Inlägg från: mirakelspektakel |Visa alla inlägg
  • mirakelspektakel

BF Januari 2016 :)

qatteriin skrev 2016-01-16 00:20:28 följande:

Nu är vi på väg in till sjukhuset, men inte för bebis utan för sonen... Han vaknade med ont i magen som inte ville ge sig och på inrådan från 1177 åker vi in. Stackars lilla plutt, vi har inte varit på sjukhuset med honom sen han var ett par månader och vi var rädda för rs... kom jag på nu... bäst bebis stannar inne ett tag till.

åh nej!! hoppas att han kryar på sig!!! styrkekramar
  • mirakelspektakel
    CarolinaH skrev 2016-01-16 07:18:28 följande:

Nu är han här!! Våran Theo.
    Började fredagen med att åka till 41+0 ultraljud. De hade lite svårt att mäta magen på honom så de behövde vara två för att kontrollmäta. De beräknade honom då till att väga 3720g ca. Och att han skulle väga ca 4200 vid igångsättning i V. 42. De trodde dock att jag skulle direkt till min BM efter för att få mer klarhet i hur planen såg ut. För de tyckte det var dumt att vänta eftersom bebis redan nu var så pass stor. Dessutom sa de att jag själv måste ringa till BB Sophia för att boka tid för induktion. Försökte febrilt få tag på min BM. Gav till slut upp och fick kontakt med förlossningen som tyckte vi skulle avvakta över helgen och lugnade mig. Detta var kl 17.
    19 började jag min lilla biltur för att först hämta upp två barn på olika ställen och sen maken kl 20:30 på jobbet. Kände då av första "förvärken" som jag tänkte.
    Körde streckan på 20 min hem och tyckte under tiden att de ökade i både kraft och kom oftare. Han nästan bara komma in genom dörren hemma vid 21 innan jag insåg att vi förmodligen skulle få åka in under natten. Maken påbörjade lite kvällsfika till barnen och försökte förbereda dem för att vi skulle åka in. Mellan tjejen som lite halvt "känner av" när någon har hon och typ blir som ett plåster på en försökte sig på att massera mig. Vilket hon gör ganska ofta även i vanliga fall. Försökte hålla mig men till slut fräste jag i från att gå och spela nått eller sätt dig med datorn.
    Eftersom de är så pass stora har de sett en hel del filmer och är rätt så insatta i vad en förlossning är. Så orkade inte riktigt bry mig.
    Tog två alvedon vid 22. Men utan att de gjorde någon vidare nytta ringde jag förlossningen vid 22:40 och sa att nu åker vi in. Hade då 2-3 min mellan värkarna. Men har väldigt korta värkar.
    Kl. 23 var vi framme. Kopplades till CTG och efter ca 40 min och det konstaterats att vi blir kvar så tyckte världens bästa barnmorskor att det var dags för undersökning.
    9cm redan. Fick kämpa ett tag på slutet eftersom värkarna bara höll i 30-50 sek åt gången. Men 02:52 är sonen äntligen född.
    Barnmorskorna kunde dock inte riktigt förstå hur de mätte på ultraljudet. 4426g och 53cm lång. Han fattade ganska då omedelbart det här med amning. Däremot var intresset inte så stort. Och bara 20 min efter han är född kom första laddningen bajs. Rakt i min hand. Han hade haft en rejäl moderkaka på lite över 1000g som var ovanligt tjock. Därav att BM haft svårt att lyssna på hjärtat.
    Nu vilar maken ut efter en tuff förlossning och jag har svårt att sova. Väntar på barnläkaren som kommer strax efter 8. Sen ska vi få åka hem. Därför har vi inte fått något rum.

Stort grattis!! Skönt att allt gått bra! Vad tyckte du om BB sophia? Varför fick ni inget rum för att det var fullt eller för ni själva ville hem på tidig hemgång?
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2016-01-16 07:33:49 följande:
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-16 07:24:26 följande:

Men lilla hjärtat! Hur har natten varit?! Skönt att ni fick komma in å att det inte var nåt allvarligt!!! Hoppas att han kryar på sig å är pigg å kry snart igen!!

Hade ju trott man skulle få lite sovmorgon efter den pärsen, men ack nej... 05:56 hör vi MAMMA OCH PAPPAAAAAA!!! DET ÄR MORGON!!!! Puh... Nu säger han att han mår bra och att doktorn fixade hans mage men vi får väl se om det håller i sig... Svårt att se att det skulle ske såna mirakel på sjukhuset bara för att doktorn klämmer på magen och petar i rumpan.
    Åh vad skönt att han iaf verkar bättre!! Hoppas att det håller i sig. Stackars er dock som knappt fått någon sömn alls.
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2016-01-16 11:59:54 följande:

Blä fick ett bryt nu på morgonen och bara grät. Sambon måste iväg direkt från sängen och skjutsa bonus och farfar någonstans. Sen skulle bonus komma med hit en stund för att träffa Arvid vilket jag inte alls känner för idag för han kommer för veckan på måndag. Vill bara gå i underkläder tills dess och bebis har haft två griniga dagar då han bara vill äta. Och nästa vecka måste sambon iväg på träningar varje kväll utom tisdag och jag vill ju bara ha honom här med oss, särskilt nu när han mår bättre och kan hjälpa till igen.

Jag vet ju att bonusarna kommer på måndag. Jag känner mig bara inte redo. Jag vet det kommer bli tjafs när Arvid vaknar på natten och det kommer bli irritation för de ska upp till skolan osv.

Och jag är inte redo för att dela med mig av honom riktigt än. Sambon kommer vilja att de ska hålla honom och vilja fotografera dem alla tillsammans och det måste han ju få göra. Även om jag är superhormonell och grinar :)

Igår la jag faktiskt honom ifrån mig i hans säng en stund och åt middag och kollade på tv. Kändes skönt men lite jobbigt samtidigt.

Annars så är det bråk inombords mellan känslan av rastlöshet som börjar krypa på mig av att gå hemma och känslan av att jag borde vilja vara hemma för att Arvid är viktigast nu. Jag älskar honom, det gör jag, men jag får andnöd vid tanken på att vara hemma i sju månader till. Jag vill verkligen ändra mig och tycka det är underbart för jag vill vara en bra mamma.

Nej usch, får rycka upp mig. Ska nog gå ut en stund sen!

Oj vad jag känner igen mig ang bonusarna. Och jag har ju inte ens fött ännu. Jag får typ panik av tanken på att bonusarna ska håll i lillan. De är ju normalt underbara med små barn... men rätt som det är så glömmer de hur små de är eller att de faktiskt håller i ett litet barn som man inte bara kan lägga ifrån sig hur som helst bara för att något annat mkt roligare händer längre bort. Jag litar ju knappt på mig själv att jag inte kommer göra illa henne, då blir det ju en omöjlighet att lita på att en 6 och 9 åring ska klara av det!

Å så min jäkla sambo som känns helt oförstående, alltid bättre att fria än fälla. Försökte prata med honom här om dagen efter att jag vart på långlunch med sambons bästa kompis fru och hon berättade hur det funkade i deras familj. Att ex så har deras äldsta son (som är 6 år och har ADHD så det skriker om det) nolltolerans på att slåss hemma, gör han det så blir han av med judon som han går på. Berättade det för min sambo och han bara men sååå kan vi ju inte göra?! Nä varför inte då? Är en rättighet att man som pojke ska ska få slå varandra på käften flera gånger per dag så det blir odrägligt att vara hemma för övriga familjen? När jag frågar honom vad fasen vi ska göra då för att som vi har det just nu vägrar jag att ha det så blir svaret bara: "jag vet inte". Just nu känns det som att jag kommer typ inte kunna vara hemma med en nyfödd bebis samtidigt som bonusarna som tillåts ha världskrig och är totalt oförmögna att hitta på något annat än att bråka eller titta på tv.

Jag tycker inte att det är konstigt att du längtar tillbaks till egentid och jag tycker inte att du ska känna att du är dålig mamma bara för att du vill göra annat än att vara en mjölkko och stirra på ett nyfött barn. Du kommer bli en fantastisk mamma som kommer ge ditt barn alla möjligheter att utveckla kreativitet, fantasi och trygghet just för att han kommer få följa med dig på alla dina påhitt och allt fokus kommer inte ligga på honom och det han vill göra hela tiden. Hur tror du att bebisar hade det för 100 år sedan? tror du att mammorna då hade tid eller möjlighet att sitta och tittat på sina bebisar i 7 månader? Ge dig själv en klapp på axeln för allt du istället gör istället för att skjuta dig i foten på de få punkter där du tror att du inte räcker till, för jag är helt säker på att du räcker till för Arvid. Det är ok att låta honom sova själv och att du får äta en middag utan att han har kroppskontakt med dig.
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2016-01-17 09:34:12 följande:
    Jag försöker vänja mig vid tanken på att låta Arvid sova i sin egen säng iaf första vändan han sover, då är jag oftast ändå vaken fortfarande. Men hittills är hans mönster att vakna 3-4 ggr per natt o hämta honom varje gång känns motigt. Känns fel också att ha honom så långt ifrån sig. Men det kommer bli tajt i sängen med nästet i mitten nu när sambon kommer tillbaks efter förkylningen, han är trots allt 1,90 och väger över 100 kg så han fyller liksom sina 80 cm säng själv. Han gnäller inte men det ÄR trångt, för att inte prata om varmt.
    Ni kan inte köpa ett babycrib eller modda om en spjälsäng så att Arvid får ligga precis bredvid er säng, så du slipper gå upp men att han inte ligger i sängen? Vi har ett pyttelitet sovrum så vi har tryckt in ett crib bredvid sängen. Från början tänkte vi modda om en spjälsäng, men då hade jag vart tvungen att krypa över sängen för att kunna lägga henne där, kändes som en riktigt dålig idé med en liten ostabil baby och en nyförlöst mor som kanske kommer ha ex antal stygn. så nu kör vi cribet tills hon växer ur det om ca 6 månader (köpte det på blocket för 1000 kr och kommer kunna sälja det för samma summa sen igen)
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2016-01-17 09:24:57 följande:
    Tack... Du är klok du! Jag vet ju att du har helt rätt!

Nu har Arvid sovit själv i 1 1/2 timme och jag legat i soffan medan sambon badat. När jag kämpat i 1 1/2 timme med att få honom att somna om men han bara ville gny och snutta vaknade sambon och tog helt enkelt kommandot, matade i ungen lite tillägg och så somnade han som en sten. Ibland behövs det att någon annan tar tag, jag var helt mosig för det var fjärde gången i natt han vaknade. Han är inte överdrivet ledsen när det händer men vaken ganska länge varje gång.

Förstår precis vad du menar med bonusarna och bråk... Fasar för denna veckan och sedan när sambon inte är hemma före och efter skolan. De vet dock att ska de få vara hemma båda är det självgående som gÄller, jag är inte hemma föräldraledig med dem.

Till råga på allt ringde farfar nu o sa att yngste har kräkts igen. Han kom dit från sin mamma igår för att träna fotboll idag. Han hade varit sjuk i veckan men ok sedan onsdag så vi trodde det var ok.

Sa till sambon att snälla kan de stanna där eller åka toll sin mamma där smittan redan finns. Sambon vill heller inte ha hit dem, han tänkte på Arvid. Jag tror inte Arvid blir magsjuk i första taget- däremot hans mamma som är sydd typ ett par centimeter från rumpen. Tanken på magsjuka där nu gör mig gråtfärdig. Bara hoppas han inte hann smitta sambon på den lilla stunden de sågs igår
    Fy fasen, vilken mardröm! Hoppas att bonus kan vara hos farföräldrarna eller hos sin mamma tills han kryat på sig. Det sista du behöver är ju magsjuka!
    Vi hade nog tyvärr inte haft något annat val än att få hem bonus. Så jag antar att det bara att vänja sig vi tanken... Hur noga kommer ni vara nu i början med bonusarnas hygien? Ska de byta kläder när de kommer hem från skolan? Handtvätt känns som en självklarhet. 

Självgående är ju tyvärr inte samma sak som att det ska var lugn och ro. Jag inser att det bästa vore att bara måla fan på väggen och spänna ögonen i sambon och försöka få till en förändring när bonusarna kommer imorgon, så vi kan ha helvetesveckan av bråk (så det oftas blir när rutiner ska ändras) innan lillan är född. Har precis laddat ner boken: Med känsla för barns självkänsla, för jag misstänker att det är där grundproblemet ligger att mina bonusar är något djävulskt osäkra och otrygga och tar till bråk för att säkerställa sin existens och behov av uppmärksamhet..
  • mirakelspektakel

Hur dåligt är det att sova på rygg egentligen? Jag somnar varje natt på sidan, försöker sova mest på vänster sida, men har den senaste veckan vaknat upp på rygg trots att jag bullat upp sidorna med kuddar... Låter inte alls så bra att ligga på rygg när jag läser att det ska ge sämre genomströmning av blod till moderkakan osv. Tydligen har man hittat samband med plötsligt spädbarnsdöd och sovställningar innan barnet är fött. (ja jag vet att jag inte borde ha googlat!) Vet bara inte riktigt vad jag ska göra för att hålla mig till att ligga på sidan... Vår säng står inte mot någon vägg så jag kan inte trycka upp mig mot väggen heller.

• mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-17 12:27:00 följande:
    Åh fy fasen! Mer än sex veckor, hua, det hoppas jag verkligen slippa! Tycker det är plågsamt redan. Näe, särskilt mkt har jag inte heller nu. Men jag börjar längta efter att få lite närhet, det är fasen 5 eller 6 veckor sedan sist snart, så lång tid har det nog aldrig gått under hela vårt förhållande.
    Jag förstår dig verkligen! Kanske kan ni ha sex i duschen eller nåt om det bara är avslaget som avskräcker? Det känns som en evighet sen vi hade sex med, iom att magen har vart så öm den senaste veckan så har det inte alls vart aktuellt med sex, var inte så vansinnigt sugen innan dess heller. Magen är faktiskt ivägen mer än vad jag kunnat föreställa mig, och ont gör det i fogarna med.. Men jag drömmer sexdrömmar... haha.
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2016-01-17 13:35:53 följande:
    Det jag hört är att kroppen tar hand om det så smart att man vänder sig om det börjar bli farligt, men jag kan ju ha fel, för jag har aldrig forskat runt det och inte läst det där om psd-kopplingen! Läskigt! Men jag tänker att du har ju gjort vad du kunnat för att ligga på sidan. Jag tror ändå kroppen känner om det är fara å färde.
    mirakelspektakel skrev 2016-01-17 13:20:46 följande:

Jag förstår dig verkligen! Kanske kan ni ha sex i duschen eller nåt om det bara är avslaget som avskräcker? Det känns som en evighet sen vi hade sex med, iom att magen har vart så öm den senaste veckan så har det inte alls vart aktuellt med sex, var inte så vansinnigt sugen innan dess heller. Magen är faktiskt ivägen mer än vad jag kunnat föreställa mig, och ont gör det i fogarna med.. Men jag drömmer sexdrömmar... haha.

Man ska inte ha (penetrerande) sex så länge man har avslag pga risken för infektioner i livmodern, eftersom där fortfarande finns sår när det blöder. Om jag minns rätt. Så duschen hjälper inte.
    jag har tänkt så med... men sen googlade jag det... et var iof bara en liten studie på psd, se det är inte säkert att den är evident. 

typiskt att duschen inte hjälper... det man inte kan få... vill man ha desto mer!
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2016-01-17 13:47:14 följande:

Jag måste vara knäpp men jag börjar redan längta efter sex. Men det lär dröja när jag ser hur det ser ut där nere och hur det känns också...

Vi får gosa och smekas under tiden och hoppas på snabb läkning.

Frågade på förlossningen om jag kommer bli normal där nere igen. Då tyckte barnmorskan att nu har du ditt lilla barn hos dig, bry dig inte om det nu. Det tyckte jag var lite dumt svarat, klart jag vill ha musen normal igen även om jag har bebis liksom.

Sambon och jag har bara varit tillsammans i tre och ett halvt år liksom, inte fan är jag klar med honom än ;)

Vi har ju haft sex under graviditeten precis som vanligt, och så pang, bebis. Vi hade tom planerar lite extra just den kvällen när vattnet gick liksom :)

Håller med dig att det var skitkorkat svarat. Det hade ju vart mkt mer korrekt att säga att det är för tidigt att svara på men jag förstår din oro och på de flesta så läker det ihop så det iaf nästan ser likadant ut. En av mina bästa kompisar sprack hela vägen hon hade det väldigt kämpigt de första 2 veckorna, sen återgick hon till att träna en massa, tror inte att hon hade så mkt besvär efter de första 2 veckorna vilket tydligen var anmärkningsvärt. Men hon var orolig för om hon någonsin skulle kunna ha sex igen... Iaf nu 2 år senare så säger hon att allt är läkt och som vanligt.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)