Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

mirakelspektakel skrev 2015-11-24 12:55:29 följande:
    Iom att du packar för att hamna ex antal dagar på neotalen så skulle jag nog om jag vore du vilja ha med babynest och amningskudde. Jag skulle packa två olika väskor tror jag, en väska för själva förlossningen och 1 dygn där och sen en till väska med alla saker som ni kan tänkas vilja ha efter det första dygnet om ni får stanna kvar. Självklart kan din man åka och hämta sakerna senare, men jag skulle iaf tycka att det vore skönt att ha det liggandes i bilen (iaf det som tål minusgrader)
    Tänker nog inte packa för att stanna på neo den här ggn, isåfall får sambon åka hem och hämta saker. Här brukar dem säga att man får åka hem efter 2-3 dygn om allt är bra, säkert tidigare om man är omföderska så tänker att jag packar för det, men det känns ju som det blir jättemkt saker ändå.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-24 13:14:44 följande:
    Tack för dina värmande ord. Det är som sagt hans tredje och mitt första och det är väl en sorg som jag har fått bearbetat att han inte kommer ha sitt första barn tillsammans med mig, då allt verkar så där rosa skimrande även för den blivande pappan. Dock har det låtit på honom och även på en del andra här att han aldrig vart den typen som vart väldigt delaktig i själva graviditeten och det gör det en smula lättare att hantera.

Jag är en otrolig känslomänniska och han är typ konflikträdd och att vara ledsen och eller arg är två känslor som enligt honom helst inte borde finnas, de ska bara soppas under mattan. Detta leder till att vi har väldigt svårt att nå varandra när jag antingen är arg eller ledsen. Vilket gör att vi hamnar i vansinniga bråk, hans strategi är nämligen att försöka tiga bort hela situationen och dra sig undan, vilket gör mig helt rabiat galen även när jag inte är gravid. Väldigt okonstruktivt sätt att lösa konflikter på. Men imorse kom han faktiskt och bjöd på te och bad om ursäkt, så jag antar att under kan ske.
    Det låter precis som vi här hemma. Jag är också en väldig känslomänniska och min man vet att efter 2 graviditeter så är inte mina hormoner att leka med, jag blir väldigt lätt arg och ledsen normalt så som gravid behövs inte mkt för att jag ska ta åt mig eller känna mig sårad eller arg.

Min man bråkar helst inte heller och har väldigt svårt att visa känslor. Så ibland när jag är ledsen eller arg så tycker inte jag att jag får ngn respons och då blir jag ledsen för det. Så jag känner verkligen igen mig i det du beskriver.

Det är klart, han ser säkert på graviditeten på ett annat sätt då det blir hans tredje och för dig är det ju första och allting är nytt och man vill ju inget hellre än att bara ha det där speciella som blir när man väntar sitt första barn. Men rosa-skimrande vet jag inte om det var ens med första hos oss jag var nog rätt hemsk att leva med under dem månaderna för jag tyckte själv att jag var riktigt hemsk men jag kunde liksom inte styra det. Riktigt så fruktansvärt hormonpåverkad har jag inte varit dem andra ggrna.

Vad skönt att han följer med dig nästa gång och vad mysigt med lite te, han kanske trots tystnaden lyssnade in dina känslor och tog åt sig av det igår.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-24 13:30:33 följande:
    aha... jag tänker lämna amningskudden hemma, har inte ens funderat på babynestet, det ska finnas att låna på bb, men det kanske blir tryggare för bebisen att komma hem sen om babynestet redan är inbott? Det får nog åka med i bilen iaf, precis som babyskyddet får göra. Hur ska du göra med typ bärsele/bärsjal?
    Ja, det känns ju så. Sen vill jag helst inte dra med mig babynest och amningskudde till sjukhuset, känns lite äckligt tycker jag när man själv kanske ska ha nestet och kudden hemma i sin egna säng och soffa sen. Då vill man ju liksom tvätta det innan och då är ju ändå meningen med dofterna borta.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-24 14:37:47 följande:
    Shit har inte ens tänkt på att packa grejer ännu, eller ens vad man ska ha med, jag har liksom andra saker att bearbeta just nu.
    Men förstår att du som fött för tidigt innan vill vara bättre förberedd än så!
    Ja säkert kan du åka hem tidigare än så om allt är väl, vet att mina bonusars mamma födde på morgonen och sen var hon hemma på eftermiddagen när barnen slutade skolan typ. Då var det ändå 8 år sedan hon födde sist så det var ju nästan som att börja om igen.
    Haha, jag förstår det, det hade inte jag heller haft om inte vore för tidiga förlossningar innan, men bara för att jag är förberedd den här ggn så lär väl väskan damma igen innan det är dags
    Ja, det hade ju varit otroligt skönt att få komma hem snabbt faktiskt. Och blir det normalstor bebis där allt är bra så borde det ju inte vara några problem då man har erfarenhet av prematurer innan.
  • WiMe06
    WiMe06 skrev 2015-11-24 15:00:44 följande:
    Ja, det känns ju så. Sen vill jag helst inte dra med mig babynest och amningskudde till sjukhuset, känns lite äckligt tycker jag när man själv kanske ska ha nestet och kudden hemma i sin egna säng och soffa sen. Då vill man ju liksom tvätta det innan och då är ju ändå meningen med dofterna borta.
    Har inte köpt ngn bärsele eller bärsjal ännu så det är ingenting jag kommer ta med mig. Jag tänkte köpa bärsele om jag märker att behovet finns när bebis kommit. Hade bärsele med dem andra två men det var ytterst lite den blev använd så därför väljer jag att vänta denna ggn.
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-24 17:42:55 följande:

Jag har för övrigt köpt en jättefin skötbädd på jollyrooms stora rea idag. Färg och form, grå med moln. Känns som om jag gjort en fynd.

Alltid roligt med fynd, hihi. Surfar på jollyroom hela tiden för dem har sååå mkt fint. Men jag får nog sätta lite köpstopp för mig nu gällande bebisgrejer. Får prioritera lite annat nu inför julen.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-11-24 18:52:22 följande:
    Hade det bara varit jag och sambon hemma så hade jag valt åka hem tidigt. Men med tre barn, varav det minsta är så litet att han inte kommer att förstå så tror jag att jag gör bäst i att försöka ta hand om bebis och vila denna gången på BB. Främsta orsaken är att sist kom farmor och hela den tjocka familjen och satt helt oförståendes i flera timmar hemma hos oss samma dag han föddes och framförallt svärmor förstår inte mig om jag säger nej. Jag vill undvika den situationen igen, tänker bara låta mina barn komma förbi på sjukhuset. Det värsta är bara att farmor även jobbar på sjukhuset, men förhoppningsvis får hon inte komma in på avdelningen. Hade det bara gällt en snabbtitt så hade det kanske gått bra, men hon är mer än så och skulle jag be henne gå för att få vara själv så skulle hon på en gång göra värsta scenen, tycka synd om sig själv och förstora upp allt som bara den. Hon kan börja gråta om jag säger att jag inte hinner prata med henne på telefon bara för att hon tar allt så personligt :) så får se hur hon reagerar när jag drar mig undan denna gången... Lite nervöst, men nu tänker jag prioritera mig själv och barnet!
    Oj herregud vilken jobbig svärmor (förlåt, så får man inte säga om andra) men jag förstår att du väljer att stanna på bb så länge det går. Det hade jag också gjort. Mina svärföräldrar är väldigt förstående och omtänksamma, hade inte kunnat ha en bättre relation till dem. Dem skulle aldrig komma och hälsa på om vi inte själva sagt att det är ok och dem skulle aldrig stanna så länge första ggn.
    Så jag förstår dig verkligen, kan vara skönt att få vara kvar och bara rå om sig själv och bebis första dagarna och ladda upp batterierna lite inför hemkomsten.

För mig skulle det kännas jättekonstigt om dem skulle säga att jag får åka hem efter några timmar, då det aldrig hänt tidigare.
  • WiMe06
    CarolinaH skrev 2015-11-24 23:17:48 följande:
    Jodå det gick bra. De misstänkte först havandeskapsförgiftning.
    Blev kopplad till CTG i 30 min. Somnade nästan av de harmoniska hjärtljuden. Här läkaren jag träffade läste igenom min journal och fick höra hur bebis låg på tillväxt UL förra veckan fick hon nästan en chock över att jag inte åkt in akut. Vid rul i v18 låg bebis nästan på tvären. Det visade sig att den legat kvar så sedan dess och typ "fastnat" allt eftersom den växt. Och nu pressat och kämpat för att vända sig. Därav den extrema smärtan och andnöd. Men nu har den vänt sig i kronbjudning så fint så. Det bekräftades även med ett UL i dag. Så nu kan jag åter igen andas och förhoppningsvis få sova ordentligt.
    De hälsade mig en trevlig jul och välkommen åter efter nyår.
    Oj, vilken händelse. Vilken tur att du sa till din bm nu så du fick komma in och vad bra att bebis lyckats vända på sig med nu. Verkar som du blev bra omhändertagen
  • WiMe06

Vad roligt med så mkt aktivitet här i tråden. 3 sidor att läsa ikapp nu när jag kom hem.

Angående babyskydd och bilbarnstolar så har vi köpt ett begagnat britax babyskydd med bas utav några vi litar på. Min tanke var att ha det i mitten bak mellan barnens besafe Isofix bältesstolar men inser att det inte kommer att gå. Äldsta sonen kommer få flytta över på en bilkudde när bebis kommer och yngsta sonen får behålla sin bältesstol ett tag till.
    Vi använde babyskyddet 8 månader ungefär sen bytte vi till bakåtvänd bilstol.

Vi har haft besafe och maxi cosi och vill nog gärna ha en besafe till detta barnet med. Den stolen var helt fantastiskt, kostar en del om man vill ha med Isofix men jollyroom brukar ha lite rea på dem ibland, vi har även haft en acta graco till första sonen men det var den sämsta stol vi någonsin haft. Maxi cosin var också väldigt bra och vi var väldigt nöjda med den med men nackdelen med den är att den går att ha först från 9 kg.

• WiMe06
    kindofnothing skrev 2015-11-25 12:04:50 följande:

Tredje ommätningen idag, sf är fortfarande 26 så får göra tul imon. Känns jättejobbigt just nu även om rörelserna o hjärtslagen inte tyder på något fel. Kan någon beskriva hur det går till? Min bm har ingen koll... ska INTE ha henne nästa barn!

Förstår hur du känner när det inte växer. Hoppas att allting går bra imorgon. Skönt att du äntligen får ett tul.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)