Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2016-01-04 06:47:52 följande:

Nu har sambon traskat iväg till jobbet för första gången efter helgerna o det är min första vardag som föräldraledig. Känns skumt som fan att ligga kvar i sängen. Hemmet ser helkonstigt ut för vi köpte byrå och hämtade säng o nu står hela min handarbetshylla i killarnas rum för vidare färd in till vardagsrummet. Det ska jag plocka i ordning idag.

Katten sitter i spjälsängen (är jag förvånad??) den andra sitter på bebisens byrå som nu är full med bebisens kläder.

Och bebisen knör i magen just nu och putter på tarmarna så magen låter. Har sista dagarna varit med om något lustigt " knäppande" inne i magen som jag hittade massor som varit med om på Google men ingen riktigt hade någon förklaring på vad det är...

Imorgon ska jag ge mig iväg till stan och träffa en kompis och shoppa lite för mina julklappspengar ( saker till mig, bebisen hsr fått tillräckligt) har suktat efter ett jättedyrt garn som min mamma just stickat en sjal av. Den är ett enkelt mönster att hålla i skallen o lätt att lägga ifrån sig vilket ju är vad jag kommer behöva om jag ska hålla stickandet igång i vinter :)

Är fortfarande väldigt nervös över kommande förlossning. Så länge jag mår såhär bra kan den gärna stanna där ett tag till,låt oss säga ett par veckor eller så.

Då har du att göra med andra ord! Låter som ett härligt garn, återigen blir jag så sugen på att sticka. Måste nog försöka så småningom och se om handleden pallar det!

Det där knäppandet har jag också en hel del av, hade med sonen med, det är så märkligt! Det sägs att det är bebisens leder som knäpper och jag tycker det låter precis så, sen vet jag folk som frågat sina bm som sagt att näää det kan det inte vara, men jag tror ändå på lederna.
  • qatteriin
    Februari16 skrev 2016-01-04 09:29:45 följande:

Ja, har ingen aning om vem han kan ha ärvt det ifrån.. måste vara pappa Som dom har sagt så väntar man 48-72 timmar pga infektionsrisken. Det blir 72 h ikväll så vi får se vad dom säger. Har än så länge bara pinvärkar som gör skitont och jag vet inte om det påverkar tappen nåt. Får se vad doktorn säger här strax

Så det är samma "regler" som när man är fullgången då! Spännande, då är det inte långt kvar!
  • qatteriin
    fruthomas skrev 2016-01-04 10:23:59 följande:

Blä! Bf+2 idag och värkar sedan 22-tiden igår. Men 4min - 1,5timme mellan och Max 1min långa. Så störande och jag vill verkligen ha igång det nu, även om det blir en pina. Men inget har jag att göra mer än plugga (och det varken vill jag eller tror jag hjälper..). Funderar allvarligt på att ställa mig på crosstrainern.

Meeeen vad frustrerande, hoppas det blir mer regelbundet snart!
  • qatteriin
    fruthomas skrev 2016-01-04 11:59:38 följande:

Inte en chans verkar det som. Tog med mig barnen på en promenad till affären (ca 1 km enkelsträcka) det tog sin tid (mest på grund av barnen) men bara en enda värk på hela promenaden (okej en pytteliten i affären också) och en när vi kom hem.

Tror nästan det har stannat av..

Åh typiskt!! Du hade kunnat få lite av mig, har haft massor av förvärkar nu på förmiddagen men jag är ju bara i 38+0 så jag väntar gärna lite längre innan nåt händer. Särskilt som systersonen fyller år i morgon, haha, jag tror han föredrar att ha födelsedagen ifred...
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-04 13:31:30 följande:

Nu tänkte jag köra på med att packa den där väskan... Har lagt ner nyinköpta mysbyxor, mjuka amnings bh, tröjor, linnen, kofta, underkläder och sockor till mig själv, lite kläder till bebis. Och så klart necessär med hygienartiklar och en tidning om man blir kvar och mot förmodan får tråkigt. Typ det jag läst man ska ha med. Mobilladdare såklart men den anvönder man ju hemma så får komma ihåg det då.

Proviant, godis säger man ju också. Något att äta till sambon?

Sedan gjorde jag som alltid när jag ska sova borta, jag packade ner mitt favoritte. Man måste ju kunna be om en mugg varmt vatten bara istället för kaffe eller te om det är så?

Ja vad smart att packa ner favoritteet, det är klart du kan få tevatten på plats! Skönt att ha sitt eget som man trivs med!

Jag hade med mig nåt godis i väskan sist vet jag men det blev kvar där... Var inte så sugen. Mat till maken hade vi också men det glömdes bort, haha! Den här gången tar jag med mig en cigarr Bräutigamsmarsipan som jag beställde från en kompis som var nere på Liseberg innan jul, lyckades inte få den till julafton så nu spar jag den och ska köra på det där som herrarna gjorde förr och ta en cigarr efter förlossningen. Haha! Maken får packa själv det han vill ha men det finns Pressbyrån och sjukhuscafeteteria i närheten annars så det löser sig, under dagtid iaf. Sist hade vi nog med drickyoghurt men jag tror allt blev kvar i kylväskan...
  • qatteriin
    Mallis87 skrev 2016-01-04 14:28:04 följande:

Någon här som kör någon "huskur" för att sätta igång det hela? Jag har bf den 15/1, men börjar bli rätt trött på detta nu. Barn nr 1 kom nästan 4 veckor för tidigt, så liiiite inställd var man ju på att denna också kunde komma tidigare. Men icke! :) har haft en natt med lite förvärkar förra veckan, annars ingenting. Ont i högra sidan som strålat ner i högra benet inatt, men gissar på att någon nerv låg i kläm och att det inte var ett tecken på förlossning...

Då dottern som ändå föddes så pass tidigt, vägde 3300 g, gissar jag på att det är minst en 4kg bebis i magen nu, så hade inte gjort mig något om han hade velat komma ut nu, iställetför att ligga i magen och jäsa på sig.

Man har ju läst om en massa, tror ju det mesta är myter, men idag var jag en sväng på stan och köpte hallonbladste. Någon som testat? Dricker första koppen nu o får se om det händer något :)

Jag drack hallonbladste sporadiskt i slutet av förra graviditeten men då hade jag bara hört om att det skulle hjälpa mot blödningarna efteråt. Annars tipsar jag som vanligt om akupressur av lilltån, haha, finns länkar några sidor bak!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-04 19:22:25 följande:

Ja, dagarna sover hon hur gott som helst, man får väcka henne till varje mål. Men snacka om att hon fått igång mjölkproduktionen, nu är pumpen min kompis när hon inte tömmer brösten ordentligt, känns som dem ska sprängas emellanåt. Och amningslinnena jag så optimistiskt köpte i min vanliga storlek kan jag ju glömma att jag kan ha. Haha!! Näe, amma i sömnen har jag aldrig klarat av heller. Nu sover hon i sin vagn hela dagarna och nätterna när hon inte ligger på mig och jag får halvsitta och sova :-P vågar inte ha henne i sängen ifall drumlarna kommer in och lägger sig på henne.

Hade hembesök idag och allt såg bra ut, idag vägde hon 2220 gr så hon går åt rätt håll iallafall.

Haha det är Dolly Parton-stilen nu alltså? Jag förstår att du inte vågar ha henne i sängen när ni har småstora besökare om nätterna! Jag är så tacksam att vi slipper det, nu med babynest så skulle jag våga ha ungen mellan oss i sängen, maken sover annars så tungt att han inte ens vaknar om jag stjälper över honom på sidan... vilket inte är så lätt med 100 kg karl... gud. Men Axel sov i princip bara på oss de första månaderna annars sov han inte, jag fantiserar om att få en som man kan lägga ner men jag är beredd på att det kanske inte blir så... Skönt att det går åt rätt håll med vikten! Bra jobbat av er!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-04 19:45:12 följande:

Det började med en. Gamle katten gick runt och sniffade på nestet igår kväll när jag plockade noppror på det.

Nu ligger där två nöjda katter och slaggar i sängen.

Gissar att de inte kommer ligga där när bebisen kommer, borde väl kanske köra bort dem men har inte hjärta. Min gamle kisse får göra nästan vad han vill *skäms*

Den yngre kommer automatiskt försvinna när det låter om bebis. Hon är en lättskrämd liten själ .

Haha åh sötisar!! Vår kisse trivdes både i spjälsäng och vagn - fram tills bebis kom... haha! Vi försökte mota bort henne men det var ingen idé, hon kilade ju tillbaka så fort vi gick därifrån.
    amalie79 skrev 2016-01-04 19:54:04 följande:

Ha ha, jag gillar inte marsipan jättemycket men just deras cigarr med päroncognacsmak är ju så god!

Du har rätt kexchoklad mm finns ju på plats. Vi var uppe och hämtade babyskyddet i bistron på östra förra veckan, kändes lustigt- ena disken Chicken curry, andra babyskydd och godis typ och mitt i alltsammans stod man bakom disken och skrev på hyresavtal!

Mmm päroncognacen är god, jag valde mellan den och romrussin och det blev romrussin den här gången... Men jag älskar marsipan, riktigt fin marsipan iaf.

Haha ja vad lustigt, jag har alltid funderat på hur det funkar där de hyr ut babyskydden! Vi hade tänkt hyra sist men det blev att vi lånade av syrran till slut.
  • qatteriin
    MeEmmA skrev 2016-01-04 20:27:24 följande:

Gud, antingen kissade jag precis på mig eller också har vattnet börjat rinna. Har fruktansvärt tryck nertill och molvärk i ryggen. Min sambo sa att han ringer till svärmor, men jag sa NEJ, tänk om jag bara har kissat på mig. Gud vad pinsamt om jag har gjort det, har aldrig hänt förut. Hur som helst så har jag lagt i en binda nu, för att är det fostervatten så bör det ju komma mer... Men hur vet man skillnaden egentligen?

Haha förlåt men kommentaren om svärmor! Jag förstår dig! Sätt dig på huk och hosta, så får du se om det skvalpar ut! På mig sipprade bara vattnet efter den första skvätten som rann ner i toan. Men lukten var ju som havsvatten eller sperma sen när det kom i bindan, även om det inte kom några mängder. Spännande!
  • qatteriin
    Elma skrev 2016-01-04 20:31:36 följande:

Men ärligt talat, när blev det så långt ner till golvet? Helt plötsligt har jag givetvis börjat tappa en massa grejer bara för att det är extra knepigt att få upp dem sen! O när jag sen ska ta upp det jag tappat anstränger jag mig så jag når precis, vilket oftast innebär att jag får så dåligt grepp att jag tappar det igen, såklart! Bara att skratta åt sin egna klumpighet 

Vecka 39 idag, får se hur länge till magen kommer vara ett hinder för mina rörelser. Allt blir ju inte lättare med en bebis i famnen heller, eller en tvååring som också vill bli upplyft... 

I know!! Haha! Gudars jag bakade chokladmuffins med sonen idag och när han skulle slicka skålen så droppade han smetdroppar på golvet hela tiden som jag var tvungen att torka upp för att han inte skulle trampa i dem, jösses vilket träningspass!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)