sen vet man ju aldrig vilken storlek som passar iallafall. Så vill inte köpa för många av en modell som inte passar. Vi kommer säkerligen behöva köpa till kläder för det har jag ärligt talat inte mer än kanske 20 bodys, 15 byxor 3 pyjamas och nån sparkdräkt. Allt i 50 och 56, ingenting i 62. Men vill inte köpa en massa unisexkläder i 62 som man inte vill använda sen iallafall.

Det är klart du kommer orka så småningom, du får inte känna att du måste. Herregud, du jobbar ju liksom fortfarande en annan går ju bara här hemma och drar benen efter sig

Spännande att se din wrap sen med dem fina tygerna du valde

Ja men jag brukar ju ha granen uppe första advent, hehe. Och sen allt pyssel jag skulle vilja göra... Jag tror inte jag kommer hinna. Bebis lider ju inte av det men jag vill ju, för att jag kan. Den här graviditeten har jag ju inte karpaltunnelsyndrom utan kan faktiskt använda mina händer hjälpligt, ändå sydde jag ett lapptäcke till sonen när jag var gravid...

Vi har nästan inte heller nåt i 62, sen i 68 är det en massa sommarkläder och det var en varm sommar så jag vet inte om nåt av det kommer funka, beror väl på hur snabbt bebis växer också. Men det är ju så kul med bebiskläder så det blir nog inga problem att fylla på. Det som blir jobb med är att göra sig av med allt sen... Jag vill gärna sälja på tradera men det är ju lite meck med det.

Det enda vettiga jag gjort idag är att rensa igenom de olika babyboxarna jag samlat ihop och lägga undan det som fanns i. Blev inte så mycket till slut... Men det gör väl inte så mycket, jag vet ändå vad jag vill köpa hem mer av sen.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-06 16:38:41 följande:

Jag förstår precis sin känsla, det är klart att bebisen inte märker av det utan det är ju ens egna behov av att göra saker för bebis. Man får nog bara försöka att inte lägga tyngd på sig själv för att man inte orkar, vi bär ju trots allt runt på ett helt nytt liv som tar den kraft vi har.

Nej, dem där boxarna var inte mkt att hänga i julgranen, mest bara småkrafs med prover. Sen är det bara en stor låda typ. Haha. Förstår verkligen inte meningen men haklappen från trygg hansa som var i babyproffsens Box, eller jo det är klart jag förstår meningen med den men hur snygg var den då haha.

Haha ja den där haklappen var ju gräslig! Och för oss som inte kommer mata dessutom helt meningslös eftersom det är att äta naken eller med heltäckande förklädeshaklapp som gäller. Men nån hade en snutte från geggamoja som var lite söt, då kan vi ju testa snutte även om sonen aldrig tog nån.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-12-06 17:58:29 följande:

Jag har köpt en amningsline från Lindex, de var lite dyrare än HM:s men gav mkt mer stöd. Har H i kupa nu, så jag tänker försöker vänta  tills mjölken (förhoppningsvis) runnit till och stabiliserat sig innan jag köper amningsbehår iom att de blir så dyra när man måste köpa specialmärken. Tror ni det är en vettig plan?

Låter absolut vettigt! Jag har köpt linnen på Gekås den här gången. Lindex här har i princip inget mammarelaterat...
    mirakelspektakel skrev 2015-12-06 18:06:56 följande:

hur målar man babyfiltar? 

Med textilfärg. Panduro hade för några år sen filtar och bodies i ekologisk bomull, helvita. Jag köpte upp typ hela lagret när jag fick höra att de skulle sluta med dem så jag har två tunna fina filtar att måla på, eller trycka med "stämplar" för textilfärg. Har gjort en schablon nu med bebisens namn att trycka på bodyn hon ska få så nu gäller det att hon faktiskt är en hon! Jag har så mycket pysselgrejer och textilfärg har jag alltid gillat. Sonen älskar ju att måla sina egna tröjor och det gjorde jag också som barn, mamma var syfröken så vi hade sånt hemma.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-06 18:18:59 följande:

Nej men det spelar ingen roll. Är inte rädd att det ska sätta igång eller så, och jag har varit nära Varberg hela dagen så sett:) men vill vara där han är så då är det liksom alltid för långt borta!

Det blev en rolig dag men när jag kom hem så fick jag ett spel. Sambon hade trott jag skulle köpa lussebullar till fika men jag hade ingen tanke på det. Så jag fick ett bryt och började storgråta och kände mig som världens sämsta sambo. Och mitt i allt ihop så kom sakerna som vår bekant hävde ur dig idag: att det är otroligt att så många förlossningar går bra med tanke på allt som kan hända och hade jag hört talas om att bebisar kan fastna så att man får bryta deras nyckelben för att få ut dem? Så jag snyftar och hackar ur mig att jag vill inte att de ska bryta sönder våran bebis så att vi får ut en trasig bebis. Sambon undrade vad i helvete det kom ifrån.

Det enda bra med det var att jag insåg att det var första gången jag kände mig som en lejonmamma: det är fan ingen som ska knäcka sönder något på min bebis!

Nu ska vi äta pepparkakor istället för lussebullar...

Då förstår jag! Och alltid bra att vara nära Varberg som har så gott rykte. När vi fortfarande funderade på att åka till svärföräldrarna över nyår innan jag fick så ont så kände jag att det kändes lugnt även om det var långt hemifrån, de bor utanför Falkenberg.

Jädra okänsliga människor som ska komma med skräckhistorier till höggravida, jag blir så förbannad på sånt!! Det är ruskigt ovanligt med såna komplikationer men det händer, det gör det ju. Så jag förstår ditt extrabryt där i det allmänna brytet!!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)