• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • FrökenBlå

BF+1 idag och förhoppningsvis sista MVC-kontrollen. Järndroppet hade gjort susen så nu låg Hb:t på 110 :) Däremot ligger bebisen fortfarande högt upp och är fullt rörlig, så startar förlossning med vattenavgång denna gången med skulle vi visst skynda oss in och jag skulle ta det väldigt lugnt och ligga ner tills barnvakten kom. Nån som varit med om det tidigare eller är i liknade situation? Bm skrattade lite åt min enorma mage, SF 42, men det beror ju på att bebis ligger så högt upp..

• MeEmmA
    FrökenBlå skrev 2016-01-07 12:27:58 följande:

BF+1 idag och förhoppningsvis sista MVC-kontrollen. Järndroppet hade gjort susen så nu låg Hb:t på 110 :) Däremot ligger bebisen fortfarande högt upp och är fullt rörlig, så startar förlossning med vattenavgång denna gången med skulle vi visst skynda oss in och jag skulle ta det väldigt lugnt och ligga ner tills barnvakten kom. Nån som varit med om det tidigare eller är i liknade situation? Bm skrattade lite åt min enorma mage, SF 42, men det beror ju på att bebis ligger så högt upp..

Vid min förra graviditet sprack vattnet inne på förlossningen i samband med värkar och min pojk var inte fixerad, så vattnet forsade verkligen ut och dom hade väldigt bråttom att lägga mig ner på en gång. När huvudet är fixerat så har jag förstått det som att då finns det vatten kvar hela tiden till bebis, därför måste man lägga sig ner när det inte är det för att det inte ska bli helt torrt.
  • qatteriin
    Hame skrev 2016-01-07 12:23:32 följande:

Usch och fy, det vill man ju inte! En kollega fick sitt andra barn i baksätet på bilen på förlossningens parkering. Hennes man ringde förlossningen så en barnmorska kom och mötte dem, men hon hade själv inte fattat hur nära det var. Barnmorskan slet upp dörren så fort de stannade och ropade "Jag tar!" och kollegan tänkte bara "vadå? vad tar du?" men det var barnet som flög ut 

Började din förra med vattnet? Till mig har de sagt att det är troligt med ett liknande förlopp om det börjar på samma sätt som sist, men om det inte gör det kan det bli helt annorlunda. Så för mig gissar de att går vattnet går det snabbt, men börjar det med värkar kan det bli hur som helst.. 

Wooooow vilken grej!! Så vill man ju inte ha det!! Vilken chock, men vilken historia att berätta för barnet sen... :-P

Jag hoppas det blir liknande förlopp som sist, ja förutom att det tog så lång tid då. Jag skulle vilja ha ett splash den här gången och inte bara sipprande vatten. Då gick jag på toa på natten och det började rinna (på vägen till toan och i toan), men inget stort splash och förlossningen trodde inte det var vattnet när jag ringde in, men de såg det på undersökningen. Men jag funderar på om det är därför det tog så lång tid, för att det bara sipprade.
  • qatteriin
    FrökenBlå skrev 2016-01-07 12:27:58 följande:

Inte jag men en kompis (fast hennes vatten gick prematurt). Hon fick ligga ner och åka ambulans, de hade långt in till förlossningen. De fick det förklarat som så att bebis annars kan klämma navelsträngen när hen åker ner i bäckeningången, om hen inte är fixerad. Till mig har bm inte sagt nåt om det och jag tror bebis fortfarande var ruckbar när vi var där förra veckan, men hon låg hemskt långt ner så det kan ha varit därför.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2016-01-07 00:01:56 följande:

Tack allihopa för alla värmande ord <3 Sitter just nu och bara försöker samla mig men tårarna bara sprutar för allt och ingenting.

Lider med er som måste kämpa på med krämper och overaller och trotsiga små barn. När jag hör er är jag ändå så tacksam att vår lille tjej är här. Hoppas verkligen ni får träffa era små sötingar snart.

Jag har minnen från alla mina tre barn att jag har suttit och gråtit o varit känslig ca en vecka efter förlossningen för egentligen ingenting. Har sett vänner som har gjort likadant och inte för så längesen kom det in en mamma på öppna förskolan med en liten knodd och storbölade :) så gråt ut och sen tar du nya tag så blir det bra tillslut! Kram
  • Förstaförsökaren26
    qatteriin skrev 2016-01-07 11:04:19 följande:
    Haha ah jag tror inte pedagogerna var så sugna på att gå ut, men tusan, det var ju inte jag heller så jag borde väl inte säga nåt! Min rädsla är väl bara att jag ska få hem en överaktiv unge sen... Jag bad dem nu att han inte ska sova middag, han slutade sova middag hemma sommaren 2014 men på förskolan har de insisterat vilket lett till sena kvällar och väldigt tidiga morgnar... Nu på lovet har han ibland sovit till åtta och det har ju varit ljuvligt! Han behöver ju inte sova, han är ju nästa fyra! Så vi får väl se, reaktionen var "ja vi får väl försöka, då får man ligga och vila och titta i taket istället", eeeh ja för då somnar man ju inte av uttråkning eller så... Ok när han gick 7-16:30 att han behövde sova en stund men inte när han går 9-15:30! :-P
    WiMe06 skrev 2016-01-07 10:31:14 följande:

Quatterin - haha, ja, jag vet inte hur man ska lyckas hålla bf, haha. Jag har ju aldrig ens kommit i närheten utav bf.

Hur är känslan egentligen när man närmar sig bf eller för den delen går över? Måste ju va en pärs, man måste ju typ leta tecken hela tiden?!

Haha ja gud vet! Jag letade faktiskt aldrig tecken med sonen och gör inte det nu heller, men det är nog bara för att jag är så övertygad om att det kommer starta med vattenavgång utan några egentliga symtom dessförinnan. Det är rätt skönt att ha den inställningen, även om risken finns då att jag inte fattar vad som händer, om det INTE startar på det sättet! Haha!
    Det tycker jag att du som förälder bör få bestämma. På mitt jobb har vi läsvila efter maten å då sätter vi oss i en soffa å läser lite böcker. Väldigt givande å barnen varvar ner utan att de just behöver sova!
  • FrökenBlå
    MeEmmA skrev 2016-01-07 12:50:57 följande:
    Vid min förra graviditet sprack vattnet inne på förlossningen i samband med värkar och min pojk var inte fixerad, så vattnet forsade verkligen ut och dom hade väldigt bråttom att lägga mig ner på en gång. När huvudet är fixerat så har jag förstått det som att då finns det vatten kvar hela tiden till bebis, därför måste man lägga sig ner när det inte är det för att det inte ska bli helt torrt.
    Ja man ska väl helst ligga helt plant, iallafall tills värkarna kommer och bebisen kommer längre ner. Var det första barnet?
  • FrökenBlå
    qatteriin skrev 2016-01-07 12:58:26 följande:
    Inte jag men en kompis (fast hennes vatten gick prematurt). Hon fick ligga ner och åka ambulans, de hade långt in till förlossningen. De fick det förklarat som så att bebis annars kan klämma navelsträngen när hen åker ner i bäckeningången, om hen inte är fixerad. Till mig har bm inte sagt nåt om det och jag tror bebis fortfarande var ruckbar när vi var där förra veckan, men hon låg hemskt långt ner så det kan ha varit därför.
    Bm sa inget om ambulans utan endast att jag skulle ta det lugnt och ligga ner. Jag har läst det med, låter lite otäckt. Har en halvtimme till sjukhuset och barnvakten har ca 20 min hit. Får hoppas på fina vägar oxå isåfall!!

Mitt vatten gick med splasheffekt förra gången och det tog ändå 27 timmar innan hon kom ut..
  • qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-07 13:08:33 följande:

Det tycker jag att du som förälder bör få bestämma. På mitt jobb har vi läsvila efter maten å då sätter vi oss i en soffa å läser lite böcker. Väldigt givande å barnen varvar ner utan att de just behöver sova!

Tack för input!! Jag tror det skulle passa utomordentligt för min unge, han älskar att läsa dessutom.
  • qatteriin
    FrökenBlå skrev 2016-01-07 13:19:16 följande:

Bm sa inget om ambulans utan endast att jag skulle ta det lugnt och ligga ner. Jag har läst det med, låter lite otäckt. Har en halvtimme till sjukhuset och barnvakten har ca 20 min hit. Får hoppas på fina vägar oxå isåfall!!

Mitt vatten gick med splasheffekt förra gången och det tog ändå 27 timmar innan hon kom ut..

Min kompis fick nog ambulans för att det var typ två timmars bilfärd till förlossningen. Puh! Ja fina vägar får man definitivt hoppas på, om man har en bit att åka!

Äsch då, då föll den teorin, haha! Men vi får hoppas det snabbar på sig litegrann för oss den här gången iaf.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)