• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza

Nu har vi äntligen varit på ett första sjukhusbesök här i USA! De ville förstås ta om alla prover för de tycker ju att de kan bäst själva, men de gjorde ett ultraljud och allt verkade fortsatt bra med lillen så nu känner jag mig mycket lugnare .

Hoppas ni andra också mår bra!

• Hame
    Seven Costanza skrev 2015-09-30 08:07:51 följande:

Nu har vi äntligen varit på ett första sjukhusbesök här i USA! De ville förstås ta om alla prover för de tycker ju att de kan bäst själva, men de gjorde ett ultraljud och allt verkade fortsatt bra med lillen så nu känner jag mig mycket lugnare .

Hoppas ni andra också mår bra!

Skönt att allt gick bra och att du känner dig lugnare! 
  • mitthemligajag
    Hame skrev 2015-09-29 09:59:45 följande:
    Det selar ingen roll var du jobbar. Både mamman och pappan har rätt att vara lediga med föräldrapenning för att delta i föräldrautbildning, oavsett var du bor eller har för arbetsgivare.   

Länk till försäkrningskassan:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/foraldrapenning/om_foraldrapenning
    Men hm är de här nytt? När jag och kollegan väntade sist fick vi absolut inte gå på arbetstid... de var riktigt mycket tjaffs från kollegans sida jämtemot chefen och högre chefer och vi fick fortfarande inte.
  • mitthemligajag
    idape skrev 2015-09-29 23:04:07 följande:

Hej! Här är man i v 24 nu då! Lilltjejen sparkar på för fullt där inne.

Tänkte höra med er. Dom ska måla om lister och vardagsrumstak och tapetsera i vår nya lägenhet. Vågar man vistas i det sedan på kvällen?

När vi tok renoverade hela huset förra grav så frågade jag på färghandeln och dom sa att de inte är någon fara längre. Dom få färger och lim man inte får använda står på förpackningen enligt dom på Colorama :)
  • Hame
    mitthemligajag skrev 2015-09-30 08:31:14 följande:
    Men hm är de här nytt? När jag och kollegan väntade sist fick vi absolut inte gå på arbetstid... de var riktigt mycket tjaffs från kollegans sida jämtemot chefen och högre chefer och vi fick fortfarande inte.
    Njae, när jag väntade sist 2013 var det också så. Att gå på arbetstid MED lön kan man inte kräva, även om vissa får det enligt sina kollektivavtal, men att ta föräldraledigt har du rätt till.

Tråkigt för dig att ha en arbetsgivare som inte stöttar! Jag är jätteglad för min när det gäller allt sådant, det är aldrig några problem.
  • idape

Tack snälla ni för svar!! Bara för det ringde dom idag och frågade om dom kunde komma i morgon!! Så jag passade på att fråga och han sa samma som ni att nästan all färg dom sysslar med idag är vattenbaserad så det är ingen fara men man behöver ju inte vara hemma under dagen precis när dom gör det om man är orolig.

• Krocki1
    Seven Costanza skrev 2015-09-28 18:23:06 följande:
    Okej, då får du föräldrapenning baserad på din årsinkomst, så där gynnar det ju dig att du tjänar mer än taket för SGI, men när du tar ut sjukpenning eller vab så får du inte det baserat på vad du tjänar utan 80% av 333700.

Jag tror att för att få fram vad varje dag är värd dividerar man sin årsinkomst med 365, eftersom man får lov att ta ut FP alla dagar i veckan även om ens arbetstid normalt bara är fem dagar i veckan. Någon som har barn redan som vet ifall dagsersättningen är årsinkomsten (upp till taket) /365?
    Ah oki, Tack för all hjälp =) Hjärta
  • kindofnothing

Måste få beklaga mig lite.. är magsjuk o har spytt (ursäkta äcklet) heeela dagen. Fått i mig ett glas vätskeersättning nu o är yr. Vad jag förstått är det ingen fara för den lille?

Någon annan som tycker ni har sämre immunförsvar? Först varit förkyld i tre veckor, två anfall av gallsmärta (troligen gallsten som kommit av graviditeten, visste inte ens att det var vanligt) o nu detta. Jag har inte haft en sjukdag på fem år innan detta o blir så less :(

• Seven Costanza
    kindofnothing skrev 2015-09-30 18:36:38 följande:

Måste få beklaga mig lite.. är magsjuk o har spytt (ursäkta äcklet) heeela dagen. Fått i mig ett glas vätskeersättning nu o är yr. Vad jag förstått är det ingen fara för den lille?

Någon annan som tycker ni har sämre immunförsvar? Först varit förkyld i tre veckor, två anfall av gallsmärta (troligen gallsten som kommit av graviditeten, visste inte ens att det var vanligt) o nu detta. Jag har inte haft en sjukdag på fem år innan detta o blir så less :(

Åh va jobbigt det låter! Peppar peppar så har jag fått må bra hela tiden så jag känner inte igen det du skriver, men angående magsjukan är det ingen fara för bebisen utan den tar av dina reserver, t ex fettreserver. Försök vila och dricka så mycket du kan. Hoppas du mår bättre snart!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)