• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Hame
    qatteriin skrev 2016-01-07 09:44:21 följande:

Hm. Började fundera igår på hur vi ska göra rent praktiskt med sonen när förlossningen kommer igång. Trots att det diskuterats här så mycket, haha! Jag har ju tänkt att det är skönast för honom att vara hemma här och att mormor och morfar passar honom här, särskilt eftersom mina föräldrar inte har nån bilstol så de kan inte köra honom. Men sen kom jag på att såklart ska inte han behöva se mig i värkar mer än nödvändigt och jag kommer inte kunna slappna av med honom hemma, så om det tar tid som sist så är det ju bättre för honom att vara hos mormor och morfar eller iaf vara iväg och göra nåt roligt... Aaah! Samtidigt vill jag att vi kommer hem med bebis till honom och inte att han kommer som nån sorts besökare när bebis hunnit före hem. Jaja, det löser sig väl, men hade varit enklare om mina föräldrar haft en bilstol. Ska snacka med dem, kanske kan vi byta bil när det gäller, om maken åker ut med sonen eller mina föräldrar kommer hit och hämtar honom. Eller om nån av mina föräldrar skjutsar in oss. Babyskyddet är ju mycket lättare att flytta mellan bilar. Men jag packar ingen väska till honom för SÅ bråttom in kommer vi inte ha, det tar ju knappt 10 minuter att köra.

Vi tänker att maken kör iväg med sonen till mina föräldrar. Jag tänker också att han inte ska se mig ha ont och att jag ska slippa oroa mig för honom där och då. Sedan har de bilstol så det är inget problem för dem att köra tillbaka till oss om de skulle vilja det. Är er bilstol svår att flytta? Annars kan ju maken flytta över den till deras bil när han lämnar sonen? 

Skulle det dra igång på natten har vi bestämt att de kommer hit så sonen får sova vidare. Han är så van vid dem att han inte blir ledsen av att vakna och upptäcka att han har barnvakt, han blir nog snarare glad haha Tungan ute
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-07 09:37:42 följande:
    Det är nog att räkna med att det blir en reaktion även från större barn. De har ju fått en ny människa i sitt liv. Det får ta lite tid för dem att vänja sig både vid henne och vid omställningen. Jag tror att äldre barn oroar sig mycket för sina mammor med. Min son har varit låg några dagar och till slut fick jag ur honom det han tänkte på och det var att han var rädd att jag ska dö när jag föder barn. Han hade sett det på nyheterna ( kommer ihåg att det visades) och tänkt på det i flera veckor. Min dotter som visserligen är fullproppad med pubertetshormoner, gråter för allt! Så jag räknar med att vi även här kommer få reaktioner när bebis anlänt.
    Det är väl så, och konstigt hade väl varit om dem inte reagerade på ngt sätt. Dottern drog ut en del av sonden igår kväll så jag tog hjälp av sönerna att hjälpa mig få dit den igen, och i nån veva tidigare när dem frågat 100 000 ggr om dem får hålla har jag väl lite klumpt sagt att ni kommer hinna hålla henne och tröttna på henne också. Så yngsta sonen sa "du mamma, du sa ju att vi skulle hinna tröttna på lillasyster, jag börjar nog tröttna på henne nu". Men han sa det med sådan kärlek i rösten
    Dem försöker verkligen sitt innersta med henne och säger godnatt och nu när dem gick till pulkabacken var dem så noga att säga hej då.
  • WiMe06
    Hame skrev 2016-01-07 09:45:05 följande:

Nu har jag lämnat stora på dagis och det gick mycket bättre än väntat, hurra Glad Lite tårar här hemma när det gick upp för honom att vi faktiskt skulle gå iväg, men lite kramar och att gosefilten fick följa med gjorde susen. Väl där var han jätteglad och berättade ingående om vad han fått av tomten för fröken.

Frågade om hans schema fram till bebisen kommer, vilket ju är max onsdag och de sa att det inte spelade dem någon roll. För deras skull hade han fått gå heltid men jag tycker att 9-15 blir lagom så kan vi mysa lite här hemma på morgonen. 

Nu är jag så j-kl trött på det här och vill verkligen inte bli igångsatt! På 1177 och liknande står det ju att det inte går att skynda fram förlossningen, bebisen kommer när den kommer. Men vad finns det för knep? Hallonbladste skriver många om, finns det på typ ica eller bara i specialaffärer? Hålla igång borde ju på sätt och vis "hjälpa", det måste ju bli större tryck nedåt av att stå och gå? Ska börja med att städa ut julen och sedan åka och handla Tungan ute

Skönt att lämningen gick bra

Packa en husvagn full med grejer för en veckas semester, det satte igång min förra förlossning, haha
  • mitthemligajag
    Hame skrev 2016-01-07 09:45:05 följande:

Nu har jag lämnat stora på dagis och det gick mycket bättre än väntat, hurra Glad Lite tårar här hemma när det gick upp för honom att vi faktiskt skulle gå iväg, men lite kramar och att gosefilten fick följa med gjorde susen. Väl där var han jätteglad och berättade ingående om vad han fått av tomten för fröken.

Frågade om hans schema fram till bebisen kommer, vilket ju är max onsdag och de sa att det inte spelade dem någon roll. För deras skull hade han fått gå heltid men jag tycker att 9-15 blir lagom så kan vi mysa lite här hemma på morgonen. 

Nu är jag så j-kl trött på det här och vill verkligen inte bli igångsatt! På 1177 och liknande står det ju att det inte går att skynda fram förlossningen, bebisen kommer när den kommer. Men vad finns det för knep? Hallonbladste skriver många om, finns det på typ ica eller bara i specialaffärer? Hålla igång borde ju på sätt och vis "hjälpa", det måste ju bli större tryck nedåt av att stå och gå? Ska börja med att städa ut julen och sedan åka och handla Tungan ute

Vad skönt att det gick bra med både läggning och schema :)

Hehe sist så bowlade vi samma dag som hon föddes, det var ju SÅÅÅÅKLART därför hon föddes ;) haha! Annars provade jag allt som jag skrev för ngn dag sedan, mirakeldryck, färdknäppande, springa i trappor, springa i spåret, ngn slags egen hinnsvepning, hallonbladste och annanas, fick massage på alla möjliga punkter på fotknölen, ryggslutet pch tummen, you name it men på bf + 5 kom hon haha... Denna gång utsätter jag mig inte för varken mirakeldryck eller "påtvingat" sex pga av förlossning, de spelar nog ingen roll :(
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-07 09:53:29 följande:

Åh, varm choklad. Mmm, kanske skulle göra mig en kopp jag med. Barnen har gått till pulkabacken så jag sitter i soffan med min frukost och en härlig brasa. Jag är lite gladare idag för tösen har gått upp mer än förväntat i vikt. Sköterskan hade varit nöjd om hon vägde 2300, nu vägde hon 2390, så pumpningen och hennes kämpande har verkligen gett resultat. Känns såå skönt. Sköterskan tyckte hon såg så välmående och pigg ut. Hon drog ut en del av sonden igår kväll så har varit lite orolig för den men vi lyckades få den på plats igen.

Nej, det är klart du inte ska behöva ta dina föräldradagar om bebis inte kommit, men det borde ju egentligen bara vara att ringa läkaren och säga att han får fortsätta sjukskriva dig tills bebis kommit, men nu ska du ju hålla bf ;-P

Åh, härliga nyheter med vikten!! Gryyyymt!! Jag hade tyckt det vore så läskigt med sond, men man vänjer sig kanske. Jag är bara så ovan vid allt sånt där sjukhusigt! Gött för killarna att gå till pulkabacken, de skulle inte ens gå ut med förskolan idag för de tyckte det var för kallt... Ja det var -20 i morse men nu är ju solen uppe! Jag vill inte ha hem en rastlös unge som tittat på musik på datorn hela dagen... Jag tycker de har lite för mycket skärmar på förskolan men så mycket som vi tar till det så känns det inte som jag kan klaga riktigt heller.

Ja nu ska jag hålla bf, haha! Undrar hur tusan jag ska lyckas? Haha!
  • qatteriin
    Hame skrev 2016-01-07 09:53:52 följande:

Vi tänker att maken kör iväg med sonen till mina föräldrar. Jag tänker också att han inte ska se mig ha ont och att jag ska slippa oroa mig för honom där och då. Sedan har de bilstol så det är inget problem för dem att köra tillbaka till oss om de skulle vilja det. Är er bilstol svår att flytta? Annars kan ju maken flytta över den till deras bil när han lämnar sonen? 

Skulle det dra igång på natten har vi bestämt att de kommer hit så sonen får sova vidare. Han är så van vid dem att han inte blir ledsen av att vakna och upptäcka att han har barnvakt, han blir nog snarare glad haha 

Jag tror det är enklare att byta bil än flytta stolen, haha, men ärligt har jag aldrig flyttat den så jag vet inte! Men vi har köpt vår bil av dem så de är iaf vana vid den om vi skulle byta. Ja det är nog roligare för honom att vara hos dem isf. Mindre hattigt också. De är inställda på att komma hit och sova över om det är så, det är skönt iaf. Men de bor en halvtimme bort åt fel håll så det är ju skönast om de kommer hit istället för att maken ska lämna mig och köra dit med sonen vilket skulle ta en timme, det är nog inte heller några problem för dem. Om man ändå hade ett hum om hur lång tid det kommer ta! Men min gissning är ju att det startar med vattenavgång den här gången med och då vill de väl ha in oss på kontroll, så får vi säkert åka hem igen. Det var den där åka-hem-grejen jag hade glömt, hehe.
  • Förstaförsökaren26
    WiMe06 skrev 2016-01-07 09:14:53 följande:
    Tyvärr kan han nog inte det, men jag hoppas det ska gå bra iallafall. Vi testar och känner jag att jag måste ha honom hemma så får vi ta en diskussion med hans chef då. Men det verkar som han slipper åka iväg på jobb iallafall så han kommer hem varje dag
    Va skönt om han iallafall kan få komma hem på kvällen! Tycker nästan att den andra föräldern borde få en månad i dagar vid födseln av barnet/barnen! Visst man kan ta föräldradagar fast dom vill man ju gärna spara på!
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-07 10:08:35 följande:
    Åh, härliga nyheter med vikten!! Gryyyymt!! Jag hade tyckt det vore så läskigt med sond, men man vänjer sig kanske. Jag är bara så ovan vid allt sånt där sjukhusigt! Gött för killarna att gå till pulkabacken, de skulle inte ens gå ut med förskolan idag för de tyckte det var för kallt... Ja det var -20 i morse men nu är ju solen uppe! Jag vill inte ha hem en rastlös unge som tittat på musik på datorn hela dagen... Jag tycker de har lite för mycket skärmar på förskolan men så mycket som vi tar till det så känns det inte som jag kan klaga riktigt heller.

Ja nu ska jag hålla bf, haha! Undrar hur tusan jag ska lyckas? Haha!
    Gillar inte sonden heller, man är så rädd för att hon ska slita ut den eller att man själv råkar trassla in sig i den på ngt konstigt sätt.
    Och jag är på helspänn varje gång jag ska mata henne för att den ska ligga fel i magen eller att man sprutar för fort och liknande.

Klart -20 är KALLT, dem kan ju vara ute kortare stunder kan man tycka, och man märker väl lite om barnen far illa av att det är jättekallt eller sådär. Det kanske är dem vuxna som inte vill ut, hihi ;-P
    här hade vi -10 igår men barnen var till backen 4 ggr. Idag var det nere på -3. Funderar själv på att ta en kort promenad idag med lilla snorpan. Har bara varit till soptunnan och postlådan typ sedan vi kom hem.
  • Förstaförsökaren26
    WiMe06 skrev 2016-01-07 09:43:13 följande:
    Vad jobbigt när dem puschar på så med. Men vi håller tummarna att det blir en bra förlossning den här ggn
    Ja, jag kan tycka att sker det inget så är det ingen ide att fortsätta men men! Ja, nu hoppas jag på wn bättre å snabbare förlossning :)
  • WiMe06
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-07 10:19:48 följande:
    Va skönt om han iallafall kan få komma hem på kvällen! Tycker nästan att den andra föräldern borde få en månad i dagar vid födseln av barnet/barnen! Visst man kan ta föräldradagar fast dom vill man ju gärna spara på!
    Ja absolut vi är glada för det
    Ja, det skulle nog inte vara fel med en månad. Nu hade inte min man kunnat ta det iallafall. Han har sina 10 dagar kvar att ta ut för så länge vi är inskrivna på neo får man tillfällig föräldrapenning så man behöver inte röra sina dagar, men problemet är att mannen är den enda på sitt jobb som finns till den körningen dem har så det är det som ställer till det. Men vi hoppas det går bra annars får vi som sagt ta det utefter vad jag känner.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)