Seven Costanza skrev 2016-01-04 03:18:37 följande:
Jag ska vara hemma 1,5 år med det här barnet och vi kommer eventuellt försöka få ett barn till under den tiden om det känns bra, även om det blir tätt. Vi vill bara ha två barn och i så fall kommer jag gå tillbaka och jobba i augusti 2017 som planerat oavsett om vi har ett eller två barn då. Har vi ett barn skolar vi in honom på förskola och så får jag se om jag jobbar heltid eller deltid. Har vi två barn har vi antingen båda hemma och så jobbar jag deltid och så är mannen och/eller svärmor med barnen de dagar jag jobbar, eller så skolar vi in det här barnet och har bara det minsta hemma (om t ex svärmor tycker det är för jobbigt att sköta båda).
Tror inte jag vill vara hemma på heltid mer efter de här två åren (har ju redan varit hemma den här terminen och pluggat på distans så det blir två år hemma totalt varav 19 månader med första barnet). Det är väldigt skönt på ett sätt att bo långt hemifrån när man får barn märker jag när jag läser de kommentarer ni får... Här är ju ingen som känner mig tillräckligt bra för att lägga sig i och av dem jag lärt känna på föräldrautbildningen ska alla börja jobba efter 3-4 månader för då är deras föräldraledighet slut och de vill inte säga upp sig och bli hemmamammor så då är det självklart att börja jobba. Sedan får de pussla om de vill vänta med nanny/förskola. Hos ett av paren tar mamman tre månader, sedan tar pappan en månad, sedan farmor en månad, sedan faster en månad när hon har sommarlov, sedan har föräldrarna semester omlott och barnet skolas in i september. Så kan det också vara att ha spädbarn
Ja varje gång jag blir less på att vi inte kan snåla hur mycket som helst med föräldradagarna (pga makens osäkra jobbsituation) så vi kanske inte kan vara hemma mer än 15-16 månader med bebis, så tänker jag lite på hur det är i andra länder, t.ex. USA, och blir så tacksam. Vi har sån väldig tur här i Sverige med vår fantastiska föräldraförsäkring och bra diskrimineringslagstiftning (även om det inte alltid räcker, men bättre än ingenting i alla fall!).