• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-10-07 16:09:04 följande:
    Ni kan ju ta en färg på liggdelen och en annan på sittdelen om ni tex väljer Emmaljunga (för att kompromissa), alternativt en superviktigt där ni kan byta färger på suffletter. Vi har en svart vagn (donkey), men har mörkblå och röda suffletter att byta mellan, har även piffat upp med lite färg på sittdyna och bumpersskydd :)
    Det är verkligen en djungel det här med vagn, men vi blev nöjda båda två även om min sambo egentligen inte gillar bugaboo.
    Vi har valt en superviking. Har grå bas och sen har vi en randig sufflett med flera färger, det gör jättemkt att bara lägga till lite färgglada detaljer, gillar själv att basen är neutral och den funkar länge, vet själv med mig att jag tröttnar på för starka färger snabbt men det är det som är så bra med många vagnar idag, att man kan variera dem så mkt utan att behöva köpa en ny vagn.
  • Eleonor01
    himw skrev 2015-10-07 12:36:38 följande:

Till er som har koll på regler runt föräldrarledighet:

Om jag tar ut 4 dagar FL, ex måndag, tisdag, torsdag och fredag får min man ta ut FL på onsdagen om jag inte jobbar utan bara är hemma utan lön/ersättning?

Ja ni får lov att lägga det hur ni vill. Efter barnet fyllt 1 ska den som är hemma m barnet alltid ha sysselsättning 5 dagar i veckan för att skydda sin sgi. 5 fl dagar eller arbete 2 å fl 3 exempelvis. Ni kan även ansöka om dubbeldagar. Det innebär att ni båda får ersättning den dagen. Den som är hemma m barnet behöver inte ta ut några dagar alls innan barnet fyllt 1 om man vill.
  • Rouge

Jahoooooopp nu börjas det, mina händer och fötter/ben donar bort.
    :( börjar bli orolig. Fler som upplevt detta eller har samma problem?

• himw

Tack för alla svar!

Vi ska nog försöka göra så att min man är hemma en dag i veckan de första månaderna för att vi ska få ihop vardagen med sömnbrist utan att nöta på varandra för mycket. Men framförallt för att det känns som man delar mer på myset istället för att bytas av när halva tiden gått.

Har ni några andra tips eller tankar på planeringen av FL?

Det där med SGI:n efter första året hade jag inte tänkt på så det var toppen- bättre att snåla på dagarna första året då ju.

• Eleonor01
    himw skrev 2015-10-07 19:16:19 följande:

Tack för alla svar!

Vi ska nog försöka göra så att min man är hemma en dag i veckan de första månaderna för att vi ska få ihop vardagen med sömnbrist utan att nöta på varandra för mycket. Men framförallt för att det känns som man delar mer på myset istället för att bytas av när halva tiden gått.

Har ni några andra tips eller tankar på planeringen av FL?

Det där med SGI:n efter första året hade jag inte tänkt på så det var toppen- bättre att snåla på dagarna första året då ju.

Ja det är en hel djungel m föräldrarledigheten. Jag började jobba på helgerna efter tre månader med första å planerar att göra likaså denna gången. Jobba varannan e tanken. När jag ska rensa skallen så jobbar Jag å det behöver man ofta efter tre månader hemma. Då e mannen hemma å sen ska jag börja plugga u augusti så då får min man vara hemma istället. Perfekt att plugga när man har små barn. Massa tid till familjen istället för ett heltidsarbete som slukar tiden.
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-10-07 11:28:07 följande:

Nu blir det ju att man går och tittar på barnvagnar på stan- vi ska bestämma oss till helgen o beställa.

Vi ska bara enas om färgen:)

Vi är överens om att alla nyanser av grått och helsvart går bort- inget illa ment mot er som valt dessa färger men fy så dystra de är.

Mannen är blå och jag är röd om man säger så:) jag kommer köpa en enda barnvagn i mitt liv och jag vill ha den röd. :) fånigt jag vet!

haha, är fruktansvärt förolämpad ;) Jag tycker en röd vagn är supersnygg, men har själv svårt att tänka mig att somna i ett rum som är rött så därför går den färgen bort för mig. 
  • Seven Costanza

Så kul att se era vagnar! Har hittat en begagnad beige vagn av det märket jag vill ha (svart nedtill, ljusbeige sufflett) som jag funderar på att åka och titta på. Den kostar bara 350 dollar och en ny kostar 850 dollar så det är ju mindre än halva priset. Det står att den har några mindre fläckar så man får väl se hur den ser ut. Jag är lite småsnål av mig så jag tror att jag kommit fram till att jag bara skulle ångra mig och jag köper en vagn till nypris och den sedan blir smutsig i förrådet...

Vilka är de övriga stora utgifterna? Alla säger att inköpen kostar så mycket och vi har hittills bara köpt kläder och skötväska . Tänkte köpa spjälsäng på Ikea samt eventuellt någon form av bärsjal eller bärsele - har tittat på Ergobabysele men den kostar 140 dollar här, känns ju som jättemycket pengar! Är det värt det?

• Seven Costanza

Så kul att se era vagnar! Har hittat en begagnad beige vagn av det märket jag vill ha (svart nedtill, ljusbeige sufflett) som jag funderar på att åka och titta på. Den kostar bara 350 dollar och en ny kostar 850 dollar så det är ju mindre än halva priset. Det står att den har några mindre fläckar så man får väl se hur den ser ut. Jag är lite småsnål av mig så jag tror att jag kommit fram till att jag bara skulle ångra mig och jag köper en vagn till nypris och den sedan blir smutsig i förrådet...

Vilka är de övriga stora utgifterna? Alla säger att inköpen kostar så mycket och vi har hittills bara köpt kläder och skötväska . Tänkte köpa spjälsäng på Ikea samt eventuellt någon form av bärsjal eller bärsele - har tittat på Ergobabysele men den kostar 140 dollar här, känns ju som jättemycket pengar! Är det värt det?

• WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-10-08 01:55:15 följande:

Vad roligt att du hittat en, hoppas den är fin trots fläckarna.
    Vi har köpt säng begagnad och så vagnen då och en del kläder. Andra större inköp för oss är babyskydd och kanske en babysitter. Har funderat lite över sele men tror jag väntar med det tills bebis kommit. Ergobaby är väldigt dyra här hemma också. Jag tycker tom att dem är dyra begagnade (snål som jag är, hahaha ) men om det är värt det beror nog helt på vem man är som person, om man kommer bära väldigt mkt i sele är det nog värt att införskaffa en bra sele, men jag som bara hade selen ngn gång ibland tyckte att det räckte gott med en babybjörn. Sen behöver man ju en skötplats, om ni behöver skötbord eller har en annan lösning och sen alla saker runt omkring som filtar, lakan, kudde, skötsaker osv.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)