Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

I vår kommun får vi lägga 15-timmarsbarns schema själva (bara 15 som gäller för arbetslösa/föräldralediga förutom i en stadsdel där barnen får mer tid pga språklig utveckling, ett område som är väldigt segregerat), men jag vet inte vad som gäller på loven när det handlar om allmän förskola, det måste jag kolla upp. Återigen såna här frustrerande saker med att vissa saker styrs kommunalt/regionalt, att det är så olika på olika ställen... :-P

• qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-03 10:17:45 följande:

När det gäller lov så får barn som inte har allmän plats komma medan de som går allmän följer skolans lov.

Äschdå! Märkligt att de inte informerar om det när ungen når allmän förskola, vi har inte fått nån info alls. Nu har han iofs betalplats just nu men hade bara allmän förskola hela hösten...
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2016-01-03 10:23:29 följande:

Föresten, alltså svärmor... Going crazy snart känner jag. I en veckas tid har hon nu frågat mig OCH sambon på sms varje kväll om de de är lugnt och som igår, " är de okej om man tar ett glas vin ikväll om de känns lugnt?" Blir så irriterad, likaså när vi vaknar så har jag fått sms och svarar jag inte så har hon skrivit till Emil... Hon höll inte alls på så här sist och jag blir så irriterad samtidigt vill jag inte vara otrevlig men snart kommer jag säga till, men vad säger man? Vill helst skrika. "Låt mig va!!!! Jag säger till när de är dags" ska hon hålla på så här i 4 veckor till i värsta fall?!! Morrrrrrr

Omg, jag hade blivit galen!! Visst att man vill vara förberedd om man är barnvakt typ men nån måtta får det ju vara!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-03 11:43:30 följande:

Det går verkligen i ett, glad att det är jullov så man slipper skoltiderna att passa iallafall såhär i början. Det är helt å hållet tösens matschema som styr dagen.

Här är vår lilla tös med stora tejpen i ansiktet

Ååååååååååååh gosan!!!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-03 19:42:24 följande:

Åh, en som tänker börja jobba innan mig , det är nog den första jag hört! Hur har ni kommit fram till detta och vad har reaktionerna varit på det? Vi har blivit allt från idiotförklarade till " åh, så intressant, men amningen då?" När jsg sagt att jag börjar jobba när bebis är sju månader.

Det är så synd att omgivningen ska tycka så jäkla mycket! Vet att min syster fick kämpa som bara den mot fördomarna när hon fått nr två och började jobba när han var fyra månader... Det var det bästa för deras familj och det borde ju vara det enda som räknas, men folk verkar inte fatta det!!
  • qatteriin

Vi har inte diskuterar de tio dagarna, det kanske vi borde, haha! Men maken är anställd via bemanningsföretag och när hans kontaktperson på bemanningsföretaget var ute på arbetsplatsen i december så informerade hon arbetsgivaren om att maken skulle "ta ut sina tio pappadagar fram i januari bara så ni vet", hehe, så jag antar att vi tar dem på en gång. Vi hade nog tänkt det ändå. Så vi kan vara hemma allihop tillsammans och lära känna bebis, så får vi se om sonen vill vara hemma hela de veckorna eller om han vill till förskolan nån sväng.

• qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-03 21:30:19 följande:

Det som gör mig mest frustrerad är att de som har åsikter oftast är andra kvinnor! Borde inte vi hålla ihop istället för att försöka sänka varann??

Precis!
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-04 03:18:37 följande:

Jag ska vara hemma 1,5 år med det här barnet och vi kommer eventuellt försöka få ett barn till under den tiden om det känns bra, även om det blir tätt. Vi vill bara ha två barn och i så fall kommer jag gå tillbaka och jobba i augusti 2017 som planerat oavsett om vi har ett eller två barn då. Har vi ett barn skolar vi in honom på förskola och så får jag se om jag jobbar heltid eller deltid. Har vi två barn har vi antingen båda hemma och så jobbar jag deltid och så är mannen och/eller svärmor med barnen de dagar jag jobbar, eller så skolar vi in det här barnet och har bara det minsta hemma (om t ex svärmor tycker det är för jobbigt att sköta båda).

Tror inte jag vill vara hemma på heltid mer efter de här två åren (har ju redan varit hemma den här terminen och pluggat på distans så det blir två år hemma totalt varav 19 månader med första barnet). Det är väldigt skönt på ett sätt att bo långt hemifrån när man får barn märker jag när jag läser de kommentarer ni får... Här är ju ingen som känner mig tillräckligt bra för att lägga sig i och av dem jag lärt känna på föräldrautbildningen ska alla börja jobba efter 3-4 månader för då är deras föräldraledighet slut och de vill inte säga upp sig och bli hemmamammor så då är det självklart att börja jobba. Sedan får de pussla om de vill vänta med nanny/förskola. Hos ett av paren tar mamman tre månader, sedan tar pappan en månad, sedan farmor en månad, sedan faster en månad när hon har sommarlov, sedan har föräldrarna semester omlott och barnet skolas in i september. Så kan det också vara att ha spädbarn

Ja varje gång jag blir less på att vi inte kan snåla hur mycket som helst med föräldradagarna (pga makens osäkra jobbsituation) så vi kanske inte kan vara hemma mer än 15-16 månader med bebis, så tänker jag lite på hur det är i andra länder, t.ex. USA, och blir så tacksam. Vi har sån väldig tur här i Sverige med vår fantastiska föräldraförsäkring och bra diskrimineringslagstiftning (även om det inte alltid räcker, men bättre än ingenting i alla fall!).
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-04 05:06:13 följande:

Herregud, vet inte hur denna lilla tös tänkt sig dygnet egentligen. Hon har varit vaken och ätit om vartannat hela natten känns det som. Jag tror jag sovit typ 1 timme sammanlagt hittills. Har precis fått henne att somna nu men det blir ju bara 2 timmar för sedan ska hon upp och ha mat igen. På så sätt blir det skönt när skolan börjar igen, jag kan sova lättare på dagen när hon sover, det blir ju svårare nu när grabbarna är hemma hela tiden.

Angående dem 10 dagarna så kommer sambon vara hemma nu tom den 11 då han börjar jobba igen. Så han tar sina dagar nu i början. Jag behöver inte ta från min fp ännu då vi fortfarande är inskrivna på neo och får tillfällig fp tills vi blir utskrivna. Kommer vara hemma minst 1 år med dottern men troligtvis blir det tom augusti 2017 då vi känner är lagom att skola in på förskolan.

När dottern blivit lite större kommer jag nog försöka läsa en del på distans under ledigheten.

Vilken liten rackare att hålla dig vaken så! Hon lägger väl in beställning, "meeeer maaaaaaaat mammaaaaa!!", hehe. Hur tänkte naturen där undrar jag? Att mjölkproduktionen ökar mest av nattamning? Det kanske är tänkt att vi ska amma i sömnen (det har aldrig riktigt funkat för mig ens när vi samsovit).
  • qatteriin
    Februari16 skrev 2016-01-04 06:27:56 följande:

Hej allihopa, får jag också hoppa in här? Jag väntar första barnet med bf 6/2 men ligger inne för för tidig vattenavgång sedan 3 dagar. Verkar som att vår februarikille blir en januarikille Har läst här inne sedan ett tag tillbaka och ni verkar vara ett kul gäng

Det var en otålig liten rackare! Hur funkar det, kan man vänta hur länge som helst innan bebis ska ut så länge hen mår bra eller finns det nån gräns?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)