• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Förstaförsökaren26
    Hame skrev 2016-01-08 17:06:58 följande:

Nu fick jag igen för att det var så smidigt att lämna honom, tog bara timma att ta på kläderna vid hämtningen! Vid ett tillfälle gick jag ut och stängde dörren medans han skrek på andra sidan, verkligen världens bästa mamma :'( Jag fixar liksom inte att böja mig dubbel, sitta på golvet, upp igen, ner igen. Allt samtidigt som jag har på mig världens termoutstyrsel eftersom jag inte orkar krångla med inte bara hans utan även mina kläder. Pedagogerna måste tycka att jag är.väldigt pedagogisk idag..

Men kunde inte pedagogerna hjälpa dig då? Man kan tycka att när de ser att man är gravid å det är tufft så kan man iallafall erbjuda lite hjälp kan jag tycka!
  • qatteriin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-08 18:49:34 följande:

Men kunde inte pedagogerna hjälpa dig då? Man kan tycka att när de ser att man är gravid å det är tufft så kan man iallafall erbjuda lite hjälp kan jag tycka!

Håller med! Det har våra fina pedagoger gjort, frågat om de ska hjälpa till och sagt till mig att jag bara ska hojta så hjälper de mig om det behövs.
  • qatteriin
    Ninin skrev 2016-01-08 16:44:36 följande:

Hej!

Har följt tråden länge men inte skrivit nåt, nu bara måste jag få ur mig lite gnäll!

Bf 19/1, har en 2,5åring sen innan.

Förra graviditeten var riktigt bra förutom lite mindre krämpor, men med bara sig själv att ta hand om blev de ju mer en ursäkt att lata sig. :)

Den här gången har jag mått pyton nästan hela tiden, illamående, trötthet, foglossning. Har längtat efter sista tiden då jag skulle gå på fl långt innan Bf och bara rå om mig själv. Men så kom besked om 3 veckors julstängning på fs. -ok, maken är ju hemma en del över julhelgerna, har inte samvete att skicka sonen till en okänd förskola (med hela stadsdelens smittor) bara veckor innan bebisen kommer. Jag får fixa det.

Så går svärmor och blir dödssjuk några veckor innan jul, maken får åka dit (annan stad, 1,5 timme bort) med kort varsel flera gånger i veckan. Såklart att han ska åka just den här gången, tänk om hans mamma DÖR ikväll och jag gnäller på att jag är lite trött. Nu har jag i princip varit ensam förälder åt envis, rastlös (och underbar) 2,5-åring i 6 veckor, först med jobb att sköta och nu förvisso ledig men utan tillgång till förskola. Och jag är TRÖTT!

Jag är så slut att jag inte vet vad jag gör snart.

Fogarna skriker när jag sitter på golvet och leker, gör jag inte det skriker sonen istället.. Att få på honom ytterkläderna är ungefär vad jag orkar på en förmiddag och väl ute är jag inte säker på att hinna ikapp honom om han bestämmer sig för att springa iväg.

Så dog svärmor till sist igår. Hur hemskt det än låter så är det skönt. Det var inte troligt att hon skulle komma tillbaka till nåt vettigt liv ändå så sjuk som hon var. Men då börjar att fix med det, klart maken ska ta ett sista farväl/träffa begravningsbyrån/ringa hela släkten/göra bouppteckning/städa ur huset osv.

...men JAG då?

Låter riktigt jobbigt för er båda två. Det är ok att känna både frustationen och lättnaden att det är över, tänker jag, även om det är mycket kvar för din man att ordna med praktiskt - och emotionellt kan jag tänka mig. Jag hoppas du hinner vila lite innan bebis kommer.
  • Förstaförsökaren26
    qatteriin skrev 2016-01-08 19:04:49 följande:
    Håller med! Det har våra fina pedagoger gjort, frågat om de ska hjälpa till och sagt till mig att jag bara ska hojta så hjälper de mig om det behövs.
    Men Lrhur! Jag kan säga att jag har hjälpt föräldrar som kommit för å hämta sina barn tom när jag var gravid med dottern å då gällde det att bära barn till föräldrar å sedan hjälpa dom på med kläderna! Gör så mkt för både barn å föräldrar. Just det jag fasar inför nästa vecka när Dottern ska till fsk. Nej nu kan bebisen titta ut är8 dgr kvar så kom nu lilla vän :) Hur går det för er alla som hade känningar?
  • WiMe06
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-08 18:49:34 följande:
    Ja men precis! Jag har aldrig haft problem med just ytterkläderna på förskolan men däremot vanliga kläderna hemma! Yngsta sonen hade en period där han väääääägrade att klä på sig kläder hemma, han skulle promt ha pyjamas på sig dygnet runt. Det slutade med att vi alltid var sena på morgonen, jag var helt slut och han var helt slut. Pedagogerna märkte direkt på mornarna att det var ngt så dem sa åt mig att inte ta striden hemma utan helt enkelt lämna honom i pyjamas! Och så blev det, vi höll nog på i säkert 2 månader. Men han var gladare och pedagogerna hade aldrig problem att få på honom kläder.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-08 14:49:34 följande:
    Det är lustigt med tiden, för i backspegeln tycker jag den gått jättefort men framåt känns det som en evighet med bara en helg eller en vecka, haha! Men nu börjar det sjunka in att det verkligen kan bli när som helst. Skönt att ha passerat kusinens födelsedag så jag kan bli mer avslappnad och kan välkomna en förlossning om det startar. Jag är så nyfiken på hur det ska bli och vem det är där inne...

Ja fy sondningen måste ju bli tortyr när man är så trött! Hoppas ni slipper den sen för då kan du ju utnyttja amningshormonerna. Herregud jag är glad att det ändå är så långt mellan ungarna för Axel går ju att resonera med för det mesta (även om han inte alltid håller med, haha!). Men jag tänkte idag när jag stånkade och stönade med påklädningen, hur det ska gå att dra på sig allt det där när man ska till förskolan och ha en bebis dessutom... Det är då man VERKLIGEN önskar att man bodde på bottenplan. Jag vet inte om jag kommer fixa barnvagnen nämligen utan hade tänkt sjala när vi ska till förskolan men det blir så besvärligt att hjälpa till med ytterkläderna då...
    Ja men visst är det. Tittar man bakåt så känns det som att tiden bara rusar förbi. Snart sitter vi där med utflugna barn

Ja, men gud ja, en dryg vecka är ju ingenting egentligen, även om den känns som en evighet när man bara längtar efter att få träffa personen som ligger där inne och låter en gå igenom alla möjliga krämpor och smärtor.

Ja, det blir skönt när sondningen försvinner. Vi minskar mängden mat via sonden nu varannan dag så nu är det verkligen upp till lilla madam själv att äta på sig. Men jag är orolig att min mat börjar minska redan, för några dagar sedan var brösten sprängfyllda så jag var tvungen att pumpa för att dem inte skulle göra jävulskt ont, men nu kommer det knappt ngt alls när jag pumpar. Men det beror kanske på att hon äter mer.

Ja, det är ju skillnad när dem är lite större och man kan prata med barnen. Vi prickade verkligen in fel årstid att få barn. Vår sommar hade ju underlättat med att slippa overaller och allt annat bylsiga som hör vintern till. Jösses, men du ska nog re det, det är jag övertygad om. Håller alla mina tummar så du blir av med foglossningen snabbt iallafall.
  • Hame
    qatteriin skrev 2016-01-08 17:51:51 följande:

Åh jag känner med dig!! På sonens förskola har de såna där rullande pallar som pedagogerna använder antar jag, jag brukar sätta mig på en sån så blir det lättare, men det är ändå inte lätt när det blir sådär. Och vet du? Ibland måste man ta en paus och kliva undan och andas lite. Alternativet kan ju vara fullständigt sammanbrott eller ännu värre, och jag tror nog pedagogerna sett värre... Men snart, SNART slipper du den där jäkla magen som bara är i vägen! Bara upploppet kvar nu!!

Ja de har sådana pallar och de använder jag ibland. Men idag var det sonens humör som ställde till det... mamma sitta här, mamma göra si, mamma göra så.. När jag säger att det går inte, jag kan inte får han ett vredesutbrott.
    Blgebo skrev 2016-01-08 18:09:04 följande:

Känner igen det där... 

När har de utevistelse på förskolan? Min dotter som nu är 5 kunde vara överdjävlig vid hämtning (när hon var kring 2-3). Men pedagogerna föreslog att hon kunde hämtas några minuter tidigare, så skulle de se till så att hon fortfarande var ute - och påklädd när jag hämtade. Var gravid när hon var som jobbigast, och jag hade vi ett par tillfällen fått bära hem en halvnaken skrikande unge mitt i vintern... vi bodde bara tvärs över gatan från förskolan, men ändå, det kändes

Barnen bestämmer själva om de är inne eller ute, så det är olika ifrån dag till dag. I vanliga fall tycker jag det är jättebra men just idag vore det ju smidigt om jag kunde hämtat honom påklädd :)
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-08 13:52:11 följande:
    Det var superlyxigt, men nu är jag helt slut... hahah... måste nog vila upp mig ett par dag efter all den aktivitet! 

Skönt att det verkar som att du mår lite bättre? Annars så tycker jag att du ska ringa och säga att du ångrar dig ang samtalen... Igår hos BM gick vi igenom förlossningsbrevet och då pratade vi en del om min oro att få en förlossningsdepression, jag har inte riktigt oddsen till min fördel då jag haft flera depressioner tidigare, vart utsatt för fysiskt våld samt haft PTSD. Jag tror iaf att det viktigaste är men även det svåraste är att be om hjälp innan det gått för långt. Man behöver inte vara superkvinnan som klarar allt. 
    Jag förstår det hoppas du hann vila ngt innan bonusarna kom hem.

Jo, igår var en bra dag kändes det som. Jag och lillan tog premiärturen med vagnen och postade lite brev och stora killen följde med. Det var skönt att få ut och röra på sig för man har ju knappt varit utanför dörren sedan man kom hem. Men det pendlar snabbt känns det som. Jag funderar mycket och vet inte riktigt vad jag känner ibland. Men sen är det så svårt att veta när man ska be om hjälp känner jag.

Usch vad jobbigt för dig att ha varit med om så mycket. Hoppas verkligen du slipper det den här ggn och att dem lyssnar på dig när du berättar att du är rädd för att få det. <3
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-08 20:03:43 följande:

Ja men visst är det. Tittar man bakåt så känns det som att tiden bara rusar förbi. Snart sitter vi där med utflugna barn

Ja, men gud ja, en dryg vecka är ju ingenting egentligen, även om den känns som en evighet när man bara längtar efter att få träffa personen som ligger där inne och låter en gå igenom alla möjliga krämpor och smärtor.

Ja, det blir skönt när sondningen försvinner. Vi minskar mängden mat via sonden nu varannan dag så nu är det verkligen upp till lilla madam själv att äta på sig. Men jag är orolig att min mat börjar minska redan, för några dagar sedan var brösten sprängfyllda så jag var tvungen att pumpa för att dem inte skulle göra jävulskt ont, men nu kommer det knappt ngt alls när jag pumpar. Men det beror kanske på att hon äter mer.

Ja, det är ju skillnad när dem är lite större och man kan prata med barnen. Vi prickade verkligen in fel årstid att få barn. Vår sommar hade ju underlättat med att slippa overaller och allt annat bylsiga som hör vintern till. Jösses, men du ska nog re det, det är jag övertygad om. Håller alla mina tummar så du blir av med foglossningen snabbt iallafall.

Åh gud ja snart flyttar de hemifrån, då kommer man sitta där och undra vad som hände! När man sitter för sig själv och ser På spåret.. haha! (Japp, sitter själv, maken nattar sonen!)

Jag tror inte du behöver oroa dig över mjölken, dels så spänner de ju inte så mkt efter de första dagarna och dels har hon säkert fått sån kläm på att äta så hon får i sig det som finns. Jag har aldrig fixat att pumpa lika bra som jag kunnat amma, fick knappt ut nåt alls utan att ta syntocinonspray (som jag fick i ett annat sammanhang). Skönt att minska sondandet, du sa se att snart får du sova mellan amningarna och lilla fröken går upp som hon ska ändå!

Ja jag hoppas fogarna fixar sig bättre den här gången, eller ja det blev mkt bättre först när jag fått sonen också men sen kom det tillbaka. Men nu är jag så pepp på att träna så förhoppningsvis kan jag börja göra foglossningsövningar så fort jag kan ligga på rygg igen!
  • mitthemligajag
    Ninin skrev 2016-01-08 16:44:36 följande:

Hej!

Har följt tråden länge men inte skrivit nåt, nu bara måste jag få ur mig lite gnäll!

Bf 19/1, har en 2,5åring sen innan.

Förra graviditeten var riktigt bra förutom lite mindre krämpor, men med bara sig själv att ta hand om blev de ju mer en ursäkt att lata sig. :)

Den här gången har jag mått pyton nästan hela tiden, illamående, trötthet, foglossning. Har längtat efter sista tiden då jag skulle gå på fl långt innan Bf och bara rå om mig själv. Men så kom besked om 3 veckors julstängning på fs. -ok, maken är ju hemma en del över julhelgerna, har inte samvete att skicka sonen till en okänd förskola (med hela stadsdelens smittor) bara veckor innan bebisen kommer. Jag får fixa det.

Så går svärmor och blir dödssjuk några veckor innan jul, maken får åka dit (annan stad, 1,5 timme bort) med kort varsel flera gånger i veckan. Såklart att han ska åka just den här gången, tänk om hans mamma DÖR ikväll och jag gnäller på att jag är lite trött. Nu har jag i princip varit ensam förälder åt envis, rastlös (och underbar) 2,5-åring i 6 veckor, först med jobb att sköta och nu förvisso ledig men utan tillgång till förskola. Och jag är TRÖTT!

Jag är så slut att jag inte vet vad jag gör snart.

Fogarna skriker när jag sitter på golvet och leker, gör jag inte det skriker sonen istället.. Att få på honom ytterkläderna är ungefär vad jag orkar på en förmiddag och väl ute är jag inte säker på att hinna ikapp honom om han bestämmer sig för att springa iväg.

Så dog svärmor till sist igår. Hur hemskt det än låter så är det skönt. Det var inte troligt att hon skulle komma tillbaka till nåt vettigt liv ändå så sjuk som hon var. Men då börjar att fix med det, klart maken ska ta ett sista farväl/träffa begravningsbyrån/ringa hela släkten/göra bouppteckning/städa ur huset osv.

...men JAG då?

Ush låter inte roligt alls.... :(
Svar på tråden BF Januari 2016 :)