• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06

Quatterin - haha, ja, jag vet inte hur man ska lyckas hålla bf, haha. Jag har ju aldrig ens kommit i närheten utav bf.
    Hur är känslan egentligen när man närmar sig bf eller för den delen går över? Måste ju va en pärs, man måste ju typ leta tecken hela tiden?!

• Mallis87

Precis varit hos bm, sista gången får jag hoppas! Bf den 15e. Bebisen låg låååångt ner, så hon sa att vi borde ha planen klar för var storasyster ska när det är dags, och inte sitta hemma o rulla tummarna för det kan gå fort. Såå spännande! Min mamma och sambons föräldrar har blivit informerade om att de kan bli ringda mitt i natten och behöva komma hit. Drar det igång när dottern sover får någon av dem komma hit. Drar det igång på morgon/dagtid kommer nog min mamma och hämtar henne och tar henne med sig hem. Den planen funkar fram till söndag, sen jobbar min mamma och det blir svårare... Dottern har aldrig varit hos svärföräldrarna själv/sovit över, så drar det igång dagtid nästa vecka ber vi nog svärisarna vara här hemma med dottern. Hon börjar på förskola igen tis-tors nästa vecka efter julledigheten, mellan 9-14, så skulle det dra igång de dagarna blir hon nog lämnad på förskolan av odd och sedan hämtad av någon på eftermiddagen. Gäller att ha många planer! :)

Tanken är sen att sambon åker hem till dottern typ efter att bebisen är född. Sist sov han inte över på bb och tycker att denna gång är det bättre han kan pka hem och vara med dottern istället.

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-07 10:22:47 följande:

Gillar inte sonden heller, man är så rädd för att hon ska slita ut den eller att man själv råkar trassla in sig i den på ngt konstigt sätt.

Och jag är på helspänn varje gång jag ska mata henne för att den ska ligga fel i magen eller att man sprutar för fort och liknande.

Klart -20 är KALLT, dem kan ju vara ute kortare stunder kan man tycka, och man märker väl lite om barnen far illa av att det är jättekallt eller sådär. Det kanske är dem vuxna som inte vill ut, hihi ;-P

här hade vi -10 igår men barnen var till backen 4 ggr. Idag var det nere på -3. Funderar själv på att ta en kort promenad idag med lilla snorpan. Har bara varit till soptunnan och postlådan typ sedan vi kom hem.

Haha ah jag tror inte pedagogerna var så sugna på att gå ut, men tusan, det var ju inte jag heller så jag borde väl inte säga nåt! Min rädsla är väl bara att jag ska få hem en överaktiv unge sen... Jag bad dem nu att han inte ska sova middag, han slutade sova middag hemma sommaren 2014 men på förskolan har de insisterat vilket lett till sena kvällar och väldigt tidiga morgnar... Nu på lovet har han ibland sovit till åtta och det har ju varit ljuvligt! Han behöver ju inte sova, han är ju nästa fyra! Så vi får väl se, reaktionen var "ja vi får väl försöka, då får man ligga och vila och titta i taket istället", eeeh ja för då somnar man ju inte av uttråkning eller så... Ok när han gick 7-16:30 att han behövde sova en stund men inte när han går 9-15:30! :-P
    WiMe06 skrev 2016-01-07 10:31:14 följande:

Quatterin - haha, ja, jag vet inte hur man ska lyckas hålla bf, haha. Jag har ju aldrig ens kommit i närheten utav bf.

Hur är känslan egentligen när man närmar sig bf eller för den delen går över? Måste ju va en pärs, man måste ju typ leta tecken hela tiden?!

Haha ja gud vet! Jag letade faktiskt aldrig tecken med sonen och gör inte det nu heller, men det är nog bara för att jag är så övertygad om att det kommer starta med vattenavgång utan några egentliga symtom dessförinnan. Det är rätt skönt att ha den inställningen, även om risken finns då att jag inte fattar vad som händer, om det INTE startar på det sättet! Haha!
  • Hame
    WiMe06 skrev 2016-01-07 10:05:30 följande:
    Skönt att lämningen gick bra

Packa en husvagn full med grejer för en veckas semester, det satte igång min förra förlossning, haha
    Då ska jag bara skaffa en husvagn först Tungan ute
    mitthemligajag skrev 2016-01-07 10:06:52 följande:
    Vad skönt att det gick bra med både läggning och schema :)

Hehe sist så bowlade vi samma dag som hon föddes, det var ju SÅÅÅÅKLART därför hon föddes ;) haha! Annars provade jag allt som jag skrev för ngn dag sedan, mirakeldryck, färdknäppande, springa i trappor, springa i spåret, ngn slags egen hinnsvepning, hallonbladste och annanas, fick massage på alla möjliga punkter på fotknölen, ryggslutet pch tummen, you name it men på bf + 5 kom hon haha... Denna gång utsätter jag mig inte för varken mirakeldryck eller "påtvingat" sex pga av förlossning, de spelar nog ingen roll :(
    Haha, ska jag göra alla de sakerna hinner det nog bli onsdag och igångsättning, men man ska ju börja någonstans Flört
  • Hame
    qatteriin skrev 2016-01-07 10:15:31 följande:
    Jag tror det är enklare att byta bil än flytta stolen, haha, men ärligt har jag aldrig flyttat den så jag vet inte! Men vi har köpt vår bil av dem så de är iaf vana vid den om vi skulle byta. Ja det är nog roligare för honom att vara hos dem isf. Mindre hattigt också. De är inställda på att komma hit och sova över om det är så, det är skönt iaf. Men de bor en halvtimme bort åt fel håll så det är ju skönast om de kommer hit istället för att maken ska lämna mig och köra dit med sonen vilket skulle ta en timme, det är nog inte heller några problem för dem. Om man ändå hade ett hum om hur lång tid det kommer ta! Men min gissning är ju att det startar med vattenavgång den här gången med och då vill de väl ha in oss på kontroll, så får vi säkert åka hem igen. Det var den där åka-hem-grejen jag hade glömt, hehe.
    Min förra förlossning gick snabbt, vattnet gick och vi åkte dit på kontroll. Sedan sa de att vi kunde åka hem men det hann vi aldrig som tur var och 4 timmar efter första värken var han född. Så mig kommer de nog inte att skicka hem haha Flört Vår bm har sagt att skulle vattnet gå borde min man inte åka fram och tillbaka utan då får de komma hit snabbast möjliga. Börjar det med värkar kommer vi skjutsa till barnvakterna så fort vi inser att det är på gång.

Har lite dåligt samvete för att det kan leda till att sonen för vara hos barnvakterna lite extra länge, eller att vi kanske lämnar honom och sedan inser att det var falskt alarm. Men så får det bli, hellre än att föda hemma. Antagligen blir han bara storebror en gång i livet och då får vi ta att det kanske blir lite stökigt.  
  • qatteriin
    Hame skrev 2016-01-07 11:29:34 följande:

Min förra förlossning gick snabbt, vattnet gick och vi åkte dit på kontroll. Sedan sa de att vi kunde åka hem men det hann vi aldrig som tur var och 4 timmar efter första värken var han född. Så mig kommer de nog inte att skicka hem haha  Vår bm har sagt att skulle vattnet gå borde min man inte åka fram och tillbaka utan då får de komma hit snabbast möjliga. Börjar det med värkar kommer vi skjutsa till barnvakterna så fort vi inser att det är på gång.

Har lite dåligt samvete för att det kan leda till att sonen för vara hos barnvakterna lite extra länge, eller att vi kanske lämnar honom och sedan inser att det var falskt alarm. Men så får det bli, hellre än att föda hemma. Antagligen blir han bara storebror en gång i livet och då får vi ta att det kanske blir lite stökigt.  

Ja definitivt hellre lite längre hos barnvakt! Hade en kompis som hade snabba förlossningar, tredje barnet hade de kommit överens om att hon definitivt inte skulle bli hemskickad, det blev hon ändå och födde på vardagsrumsgolvet... Allt gick bra, men vilken chock! För mig tog det 32 timmar från vattnet gick tills han var ute. Jag hoppas jundet går fortare den här gången men tänker att det minst kommer ta 12 timmar iaf, antagligen mer.
  • minahjärtan0609
    qatteriin skrev 2016-01-07 11:04:19 följande:

Haha ah jag tror inte pedagogerna var så sugna på att gå ut, men tusan, det var ju inte jag heller så jag borde väl inte säga nåt! Min rädsla är väl bara att jag ska få hem en överaktiv unge sen... Jag bad dem nu att han inte ska sova middag, han slutade sova middag hemma sommaren 2014 men på förskolan har de insisterat vilket lett till sena kvällar och väldigt tidiga morgnar... Nu på lovet har han ibland sovit till åtta och det har ju varit ljuvligt! Han behöver ju inte sova, han är ju nästa fyra! Så vi får väl se, reaktionen var "ja vi får väl försöka, då får man ligga och vila och titta i taket istället", eeeh ja för då somnar man ju inte av uttråkning eller så... Ok när han gick 7-16:30 att han behövde sova en stund men inte när han går 9-15:30! :-PHaha ja gud vet! Jag letade faktiskt aldrig tecken med sonen och gör inte det nu heller, men det är nog bara för att jag är så övertygad om att det kommer starta med vattenavgång utan några egentliga symtom dessförinnan. Det är rätt skönt att ha den inställningen, även om risken finns då att jag inte fattar vad som händer, om det INTE startar på det sättet! Haha!

Ge pedagogerna som förslag att de kan ha en vaken vila med sagoläsning i en mysig soffa med de barn som inte ska sova. Helt onödigt att lägga barn på madrasser som inte ska sova. Det har jag inte varit med om med mina barn, inte heller där jag jobbat. 4 åringar behöver ju i regel inte sova middag...
  • minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2016-01-07 10:01:47 följande:

Det är väl så, och konstigt hade väl varit om dem inte reagerade på ngt sätt. Dottern drog ut en del av sonden igår kväll så jag tog hjälp av sönerna att hjälpa mig få dit den igen, och i nån veva tidigare när dem frågat 100 000 ggr om dem får hålla har jag väl lite klumpt sagt att ni kommer hinna hålla henne och tröttna på henne också. Så yngsta sonen sa "du mamma, du sa ju att vi skulle hinna tröttna på lillasyster, jag börjar nog tröttna på henne nu". Men han sa det med sådan kärlek i rösten

Dem försöker verkligen sitt innersta med henne och säger godnatt och nu när dem gick till pulkabacken var dem så noga att säga hej då.

Gulligt av dem! Kärleken växer nog fram, de kommer säkert att avguda sin lillasyster när hon blir lite mer en person som de kan leka och busa med.
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-07 12:09:41 följande:

Ge pedagogerna som förslag att de kan ha en vaken vila med sagoläsning i en mysig soffa med de barn som inte ska sova. Helt onödigt att lägga barn på madrasser som inte ska sova. Det har jag inte varit med om med mina barn, inte heller där jag jobbat. 4 åringar behöver ju i regel inte sova middag...

Ja om de inte "lyckas" få honom att inte sova så ska jag diskutera det lite närmre med dem faktiskt, vet att de har sån läsevila på andra ställen... de har inga mysiga (eller omysiga) soffor tyvärr men nåt måste de ju ha. Det är en avdelning där barnen är från tre till 5 år så han lär ju knappast vara den enda som inte behöver sova. Redan i början när han slutade sova hemma och vi diskuterade hur det skulle vara där så var de osugna på att väcka honom innan han vaknade själv och nu har han sovit 1-2 timmar när han sovit där, men hopplös att lägga blir han ju redan efter en kvart... Samtidigt vill jag inte vara en sån där jobbig förälder som inte har respekt eller förståelse för barnets situation på förskolan, så det är skönt att höra om dina erfarenheter!
  • Hame
    qatteriin skrev 2016-01-07 12:08:03 följande:
    Ja definitivt hellre lite längre hos barnvakt! Hade en kompis som hade snabba förlossningar, tredje barnet hade de kommit överens om att hon definitivt inte skulle bli hemskickad, det blev hon ändå och födde på vardagsrumsgolvet... Allt gick bra, men vilken chock! För mig tog det 32 timmar från vattnet gick tills han var ute. Jag hoppas jundet går fortare den här gången men tänker att det minst kommer ta 12 timmar iaf, antagligen mer.
    Usch och fy, det vill man ju inte! En kollega fick sitt andra barn i baksätet på bilen på förlossningens parkering. Hennes man ringde förlossningen så en barnmorska kom och mötte dem, men hon hade själv inte fattat hur nära det var. Barnmorskan slet upp dörren så fort de stannade och ropade "Jag tar!" och kollegan tänkte bara "vadå? vad tar du?" men det var barnet som flög ut Förvånad

Började din förra med vattnet? Till mig har de sagt att det är troligt med ett liknande förlopp om det börjar på samma sätt som sist, men om det inte gör det kan det bli helt annorlunda. Så för mig gissar de att går vattnet går det snabbt, men börjar det med värkar kan det bli hur som helst.. 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)