• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Blgebo

Jag kom precis hem från affären...cyklade och kollade lite på rean på pop, och passade på att handla mat också. När jag kom hem, så är 14-åringens kompis fortfarande kvar..hon kom på eftermiddagen, de skulle kolla på en film och sen skulle hon gå hem vid 19... Nu hade de bestämt att hon ska sova kvar... Jag var skeptisk redan till tjejkvällen, men sova kvar...*morr* Talade klart och tydligt om att jag inte tycker att det är lämpligt med tanke på att jag inte har en aning om när jag ska föda, men det hade de absolut ingen förståelse för. "Inte idag, ni får ta det en annan kväll efter att bebisen har kommit. INTE IDAG". Vaddå då.... Gah... som att prata med en vägg....
    Och det känns inte alls bekvämt att "färdknäppa" med främmande ungdom i huset..de lär ju knappast sova heller.... *morr* 
    Får ta och ringa hennes föräldrar och förklara läget så får de komma och hämta henne, men jag gillar inte att behöva vara surkärring...

• Hame
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-08 18:49:34 följande:

Men kunde inte pedagogerna hjälpa dig då? Man kan tycka att när de ser att man är gravid å det är tufft så kan man iallafall erbjuda lite hjälp kan jag tycka!

qatteriin skrev 2016-01-08 19:04:49 följande:

Håller med! Det har våra fina pedagoger gjort, frågat om de ska hjälpa till och sagt till mig att jag bara ska hojta så hjälper de mig om det behövs.

WiMe06 skrev 2016-01-08 19:54:25 följande:

Ja men precis! Jag har aldrig haft problem med just ytterkläderna på förskolan men däremot vanliga kläderna hemma! Yngsta sonen hade en period där han väääääägrade att klä på sig kläder hemma, han skulle promt ha pyjamas på sig dygnet runt. Det slutade med att vi alltid var sena på morgonen, jag var helt slut och han var helt slut. Pedagogerna märkte direkt på mornarna att det var ngt så dem sa åt mig att inte ta striden hemma utan helt enkelt lämna honom i pyjamas! Och så blev det, vi höll nog på i säkert 2 månader. Men han var gladare och pedagogerna hade aldrig problem att få på honom kläder.

Vår kille är lite speciell och blir helt okontaktbar när han blir så arg, så tyvärr hade de nog inte kunnat hjälpa mig. Han brukar inte bli det på dagis men har blivit det två, tre gånger i höst och då har de blivit ganska förskräckta. De har ringt oss och bett om råd hur de ska handskas med det.. Så det var nog vi tvågar mot världen :) Tillslut gick det 8ch nu sover han sött, får hoppas på en bättre dag imorgon.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-08 20:17:35 följande:
    Jag förstår det hoppas du hann vila ngt innan bonusarna kom hem.

Jo, igår var en bra dag kändes det som. Jag och lillan tog premiärturen med vagnen och postade lite brev och stora killen följde med. Det var skönt att få ut och röra på sig för man har ju knappt varit utanför dörren sedan man kom hem. Men det pendlar snabbt känns det som. Jag funderar mycket och vet inte riktigt vad jag känner ibland. Men sen är det så svårt att veta när man ska be om hjälp känner jag.

Usch vad jobbigt för dig att ha varit med om så mycket. Hoppas verkligen du slipper det den här ggn och att dem lyssnar på dig när du berättar att du är rädd för att få det. <3
    Skönt att ni fick komma ut en stund. Kan tänka mig att det känns helt hemskt att sitta fast i soffan som en mjölkko. Att inte ens kunna sova i sin egen säng av rädsla för att lilla Wendela ska skada sig. Jag tycker inte alls det låter konstigt att du känner dig helt slut och att det känns som att det som var du försvunnit och att du känner dig helt otillräcklig. Jag har tyckt att det har vart tillräckligt psykiskt påfrestande att sitta hemma och inte kunnat röra mig som jag velat under sjukskrivningen. Jag tänker att det är bättre att be om hjälp innan man är helt på botten, när det fortfarande känns lite onödigt, då är man oftast fortfarande mottaglig att ta emot hjälp. Bättre få hjälp en gång för mkt än för lite tänker jag i dessa situationer.

Jag tycker att min BM är helt fantastisk och hon har har hela tiden vart medveten om hur min psykiska historik sett ut och hela tiden erbjudit mig samtal med psykolog. Jag upplever verkligen att jag fått det stöd som jag behövt och om jag känt minsta tvekan om jag klarar av det eller inte så hade hon genast hjälpt mig. 
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-08 20:21:03 följande:
    Åh gud ja snart flyttar de hemifrån, då kommer man sitta där och undra vad som hände! När man sitter för sig själv och ser På spåret.. haha! (Japp, sitter själv, maken nattar sonen!)

Jag tror inte du behöver oroa dig över mjölken, dels så spänner de ju inte så mkt efter de första dagarna och dels har hon säkert fått sån kläm på att äta så hon får i sig det som finns. Jag har aldrig fixat att pumpa lika bra som jag kunnat amma, fick knappt ut nåt alls utan att ta syntocinonspray (som jag fick i ett annat sammanhang). Skönt att minska sondandet, du sa se att snart får du sova mellan amningarna och lilla fröken går upp som hon ska ändå!

Ja jag hoppas fogarna fixar sig bättre den här gången, eller ja det blev mkt bättre först när jag fått sonen också men sen kom det tillbaka. Men nu är jag så pepp på att träna så förhoppningsvis kan jag börja göra foglossningsövningar så fort jag kan ligga på rygg igen!
    Ja, det är ju så. Först ska vi passera alla oroliga tonårsnätter också. Hua! Näe, tur det är länge tills dess, först ska vi snoooosa bebis länge

Det är säkert som du säger, hon har kommit igång så bra så det är därför det känns så lite plötsligt. Får jag inte ut mer med pumpandet får jag börja sonda med ersättning igen sista tiden. Det viktigaste är ju ändå att hon får i sig det hon behöver med amningen.

Vi hoppas du ska komma igång att kunna träna lite efter förlossningen och fogarna rätar till sig. Jag har haft ont i fogarna nu sista dagarna. Ibland riktigt ont.
  • WiMe06
    Blgebo skrev 2016-01-08 20:58:54 följande:

Jag kom precis hem från affären...cyklade och kollade lite på rean på pop, och passade på att handla mat också. När jag kom hem, så är 14-åringens kompis fortfarande kvar..hon kom på eftermiddagen, de skulle kolla på en film och sen skulle hon gå hem vid 19... Nu hade de bestämt att hon ska sova kvar... Jag var skeptisk redan till tjejkvällen, men sova kvar...*morr* Talade klart och tydligt om att jag inte tycker att det är lämpligt med tanke på att jag inte har en aning om när jag ska föda, men det hade de absolut ingen förståelse för. "Inte idag, ni får ta det en annan kväll efter att bebisen har kommit. INTE IDAG". Vaddå då.... Gah... som att prata med en vägg....
    Och det känns inte alls bekvämt att "färdknäppa" med främmande ungdom i huset..de lär ju knappast sova heller.... *morr* 
    Får ta och ringa hennes föräldrar och förklara läget så får de komma och hämta henne, men jag gillar inte att behöva vara surkärring...

Åh, vad jobbigt läge. Hur gamla är tonåringarna? Jobbigt när det liksom inte går in vad man säger, och jag kan tänka mig att mkt tas för givet ibland.

Tycker inte alls du behöver känna dig som en surkärring för att det inte går att sova över just idag. Och är kompisens föräldrar vettiga så borde dem ju förstå det också

Så hoppas kompisen blir hämtad och att ni kan "färdknäppa" lite så bebis tittar ut
  • mirakelspektakel
    Blgebo skrev 2016-01-08 20:58:54 följande:

du kommer hur som helst bli en surkärring när det kommer till tonåringar :) Självklart bör ju dottern fråga dig först innan det är bestämt liksom. Stå på dig, du har all rätt att inte behöva ha fler i huset som du behöver anpassa dig till de närmsta dagarna. 
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-08 21:45:15 följande:
    Skönt att ni fick komma ut en stund. Kan tänka mig att det känns helt hemskt att sitta fast i soffan som en mjölkko. Att inte ens kunna sova i sin egen säng av rädsla för att lilla Wendela ska skada sig. Jag tycker inte alls det låter konstigt att du känner dig helt slut och att det känns som att det som var du försvunnit och att du känner dig helt otillräcklig. Jag har tyckt att det har vart tillräckligt psykiskt påfrestande att sitta hemma och inte kunnat röra mig som jag velat under sjukskrivningen. Jag tänker att det är bättre att be om hjälp innan man är helt på botten, när det fortfarande känns lite onödigt, då är man oftast fortfarande mottaglig att ta emot hjälp. Bättre få hjälp en gång för mkt än för lite tänker jag i dessa situationer.

Jag tycker att min BM är helt fantastisk och hon har har hela tiden vart medveten om hur min psykiska historik sett ut och hela tiden erbjudit mig samtal med psykolog. Jag upplever verkligen att jag fått det stöd som jag behövt och om jag känt minsta tvekan om jag klarar av det eller inte så hade hon genast hjälpt mig. 
    Ja, även att inte snön och kylan lockar mig så behövs ju den friska luften. Mannen frågade om vi skulle åka till hans föräldrar en stund imorgon och bara fika lite, men jag vågar inte ens det sålänge hon fortfarande är inskriven i hemsjukvården. Hemsjukvården har sagt att farmor och farfar gärna får träffa henne så dem har varit här och hälsat på och hjälpte oss handla härom dagen. Men att åka till dem vågar jag inte. Jag vågar inte ens tänka på den dagen jag måste ta med henne och lämna barnen i skolan. Vet inte vad min rädsla kommer ifrån när det gäller henne.

Vem ska man egentligen prata med? Är det bvc eller bb eller? Vet inte ens ännu vem som kommer bli vår bvc-sköterska. Kan inte låta bli att undra hur det ska bli nästa vecka när jag ska ha alla barnen själv för första ggn. Men på måndag eller tisdag åker dem stora till farmor och farfar en sista natt på jullovet. Tror det blir bra för deras skull att få busa av sig ordentligt med farfar.

Vad skönt att du har en så bra bm som verkligen lyssnat på dig och verkligen verkar finnas där om du känner att du behöver, det gör otroligt mkt att bara veta att det finns ngn som kan hjälpa en om man känner att det behövs.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-08 22:31:47 följande:
    Ja, även att inte snön och kylan lockar mig så behövs ju den friska luften. Mannen frågade om vi skulle åka till hans föräldrar en stund imorgon och bara fika lite, men jag vågar inte ens det sålänge hon fortfarande är inskriven i hemsjukvården. Hemsjukvården har sagt att farmor och farfar gärna får träffa henne så dem har varit här och hälsat på och hjälpte oss handla härom dagen. Men att åka till dem vågar jag inte. Jag vågar inte ens tänka på den dagen jag måste ta med henne och lämna barnen i skolan. Vet inte vad min rädsla kommer ifrån när det gäller henne.

Vem ska man egentligen prata med? Är det bvc eller bb eller? Vet inte ens ännu vem som kommer bli vår bvc-sköterska. Kan inte låta bli att undra hur det ska bli nästa vecka när jag ska ha alla barnen själv för första ggn. Men på måndag eller tisdag åker dem stora till farmor och farfar en sista natt på jullovet. Tror det blir bra för deras skull att få busa av sig ordentligt med farfar.

Vad skönt att du har en så bra bm som verkligen lyssnat på dig och verkligen verkar finnas där om du känner att du behöver, det gör otroligt mkt att bara veta att det finns ngn som kan hjälpa en om man känner att det behövs.
    Som jag förstått det så har BVC hand om barnet när detta är fött (antagligen annorlunda för dig då ni inte är utskrivna från BB än). Men MVC och din BM har ansvar för dig fram till att ni har uppföljningsmötet. Jag tror att var du än vänder dig så kommer de hjälpa dig att få kontakt med en kurator eller psykolog. 

Nu vet jag att dina tidigare barn också är för tidigt födda, annars så tänker jag att denna rädsla är rätt naturlig när det kommer till att få för tidigt födda barn. Mina brorsdotter är ju född i v 34 och hon fick gulsot och lite annat i början som gjorde att alla tassa på tårna i minst ett halvår efter att hon var född. När väl rädslan befäst sig så är det svårt att veta när "faran" är över. För att ständigt oroa sig för sina barn är väl en del i att vara förälder? allt som kan gå fel....
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-08 22:50:04 följande:
    Som jag förstått det så har BVC hand om barnet när detta är fött (antagligen annorlunda för dig då ni inte är utskrivna från BB än). Men MVC och din BM har ansvar för dig fram till att ni har uppföljningsmötet. Jag tror att var du än vänder dig så kommer de hjälpa dig att få kontakt med en kurator eller psykolog. 

Nu vet jag att dina tidigare barn också är för tidigt födda, annars så tänker jag att denna rädsla är rätt naturlig när det kommer till att få för tidigt födda barn. Mina brorsdotter är ju född i v 34 och hon fick gulsot och lite annat i början som gjorde att alla tassa på tårna i minst ett halvår efter att hon var född. När väl rädslan befäst sig så är det svårt att veta när "faran" är över. För att ständigt oroa sig för sina barn är väl en del i att vara förälder? allt som kan gå fel....
    Det kanske fortfarande är mvc som har hand om en. Har ju aldrig känt såhär med dem andra barnen så har aldrig haft en tanke på vart man ska vända sig. Jag har fått en tid för efterkontroll först i mars.

Rädslan har kanske att göra med att hon är tidig, jag vet inte, men det förstärker den säkert, sen har man väl själv förändrat sig en hel del på 8 år så man är kanske själv nojjigare nu för tiden. Sen är väl en mekanism att alla föräldrar är oroliga för sina barn, tidig eller inte, det börjar ju redan när man får plusset på stickan.
  • MeEmmA
    mirakelspektakel skrev 2016-01-08 22:50:04 följande:

BVC kan också hjälpa till med kurator eller psykolog. Man får ju göra tester på bvc som mamma för att upptäcka depressioner och sånt. Min erfarenhet är att de inte bara bryr sig om barnet eftersom mammans välmående är viktigt för bebisens utveckling. Hade en jobbig period med mitt första barn och fick hjälp genom BVC på en gång, hade en urgullig sköterska som alltid frågade hur jag mådde.
    Sen går det bra att prata med BB under första tiden, mvc har inget större ansvar efter graviditeten mer än återbesök med uppföljning. Det är främst BVC och BB man ska prata med, men jag antar att mvc inte direkt skulle neka en hjälp.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)