Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-12-30 02:05:05 följande:

Hur mycket kläder packar ni till er och bebisen? Jag har packat tre ombyten till bebisen och har hört att de mest ligger hud mot hud under en filt ändå så att de inte använder så mycket kläder. Till mig hade jag bara tänkt ett par byxor, en skjorta och en kofta. Ev ett amningslinne. Är det för lite?

Tänker ju mig att man sätter på sig de egna kläderna efter man orkat duscha. På mitt sjukhus stannar man två nätter som standard. Jag brukar normalt ha samma kläder två dagar i rad om jag inte blir svettig, byter förstås underkläder och strumpor. Hade gärna klarat mig med att bara packa en väska till oss alla tre.

Låter ganska lagom tycker jag, jag har packat lika mkt. Tror förresten jag har två amningslinnen - ifall det är en kräkbebis som kommer. Skulle jag bli svettig så blir bebis bara ännu mer nöjd tänker jag, om jag luktar lite mer jag i början, haha!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-30 05:41:22 följande:

Jag hörde detta med skjorta men det är verkligen ett plagg jag inte känner mig bekväm i och tänker inte packa med mig någon, eller, vi äger inte ens någon som skulle funka. Äger inga mysbyxor heller direkt så väl bli linne och haremsbyxor typ. Och sockor och en kofta.

Detta med hud mot hud verkar ju vara grejen nu men lägger de den där med en gång, på en? Jag kanske är fånig men jag har svårt för det där blodiga och kletiga. Sambon tycker jag är urfånig men jag har hört att en del skriver i förlossningsbrevet att de vill stt de torkar av bebisen lite innan man får den om man fortfarande tycker det är lite äckligt när man väl ligger där.

Men när torkar de av den egentligen?

Jag skrev inget om det i brevet men jag kan inte minnas att Axel var varken blodig eller kletig när han kom upp faktiskt, så jag gissar att de torkade av honom i väntan på avnavlingen samtidigt som de hjälpte mig över på rygg (jag födde på sidan). Jag tycker inte det är fånigt, man vill ju känna sig trygg med att inte äcklas av sin bebis det första man gör! (Jag kan ärligt erkänna att min första tanke var att han var ful, sorgligt men sant, haha! Han hade en sån där stor gasbindemössa på sig och han såg så tilltryckt ut av den, så tätt mellan ögonen. Tog typ fem sekunder innan den tanken gick över men jag skäms fortfarande lite när jag tänker på det!)
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-30 07:53:47 följande:

Ja, det är ju inte roligt när det händer. Det verkar vara typiskt för mig för det var vid precis samma vecka detta hände med första sonen. Är det trombyl du ätit då? Jag åt trombyl fram till v 36 men det verkade inte hjälpa hos mig, slapp visserligen hf iallafall.

Har ingenting emot dina frågor det är härligt att vi bryr oss om varandra här inne

Men usch för denna jävla pumpning, jag hatar den, den får mig att bara vilja skita i amningen nästan. Dem vill att man ska dubbelpumpa 6-7 ggr om dagen. Så efter amning och tillmatning inatt har jag fått sitta med pumpen fast man bara vill sova för man vet att det är dags om 2-2,5 timme igen. Men sen vet jag ju att det är för hennes skull men det är jobbigt när det inte riktigt händer ngt.

Haha, ja, hoppas din man slipper förkylningen din men nu måste du väl snart bli av med det där eländet, annars får du föda barn så kanske det går över

Hur känns det nu att vara sjukskriven?

Det är SÅ JÄVLA SKÖNT att vara sjukskriven, haha! Särskilt såklart nu när maken är ledig i mellandagarna så jag måste inte göra så många knop alls. Men plötsligt är jag inte lika mycket gnällkärring längre, och igår orkade jag tillochmed både vara med och storhandla OCH klippa ut jerseyn till babywrapen, äntligen, så kanske orkar jag sy den idag! Känns som jag hinner ikapp lite, thank god.

Japp, Trombyl, eller ja 1/3 barnalbyl... eftersom jag självmedicinerat. Används det som profylax för hf i Sverige också? Jag vet att det används så i Italien och där får alla det som gör ivf dessutom.

Fy farao vad slitsamt det låter med pumpandet!! Men snart borde mjölken rinna till på riktigt va, 1,5 dygn nu, nedräkning... Vet att syrran kämpade och kämpade med pumpen, hon sa att hon kände sig som en mjölkkossa där hon satt med bägge trattarna på brösten och kämpade mellan amningarna, jag är så glad att jag bara behövt pumpa "för skojs skull". Kan inte vara lätt att få till mjölken heller när du aldrig får vila ordentligt? Iofs vet man ju att man inte får vila med bebis men det är ju bra mycket lättare när man bara har amningen att passa tänker jag. :-/
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-30 10:43:17 följande:

Haha, ja man känner sig verkligen som en jäkla mjölkkossa, och det värsta är att man är ju så jäkla blottad när man sitter där med dem där trattarna och flashar hela mjölkbutiken, och så kommer ngn in. Inte alls stressande eller psykiskt jobbigt.

Så skönt att ha lite ork, härligt att du känner så. Hoppas du hinner göra lite pyssel klart och framför allt att du får vila ut.

Ja, precis trombyl används som profylax här också mot hf. Men jag tror inte dem har gjort det så länge, det fanns inte för 6 år sedan iallafall.

Usch jag är inte avis! Tyckte det kändes tillräckligt märkligt att sitta och pumpa hemma i soffan liksom! Men det är väl ofta så att det kommer mer när man ammar än när man pumpar, kan du inte få oxytoxinspray för att hjälpa till just vid pumpningen? Jag fick när jag hade svårt med utdrivningen pga Raynauds fenomen men när det gått över använde jag sprayen med god effekt vid pumpning, hehe. Men det var ju några månader in i amningen så mjölk fanns det ju gott om.

Nä jag tror inte de använde det för fyra år sen heller för jag minns diskussionerna i den marstråden jag var med i då, de som haft hf i Sverige hade inget vad jag minns men en gravid i Italien fick. Bra att utvecklingen går framåt iaf, även om det inte hjälpte din moderkaka hela vägen den här gången, att slippa hf är ju inte mindre viktigt direkt...
  • qatteriin
    Hame skrev 2015-12-30 10:32:19 följande:

Bf+1 idag och har inbokat besök hos bm. Gissar att vi bokar in ett nytt utifall att så får vi se om jag dyker upp då 

Igår monterade vi spjälsängen och fick ta en dust med blivande strorebror om att det faktiskt var lillebrors säng. Han är väldigt noga med att ingen får röra hans grejer och det har blivit ännu värre nu på slutet av graviditeten... Suck, förstår att det är lite diffust eftersom lillebror inte finns ännu i hans huvud men hoppas att han vänjer sig snabbt när han väl är här. 

Inte lätt att förstå när man är liten! Det är klurigt tillochmed för fyraåringen här har jag märkt. Vi har inte ställt upp spjälsängen än (för då kommer jag inte ur sängen, hehe, den ska stå intill min), men den har stått inne hos sonen tills för några månader sen bara fast han inte sovit i den på typ ett år. Får se hur det går...
  • qatteriin

Varit hos bm nu, hela familjen. Sonen fascinerades av att höra bebisens hjärta, lilla plutt. Fasen vilken jämn graviditet jag har, allt växer som det ska och värdena håller sig stabila, möjligtvis att magen ökar lite mindre i stl nu med en cm per två veckor men bm konstaterade att huvudet låg lååångt ner så antagligen beror det på det. Så skönt att höra! Jag har nästan känt på mig det för bäckenet känns lite mer stabilt och jag har haft en del ilande där nere. Bokade en ny tid om två veckor, "men om bebisen har kommit ut innan dess så avbokas tiden automatiskt så det behöver du inte tänka på" sa hon, hehe, vi får väl se hur det blir med det.

• qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-30 15:50:25 följande:

Så skönt att allt är bra. Jag var hos psykologen idag och vi konstaterade att det är både plus och minus att må bra- plus för att jag har krafter inför förlossningen och musklerna är inte förtvinade osv. Minus för att man inte har den där längtan efter förlossningen för att den betyder slutet på något jobbigt som jag kan tänka att man känner om man haft det besvärligt med smärta osv. Nu verkar ju du ha förmågan att det positiva i de flesta situationer trots att du har det besvärligt men du förstår nog vad jag menar :)

Jag förstår precis, och ärligt talat så är det en del av mig som är tacksam för mina krämpor just av den anledningen. Även om det skrämmer mig nåt enormt hur det ska bli efter förlossningen (eftersom just den inte skrämmer mig iaf), så har jag iaf att se fram emot att kroppen kommer fungera så mycket bättre, och det väger liksom upp.
  • qatteriin

Funderade lite mer över det där med kladd och var tvungen att kika. Här är första bilden på sonen och han lär ju vara rätt avtorkad där, haha. Hade inte så mkt fosterfett heller det minns jag, lite i vecken bara. Men alltså jag dör lite när jag kikar på bilderna. Kan inte fatta att jag ska få uppleva det där IGEN!!

• qatteriin

Den blev färdig! Men HERREGUD vad ont jag har i ryggen nu! Min gamla Monchicchi Stora apan verkar nöjd med babywrap, hoppas bebis blir det också!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)