• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Eleonor01

Examination färdig så nu är jag lös å ledig fram till Lily behagar titta ut :) GP till tis sen fp. Jösses vad det känns konstigt att vara mammaledig utan bebis.... Hmmm...,
    Äntligen har även vi fått lite snö så det får bli lite pulka åkning m sonen innan snön försvinner igen!!! :) we Love snö!!! Ha ha ha :)

• mirakelspektakel

Igår var jag hos Bm, allt såg jättebra ut. Hon ligger fortfarande rätt högt upp och är fortfarande ruckbar. Sen åkte vi till hotellet och gick på spa, åt 3rättersmiddag och njöt av att bara få vara själva. Världens bästa julklapp måste jag säga! Magiskt! Men gud vad lycklig jag är över vår säng här hemma, sovit som en kratta! Imorgon så går jag in i v 38 så nu är även vår lilla tös fullgången! Känner mig så enbart stor... Vad ska detta sluta om jag går över tiden?

• qatteriin
    Hame skrev 2016-01-08 12:07:12 följande:

Jag skyller nudlarna på maken! På fredagar har barnen på vårt dagis med sig matlåda och han gjorde misstaget att fråga sonen om han ville ha nudlar eller makaroner med sig till lunch. Svaret blev makaroner och då skulle han såklart ha nudlar till frukost Galenskapen är nära! 

Hahah såklart!! Livsfarligt att ställa såna frågor ju, hahaha!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-08 12:56:14 följande:

Igår var jag hos Bm, allt såg jättebra ut. Hon ligger fortfarande rätt högt upp och är fortfarande ruckbar. Sen åkte vi till hotellet och gick på spa, åt 3rättersmiddag och njöt av att bara få vara själva. Världens bästa julklapp måste jag säga! Magiskt! Men gud vad lycklig jag är över vår säng här hemma, sovit som en kratta! Imorgon så går jag in i v 38 så nu är även vår lilla tös fullgången! Känner mig så enbart stor... Vad ska detta sluta om jag går över tiden?

Omg vad härligt det såg ut då!!! Sånt där skulle jag också vilja göra, lovely!
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-08 12:04:48 följande:
    Jag kan tänka mig det ja, är det märkligt nu att tänka att hon kunde varit kvar i magen så länge till? Skönt att du kunde bli kvar i sängen lite till, så trött som jag är nu så fasar jag för sömnbristen... Jag kan inte föreställa mig den på en "praktisk" nivå, hjärnan påminner mig men kroppen ba "äh så farligt var det väl inte?", haha. Jag vet ju att hjärnan har rätt egentligen. Fy farao. Maken tog så mycket av nätterna sist, han hade sonen på sitt bröst så mycket, nu sover sonen rätt rörigt just nu och så ska maken upp och jobba vid fem så jag kommer ta mycket mer själv och det skrämmer mig; jag blir ingen trevlig person när jag inte får sova och dessutom får jag lätt migrän då. Får hoppas att amningshormonerna hjälper litegrann.

Jag glömde säga till på fsk att han vaknat så tidigt, glömde säga till om nåt alls eftersom jag bara hann träffa en vikarie, hehe. Samma vikarie som igår dock så kanske blir det så att de håller honom vaken ändå! Vi får se, annars är det ju fredag och i så fall får väl vår fyraårige tågnörd helt enkelt se På Spåret med oss, det händer ibland och han älskar det, hehe.
    Haha, ja, det känns supermärkligt, på måndag kväll har hon varit hos oss i två veckor, heeelt galet vad tiden går. Förstår dock om ni inte tycker det. Men vad konstig kroppen är, när jag duschade nu så saknade jag magen så mkt, nu står man och tvålar in en degklump, haha!!

Nej, kvällarna får jag lite lätt panik när hon inte kommer till ro, jag tappar huvudet när hon ammar för jag är så trött, men lägger jag mig ner och menar henne skulle jag somna ifrån sondningen. Så då hjälper inte några amningshormoner ett dugg, men dagarna går bra förutom att jag kanske inte är så trevlig som jag normalt brukar, haha!
    Men det är konstigt vad man glömmer allt det där med sömnbrist och smärta som man måste gå igenom för att få ha en liten bebis.

Det är ju bra din sambo har fått jobb nu men förstår din känsla inför att ta mer själv den här ggn sen med en till som kanske sover dåligt med då ibland. Ja, det är inte lätt men på ngt sätt rer man ut det. Herregud jag minns inte ens hur jag fixade det med nyfödd och en tvååring som skulle skolas in på dagis. Ja jösses!

Åh, spännande att se om dem låtit honom sova idag då uppdatera gärna hur det gått. Om det blir på spåret eller om han kommer i säng i vanlig tid. Är är det inga vanliga tider för fem öre, grabbarna är uppe sent och vaknar sent. Hua, men idag måste dem försöka komma i säng i tid så man hinner ställa om dem till skolan börjar. Ska bara lyckas ställa om en skälv också, jag gillar att komma upp i tid och kunna lunka runt i godan ro på morgonen men oftast så lockar det mkt mer att ligga kvar i sängen så då får man stressa upp sen iallafall, men det funkar ju inte med bebis.
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2016-01-08 13:12:43 följande:
    Omg vad härligt det såg ut då!!! Sånt där skulle jag också vilja göra, lovely!
    Det blir ju lite svårare att göra när man har en liten att ta hänsyn till... men oroa dig inte de stora kommer hem i dag efter att vart iväg på jullov så det kommer med största sannolikhet bli världskrig här i helgen (tbx i tryggheten, dags att ös ur sig all skit, så jäkla tacksamt, not!)

Den där fighten med förskolan om att barn inte ska sova eller att de inte ska låta barnet sova till han vaknar av sig själv hade vi också för några år sedan men yngsta. De lät honom sova i säkert 2,5 h för han var ju såååå trött! Tacka f-n för att han var trött, han var ju pigg fram till 23 på kvällen sen och sen blev han väckt av storebror kl 6 varje morgon. Förskolan kunde inte alls ta in att de var en del av problemet, fick bråka som bara den för att det först skulle börja väcka honom och sen att han inte alls skulle få sova för att få ordning på hans sömnrutiner. Jag förstår att det är bekvämt för personalen att låta barnen sova och att låta dem sitta och titta på film, men det är ju inte det som står i den pedagogiska planen som de ska följa direkt.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-08 12:56:14 följande:

Men guuuud vilket härligt Lyx. Passa på och njut ordentligt.

Skönt att allt var bra hos bm.
  • CarolinaH

Bebisen skrämde mig ett tag. Men i samma stund jag började slå numret till BB fick den väldig fart. Håller igång lite då och då. Har bf i morgon men börjar redan tröttna rejält på detta. Mest över alla som frågar varför jag inte fått ännu. "De andra kom ju 1vecka tidigt" får sms från min mormor varje morgon, mamma och syster skickar sms eller ringer flera gånger per dag. Maken hoppar till så fort jag ringer, ropar på honom eller säger en minsta lilla knyst. Frågar om jag verkligen inte känner av något. Barnen som längtar och hoppas. De hade nästan räknat med att få gosa med syskon innan skolan börjar på måndag igen. Det har jag förstått nu i efterhand.
    När jag vart gravid hade jag nästan precis börjat jobba igen efter 1 år som sjukskriven med svår depression. Fick sluta med alla mediciner jag åt ganska så tvärt. Men graviditeten gav mig rejäl glädje och levnadsvilja igen. Så hade inga problem med det. Men nu sen i julas ungefär börjar den där jobbiga ångesten och panikkänslan komma igen. Planen var att jag skulle träffa min läkare igen efter att bebis fötts och diskutera att kanske börja med medicinerna igen. Fast mest samtal och förhindra förlossningsdepression. Just nu känns det bara som om den aldrig kommer att komma ut och all denna press från alla andra om att "föda på en bra dag" som inte krockar med någon annans födelsedag, makens möten och så...
    Har tid hos BM på måndag och hon hade nästan räknat med att jag inte skulle komma. Just nu känns det som om det blir många fler besök hos henne.

• mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-08 13:24:42 följande:
    Men guuuud vilket härligt Lyx. Passa på och njut ordentligt.

Skönt att allt var bra hos bm.
    Det var superlyxigt, men nu är jag helt slut... hahah... måste nog vila upp mig ett par dag efter all den aktivitet! 

Skönt att det verkar som att du mår lite bättre? Annars så tycker jag att du ska ringa och säga att du ångrar dig ang samtalen... Igår hos BM gick vi igenom förlossningsbrevet och då pratade vi en del om min oro att få en förlossningsdepression, jag har inte riktigt oddsen till min fördel då jag haft flera depressioner tidigare, vart utsatt för fysiskt våld samt haft PTSD. Jag tror iaf att det viktigaste är men även det svåraste är att be om hjälp innan det gått för långt. Man behöver inte vara superkvinnan som klarar allt. 
  • Hame
    qatteriin skrev 2016-01-08 12:04:48 följande:

Jag kan tänka mig det ja, är det märkligt nu att tänka att hon kunde varit kvar i magen så länge till? Skönt att du kunde bli kvar i sängen lite till, så trött som jag är nu så fasar jag för sömnbristen... Jag kan inte föreställa mig den på en "praktisk" nivå, hjärnan påminner mig men kroppen ba "äh så farligt var det väl inte?", haha. Jag vet ju att hjärnan har rätt egentligen. Fy farao. Maken tog så mycket av nätterna sist, han hade sonen på sitt bröst så mycket, nu sover sonen rätt rörigt just nu och så ska maken upp och jobba vid fem så jag kommer ta mycket mer själv och det skrämmer mig; jag blir ingen trevlig person när jag inte får sova och dessutom får jag lätt migrän då. Får hoppas att amningshormonerna hjälper litegrann.

Jag börjar också bli lite nervös för hur nätterna ska bli. Min man tog också många blöjbyten och hade bebisen i famnen på natten. Nu har vi redan en liten kille som ofta vill ha sällskap efter ca 02-03, och då får vi ju ta ett barn var. Dessutom är sonen morgonpigg och ska mannen hinna till jobbet i tid måste väja gå upp vid 06 varje morgon.... Time Will tel hur detta blir!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)