Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-12-28 19:01:10 följande:

Nej men aj aj så illa hon klämde mig när hon skulle känna om bebisen var fixerad idag! Var inte min ordinarie bm hon har varit mycket mer varsam. Jag fick dra upp knäna och hon tryckte till jättehårt med bägge händerna nere vid bäckenet, var nästan så jag tjöt till, sambon sa att det syntes i ansiktet på mig hur ont det gjorde.

Jag fattar ju att hon måste känna, men hon kunde ju förvarnat HUR hårt kan jag tycka lite. Sen har jag haft ganska mycket sammandragningar och en hel del ilskna sparkar idsg så tror inte bebis heller riktigt uppskattade det:)

V 37+2 idag.

Ja fy tusan, min bm hade lite för långa naglar sist också, uuuuh så det gjorde ont OCH stack lite! Får se på onsdag hur det känns då. Jag får ju ont bara hon ska mäta sf-måttet eftersom hon måste hitta rätt på symfus!
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-28 19:13:31 följande:

Okej, enligt amerikanska hemsidor verkar det nämligen ganska vanligt att de känner på livmodertappen. Jag har förstått som ni skriver att det inte behöver betyda att något är på gång snart bara för att tappen är uttunnad, men jag menade ju tvärtom att jag hade velat bli undersökt för att få höra ifall tappen var _ oförändrad_ för det borde väl betyda att förlossningen INTE är på väg snart? Det är ju det jag vill höra. Men de undersöker kanske inte tappen i förväg på min klinik även om många här i USA verkar göra det.

Ni andra - vill ni ha ut bebisen snart eller vill ni vänta så länge som möjligt? Jag räknar ner dagarna till nyår och vill fortfarande helst gå över tiden.

Nja, som sagt, min tapp var opåverkad även efter vattenavgång, sonen är född 12 timmar senare. Så det kan gå fort från helt opåverkad till bebis-ute.

Jag är ambivalent. Vill ha tillbaka min kropp så snart som möjligt, men känner mig inte redo att bli tvåbarnsmamma. Och vill gärna ha lite avstånd mellan bebis födelsedag och kusinens den 5 januari om det är möjligt. Har ju inte bf förrän 17 januar och som det känns nu får hon gärna vänta tills dess eller tillochmed senare, men det kan mycket väl hända att det känns annorlunda efter nyår, hehe.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-28 21:36:29 följande:

Aj ja dina stackars fogar :(

Ja, fyttirackarn som de säger i Norge! :-P Ska bli så skönt när detta är över och kroppen fungerar igen, även om jag räknar med att det dröjer innan fogarna är o-lösa igen.
  • qatteriin

Alltså fyyyyyy jäkla unge till att skrämmas! Uppe vid 3:20 på toa. Får alltid en liten protest av bebis, men den här gången ingenting, så jag skakade på magen... och skakade... och skakade... Inte en buff! Gick upp och drack iskall juice, skakade lite mer, la mig på soffan - ingenting! Ringde förlossningen och diskuterade, jag fick komma in om jag ville men annars kunde jag försöka lite till med mer dricka och ligga obekvämt osv eftersom det (vid det laget) bara var en knapp halvtimme jag försökt... Gick och väckte maken, drack två glas till iskallt vatten, maken kom och pratade med magen - och plötsligt blev det full fart! Herregud! Det har ALDRIG hänt sen jag började känna rörelser regelbundet att jag inte fått svar när jag puttat eller skakar på magen. Aldrig! Och nu är hon igång precis som vanligt så nu är jag inte det minsta orolig. Men nu får det gärna bli 2016 och sen får ungen gärna komma ut, det ska bli så jäkla skönt att ha henne på utsidan så jag kan SE hur hon har det...

• qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-29 06:02:51 följande:

Jag vet! Jag ringde ju förlossningen i förrgår för jag tyckte det var så dålig aktivitet mellan måltiderna men de tyckte ju det lät normalt och nu när jag varit mer uppmärksam har jag faktiskt känt rörelser några gånger emellan också. Alltid bättre att ringa och få rådgivning tycker jag. Skönt att hon vaknade till sedan! Hon sov kanske bara?

Ja antagligen sov hon - och det bådar ju gott inför framtiden faktiskt, att hon sover mitt i natten, haha! Men fy tusan vilken panik! Eftersom hon är så aktiv annars och alltid svarar när jag puttat. Jädra unge. Hehe. Vad skönt att du börjat känna mer nu när du känner efter! Ja det är så bra att kunna ringa in, haha, första gången jag pratade med bm (hon ville att jag skulle ringa upp oavsett jag bestämde mig för att komma in eller ej) så var hon hur lugn och cool som helst, andra gången var hon i farten, så de hade nog lite att göra inatt... Så skönt att jagvinte behövde åka in!
  • qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2015-12-29 06:46:28 följande:

Va skönt att hon vaknade till sen! Håller helt med dej, vill få ut ungen nu så man kan se den!

Eller huuuuur!!
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2015-12-29 07:37:05 följande:

Är det någon som har koll på själva tappens förlopp? Först mjukas den upp och de kan ske långt innan? Förkortas (utplånas?) den innan värkarna eller i och med värkarna och sen börjar man öppna sig? Eller är de ngt som kan ske långt innan?

Ser olika ut för olika personer som jag förstått, om det är på g eller inte när de där sakerna händer. Det kan ske långt innan att man är öppen iaf, men jag vet inte om den är utplånad eller ej då, haha. Men vet att det är vanligt att omförderskor är öppna lite långt innan utan att det betyder nåt.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-29 09:09:49 följande:

Fy så läskigt när de gör något man inte är van vid!!

Ja de är så snälla och trevliga när man ringer in och även på plats, tror det var nyttigt för mig när jag åkte upp häromveckan även om man såklart var orolig med!

Min bebis är ju ganska stillsam och har varit hela tiden. Får egentligen svar på puttar först nu sista veckorna. Och inte alltid då heller. Så för mig är det helt normalt att inte känna om jag vaknar på natten verkar mest vara morgon, kväll i soffan och lite ibland under dagen när man är uppmärksam som Seven säger. Tänk så olika alla bebisar är!

Tar gärna en stillsam nattsnäll bebis sen med :D

Ja så vansinnigt olika det kan vara! Och då tycker jag att jag har en lugn unge nu jämfört med sonen! Ja det är skönt att ha sett stället tycker jag, vet att vi var inne på Mölndal en gång några veckor innan Axel kom pga rörelserna och det var så bra att veta hur folk var (även om personalen ändras såklart), hur det såg ut och hur det gick till. Den här gången har jag bara varit inne på spec-mvc och det är inte riktigt på samma ställe, men jag är generellt mer avslappnad nu så det känns ok ändå.

Förutom inatt, då var jag inte lugn, usch. Men när hon kom igång så höll hon igång rejält och länge, haha!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-29 09:35:44 följande:

Ja nu var ju detta iof kväll men jag blev förvånad över hur lugnt det var. Jag hade ju liksom föreställt mig att det skulle springa folk i korridorerna och att man skulle höra kvinnor som skrek inne på avdelningen osv. Men det var så tyst så och alla gick. Nu var vi iof på specialförlossningen eftersom de hade minst att göra o sambon som fått barn där sa att de inte är riktigt lika lugna på vanliga förlossningen. Det mest dramatiska vi såg var en kvinna som nyss genomgått kejsarsnitt men även där så körde de henne helt lugnt till bårhissen och pappan gick efter med bebisen i famnen.

Min kollega berättade att när hon fick barn hade de fortfarande visningar på förlossningen ( hennes dotter är vuxen, kanske 25, så detta är ganska längesen) och när alla mammorna stod där i korridoren så kom ambulansen in med en kvinna som satt rätt upp på båren och bara skrek rätt ut i luften. Alla blev ju jättechockade såklart men sen kom en personal och fick sätta sig med dem och förklara att kvinnan väntade tvillingar och hade just fått reda på att det ena barnet hade dött i magen och att vanligtvis så kommer inte folk in skrikande av ångest sådär.

Åh fy vilken skräckupplevelse, man kanske inte ska vara besviken på att de slutat med visningar på de flesta ställen!!

Min upplevelse av Mölndal var att det var väldigt lugnt där med faktiskt, hörde ingenting av de födande (var också där på kvällen), men korridoren är som ett H där och undersökningsrummen är i första benet man kommer in i medans förlossningsrummen är i andra benet, om jag minns rätt, så det var lite avstånd emellan. Men ändå lugnt och behärskat och det var så jag upplevde det sen när jag födde också. Hade ingen toa på rummet så fick gå ut i korridoren för att gå på toa, alla var lugna och emellanåt kom det nåt par spatserande med ett gåbord, antagligen för att få fart på saker och ting. Det är säkert olika hur lugna de är beroende på hur stressigt det är just då, jag tror vi föder på en bra tid på året ur den synpunkten. Min kompis födde på specen på östra i juni 2010 (var fullt på de andra avdelningarna så hon behövde egentligen inte specen) och hon upplevde dem som väldigt stressade och att de pumpade i henne en massa värkstimulerande för att de hade bråttom, men det är ju hennes tolkning av det hela.
  • qatteriin

Näe hörni, nu undrar jag var WiMe06 håller hus, som brukar vara inne varje dag!

Jag analyserar nog kroppen rätt bra, men samtidigt är jag så inställd på att det ska starta med vattenavgång som det gjorde sist, så jag är ändå rätt avslappnad. Men just alla dessa förvärkar som jag aldrig hade med sonen gör ju att det känns lite lurigare. Det är just när jag går upp på toa på natten som jag får tanken - tänk om vattnet går nu, på vägen till toan! För det var precis så det var sist. Gud, jag kommer bli så jäkla snopen om det inte börjar med vattenavgång!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)