• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • MeEmmA
    FrökenBlå skrev 2016-01-07 13:13:47 följande:
    Ja man ska väl helst ligga helt plant, iallafall tills värkarna kommer och bebisen kommer längre ner. Var det första barnet?
    Fast jag hade värkar och var helt öppen, bara att bebis inte kom ner, var mitt tredje. Med 1:a och 2;a barnet har de tagit hål på hinnorna, men dom har inte heller kommit ner ordentligt utan hjälp. Tagit längre tid med krystvärkarna för mig än själva öppningsskedet.
  • FrökenBlå
    qatteriin skrev 2016-01-07 13:30:52 följande:
    Min kompis fick nog ambulans för att det var typ två timmars bilfärd till förlossningen. Puh! Ja fina vägar får man definitivt hoppas på, om man har en bit att åka!

Äsch då, då föll den teorin, haha! Men vi får hoppas det snabbar på sig litegrann för oss den här gången iaf.
    Jaha okej! Ja får hoppas på att allt klaffar när man väl ska iväg..!
    Haha ja, lite fortare får det väldigt gärna gå!! ;)
  • FrökenBlå
    MeEmmA skrev 2016-01-07 13:31:31 följande:
    Fast jag hade värkar och var helt öppen, bara att bebis inte kom ner, var mitt tredje. Med 1:a och 2;a barnet har de tagit hål på hinnorna, men dom har inte heller kommit ner ordentligt utan hjälp. Tagit längre tid med krystvärkarna för mig än själva öppningsskedet.
    Jaha okej! Trodde att vattnet gick ganska fort iom att värkarna började, men så behöver det ju tydligen inte va då! Aj, det låter jobbigt med en så lång krystningsfas!!
  • minahjärtan0609
    qatteriin skrev 2016-01-07 12:20:50 följande:

Ja om de inte "lyckas" få honom att inte sova så ska jag diskutera det lite närmre med dem faktiskt, vet att de har sån läsevila på andra ställen... de har inga mysiga (eller omysiga) soffor tyvärr men nåt måste de ju ha. Det är en avdelning där barnen är från tre till 5 år så han lär ju knappast vara den enda som inte behöver sova. Redan i början när han slutade sova hemma och vi diskuterade hur det skulle vara där så var de osugna på att väcka honom innan han vaknade själv och nu har han sovit 1-2 timmar när han sovit där, men hopplös att lägga blir han ju redan efter en kvart... Samtidigt vill jag inte vara en sån där jobbig förälder som inte har respekt eller förståelse för barnets situation på förskolan, så det är skönt att höra om dina erfarenheter!

Jag tycker absolut att du ska vara en " jobbig" förälder. Det är deras jobb att lösa det. Det bästa måste väl ändå vara att han sover bra på natten. Jag kommer ihåg den där övergången från att sova och inte sova och minns att det var en jobbig tid. Dock tror jag att mina var max tre när de slutade sova men man glömmer fort.
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-07 14:00:06 följande:

Jag tycker absolut att du ska vara en " jobbig" förälder. Det är deras jobb att lösa det. Det bästa måste väl ändå vara att han sover bra på natten. Jag kommer ihåg den där övergången från att sova och inte sova och minns att det var en jobbig tid. Dock tror jag att mina var max tre när de slutade sova men man glömmer fort.

Ja, det luriga har ju varit att han inte sovit middag hemma på1,5 år och ändå sovit på förskolan, så det har blivit en oerhört ojämn dygnsrytm beroende på om han varit ledig eller ej och det har varit påfrestande för oss allihop. Han har somnat vid 20:30 efter protester och vaknat vid 5-5:30 liksom! Eller slocknat som ett ljus innan 20 och vaknat vid 7-8 om vi varit lediga ett tag. Så jag tror egentligen han hade klarat att sluta sova på förskolan för bra länge sen... Ja vi får se hur det gått idag men en sak är säker, när han börjar gå 15 timmar så SKA han inte sova!
  • elinville
    FrökenBlå skrev 2016-01-07 12:27:58 följande:

BF+1 idag och förhoppningsvis sista MVC-kontrollen. Järndroppet hade gjort susen så nu låg Hb:t på 110 :) Däremot ligger bebisen fortfarande högt upp och är fullt rörlig, så startar förlossning med vattenavgång denna gången med skulle vi visst skynda oss in och jag skulle ta det väldigt lugnt och ligga ner tills barnvakten kom. Nån som varit med om det tidigare eller är i liknade situation? Bm skrattade lite åt min enorma mage, SF 42, men det beror ju på att bebis ligger så högt upp..

Min bebis ligger också högt o rörligt (38+3) och har fått samma instruktioner. Det som kan hända är att det finns en liiiten risk för att navelsträngen hinner spolas förbi huvudet så att den kläms mellan huvudet och då måste ju bebisen ut på en gång. Den risken är ju störst vid tvärläge men eftersom det finns en risk ska man skynda sig in, gärna liggande.
  • elinville
    qatteriin skrev 2016-01-07 12:58:26 följande:
    Inte jag men en kompis (fast hennes vatten gick prematurt). Hon fick ligga ner och åka ambulans, de hade långt in till förlossningen. De fick det förklarat som så att bebis annars kan klämma navelsträngen när hen åker ner i bäckeningången, om hen inte är fixerad. Till mig har bm inte sagt nåt om det och jag tror bebis fortfarande var ruckbar när vi var där förra veckan, men hon låg hemskt långt ner så det kan ha varit därför.
    Ruckbar är inte detsamma som rörlig, vid ruckbar är huvudet i bäckenet men inte tillräckligt långt ner för att ha fixerat sig där, mkt vanligt vid andra barnet och då fixerar sig barnet ibland inte förrän under förlossningen.
    Vid rörlig ligger huvudet ovanför bäckenet (dvs högt) och kan då flytta huvudet från bäckeningången (eller var det kallas) och hamna på tvären eller diagonalen, och det är då navelsträngen kan smita förbi huvudet vid vattenavgång.
  • Hame
    qatteriin skrev 2016-01-07 12:55:46 följande:
    Wooooow vilken grej!! Så vill man ju inte ha det!! Vilken chock, men vilken historia att berätta för barnet sen... :-P

Jag hoppas det blir liknande förlopp som sist, ja förutom att det tog så lång tid då. Jag skulle vilja ha ett splash den här gången och inte bara sipprande vatten. Då gick jag på toa på natten och det började rinna (på vägen till toan och i toan), men inget stort splash och förlossningen trodde inte det var vattnet när jag ringde in, men de såg det på undersökningen. Men jag funderar på om det är därför det tog så lång tid, för att det bara sipprade.
    För mig var det splash Glad Som om någon tagit en hink med fem liter och bara hällt ut på golvet. Förlossningen var inte riktigt säker när jag ringde in och sa det heller, de sa typ "jaja, kom in du så får vi se". Det kändes ganska komiskt eftersom det var så mycket! Jag tänkte att om det INTE var vattnet då borde jag nog söka vård på någon annan avdelning för jag tappade precis fem liter oidentifierad vätska Obestämd
  • qatteriin
    elinville skrev 2016-01-07 14:37:25 följande:

Ruckbar är inte detsamma som rörlig, vid ruckbar är huvudet i bäckenet men inte tillräckligt långt ner för att ha fixerat sig där, mkt vanligt vid andra barnet och då fixerar sig barnet ibland inte förrän under förlossningen.

Vid rörlig ligger huvudet ovanför bäckenet (dvs högt) och kan då flytta huvudet från bäckeningången (eller var det kallas) och hamna på tvären eller diagonalen, och det är då navelsträngen kan smita förbi huvudet vid vattenavgång.

Jag vet skillnaden. :) Men har ändå hört att det är vid fixerat det är "lugnt", även om bebis enligt vissa kan "ofixera" sig igen...
  • qatteriin
    Hame skrev 2016-01-07 14:46:33 följande:

För mig var det splash  Som om någon tagit en hink med fem liter och bara hällt ut på golvet. Förlossningen var inte riktigt säker när jag ringde in och sa det heller, de sa typ "jaja, kom in du så får vi se". Det kändes ganska komiskt eftersom det var så mycket! Jag tänkte att om det INTE var vattnet då borde jag nog söka vård på någon annan avdelning för jag tappade precis fem liter oidentifierad vätska 

Hahhahaha underbar reaktion! De måste vara rätt blasé på folk som ringer om vattenavgång om de inte riktigt tror att splash är vattenavgång!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)