fruthomas skrev 2016-01-02 08:24:18 följande:
En liten uppdatering ang boken "Kaninen som så gärna ville sova" mina barn är inte jätteförtjusta men lyssnar ändå. 4-åringen somnar nästan omgående efter vi har läst klart, 3 min tog det igår. Men 5-åringen låg 2 timmar i sängen innan han somnade igår. Och jag låg bredvid, går jag så går han upp och frågar efter oss så det känns både elakt och som ett dåligt alternativ. Han är trött och på väg att somna flera gånger, precis när boken är slutläst så är det inte långt till sömnen. Men så dröjer det ändå.
Jag blir irriterad för jag vill inte ligga i sängen till kl 22 och spendera min sista energi på att hålla mig vaken. När han sedan somnade var jag trött och hade ingen som helst lust att plocka med disk eller tvätt. Maken ville se en Johan Falk-film, vilket han gjorde, och jag gick och la mig. Trött och irriterad.
Vi försöker få honom trött med aktiviteter på dagen, vilket inte behövs för han är trött och gnällig när han ska sova ändå. Men ändå somnar han inte. Någon som har något annat bra tips? Vi har kört boken 3 kvällar och kommer fortsätta med det eftersom det funkar bra på lillebror. Undrar om maken orkar med leklandet idag (förkyld och fortfarande ont i sin fot), barnen behöver det.
Idag är det BF och det kommer nog inte bli någon bebis idag heller. nu längtar jag, även om jag också försöker njuta av att vara gravid. Men nu är det i alla fall max 14 dagar kvar.
Min idiot till svägerska nämnde åter igen att vi inte får få barn den 17e för då är deras dotter och hennes kusin redan födda. Jag hatar sånna kommentarer och ville bara smälla till henne.
Så jävla självcentrerad.
Finns det något annat än färdknäppen som sätter igång en fl? (Jag vet att det bara skyndar på det lite om kroppen ändå är redo, men jag känner mig så redo!) Tydligen är jag för trött för att orka med sånt på kvällarna efter läggdags.
Kul att se att nästan alla fortfararande mår bra (och att ni andra känner er trygga med er vård) samt att bebisarna verkar må bra! Jag vill också ha nu (även om jag oroar mig lite för smärtan).
Jag har inga tips för sömnen tyvärr, förstår att det är frustrerande!! Sonen här hemma somnar också bara om nån är med och det är ok men han somnar för det mesta innan 20 (även om maken alltid somnar med honom... suck). Han är inte övertrött? Skulle det funka att dricka varm mjölk innan sovdags? Det är ju nåt ämne i mjölkprodukter som i kombination med lite socker påverkar melatoninet så att det kan bli lättare att somna.
Men vad är det för jäkla svägerska?! Åh vilken dum kommentar, jag hade blivit vansinnig!! Ja alltså det finns väl inget som är vetenskapligt bevisat kan sätta igång det, hehe, men jag förespråkar alltid akupunktur.

Fick en "igångsättningsnål" vid mitt sista akupunkturbesök innan sonen kom (hos en seriös sjukgymnast!) och på natten gick vattnet.

Har man inte tillgång till akupunktur så kan man tydligen stimulera samma punkt med akupressur. Finns filmer på Youtube, jag har hittat när jag sökt på typ "induce labor akupreassure" eller hur det nu stavas. Det var en punkt precis vid lilltånageln där hon satte nålen som jag fick.