Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2016-01-01 20:20:26 följande:

Jag håller på och tvättar kläder ikväll. Får massa skäll för att BB-väskan inte är packad :D så nu är snart allting rent som bebisen äger iaf. Frågan är hur mycket man ska ta med? Min bm säger ett, max två dygn på sjukhuset om allt går som det ska.Och det får man ju ändå utgå ifrån om man inte ska bli ännu knäppare :)

Enligt vad de sa på föräldrakursen så åker man hem och sedan tillbaks för det där provet som ska tas.

Vi stannade faktiskt till PKU-provet med Axel men han föddes på fm och då blev det lagom att åka efter ronden på förmiddagen två dygn senare. Till honom använde vi bara en pyjamas och ett set med body/byxor, en mössa (efter den han fick på sig direkt som bm satte på) och så ytterkläder. Så jag har packat ner så fast två set body/byxor för säkerhets skull. Och strumpor förstås. Och en filt. Skulle väl kunna packa ner nåt mer men eftersom vi var så mkt hud mot hud sist, hela tiden förutom när vi skulle äta och han låg i rullbaljan, så känns det onödigt för det kommer vi ju vara nu med.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-01 21:06:33 följande:

Ja det där med mössa verkar vara så olika! Det står på listorna att man ska ha mössa med, men min syster tyckte det var onödigt att jag köpt två för hon jade inte haft mössa mer än en liten stund, den som bm satte på, sen hade de ingen haft å ingen sa något.

Vissa jag frågar har använt en hel del kläder och suttit mycket ute på avdelningen o hängt med andra föräldrar, medan andra mest har legat på rummet hud mot hud.

Hehe ja jag har två såna där hjälmmössor och det är väl ingen fara att ha för mycket tänker jag, vi hade bara mössa på bb och inte när vi kom hem men jag har vänner som behövt ha mössa inne på sina länge eftersom de haft svårt att hålla värmen. Och så finns det såna som min äldste systerson som inte hade annat än blöja på sig inomhus första veckorna för att han var så varm, haha!

Jag hade honom hud mot hud (under skjortan) även ute på avdelningen det lilla vi var där ute, förutom just när vi åt och behövde händerna. Men jag var inte direkt intresserad av att umgås med andra just då förutom maken och bebis. Jag vill ju desperat få igång amningen så fort jag kan och då hjälper hud mot hud.

Har själv packat ner tunna trikåkläder men det är för att det är det jag har mest. Har mycket byxor i velour sen men det är för att de oftare har mudd medans trikåbyxor oftare har resår, och det tycker jag verkar så obekvämt för lilla bebismagen. Sen brukar velour finnas i många härliga färger och det är jag ju svag för, haha!
  • qatteriin
    Hame skrev 2016-01-01 22:35:33 följande:

Bf +3 idag och inga känningar. Längtar efter lilla liten nu, kom ut! Känner mig inte lika förbered som förra gången. Tror vi har allting men sist hade jag liksom om packat bb-väskan 7 gånger kändes det som..

Ni andra som varit sjukskrivna, är ni det fram till bf eller efteråt också? Min sjukskrivning har ju gått ut nu, och har inte bebisen kommit på måndag vet jag inte riktigt hur vi ska lösa det med storebror..

Sjukskriven fram till dagen före bf... Hoppas innerligt att bebis kommer då eller innan för annars vete tusan. Kroppen håller ju inte till att hantera sonen mer än nån timme i taget som det är nu och jag kan ju inte kräva av min mamma att hon ska komma hit som nån sorts dagmamma... Tror inte det blir så lätt att få läkartid för fortsatt sjukskrivning heller. Ska kolla med förskolan om man isf kan få dispens och ha honom lite mer fram till bebis kommer.
  • qatteriin
    FrökenBlå skrev 2016-01-01 21:25:59 följande:

Idag blev en fixardag, verkar som om jag inte varit ensam om det idag ;) Bebis är ju så välkommen ut nu att jag nästan bara vill ha en knapp och trycka igång förlossningen med!! Har kollat igenom BB-väskan, lagt i kameran osv så nu är det bara mobilladdaren som ska ner när det väl är dags :) Har lagat mat och fryst ner, bäddat i liggdelen och fixat vagnhänget som jag gjort av några små figurer från färg och form, sambon har satt i babyskyddet i bilen osv.

Hade ordentliga förvärkar igår och höll mig så stilla som möjligt fram till kvällen, idag har det varit lugnare (tyvärr). Ursäkta infon, men har svullnat lite i underlivet med känns det som, nån mer som varit med om det i slutet av graviditeten?

Japp, är supersvullen. Blä.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-01 23:33:58 följande:

Har vart och köpt en Troll crib idag, vilket var det sista stora på vår inköpslista. Men det leder mig till djungeln av täcken och kuddar... jag blir liksom inte riktigt klok på om man ska ha täcke eller inte? Filt? Vi har kallt hemma....

Täcke hade nog inte Axel förrän han var bortåt ett år, vi har ändå haft det rätt svalt men vi har haft pyjamas och stickad filt. Täcke låg inte på plats när han rörde sig, och de rekommenderade det inte till bebisar när sonen var liten, nu vet jag inte.
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2016-01-02 03:12:05 följande:

Inget täcke å knappt något som påminner om kudde. En jätte låg sak isf. Filt å velour pyjamas funkar alldeles utmärkt. Får inte bli för varmt vilket det lätt blir under täcken. Ligger den lille dessutom mellan er så blir det riktigt varmt där

Behöver inte vara velour heller, går alldeles utmärkt med trikå. Var hittar man velourpyjamas förresten? Har aldrig sett men jag kke inte letat heller.
  • qatteriin

Nu har jag legat och "kickat igång" bebis med iskall dryck igen... Vilket inte var några större svårigheter och jag fattar inte varför jag ska hålla på och väcka henne på natten. :-P Men det är som att ju närmre förlossningen jag kommer desto räddare är jag att nåt ska hända så att jag inte får behålla henne. Det var samma med Axel vet jag men jag tycker att jag borde kunna slappna av mer nu. Samtidigt är hon lite lugnare generellt än vad han var. Åh vad jobbigt det är med denna oro! Finns ju inte direkt nåt att göra heller utom att gilla läget och ringa förlossningen OM nåt skulle kännas fel men hon kommer ju igång när jag försöker, så jag förstår ju att det sitter i mitt huvud. Nej fy, ut med ungen snart så jag kan ha min oro på utsidan i alla fall. Just den här skräcken att min kropp ska ta död på barnet, jag vet att det är en rest från missfallen och att nåt inte riktigt är bearbetat där, så sjukt frustrerande att jag inte kan släppa det, men jag kan ju inte terapeuta mig själv. Uppenbarligen. Nä nu ska jag väl ta min skvalpande mage och krypa till kojs igen och se om jag kan somna trots gymnastiken i magen. Hehe. Jag får skylla mig själv.

• qatteriin
    Hame skrev 2016-01-02 07:36:38 följande:

Nej jag kan inte heller vara ensam med sonen en hel dag... Man kan ju vara sjuk ifrån arbete i en vecka utan intyg, gäller det fl också? När liten har kommit sedan ska min stora gå 15 h i veckan, tisdag-torsdag 9-14. Om de bara går med på att jag lämnar honom på dagis de tiderna måndag och fredag också skulle det lösa sig. Några timmar på morgonen och några på em klarar vi om han får leka av sig och får lunch däremellan. Det lär ju inte handla om särskilt många dagar om det nu blir av alls..

Precis så känner jag med! Vi kommer också ha tis-tors 9-14, fast vi får lägga upp våra 15 h hur vi vill i den här kommunen egentligen. Men att bara ha tre timmar fem dagar i veckan känns inte tillräckligt för det är så påfrestande att gå till förskolan... Som du säger, det är inte säkert det handlar om så många dagar. Jag vet faktiskt inte hur det är med sån egen sjukskrivning i förhållande till föräldraledighet, borde ju vara samma regler kan man tycka men frågan är om det funkar så i direkt anslutning till en längre sjukskrivning?
  • qatteriin
    fruthomas skrev 2016-01-02 08:24:18 följande:

En liten uppdatering ang boken "Kaninen som så gärna ville sova" mina barn är inte jätteförtjusta men lyssnar ändå. 4-åringen somnar nästan omgående efter vi har läst klart, 3 min tog det igår. Men 5-åringen låg 2 timmar i sängen innan han somnade igår. Och jag låg bredvid, går jag så går han upp och frågar efter oss så det känns både elakt och som ett dåligt alternativ. Han är trött och på väg att somna flera gånger, precis när boken är slutläst så är det inte långt till sömnen. Men så dröjer det ändå.

Jag blir irriterad för jag vill inte ligga i sängen till kl 22 och spendera min sista energi på att hålla mig vaken. När han sedan somnade var jag trött och hade ingen som helst lust att plocka med disk eller tvätt. Maken ville se en Johan Falk-film, vilket han gjorde, och jag gick och la mig. Trött och irriterad.

Vi försöker få honom trött med aktiviteter på dagen, vilket inte behövs för han är trött och gnällig när han ska sova ändå. Men ändå somnar han inte. Någon som har något annat bra tips? Vi har kört boken 3 kvällar och kommer fortsätta med det eftersom det funkar bra på lillebror. Undrar om maken orkar med leklandet idag (förkyld och fortfarande ont i sin fot), barnen behöver det.

Idag är det BF och det kommer nog inte bli någon bebis idag heller. nu längtar jag, även om jag också försöker njuta av att vara gravid. Men nu är det i alla fall max 14 dagar kvar.

Min idiot till svägerska nämnde åter igen att vi inte får få barn den 17e för då är deras dotter och hennes kusin redan födda. Jag hatar sånna kommentarer och ville bara smälla till henne.

Så jävla självcentrerad.

Finns det något annat än färdknäppen som sätter igång en fl? (Jag vet att det bara skyndar på det lite om kroppen ändå är redo, men jag känner mig så redo!) Tydligen är jag för trött för att orka med sånt på kvällarna efter läggdags.

Kul att se att nästan alla fortfararande mår bra (och att ni andra känner er trygga med er vård) samt att bebisarna verkar må bra! Jag vill också ha nu (även om jag oroar mig lite för smärtan).

Jag har inga tips för sömnen tyvärr, förstår att det är frustrerande!! Sonen här hemma somnar också bara om nån är med och det är ok men han somnar för det mesta innan 20 (även om maken alltid somnar med honom... suck). Han är inte övertrött? Skulle det funka att dricka varm mjölk innan sovdags? Det är ju nåt ämne i mjölkprodukter som i kombination med lite socker påverkar melatoninet så att det kan bli lättare att somna.

Men vad är det för jäkla svägerska?! Åh vilken dum kommentar, jag hade blivit vansinnig!! Ja alltså det finns väl inget som är vetenskapligt bevisat kan sätta igång det, hehe, men jag förespråkar alltid akupunktur. Fick en "igångsättningsnål" vid mitt sista akupunkturbesök innan sonen kom (hos en seriös sjukgymnast!) och på natten gick vattnet. Har man inte tillgång till akupunktur så kan man tydligen stimulera samma punkt med akupressur. Finns filmer på Youtube, jag har hittat när jag sökt på typ "induce labor akupreassure" eller hur det nu stavas. Det var en punkt precis vid lilltånageln där hon satte nålen som jag fick.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-02 09:00:57 följande:

Fruthomas: spännande med BF idag! Jag har tyvärr inga tips på huruvida man egentligen kan få igång förlossningen - många menar ju att det inte går - men förstår hur du känner. Har börjat sova sämre och har ont i ryggen så jag är på ett sätt trött på att vara gravid, men å andra sidan är jag fortfarande förkyld... Trött, snorig och hostig känns ju inte som den bästa starten. Hoppas din man kan aktivera barnen lite

Alla: Om mamman själv är förkyld när barnet kommer ut, blir då barnet garanterat smittat eller? För alla pratar så mycket om alla

smittor som syskon och släktingar kan dra med sig till bebisen - men jag är ju inte ens frisk själv för tillfället? Känns ju skit rent ut sagt om det första jag gör är att smitta bebisen.

Inte nödvändigtvis! Bebis kommer att ha kvar antikroppar från dig under några månader så om du är förkyld har du förhoppningsvis antikroppar mot det virus du har i kroppen, som bebis fått i sig via navelsträngen! Naturens lilla försäkring skulle jag tro.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)