Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

mirakelspektakel skrev 2016-01-05 07:40:35 följande:

Dina stackars fogar! Jag har knappt ont när jag sitter, bara när jag ligger och går. Jag hoppas att jag inte målar fan på väggen nu, men jag har inte kräkts så här lite sen i början av graviditeten! Kanske dags att börja jobba igen!! :)

Ja fogarna är tack och lov lite bättre nu när jag får vila så mycket och bebis har tryckt ner sig, det stabiliserar lite! Men jag har fått vansinnigt ont i ryggen istället, ibland kan jag inte gå utan att ta stöd i möblerna, jag borde nog haft kryckor fast jag inte kan använda såna. :-P Åh vad skönt att inte kräkas lika mycket! Jag kanske har tagit över lite illamående av dig, haha, mår svinilla hela förmiddagarna och kräks ibland när jag hostar, jag som inte kräkts på hela graviditeten!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-05 08:02:51 följande:

jag håller oxå i möblerna för det gör så ont de första stegen. Sen tvingar jag mig själv att sluta spänna mig och framför allt att sluta spänna magmusklerna och då går den värsta smärtan över efter ett par steg, även fast jag går som en pingvin och i sköldpaddetakt. 

Det är fasen inte ok att ta över min 7,5 månaders kräksjuka! inte ens lite av den... Är et blodsockret som är lågt? Misstänker att det kanske inte är läge för dig att börja små äta på nätterna, annars hade det vart ett hett tips. 

Det spelar nog in, plus den här jäkla förkylningen. Jag blir alltid mer "lättkräkt" när jag är gravid, lättäcklad och fixar inte så mycket konstiga konsistenser och lukter och kväljningar och sånt som jag annars är helt okänslig för. Så nu när jag har slem i halsen hela tiden så blir det liksom konstant retat. :-/ Jag sover såpass ok så jag vill inte väcka mig mer genom att stoppa i mig nåt, annars har jag funderat på det. Sist drack jag drickyoghurt typ varje natt och det kan ju vara därför jag slapp det...
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-05 08:04:59 följande:

Jo det låter ju kanske rimligt i teorin när man hör det att det bara ska vara kvinnor där 22-06, MEN när jag läser att fruthomas man måste lämna henne alldeles nyförlöst kl 03 på morgonen och vara ensam de tre första timmarna bara för att deras barn råkade komma ut före 06 så tycker jag ändå det är för jävligt. Om barnet föds 07 är ju mannen med under hela förlossningen fastän det är mitt i natten, för då är man ju i eget rum, och sedan får han vara med hela dagen ända till 22. Tänk om barnet föds precis efter 22, då blir man alltså lämnad som alldeles nyförlöst utan sin man i ÅTTA timmar?! Nej usch det hoppas jag verkligen inte händer så många och hoppas verkligen att det finns ett rum till mig OCH mannen utan problem. Annars förstår jag dem som hellre åker hem.

Jag håller med om att det är förjävligt. Jag tycker barnet har rätt till båda sina föräldrar från början och fattar inte hur vården fortfarande kan vara så ojämställd, fast man inte borde vara förvånad... Snacka om att promota en gammaldags kvinnosyn liksom. Vi stannade ju 5-6 timmar på förlossningen efter att sonen var född (antagligen platsbrist på bb då och inte på förlossningen, fast jag upplevde inte att det var nåt märkligt med att vi stannade på förlossningen så länge), om det skulle bli samma nu så skulle vi ju lika gärna kunnat åka hem (eftersom de kör med tidig hemgång här).
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-05 08:13:41 följande:

jag håller helt med dig Seven. Jag får panik av tanken av att han ska bli hemskickad, jag hade helt räknat bort det då sannolikheten är väldigt liten att det kommer hända för mig...  

Lyllos katt! och vilken superkvinna du är Qatteriin. Min sambo kommer inte ens få åka hem för att ta hand om bonusarna, så ego är jag. 

Äh ingen superkvinna alls, det kändes ju ok helt enkelt, annars hade nån annan fått mata katten. Jag var övertygad om att jag inte skulle kunna tänka mig att vara ensam en sekund men när ungen väl fanns där så var allt så självklart... Förutom att byta bajsblöja kanske, det gjorde jag nog inte på en månad eller så, haha!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-05 09:11:51 följande:

Mm precis och så tycker jag också att tänket är så gammaldags. Varför skulle han tycka det är ok att lämna sin nyfödda och dra hem mitt i natten liksom .

Man står sig själv närmast, och vid det tillfället får man det. Det sa Mvc psykologen till mig när jag berättade om mitt dåliga samvete, att jag oroar mig mer för mig själv än bebisen vid förlossningen. Att man sätter sig själv först för vem ska annars skydda bebisen

Precis så, klok psykolog det där. Det är så det ska vara tänker jag, det är så vi är programmerade från evolutionen.
    amalie79 skrev 2016-01-05 09:15:08 följande:

Men vad får man för hjälp om bebisen skriker hela natten och mannen inte fått stanna då? Måste man sköta alltsammans ensam då?

Ja katten ja... Vi har faktiskt engagerat äldsta bonusen där. Han är stor nog att åka hit efter skolan, mata dem o hänga lite med dem, han tar sitt uppdrag på stort allvar så:)

Där vi var kunde man få all hjälp i världen. Vet att personalen hade en eller ett par bebisar ute hos sig i perioder under natten för att mamman skulle få vila, de kom så fort man tryckte på knappen.

Åh vad bra med bonusen som kattvakt! <3 Det är skönt att slippa tänka på den biten nu faktiskt eftersom det går per automatik, mina föräldrar får stanna här med sonen har vi planerat.
  • qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-05 09:26:42 följande:

Alltså jag funderar på om slemproppen gick imorse. Gick på toa å efteråt när jag torkade mig så låg det en tjock å lång slemklump lite beige/gul aktig. Kanske 5-6cm lång. Har den senaste tiden haft mer rikliga fl men inte sådär. Med dottern så gick slemproppen på BF+10/11 sen föddes hon på BF+16. Har BM nästa tisdag får nog ta upp det med henne då OM inte bebisen har kommit!

Oooh låter ju änna som det!
  • qatteriin
    MeEmmA skrev 2016-01-05 10:07:18 följande:

Jag har varit inne en sväng nu på morgonen och det var ingen vatten avgång vad de kunde se, däremot en kraftig svampinfektion där inne och urinvägsinfektion. Var öppen 2cm och huvud långt ner, men förhoppningsvis hinner jag klart med behandlingarna innan något startar på riktigt. Blä.

Meeeen typiskt! Bra att få behandling i alla fall!
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2016-01-05 10:20:33 följande:

Förra gången så låg vi på patienthotellet och gick dit direkt efter timmarna på förlossningen, men har inte ens för mig att vi blev frågade om att bo på bb? Vad är skillnaden på bb och patienthotellet? (här får pappa bo med mamma och bebis) är de att de finns barnmorskor? Eller är de bara om man har någon slags skada eller bebisen inte mår bra? Och en till fråga, om man vill bo kvar, får man ha ett syskon sovandes med sig på patienthotellet? :)

Har aldrig fött på ett ställe som har patienthotell så jag vet inte vad skillnaden är, skulle tro att det har med personaltillgången att göra ja, bb har ju personal dygnet runt. Patienthotell är väl ganska ovanligt att det finns?
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-05 13:12:32 följande:

Eleonor - ja jag fick cytotec. En tablett dem smälte i vatten och sen fick jag en dos varannan timme om inget hade hänt. Usch, hade ingen aning att den hade så negativ inverkan på många. Inget jag fick information om heller. Gud vilken tur att allting gick bra. Vet ju om att den används vid abort eller sådär ju.

Nä man måste ju ändå lita på att de vet vad de gör när man träffar vårdpersonal, även om det är vansinnigt att cytotec används som det gör. Jag fick ta det som vagitorier vid mitt senaste missfall men jag tror inte det gjorde vare sig från eller till för den processen, det mesta var redan ute då. För de flesta går det ju ändå bra trots cytotec, men det är märkligt att de fortfarande använder det.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-05 13:22:12 följande:

Lider med alla er som har det tufft med krämpor och känner er tunga i kroppen. Hoppas ni alla får träffa era bebisar snart.

Dottern vill ha lite trådkompisar nu

Ja nu får gärna bebis komma igång och komma ut, för idag fyller kusinen år och det viktigaste var att han fick ha sin födelsedag ifred. Meeeen inga känningar här inte, mer än förvärkarna. Suck! Min kusin och hans sambo fick sin inte så lille son inatt (4,4 kg!) och att se den godingen på bild minskar ju inte längtan direkt!!

Nu har jag snart pallat två dagar själv med sonen, thank god för helgdag i morgon och förskola igen sen för tusan vad kroppen är sliten nu! Jag vill ha min kropp tillbaka och jag är så vansinnigt sugen på att börja träna, hoppas det håller i sig tills när det är möjligt!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)