• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mitthemligajag
    amalie79 skrev 2015-10-03 23:01:11 följande:
    Ja och en annan sak jag tänkt på är skillnaden på hur de frågar...

Svenska bekanta säger: " har ni tagit redan på kön?"

De från andra kulturer säger: "är det pojke eller flicka?"

Är det vanligare för dem att man tar reda på vad det är för kön kanske? Eller är det bara i min bekantskapskrets man inte tar reda på? En hel del här verkar ju veta könet. Av mina vänner är det bara en som tagit reda på , hon betalade för 3-D ultraljud.
    Tror att de har mkt att göra med att vi är uppväxta med att kön inte spelar någon roll, och i andra länder är ett eller annat kön lite bättre. Hade en gambiansk familj på jobbet som var otroligt öppna, hon berättade att hon helst ville ha pojkar men en flicka eftersom pojkarna hjälper mer. Fick direkt en klump i magen haha men de är ju deras natur.

Likaså vet jag att många av våra kurdiska föräldrar varit otroligt glada över att först få en pojk och sedan flicka. Vet inte om de har med tradition eller religion att göra?

Jag kan nästan skämmas lite att vi tagit reda på kön, eftersom att de såklart inte spelar någon roll egentligen....
  • mitthemligajag
    Anny123 skrev 2015-10-04 18:03:18 följande:

Hur mycket rörelser känner ni under era "lugnare" dagar? Å hur ofta har ni lugnare dagar?

Full rulle för de mesta, har en lugn stund nu runt 18-21 typ och sen är de fullt ös natt som dag hehe. Inte sparkar hela tiden men jag har moderkakan i bakvägg så minsta rörelse känns!
  • amalie79
    mitthemligajag skrev 2015-10-04 19:16:32 följande:

Tror att de har mkt att göra med att vi är uppväxta med att kön inte spelar någon roll, och i andra länder är ett eller annat kön lite bättre. Hade en gambiansk familj på jobbet som var otroligt öppna, hon berättade att hon helst ville ha pojkar men en flicka eftersom pojkarna hjälper mer. Fick direkt en klump i magen haha men de är ju deras natur.

Likaså vet jag att många av våra kurdiska föräldrar varit otroligt glada över att först få en pojk och sedan flicka. Vet inte om de har med tradition eller religion att göra?

Jag kan nästan skämmas lite att vi tagit reda på kön, eftersom att de såklart inte spelar någon roll egentligen....

Jag önskar mig en flicka. Men blir såklart lika glad för en son! Min sambo önskar en flicka han med, men han är sådär pk och kan inte riktigt erkänna det :) men han har två pojkar innan- jag förstår fullt ut att han önskar sig det han inte har- även om det inte är det viktigaste såklart!

Vet inte om det är religion eller tradition men känner igen det där. Jag möter ju familjer där männen har barn med olika fruar. Där flickorna plockas hem från skolan för att passa småsyskon eller blir bortgifta till hemlandet. Tom min jämnåriga kollega lever i ett arrangerat äktenskap, men där blev det rätt för dem båda, de älskar varandra högt och försöker nu skaffa ett fjärde barn tillsammans. De är från Balkan- så de kommer inte alltid långväga ifrån, de här värderingarna som är så olika våra egna.

Hans syster däremot, där blev det inte bra, hon är olyckligt gift med en mycket äldre läkare...

Skiljer man sig i deras land så tar mannens familj hand om ev barn.

Lite ot, men man reagerar när man möter jämnåriga som lever så annorlunda mot vad man själv gör.
  • MeEmmA

Hur mycket rörelser känner ni under era "lugnare" dagar? Å hur ofta har ni lugnare dagar?

Jag känner skrutten väldigt mycket nu, sparkar eller hicka nästan nån gång varje timme under dagarna och det verkar som att bebis ogillar skarpt när jag böjer eller hukar mig då det buffas till på en gång. Händer det att jag inte har känt något på ett par timmar räcker det att jag tar lite på magen så är det full fart! På kvällarna när jag ligger när åker magen åt alla håll :) misstänker att det blir en vaken och aktiv bebis....
  • FrökenBlå

Ja babyskydd ska vi nog köpa med. Vi har ett men det är utan bas, och jag tänker att det kanske är smidigast att ha det den här gången! Jaså finns det i Ullared? Hade jag inte en aning om!! :) Snutte och täcke va bra tips, går åt och har för mig att de har bra märken där med!
    Ja det hade varit skönt att va klar med allt julstök med presenter och sånt, ska försöka köpa de flesta julklapparna till oss och syskonbarnen när vi ändå är där. Lite osmidigt är att hela vår familj fyller år månaden runt jul, så det gäller att planera! Det blir ju inte lättare nu när bäbisen är beräknad till den 6/1 ;)

• FrökenBlå

Jag känner av rörelserna väldigt olika varje dag, kanske för att jag jobbar rotation eller att jag har min snart 2-åring hemma så jag inte hinner känna efter så ofta. Mest känner jag på morgonen innan familjen vaknat och på kvällen i soffan..
  • amalie79
    MeEmmA skrev 2015-10-04 20:16:29 följande:

Jag känner skrutten väldigt mycket nu, sparkar eller hicka nästan nån gång varje timme under dagarna och det verkar som att bebis ogillar skarpt när jag böjer eller hukar mig då det buffas till på en gång. Händer det att jag inte har känt något på ett par timmar räcker det att jag tar lite på magen så är det full fart! På kvällarna när jag ligger när åker magen åt alla håll :) misstänker att det blir en vaken och aktiv bebis....

Ha ha ja det låter ju så!

Sen semestern typ så har jag fått lättare att sitta framåtböjd eller på huk. Då gjorde det faktiskt ont, nu går det bra, vilket är skönt med mitt jobb. Antar det beror på att magen är högre upp nu liksom?
  • amalie79

Usch vaknade nu, jag som alltid sover gott. Drömde att jag kom till bm, har tid idag 8:00 och istället för min bm så är en karl där och han börjar prata en massa, sen ska han röntga mina tänder! Så jag låter honom göra det, men säger att han måste lyssna nu för det är inte därför jag är där idag.

Min bm dyker sedan upp men då måste jag sitta med dem och äta köttfärspaj, fast jag säger att jag gillar inte varm mat till frukost.

När jag till sist får min undersökning så är jag normal förutom att jag väger 130 kilo :O

Jag vet att allt detta beror på att jag inte gillar att gå till läkare, sjukhus mm och idag ska min bm sticka i mig för första gången ( en annan tog inskrivningsproverna)

Hur ska jag göra för att sluta vara så nervös? Ska ju gå dit många gånger till, och denna trevliga intelligenta persiska kvinna är verkligen inte läskig alls, utan väldigt sympatisk. Vill inte drömma mardrömmar om henne och hennes kolleger.

• Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-10-04 19:16:32 följande:

Det tycker jag absolut inte att du behöver känna . Jag lägger heller ingen värdering i vilket kön det blir men för min man spelade det ingen roll att få veta eller att vänta så då tog vi reda på det enbart för att jag är så himla nyfiken av mig. Jag tycker generellt inte alls om överraskningar, är väl ett personlighetsdrag, så för mig kändes det helt naturligt. Sedan är vi medvetna om att risken alltid finns att de sett fel men i så fall får vi ta det då. Vi har ändå inte gått "all in" för vi gillar inte supergrabbiga grejer. Det blir ju ett barn oavsett .
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-10-04 20:59:09 följande:
    Ha ha ja det låter ju så!

Sen semestern typ så har jag fått lättare att sitta framåtböjd eller på huk. Då gjorde det faktiskt ont, nu går det bra, vilket är skönt med mitt jobb. Antar det beror på att magen är högre upp nu liksom?
    Jag har jättesvårt att sitta på huk eller luta mig framåt för mkt, känns som man liksom knölar ihop hela bebisen där inne, det är jätteobehagligt och ibland gör det ont.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)